Titel
7
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojektet udgjorde en afsluttende og samlende del af undervisningen i Informatik B. Projektet forløb over 12 moduler og havde til formål at give eleverne mulighed for at omsætte deres faglige viden og færdigheder til en konkret, selvstændig it-løsning. Eleverne arbejdede i grupper og udviklede et it-produkt, der skulle adressere en selvvalgt problemstilling.
Et krav i projektet var, at eleverne udarbejdede tre delkomponenter:
1. En eller flere prototyper af en brugergrænseflade, fx som skitser, papmodeller eller digitale wireframes.
2. Et interaktivt program, typisk udviklet i App Lab, der demonstrerede kernefunktionalitet i deres løsning.
3. En funktionel relationel database, designet med flere sammenhængende tabeller og implementeret med SQL-forespørgsler.
Eleverne dokumenterede deres udviklingsproces og teknologiske valg i en rapport, der skulle forholde sig til samtlige af fagets mål – herunder programmering, datarepræsentation, interaktionsdesign, konstruktion af it-systemer, innovation og it-systemers indflydelse på menneskelig aktivitet. Der blev lagt vægt på refleksion over designvalg, brugertest, teknologisk implementering og muligheder for videreudvikling.
Som supplement til projektarbejdet deltog eleverne i en fælles blokdag med skolens øvrige informatikhold. Her blev der holdt oplæg om uddannelsesveje inden for informatikområdet, og eleverne deltog i kreativ problemløsning med Micro:bits. Dagen omfattede også oplæg om cybersikkerhed og hacking, samt workshops om deepfake-teknologi og jailbreaking af sprogmodeller. Blokdagen havde til formål at inspirere, perspektivere og udvide elevernes forståelse af informatik som både fag og praksisfelt.
Faglige mål:
• Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
• Programmering
• Repræsentation og manipulation af data
• Interaktionsdesign
• Innovation
• It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
Væsentligste arbejdsformer:
Projektarbejde, gruppearbejde, prototypeudvikling, programmering, rapportskrivning, vejledning, faglige oplæg, workshops
Nøgleord:
Eksamensprojekt, App Lab, SQL, relationel database, E/R-diagram, brugergrænseflade, prototype, iteration, interaktionsdesign, funktionalitet, rapport, faglige mål, teknologiske valg, innovation, dokumentation, brugerinddragelse, videreuddannelse, cybersikkerhed, Micro:bit, deepfake, sprogmodeller, perspektivering.
|