Holdet 2024 Re/2HF Re1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Lise Ludvigsen
Hold 2024 Re/2HF Re1 (2HF Re1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler
Titel 2 Intro til religion
Titel 3 Verdensreligioner
Titel 4 Jødedom
Titel 5 Værklæsning - Phil Zuckerman: Samfund uden Gud
Titel 6 Kristendom
Titel 7 Islam - kønsdebat og konvertering
Titel 8 Japansk religion
Titel 9 Etik - organdonation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler

ONLINE - brug de direkte links fra denne liste

Ordnet.dk http://Ordnet.dk

Lectio - Egne dokumenter fra faget
• Du må bruge alle dokumenter, der ligger på moduler og i mapper.
• Du må IKKE bruge LINKS til fx YouTube-klip og andre internetsider. Download det, du skal bruge, FØR eksamen.
• Brug IKKE beskedfunktionen!


OFFLINE

Google Drev, OneNote o.l.
• Må KUN bruges OFFLINE. Download relevante dokumenter før eksamen.

Bøger, noter m.v.
• Alle undervisningsbøger må bruges.
• Alle egne noter må bruges.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Intro til religion

Introduktionen har fokus på en videnskabelig tilgang til arbejdet med  religion og fagets forskellige tekster. Eleverne er præsenteret for det udvidede tekstbegreb i faget og fagets metoder med fokus på fænomenologi og sociologi.
Innovative kompetencer gennem en kreativ øvelse: Lav din egen religion med 7 dimensioner
Karrierelæring: diskussion af, hvilke uddannelser og jobs, hvor det er hensigtsmæssigt at have viden om religion.

Begreber:
indefra og udefra synsvinkler, minimalisme vs. maksimalisme, fænomenologi, sociologi, Smarts 7 dimensioner, det dualistiske verdensbillede.

Teoretikere:
Ninian Smart (dimensioner) og Caroline Schaffalitzky de Mukadell (tilføjelse til Smarts dimensioner)

Grundbøger:
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C 3. udg., Systime 2019 s. 336.
Kopi fra: Religionsportalen, Systime: Definition af religion - https://religion.systime.dk/?id=c2992&L=
Kopi fra: Lise Ludvigsen: Religion og det senmoderne samfund
https://religionogdetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=149#c308 (under udgivelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Verdensreligioner

Eleverne har arbejdet med definitioner af verdensreligioner i en geografisk, historisk og kulturel kontekst. Dette medvirker til at forklare religioners foranderlighed.

Begreber
Monoteisme vs. polyteisme, kanon, profet, de tre semitiske religioner, lineær vs. cyklisk tidsopfattelse.

Grundbog
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2019 3. udg. s. 270-278.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Jødedom

Forløbet har fokus på ortodoks jødedom, hvor der er gennemgået centrale tekster, myter og ritualer, som forklarer jødisk religion, identitet og livsformer. Der er inddraget debat i DK om omskæring.
Desuden er der perspektiveret til forskellige tolkninger af jødedom, hvor eleverne har inddraget viden om kulturteori.

Begreber
Pagt og det udvalgte folk, opfattelsen af Gud, menneske og verden, hellig vs. profan, Abraham og Moses, De 10 Bud, omskærelse som overgangsritual, synagogen og gudstjenesten, sabbat og påske.


Teorier
Ninian Smart: religions syv dimensioner
Jørgen Podemann Sørensen: ritual-myte-model
Arnold van Gennep: overgangsritual

Grundbøger
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2019 3. udg.,  s. 39-40 og 54-55 inkl. tekster.
Ritualteori s. 314-316
Smarts 7 dimensioner s. 336

Lene Madsen m.fl.: Kultur og samfund, Systime - https://ks.systime.dk/?id=c1108
Kulturteori - Isbjerg-modellen

Hans Henrik Fafner: Jødedom – tro og praksis, Systime 2018,  s. 7-9, 21-22, 25, 41-46 (øverst), 63-67 (øverst)

