Titel
2
|
Kristendommen
I dette forløb er centrale elementer og fænomener i kristendommen gennemgået på videnskabelig, ikke-konfessionel baggrund. Der har været fokus på kristendommens oprindelse, historiske udvikling, nutidige skikkelse og virkningshistorie. Forløbet har indeholdt både udefra- og indefra tekster, herunder klassiske og repræsentative tekster. Eleverne har igennem hele forløbet diskuteret kristendommen ud fra deres eget religiøse eller ikke-religiøse ståsted, og de har øvet sig i at bevare en åbenhed over for (andre) religioners syn på verden mm. Det har været en pointe i forløbet, at eleverne skulle opnå en forståelse for, at religion i mange andre lande end det sekulære Danmark betyder rigtig meget i mange menneskers hverdag, både nationalt og især globalt.
Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Monoteisme, polyteisme, Bibel, testamente (=aftale), GT og NT, profeti og opfyldelse, messiasforventning, evangelium, skabelse, synd, skyld, syndefald, arvesynd, profet, afmytologisering og myte (Rudolf Bultmann), jødedom, jesusbevægelse, kristendom, treenighed, jødedommens messiasforventning, handlings- versus tankeaspekt, lignelse, næstekærlighed, etik, dogme, ritual, overgangsritual (van Gennep), frelse, nåde, retfærdiggørelse af tro, bod, aflad, sakramente, katolicisme, protestantisme, sekularisme, axis mundi, Ninian Smarts 7 dimensioner, synkretisme, gudsopfattelse, menneskeopfattelse, historisk vs. Mytisk Jesus, kristendommen tilpasses det senmoderne samfund: salmer, gendigtning (fanfiction), Ramsdals trosbekendelse, problemmyte vs. løsningsmyte
|