Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Kim Kjærgård Sørensen
|
Hold
|
2024 Bi/2Sund Bi (2Sund Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kredsløb og træning
I forsøget har vi arbejdet med:
- Kroppens Organsystemer
- Opbygning af hjerte, lunger og kredsløb
- Hjertets, lungernes og kredsløbets arbejde.
- Konditionstrænings effekt
- Kondition & kondtital
- Hvordan man kan undersøge et individs sundhed, og hvilke fordele og ulemper de forskellige metoder har
Forsøg:
Vitalkapacitet og Peakflow
Blodtryk & Puls
Sundhedstest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Signaler - Hormoner
I forløbet har vi arbejdet med:
- Dokumentaren "Hormonernes fantastiske verden (CFU)
- Hormonsystemets funktion
- Eksempler på hormonproducerende kirtler
- Endokrin & parakrin signalering
- Regulering af hormoner (Positiv og negativ feedback, kønshormoner)
- Kulhydrates opbygning og inddeling samt Glukæmisk index
- Insulin, Glukagon og Blodsukker
- Diabetes 1 og 2 og konsekvenser samt påvirkning af alkohol, motion, adrenalin og menstruationscyklus hos diabetikere
I PP3-følb har vi undervejs arbejdet med Unge og Diabetes i samspil med Psykologi C, hvor eleverne har besøgt Sygeplejeskolen i Vejle
Forsøg:
Måling af blodglukose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Signaler - Nervesystemet
I forløbet har vi arbejdet med:
- Nervesystemets opbygning (CNS, PNS, og underindelinger)
- Nervecellers opbygning og funktion, herunder ionkanaler og hvilemembranpotentiale
- Nervesignaler (aktionspotentialet samt overførsel i synapsekløft)
- Transmitterstoffer (Fremmende & hæmmende, Antagonist & agonist)
- Stress
- Alkohol som rusmiddel
- Gruppearbejde om forskellige rusmidler
Øvelser:
Nerveledningshastighed
Nerveforsøg (små forsøg med sensoriske nerver)
Akoholberegning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik & Arv
I forløbet har vi arbejdet med:
- Klassisk genetik, herunder Mendels 1. og 2 lov.samt vigtige genetiske begreber
- Stamtavler & Nedarvningsmønstre (autosomal & kønsbundne)
- Blodtypernes genetik
- Brune og blå øjne (2-gens forklaring)
Øverlser:
Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DNA & Genetiske undersøgelser
I forløbet har vi arbejdet med:
- DNA og RNAs opbygning
- Replikation
- Proteinsyntese
- Mutationer
- Variation i DNA (SNP, STR, andre eksempler kort)
- DNA-arbejdsmetoder (Sekventering, PCR, Gelelektroforese samt kort om CRISPR)
- Gentest
Forsøg:
- DNA i løg
- Karyotypeøvelse
- Gelelektroforese - Jagten efter forældrene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Celler & Mikroorganismer
- Prokaryote og Eukaryote cellers opbygning og funktion
- Cellemembranens opbygning samt betydningen af transportproteiner
- Stoftransport, herunder diffusion, osmose og aktiv transport
- Bakterier: Bakterier, dyrkning og patogene bakterier
Øvelser:
Osmose i kartofler
Alkohol destabilisering af cellemembranen
Bakterier i omgivelserne
Kimfald
Antibiotikaresistens (Demonstrationsforsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Evolution
I forløbet har vi arbejdet med:
Forsøg:
- Evolutionsteorier (Darwin & Lamarck)
- Variation
- Selektionstyper (Naturlig, Seksuel, Kunstig)
- Menneskets Evolution
Øvelser:
Biologisk Variation
Menneskedyret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økologi
I forløbet har vi arbejdet med:
- Planters opbygning og funktion
- Fotosyntese (overordnet, men opdelt i lys- og mørkeprocesser)
- Respiration (overordnet)
- Næringssaltes betydning
- Økologiske grundbegreber
- Produktion i Økosystemer (Primær, sekundær, respirationstab)
- Stofkredsløb (N og C)
Forsøg:
Fotosyntese hos vandplanter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399251704",
"T": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399251704",
"H": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399251704"
}