Holdet 2024 bk/3cek bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Marianne Odgaard
Hold 2024 bk/3cek bk (3cek bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kroppen i kunsten
Titel 2 Billeders virkemidler
Titel 3 Portræt og selvportræt
Titel 4 Kunsthistoriske perioder
Titel 5 Det spontane i kunsten
Titel 6 Samtidskunst
Titel 7 Eksamensprojekt Debatskabende kunst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kroppen i kunsten

Forløbet tager udgangspunkt i kapitlet "Kroppen i kunsten" fra Jonas Wolters bog "Temaer i kunsten 1". Udleveret i pdf.
Desuden PowerPointen "Kroppen i kunsten fra antikken til i dag", som kører i hele forløbet.


Antal praktiske øvelser:
1 lerfigur a la Venus med korrekte proportioner
1 skyggetegning af torso med pastelkridt
1 fotoparafrase (gruppearbejde) af et kendt kunstværk
1 ekspressionistisk akvarel a la Egon Schiele
1 "Venus remake"-skulptur af alternative materialer/mixed materials

Antal sider: 15 , incl video og Word-dokumenter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Billeders virkemidler

Dette forløb handler om at dykke ned i de virkemidler, som danner et billede (maleri, tegning, akvarel, foto etc). Forløbets mål er at blive skarp til en grundig billedanalyse, og at eksperimentere med virkemidlerne i praksis.
Overskrifterne er:
Lys og skygge ("Billeders virkemidler 1, Lys og skygge")
Dybde og flade ("Billeders virkemidler 2, Dybde og flade")")
Komposition ("Billeders virkemidler 4, Komposition")
Farver i teori og praksis ("Billeders virkemidler 3, Farven incl opgaver, 2024")

Vi øver også, hvordan disse virkemidler understreger eller hænger sammen med indholdet og virkningen på beskueren.

Kernen i teori: ""Billedanalyseskema 1g og 1hf," + de forskellige Word-dokumenter som nævnt ovenfor.

Praktiske øvelser:
Lys og skygge:
• 1 valgfri/popart still life a la Roy Lichtenstein
Dybde og flade:
• Akvarel af landskab med dybdeskabende virkemidler
• Linearperspektivisk tegning med blyant fra Rosborg eller en anden bygning
Komposition:
• Abstrakt komposition med statiske og dynamiske elementer inspireret af Richard Mortensen
Farver:
• Intuitiv farveøvelse til musik (3 forskellige)
• Fauvistisk portræt af en kendt person med fauvistiske virkemidler a la Matisse

Antal sider: 18 incl videomateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Portræt og selvportræt

Dette er et længere forløb.

Trin 1: de klassiske portrætter og selvportrætter

Teori:
PowerPointen "Portrætter af Dronning Margrethe samt teori, den KORTE VERSION", 2024
Dokument: "TEORI til portrætgenren"
Gruppearbejde i analyse af portrætter
Analysemodel til portrætter og selvportrætter

Praktiske øvelser:
1. selvportræt: naturalistisk blyantstegning efter foto, sort/hvid
(3. Portræt af en kendt person i fauvise/Matisse-stil kan også passe ind her)

Trin 2: portrættet i samtidskunst: foto
PowerPoint: "Selvportrættet i samtidskunst: foto", 2024
Herunder skal man kunne bruge begreberne identitetsskabelse, selvfremstilling,  identitet i det postmoderne samfund.

Praktisk øvelse:
3. iscenesat foto-selvportræt (printet og limet på karton).
4. Det eksperimenterende selvportræt

Tilsidst har eleverne udfyldt OPSAMLINGSARK med de vigtigste værker og begreber til forløbet.
Vi sluttede med at se uddrag af "Hvem var Frida Kahlo" fra DR.

Antal sider, incl video og film: 22

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kunsthistoriske perioder

En øvelse i at træne billedanalyse efter analysemodellen, og at perspektivere til kusnthistoriske perioder.
Alt materialet ligger under Dokumenter.
Den praktiske øvelse:
Remake af det kendte kunstværk i madvarer (fotos heraf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer