Holdet 2024 re/3y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lise Ludvigsen
Hold 2024 re/3y (3y re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler
Titel 2 Intro til religion
Titel 3 Islam
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Japansk religion
Titel 6 Etik - organdonation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler

ONLINE - brug de direkte links fra denne liste

Ordnet.dk http://Ordnet.dk

Lectio - Egne dokumenter fra faget
• Du må bruge alle dokumenter, der ligger på moduler og i mapper.
• Du må IKKE bruge LINKS til fx YouTube-klip og andre internetsider. Download det, du skal bruge, FØR eksamen.
• Brug IKKE beskedfunktionen!


OFFLINE

Google Drev, OneNote o.l.
• Må KUN bruges OFFLINE. Download relevante dokumenter før eksamen.

Bøger, noter m.v.
• Alle undervisningsbøger må bruges.
• Alle egne noter må bruges.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Intro til religion

Introduktionen har fokus på en videnskabelig tilgang til arbejdet med  religion og fagets forskellige tekster. Eleverne er præsenteret for det udvidede tekstbegreb i faget, hvor vi kan arbejde både med fokus på fænomenologi og sociologi. Desuden har eleverne grundviden om religion som foranderlig og dermed religions karakteristika i forskellige samfundstyper samt religions betydning i det senmoderne samfund.
Innovative kompetencer gennem en kreativ øvelse: Lav din egen religion med 7 dimensioner
Karrierelæring: diskussion af, hvilke uddannelser og jobs, hvor det er hensigtsmæssigt at have viden om religion.

Begreber:
indefra og udefra synsvinkler, minimalisme vs. maksimalisme, fænomenologi, sociologi, fortryllelse-affortryllelse-genfortryllelse, Smarts 7 dimensioner, tre samfundstyper

Teoretikere:
Ninian Smart (dimensioner) og Caroline Schaffalitzky de Mukadell (tilføjelse til Smarts dimensioner)

Grundbog:
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C 3. udg., Systime 2019 s. 14-19, 22-24 og 336.
Kopi fra: Religionsportalen, Systime - https://religion.systime.dk/?id=c2992&L=0
Kopi fra: Lise Ludvigsen: https://religionogdetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=149#c308 (under udgivelse)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam

Forløbet har fokus på grundbegreber indenfor islam, miniprojekt om ramadan samt fire forskellige tolkninger af islam. Projektet har fokus på islam og kulturmøder, hvor eleverne har arbejdet med en række begreber til analyse af kulturmøder og isbjergmodellen.
Desuden har de arbejdet med et projekt om feminisme i islam med fokus på sharia og tolkninger af kvindesyn.
Forløbet er afsluttet med et perspektiv til skabelse og klimaetik i islam.


Begreber
Koranen og Hadith, Muhammed, ummah, rent vs urent, hellig vs. profan, axis mundi, troens indhold, islams oprindelse og selvstændiggørelse, de fem søjler med fokus på ramadan og pilgrimsrejsen som overgangsritual, sunni vs. shia, islam i en senmoderne kontekst med fokus på 4 tolkninger af islam, imambegrebet og køn.

Grundbøger:
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2019 3. udg. s. 116-118, s. 120-129, s. 135-139 og s. 144-147 inkl. Korantekster, teori s. 314-316 (myter, overgangsritualer) og s. 318-319 (hellig vs profan og axis mundi) og s. 336 (Smarts 7 dimensioner)

Religionsportalen, Systime – iBog, NB Supplerende stof:
Forberedelse til bøn - https://religion.systime.dk/?id=c2750
Til fredagsbøn på Nørrebro - https://religion.systime.dk/?id=c2748

Dokumentar om pilgrimsrejsen
World´s Largest Pilgrimage - Hajj Documentary, 13.09.2012 https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI

Lene Madsen m.fl.: Kultur og samfund, Systime 2019 – iBog
(udleveret i kopi)
Isbjergmodelen – https://ks.systime.dk/?id=c1108
Kulturmøder i religion –  https://ks.systime.dk/?id=c933

Miniprojekt om ramadan
Amalie Victoria Mogensen: ”Ramadan: Hos ISS tager man hensyn til de fastende medarbejdere”, Fagbladet 3F, 10.04.2023
Islamakademiet om fasten, www.islamakademiet.dk (hentet 29.08.2023)

Safia Aoude: ”Ramadan er også nattestudier og morgenmad i haven ved solopgang”, 29. maj 2017

Isam B: ”Ramadan i København”, 2019 og officielle video: https://www.youtube.com/watch?v=cod5-JrAlwI

Erik Troldhuus: ”Ramadansang er en politisk provokation”, Jyllands-Posten 11.11.2020
Kasper Schütt-Jensen: ”Kritik af ramadan-sang i Højskolesangbogen: Man har kortsluttet processen”, Jyllands-Posten 06.11.2020

Redaktionen: ”DF vil have forbudt muslimsk fest på Rådhuspladsen”, 19. marts 2019

Christian Hansen: ”Ramadan-kage udløser heftig debat: Danmark bliver mindre dansk af det her”, BT 19.06.2018
Ikeas ramadankollektion, 2023

Tema om feminisme i islam
Grundbog: Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam, Systime 2020 2. udg. s. 209-212 og s. 214-219

Den Klare Koran - suraer om køn:
4,29-38
24,30-31
33,53

NB Vi har set denne version - ’Den kvindelige danske imam’ dr.dk: https://www.dr.dk/studie/religion/kvindelige-imamer, 2019 - som DR har taget af.
ALTERNATIVET er: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/reformisten-den-kvindelige-imam

Kassem Rashid og Aminah Tønnsen: Hvad siger Koranen og Hadith om kvindelige imamer: https://www.religion.dk/spoerg-om-religion/hvad-siger-koranen-og-haditherne-om-kvindelige-imamer, 2016

Perspektiv til skabelse og klimaetik

Aminah Tønnsen: Spørgsmål om skabelse i islam. https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/skabelse-i-koranen
4. august 2003

Poul Storgaard Mikkelsen: Klimaetik & religion, Forlaget Univers 2020 s. 131-134. Baggrundsstof, korantekst og hadithtekst.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kristendom

Forløbet har fokus på kristendommens oprindelse, udbredelse og virkningshistorie i DK og i Europa, kristne trosforestillinger og praksis med fokus på ritualerne dåb og nadver. Begrebet næstekærlighed været til debat og er fortolket på forskellige måder.

Eleverne har fordybet sig kristendom i det senmoderne samfund med fokus på kirkens funktion og brug i det senmoderne samfund. I den kontekst har de været på besøg i Skt. Nicolai Kirke i Vejle og talt med ungdomspræst Anders Michael Grønfeldt.
Arbejdsformen i fordybelsesemner er projektarbejde med fokus på tekstanalyse og formidling af religionsfaglig analyse med brug af relevante begreber og teorier.

Begreber
Den kristne grundmyte (skabelse, syndefald og genoprettelse), gudsopfattelse og menneskeopfattelse, GT vs. NT, Jesus Kristus, Messias, Paulus, Luther, lidelseshistorien, nadver, den apostolske trosbekendelse vs. Per Ramsdals trosbekendelse, De Ti Bud vs. Bjergprædiken, næstekærlighed og kristen etik, lignelser, fire fortolkninger af kristendom.
Teori om tre samfundstyper og religion i det senmoderne samfund, Ninian Smarts 7 dimensioner og van Gennep om overgangsritualer.

Baggrundsmateriale inkl. tekster
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2017 s. 65-81, s. 89-92, s. 96, s. 99-101, s. 314 (ritual-myte-model), s. 315-316 (van Gennep overgangsritual), s. 336 (Smarts dimensioner)
Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen: Kristendom - tro og praksis, Systime 2016 s. 13-18, s. 22-23, s. 124-125, s. 256-259
Kopi fra:
Lise Ludvigsen: Religion og det senmoderne samfund, Systime (under udgivelse)
https://religionogdetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=149&ADMCMD_simUser=1#c308

Videoer og film
5 skarpe om Jesus Kristus: https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe-om-kristendommen, 2017

Paulus: https://www.youtube.com/watch?v=9wY6_4t5Xa4, 2020
5 ting, du skal vide om Martin Luther: https://www.youtube.com/watch?v=L1rfxZza3zA, 2017

Trailer til The Passion of The Christ: https://www.youtube.com/watch?v=K83366UdtXw

Trosbekendelsen med fagter https://www.youtube.com/watch?v=a5v3PzPa9fc, 2018

”De unge præster” 1. sæson episode 1. dr.tv, 14. april 2016

GT
1.Mosebog kap. 1-3

NT
Markusevangeliet kap. 1,1-12: Jesu dåb
Markusevangeliet kap. 14-16: Lidelseshistorien (uddrag)
Matthæusevangeliet kap. 5-7: Bjergprædikenen (uddrag)
Lukasevangeliet Kap. 10, v. 25-37: Den barmhjertige samaritaner

Drop-in dåb i Vejle Provsti https://www.vejleprovsti.dk/dropindaab, 2024

Tema om kirke, vielser og køn:
Emil S Ingvorsen: Kirke i jobopslag: Præst skal kunne vie homoseksuelle.
Fra: https://www.dr.dk/nyheder/indland/kirke-i-jobopslag-praest-skal-kunne-vie-homoseksuelle (hentet 13. januar 2022)

Jonas Guldberg og Annette Jespersen: Folkekirken skal stoppe med at ansætte præster, som ikke vil vie homoseksuelle, mener LGBT+
Fra: https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/folkekirken-skal-stoppe-med-ansaette-praester-som-ikke-vil-vie (hentet 2. februar 2022, uddrag v. Lise Ludvigsen)

Charlotte Kongsgaard Nielsen: Hvert fjerde homoseksuelle par vælger kirkebryllup
Fra https://www.folkekirken.dk/aktuelt/nyheder/hvert-fjerde-homoseksuelle-par-vaelger-kirkelig-vielse (hentet 12. oktober 2022)

Vielse af par af samme køn (Folkekirkens vielsesritual, uddrag)
Daniel Øhrstrøm: ”Folkekær forfatter skriver vielsesritual”, 14. december 2014, https://www.kristeligt-dagblad.dk/

Nanna Bundgaard Bruun: Erik og andre organister vil ligesom præster have lov til at sige nej til vielser af homoseksuelle. Jysk Fynske Medier, 22 februar 2022.

Silas Bay Nielsen: Er Gud egentlig en mand? Dr.dk, 7. juni 2024
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/er-gud-egentlig-en-mand-ny-bog-har-sat-gang-i-heftig-debat-om-guds-koen

Skal gudstjenesten være mere blød, sanselig og forståelig?
Fra: https://www.menighedsraad.dk/kirkeliv/gudstjenesteudvikling/skal-gudstjenesten-vaere-mere-blod-sanselig-og-forstaelig/ 08. februar 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Japansk religion

Forløbet har fokus på shinto og religionens mytologiske begrundelser for religiøs praksis i Japan og kejserhuset som institution.
Eleverne har arbejdet innovativt med fremstilling af plakater om kamibegrebet og diskuteret forfædrene rolle i tilværelsen. Desuden har de arbejdet med to miniprojekter om Isehelligdommene og ritualer i hverdagen.
Der er i forløbet perspektivet til afgørende forskellige i guds-menneske- og naturopfattelse i vestlige vs. østlige religioner.
Eleverne har lavet opsamling på forløbet ud fra Smarts 7 dimensioner.

Begreber:
Synkretisme, diversitet og ortopraksi. Do ut des, kami, helligskrifterne Kojiki og Nihon shoki. Guderne Izanagi, Izanami og Amaterasu.
Begreber i forbindelse med ritualer: Eirie, matsuri, mikoshi, norito harae, gohei og haregushi. Forfædredyrkelse: kamidana. Natur-, menneske- og gudsopfattelse.

Grundbog
Esben Andreasen & Jørn Borup: Japansk religion, Forlaget Univers 213 s. 10-16, s. 44-51.

Tekster
T2 Ama Toshimaro: Hvorfor er japanerne a-religiøse? s. 19-21
T8 Carmen Blacker: Begrebet kami s. 54-56

Ritualer forklaret af turister - helligsteder, ritualer og synkretisme
videoen om religion i Japan https://www.youtube.com/watch?v=3cpCpfQoMig

Indsættelse af kejseren
Kejseren https://www.dr.dk/nyheder/udland/japans-kejser-naruhito-kronet-ved-storslaet-ceremoni, 22. oktober 2019 (hentet 16.02.2023, uddrag)  

Grundbogen til religion C, Systime 2019 3. udg. s. 311-312 om mytebegrebet
T3 Myten om Japan og solgudinden Amaterasu s. 262

Religionsportalen, Systime - Lise Ludvigsen: Kapitlet om japanske religioner
Baggrundsstof om ritualer og årstidsfester - kopi og uddrag
(https://religion.systime.dk/?id=924)
Baggrundsstof om forfædredyrkelse - kopi og uddrag
(https://religion.systime.dk/?id=928)

Video - Jørn Borup: Kamidana - shinto hjemmealter - https://religion.systime.dk/?id=928#c5026

Miniprojekt om Isehelligdommene
Kort over Isehelligdommen og ritualer ved Ise helligdommene

YouTube med: Torii og Isehelligdommene som axis mundi: https://www.youtube.com/watch?v=Y8lxxc1Kaq0 6 min.

YouTube om Isetemplet, som er Amaterasus bolig https://www.youtube.com/watch?v=xIA_nOmRnuY 3,35 min

Adfærd ved og i templer og helligdomme
https://www.youtube.com/watch?v=3740wJQ748A 3 min.

Tekst:
Asger Røjle: Japanske familier dyrker forfædre hjemme i stuen, Kristeligt Dagblad 06.02.2017

Miniprojekt om ritualer i hverdagen og ved livets overgange
7 Daily SHINTO Rituals Everyone Can Practice At Home: https://www.youtube.com/watch?v=pNYmGa-Mmrg&t=52s (8 min.)

Video Univers om Powerspot (helligt sted): med engelsk forklaring https://www.youtube.com/watch?v=nCnoT0SDr00, 3,35 min.

Esben Andreasen: Shintobøn video fra Univers: https://www.youtube.com/watch?v=NdZ4f0q9FQI 5,18 min. – opgave: https://religion.systime.dk/?id=929#c5035
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Etik - organdonation

Forløbet har fokus på sekulær etik, og emnet organdonation er valgt pga. dets aktualitet. Eleverne har arbejdet med forskellige etiske teorier, hvordan og hvorfor etiske dilemmaer opstår. I forløbet indgår, hvilken rolle Det Etiske Råd spiller i Danmark samt globale perspektiver vedr. dødsturisme.

Teorier
Etikken og de tre samfundstyper med fokus på det senmoderne samfund - Anthony Giddens og Ulrich Beck.
Etiske teorier: Løgstrup situationsetik, Lars-Henrik Schmidt tabuetik, Immanuel Kant pligtetik og Jeremy Bentham og John Stuart Mill nytteetik.

Begreber
Etiske værdikonflikter, etik som vagthund og horisontudvidelse.
Selvbestemmelse vs. paternalisme, samaritanske princip og retfærdighedsprincip. Tvunget valg vs. aktivt fravalg.
Tre dødskriterier: Hjertedød, hjernedød og cirkulatorisk død
Principper for donation: altruisme, frivillighed, formodet samtykke og informeret samtykke.
Argumentation, fornuft, glidebaneargument, retfærdighed, værdighed og værdi.

Grundbog
Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen: Etik i det senmoderne samfund, Systime 2022 s. 9-13, 15-16, 18-21, 106-112 (midt), 115, 117-119 - inkl. øvelser og cases.

Gåsespillet: https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=186#c682
(eleverne har spillet det på en udprintet spilleplade)

Tekster
Line Vaaben: Vampyrisme og kannibalisme - grundbog s. 124-125

Ny lov om organdonation skal redde flere alvorligt syge danskeres liv. Pressemeddelelse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet, 19.12.2024.
https://www.ism.dk/nyheder/2024/december/ny-lov-om-organdonation-skal-redde-flere-alvorligt-syge-danskeres-liv-

Det Etiske Råd
Stillingtagen til organdonation - uddrag s. 6-10, 17 og 22.
https://etiskraad.dk/alle-udgivelser/organer/stillingtagen-til-organdonation

Det Etiske Råds hjemmeside
http://www.etiskraad.dk/ med fokus på medlemmer, temaer og FAQ om organdonation.

Michael Buksti: "Ny model for organdonation er ikke en etisk vildfarelse". Jyllands-Posten, 15.02.2024

Kirsten Normann Andersen: "Organdonation er et personligt valg - ikke en samfundspligt", Altinget 13.03.2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer