Titel
2
|
Lyd og musik til film
INTRODUKTION
Indhold og fokus:
Forløbet kredser om, hvordan musik og lyd kan tillægges konkret betydning, og der laves øvelser, hvor vi prøver at beskrive abstrakt lyd vha. det konkrete og sanselige. Desuden introduceres begreberne denotation og konnotation. Endelig introduceres du for Chions lyttemåder samt Murray Schafers opdeling af lyde i et lydlandskab.
Faglige mål og kernestof:
Du vil møde relevante begreber og metoder til analyse af lyd og musik:
- Pastiche og stereotypisk musik
- Denotation og konnotation
- Schizophonia og akusmatisk lyd.
- Chions lyttemåder (funktionel lyd, emotionel lyd og æstetisk lyd)
- Schafers opdeling af lyde i keynote sounds, soundmarks og sound signals.
- Introduktion til parametrer til basal musikalsk analyse: taktart, toneart, Instrumentation, melodik, stilart, klang og tempo.
Materiale (ca. 10,2 ns):
Rasmussen, P. ,Nielsen, L. & Højlund, M. (2024): 1. Musik, lyd og betydning, + underkapitlerne: 1.1: Musik. lyd og semantik, 1.3: Da lyden blev skilt fra kilden 1.4: Lyttemåder I Musikalsk produktion. Systime. https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=117
Anvendte eksempler til analyse og illustration af musikkens og lydens betydning:
- Chopin: ”Regndråbepræludium”
- Lyden af en marsk (Rasmussen, P. ,Nielsen, L. & Højlund, M. (2024). 1. Musik, lyd og betydning. I Musikalsk produktion. Systime: https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=117
- Perre Schaeffer: ”Etude aux chemins de fer”
- Interview med Kristian Eidnes Andersen om lydarbejdet til filmen Antichrist (Rasmussen, P. ,Nielsen, L. & Højlund, M. (2024). 2. Lyd på film. I Musikalsk produktion. Systime. https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=144
- Tågehornet i Århus – udsendelse fra TV2 Østjylland https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/pa-jagt-efter-lyden-af-aarhus-tagehorn-kunne-hores-over-hele-byen
- DSB-jingle i udgaver af Niels-Viggo Bentzon (1984), Halfdan E (2012) og Sonic Minds (2021)
FORLØBET:
Indhold og fokus
I forløbet skal du lære at analysere, fortolke og vurdere musik og lyd til film. Desuden vil du møde og træne flere finesser i Reaper, og du skal selv arbejde kreativt med at lægge lyd og musik til et filmuddrag. Som optakt og inspiration vil du møde forskellige typer af film rent stil- og genremæssigt (dogmefilm og klassisk hollywoodfilm), og du vil blive introduceret for symfoniorkestrets instrumentfamilier og instrumenter.
Forløbet afsluttes med en større egenproduktion.
Faglige mål og kernestof
Du vil møde relevante begreber og metoder til analyse af lyd og musik:
- Parafraserende (samt mickey mousing), kontrapunktisk, polariserende
- Lydsporet: Dialog, reallyde, lydeffekter, musik (diegetisk og non-diegetisk)
- On screen lyd, off screen lyd
- Foley
- Suspense og action
- Musikkens funktioner (underbygge struktur/form eller følelse/stemning)
Du vil desuden møde flere relevante teknikker og grundbegreber inden for musik- og lydproduktion:
- Klippe, stretch, fade ind/ud, panorering, automation
- Effekter: rumklang, ekko og pitch
- FX on the Master Track in REAPER https://youtu.be/mK8OBOJ58tg
- Understanding Compression in REAPER https://youtu.be/l87vi7mEQC0
Materiale (ca. 15 ns.):
Rasmussen, P. ,Nielsen, L. & Højlund, M. (2024). 2. Lyd på film. I Musikalsk produktion. Systime. https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=118, særligt underkapitlerne:
- 2.1 Reallyde og effekter: ”Reallyde og realisme”, "reallyde til personkarakteristik", ”Antichrist og reallyde”, ”Analyseopgave om reallyd”, ”Produktionsopgave: Reallyde i animationsfilm”, ”Produktionsopgave i foleylyde”
- 2.2 Filmmusikteori: ”Musikkens forhold til billedsiden”, ”Diegetisk-nondiegetisk”, ”Filmmusikkens funktioner”, "Musikkens placering og funktion", ”Suspense og action”, "lyden af suspense" minus Hitchcock, "suspense koblet med action"
Enjoy Classical Music: “The Classical Symphony Orchestra, explained in under 5 minutes” https://www.youtube.com/watch?v=rSxDZ-LXTFg&ab_channel=EnjoyClassicalMusic
Silkeborg Gymnasium: ”Automatisering i Reaper” https://www.youtube.com/watch?v=h0bkNfCT6BA&ab_channel=SilkeborgGymnasium
Rasmussen, P. ,Nielsen, L. & Højlund, M. (2024). 6. Reaper. I Musikalsk produktion. Systime. https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=126: ”Audio-editering” https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=211#c568
Great Big Story: “The Magic of Making Sound” https://www.youtube.com/watch?v=UO3N_PRIgX0&ab_channel=GreatBigStory
Eksempler til analyse og illustration af lyd og musik til film:
- Jacques Tati: ”Mon Oncle” (1958) (brug af foley-lyde)
- Kieslowski: Blå (brug af reallyde og lydeffekter)
- Lars von Trier: Antichrist (brug af reallyde og lydeffekter)
- Hitchcock: Fuglene (bearbejdning af lyd og special effects)
- Diverse eksempler i: Halskov, Andreas: 16:9 Talks: Peter Albrechtsen – et interview af Andreas Halskov https://www.16-9.dk/2016/10/peter-albrechtsen/, de første 21 min. og 20 sek.
Kontrapunktisk, parafraserende, polariserende:
- Dragon Around (1954) (parafraserende) https://youtu.be/v345EFD14MA
- Dr. Strangelove (1964) (kontrapunktisk) https://youtu.be/cIpTE-aHEZ0 (We'll Meet Again - Dr Strangelove: Final Scene)
- Alien (1979) (polariserende?) https://youtu.be/Vl2p3pM0NKg (Åbningsscenen: Aliens)
|