Tekster fra Bibelen online
2. Mosebog kap. 12,1-16 (påske)
2. Mos. 20,1-17 (De Ti Bud)
5. Mos. 14,3-21 (kosher)

Tekster fra Fafner
T: Martin Krasnik: Fucking jøde, s. 97-98
T: Kiddush, s. 59
T: Bent Melchior: Tro og love, s. 22-23

T: Tolkninger af jødedom. Fra: Hans Henrik Fafner m.fl.: Israel Palæstina — historie, samfund, religion, Systime 2017 s.69-70

Tekster fra jødiske hjemmesider:
Challah - et brød spækket med symbolikhttps://joediskinfo.dk/artikler/challah-broed-spaekket-med-symbolik (hentet 29. august 2022)

Omskæringsritualet: https://joediskinfo.dk/vidensbank/brit-milah-omskaering (hentet 26.08.2024)

Michael Rachlin: Hvorfor er det vigtigt for jøder? https://mosaiske.dk/omskaering-hvorfor-er-det-vigtigt-for-joeder/ september 2020 (hentet 26.08.2024)

Video
Jødisk påske, norsk video om velsignelse af Vestmuren, 2016: https://www.youtube.com/watch?v=mveBscnuioY

Shabbat er den jødiske hviledag, Det Mosaiske Trossamfund, https://mosaiske.dk/

TV/film
TV2 Nyheder 1. september 2020 – omskærelse
Fem skarpe om jødedommen, 2020: https://www.dr.dk/studie/religion/programmer-om-joededom

Kulturmødet: Ulrik Gutkin: Mig og jøderiet - https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/mig-og-joderiet. Filmstriben Dokumentar 43 min., 2009
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Værklæsning - Phil Zuckerman: Samfund uden Gud

Forløbet har fokus på Phil Zuckermans undersøgelse af religion som et kulturelt fænomen i Danmark og Sverige. Eleverne har arbejdet med forskellige cases med det formål at undersøge kvalitativ metode og dens resultater.

Begreber
kulturreligion vs. civilreligion, identifikation, kognitiv uoverensstemmelse (religiøse dilemmaer)

Teori om hvorfor mennesker er religiøse
deprivationsteori, socialisationsteori, teorien om rationelle valg og teorien om søgen efter mening & tilknytning.

Grundbog til teori
Lene Madsen m.fl.: Grundbog til religion C, Systime 2017 3. udg., s. 306-308.

Tekster
Phil Zuckerman: Samfund uden Gud, Forlaget Univers 2008 s. 30-31, 169-185
Cases fra s. 38, 53-54,66-67, 100-101, 152-153.

Video
Danskernes Akademi: Zuckermans forudsigelser om religion i DK – YouTube, 14.02.2014
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kristendom

Forløbet har fokus på kristendommens tro og praksis i en senmoderne kontekst. Eleverne har arbejdet med folkekirken som institution, dogmatiske tekster som Fadervor og Den Apostolske Trosbekendelse og folkekirkens vielsesritual.
Den senmoderne kontekst er dækket gennem to miniprojekter om vielser og køn samt om moderne salmer.  
Eleverne har været på besøg i Sct. Nicolai Kirke i Vejle, hvor præsten fortalte om tankerne bag kirkens renovering herunder altertavlen og aktiviteter til forskellige målgrupper.
Desuden har eleverne været på ekskursion til Aarhus, hvor de var på besøg i Aarhus Bykirke (konservativ fortolkning af kristendom) og talte med unge kristne bl.a. om alternative gudstjenester.

Begreber
Næstekærlighed, kirkens synlige og funktionelle rolle, strukturniveau og aktørniveau, Niebuhrs 3 strategier, funktionspræster, nichekirker, fornyelse af den traditionelle gudstjeneste, vielsesritualet, Fadervor, salmen som genre og dens brug i gudstjenesten, Den Apostolske Trosbekendelse vs. Per Ramsdals, processionskirke vs. centralkirke, religion og de tre samfundstyper

Teorier
Mircea Eliade vs. Emile Durkheim: hellige rum og bygninger
Jørgen Podemann Sørensen: ritual-myte-model
Arnold van Gennep: overgangsritual

Grundbøger
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2017 3. udg. s. 315-316 (overgangsritual), s. 336 (Smarts 7 dimensioner)

Søren Korshøj Laursen & Katrine Haaning: Kristendom, tro og praksis, Systime 2016 s. 103-105, 109-113, 115-116, 122, 135, 137-138, 164-165, 256-259

Lise Ludvigsen m.fl.: De store kristne kirkesamfund, Systime 2009 s. 9-14.

Lise Ludvigsen: Religion og det senmoderne samfund, Systime - (under udgivelse)
Kopi: Model af religion og tre samfundstyper - https://religionogdetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=149#c308

Tekster
Fra Kristendom, tro og praksis
Fadervor s. 164
Iben Krogsdal: Fadervor s. 164-165
Den Apostolske Trosbekendelse s. 256
Per Ramsdals trosbekendelse s. 257-259

Miniprojekt: Folkekirke, vielse og kønsdebat
Charlotte Kongsgaard Nielsen: Hvert fjerde homoseksuelle par vælger kirkebryllup. Folkekirken.dk 14.06.22

Daniel Øhrstrøm: Folkekær forfatter skriver vielsesritual, kd.dk 14.12.14

Folkekirkens ritual til par af samme køn (uddrag)

Guldberg og Jespersen: Folkekirken skal stoppe med at ansætte præster, som ikke vil vie homoseksuelle, dr.dk 31.01.22

Emil S. Ingvordsen: Kirke i jobopslag: Præst skal kunne vie homoseksuelle

Nanna Bundgaard Bruun: Erik og andre organister vil ligesom præster have lov til at sige nej til vielser af homoseksuelle

Miniprojekt: Moderne salmer
Lars Busk Sørensen: ”Solen begynder at gløde”, 1991

Holger Lissner: ”Lyset vælder ind i verden”, 2016

Lisbeth Smedegaard Andersen: ”November går tungt gennem byen”, 2012

Simon Grotrian: ”Hør os, Herre, hør vor bøn”, 2013.

Iben Krogsdal: ”Så du kvinden på stationen”, 2013.

Videoer og dokumentarer
Religionsnørden: Kristendom
https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE

Trosbekendelsen med tegn og bevægelser , 2020
https://www.youtube.com/watch?v=GtmJ_5KTnLU

”5 skarpe om kristne ritualer”:
https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe-om-kristendommen

Jesus unge soldater, dr.dk. 18. november 2020
https://www.dr.dk/studie/religion/jesus-unge-soldater
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvad ved jeg nu om kristendom 01-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Islam - kønsdebat og konvertering

Forløbet har fokus på feminisme i islam med læsning af både klassiske og moderne tekster. Eleverne har trænet mundtlighed med argumentation vedr. synspunkter i materialet. Desuden har fokus været på konversion til islam i en dansk kontekst. Eleverne har trænet anvendelse af sociologiske teorier om religiøsitet og  konversionsteori.  

Begreber
Koranen og fire tolkninger af islam samt kvindesyn og kønsroller. klassifikation, halal og haram. Feminisme i islam ligestilling vs. kønsforskel. Tolkning af brug af tørklædet, imambegrebet, interreligiøse vielser, vielse (nikah) og skilsmisse (talaq eller kulah) i islam.  
fortryllelse - affortryllelse - genfortryllelse, religion og de tre samfundstyper.


Teorier
Arnold van Gennep: overgangsritual
Lewis Rambo: de syv stadier i en konversion
James Beckford: religiøse fællesskaber og deres medlemmer
Fire sociologiske teorier om at være religiøs

Grundbøger
Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam, Systime 2017 2. udg., s. 208, s. 212 eller s. 217 s. 219-221

Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2017 3. udg., s. 144 (fire tolkninger af islam), s. 331-332 (Lewis Rambo om konversion), 307-308 (fire sociologiske teorier om at være religiøs)

Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl.: Begrebsnøglen til religion, Systime 2017, s. 118-120 (James Beckford og religiøse fællesskaber)

Tekster
Den Klare Koran om køn og ægteskab  – https://tronen.dk/koranen/
Sura 4,29-38, Sura 24,30-31, Sura 33,53

Lise Ludvigsen: Religion og det senmoderne samfund, Systime (under udgivelse). Materialet er uddelt som kopi.  

Kapitel 3: Islam og kønsdebat med øvelser og tekstcitater:
Islam og kønsdebat: https://religionogdetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=185

Ægteskab og valg af partner https://religionogdetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=187

Skilsmisse og autoriteter https://religionogdetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=188

Connie Carøe Christiansen: ”Konflikt og brobygning i islamisk feminisme i og udenfor Norden”, 21. august 2017
- https://kvinfo.dk/konflikt-og-brobygning-i-islamisk-feminisme-i-og-udenfor-norden/

borger.dk: Skilsmisse - https://www.borger.dk/familie-og-boern/Skilsmisse-og-familiebrud/Separation-og-skilsmisse

Lone Skov Al Awssi: "Kan man konvertere til islam, selvom man kun tror på dele af religionen?". religion.dk 12.11.2020

Film og video
Marie Skovgaard: Reformisten - om Mariam Moskeenhttps://filmcentralen.dk/grundskolen/film/reformisten-den-kvindelige-imam, 2019 (uddrag)

Mona Haydar: Hijabi, 2017 - https://www.youtube.com/watch?v=XOX9O_kVPeo

Nadia som er konverteret til islam TV2 Østjylland, 31.01.24 - https://www.youtube.com/watch?v=MNmmKr-1VkQ,

Min vens vilde forvandling, 27. maj 2018 - https://www.dr.dk/drtv/episode/min-vens-vilde-forvandling_52668 1. episode

Hjemmesider om konversion
DIT om konversion: https://ditsamfund.dk/bliv-muslim/  

Center for danske konvertitter: https://cfdk.dk/konvertit-i-danmark/spoergsmaal-og-svar/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Japansk religion

Forløbet har fokus på shinto og religionens mytologiske begrundelser for religiøs praksis i Japan og kejserhuset som institution.
Eleverne har arbejdet innovativt med fremstilling af plakater om kamibegrebet og diskuteret forfædrene rolle i tilværelsen. Desuden har de arbejdet med to miniprojekter om Isehelligdommene og ritualer i hverdagen.
Der er i forløbet perspektivet til afgørende forskellige i guds-menneske- og naturopfattelse i vestlige vs. østlige religioner.
Eleverne har lavet opsamling på forløbet ud fra Smarts 7 dimensioner.

Begreber:
Synkretisme, diversitet og ortopraksi. Do ut des, kami, helligskrifterne Kojiki og Nihon shoki. Guderne Izanagi, Izanami og Amaterasu.
Begreber i forbindelse med ritualer: Eirie, matsuri, mikoshi, norito, harae, gohei og haregushi. Forfædredyrkelse: kamidana. Natur-, menneske- og gudsopfattelse.

Grundbog
Esben Andreasen & Jørn Borup: Japansk religion, Forlaget Univers 213 s. 10-16, s. 44-51.

Tekster
T2 Ama Toshimaro: Hvorfor er japanerne a-religiøse? s. 19-21
T8 Carmen Blacker: Begrebet kami s. 54-56

Ritualer forklaret af turister - helligsteder, ritualer og synkretisme
videoen om religion i Japan https://www.youtube.com/watch?v=3cpCpfQoMig

Indsættelse af kejseren
Kejseren https://www.dr.dk/nyheder/udland/japans-kejser-naruhito-kronet-ved-storslaet-ceremoni, 22. oktober 2019 (hentet 16.02.2023, uddrag)  

Grundbogen til religion C, Systime 2019 3. udg. s. 311-312 om mytebegrebet
T3 Myten om Japan og solgudinden Amaterasu s. 262

Religionsportalen, Systime - Lise Ludvigsen: Kapitlet om japanske religioner
Kopi og uddrag: Baggrundsstof om ritualer og årstidsfester
(https://religion.systime.dk/?id=924)
Kopi og uddrag: Baggrundsstof om forfædredyrkelse
(https://religion.systime.dk/?id=928)

Video - Jørn Borup: Kamidana - shinto hjemmealter - https://religion.systime.dk/?id=928#c5026

Miniprojekt om Isehelligdommene
Kort over Isehelligdommen og ritualer ved Ise helligdommene

YouTube med: Torii og Isehelligdommene som axis mundi: https://www.youtube.com/watch?v=Y8lxxc1Kaq0 6 min.

YouTube om Isetemplet, som er Amaterasus bolig https://www.youtube.com/watch?v=xIA_nOmRnuY 3,35 min

Adfærd ved og i templer og helligdomme
https://www.youtube.com/watch?v=3740wJQ748A 3 min.

Tekst:
Asger Røjle: Japanske familier dyrker forfædre hjemme i stuen, Kristeligt Dagblad 06.02.2017

Miniprojekt om ritualer i hverdagen og ved livets overgange
7 Daily SHINTO Rituals Everyone Can Practice At Home: https://www.youtube.com/watch?v=pNYmGa-Mmrg&t=52s (8 min.)

Video Univers om Powerspot (helligt sted): med engelsk forklaring https://www.youtube.com/watch?v=nCnoT0SDr00, 3,35 min.

Esben Andreasen: Shintobøn video fra Univers: https://www.youtube.com/watch?v=NdZ4f0q9FQI 5,18 min. – opgave: https://religion.systime.dk/?id=929#c5035
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Etik - organdonation

Forløbet har fokus på sekulær etik, og emnet organdonation er valgt pga. dets aktualitet. Eleverne har arbejdet med forskellige etiske teorier, hvordan og hvorfor etiske dilemmaer opstår. I forløbet indgår, hvilken rolle Det Etiske Råd spiller i Danmark samt globale perspektiver vedr. dødsturisme.

Begreber
Etiske teorier: Løgstrup situationsetik, Lars-Henrik Schmidt tabuetik, Immanuel Kant pligtetik og Jeremy Bentham og John Stuart Mill nytteetik.
Etikken og de tre samfundstyper med fokus på det senmoderne samfund - Anthony Giddens og Ulrich Beck.
Etiske værdikonflikter, etik som vagthund og horisontudvidelse.

Selvbestemmelse vs. paternalisme, samaritanske princip og retfærdighedsprincip. Tvunget valg vs. aktivt fravalg.
Hjerte- og hjernedødskriteriet.
Principper for donation: altruisme, frivillighed, formodet samtykke og informeret samtykke.
Argumentation, fornuft, glidebaneargument, retfærdighed, værdighed og værdi.

Grundbog
Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen: Etik i det senmoderne samfund, Systime 2022 s. 9-13, 15-16, 18-21, 106-112 (midt), 115, 117-119 - inkl. øvelser og cases.

Gåsespillet: https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=186#c682
(eleverne har spillet det på en udprintet spilleplade)

Tekster
Line Vaaben: Vampyrisme og kannibalisme - grundbog s. 124-125

Ny lov om organdonation skal redde flere alvorligt syge danskeres liv. Pressemeddelelse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet, 19.12.2024.
https://www.ism.dk/nyheder/2024/december/ny-lov-om-organdonation-skal-redde-flere-alvorligt-syge-danskeres-liv-

Det Etiske Råd
Stillingtagen til organdonation - uddrag s. 6-10, 17 og 22.
https://etiskraad.dk/alle-udgivelser/organer/stillingtagen-til-organdonation

Det Etiske Råds hjemmeside
http://www.etiskraad.dk/ med fokus på medlemmer, temaer og FAQ om organdonation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer