Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Solvejg Hansen
|
Hold
|
2024 ol/3i (3i ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Græsk epos, Iliaden med intro til old
Iliaden forløb med 1., 3., 6. sang
Fokus på forholdet mellem guder og mennesker, mænd og kvinder, krigen som livsvilkår, helterollen.
BEGREBER:
Museanråbelse, prooimion, epitet, patronymikon, rapsode, daktylisk heksameter (funktion), det homeriske spørgsmål, time, kleos, andreia, arete, kydos, hybris, nemesis og især moira.
Kernetekster:
Iliaden 1., 3. (vl. 1-180 & 313-461), 6. sang i Otto Steen Dues oversættelse fra 1999
I alt 50 NS.
Sekundærlitteratur mm.:
Paideia-s. 11-30
”The Iliad-what is it really about?”
https://www.youtube.com/watch?v=aofPdMbXzUQ
“The entire story of the Trojan war explained”
https://www.youtube.com/watch?v=T7iVwJb0BfE&t=3s
Perspektiv:
-Uddrag af Troy, hvor Priamus tigger Achilleus om at frigive Hektors lig. (nævnes i videoen om betydningen af Iliaden som den vigtigste scene i historien og den eneste mulighed for Achilleus for at finde fred)
- https://www.youtube.com/watch?v=mWXC1_Fbvz8
https://www.youtube.com/watch?v=cf8AmtSKLfU
Uddrag af filmen Troy, hvor man ser Menelaos og Paris i tvekamp
Bugha-“Legends never die”
https://www.youtube.com/watch?v=bogcMYeF4ZM
League of Legends ”Rise”
https://www.youtube.com/watch?v=fB8TyLTD7EE
-Uddrag af Homindres “Ild I laden”(s. 26-31)
Fokus:
Vores temaer har løbende været inddraget vha. begreber og læsefoki.
Herudover har vi brugt nogle moderne musikvideoer til at undersøge hvorledes heltebegrebet, rapsoden og kleos især, har betydning og anvendes som begreber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Græsk drama - Antigone
Forløb tragedie, Antigone
Kernetekst:
Sofokles Antigone oversat af Otto Foss, 1977 - 50 ns.
Sekundærlitteratur mm.:
Dramakompendium lærerproduceret materiale
Michael Scott “The greatest show on earth, democrats” https://www.youtube.com/watch?v=FAkLTWQUbG8&t=2005s Assassin’s Creed Odyssey: A Tour of Athens https://www.youtube.com/watch ?v=-a8cWF-29ll
Fate, Family, and Oedipus Rex: Crash Course Literature 202 https:J/www.youtube.comjwatch?v=Cj7R36s4dbM
The chorus from Sophocles’ Antigone; ‘Ode to Man’
?v=f5PNz-aPKoE
Perspektivtekst:
antigone full movie (1986)BBC
https://www.youtubecom/watch?v=n LiaG 1LBIaM
(Vi har set små uddrag til at supplere tekstlæsningen og visualisere)
Kamila Shamsie, Vores elskede (2017) (oversat fra engelsk i 2018 af Steffen Rayburn-Maarup efter Horne Fire) kap. 8, s. 208-2 10
Fokus og begreber:
Vores fokus har primært været på konflikten mellem nomos og themis/polis og oikos/generationskløften/forholdet mellem mænd og kvinder, især misogyni.
Herudover har vi benyttet Aristoteles’ dramabegreber: peripeti, anagnoresis, mimesis, desis og lysis, frygt og medlidenhed, katharsis — ligeledes at lære gennem lidelse.
Desuden har begreber som hybris og nemesis, moira, ate og harmartia og genos været anvendt løbende, ligeledes Sofokles’ interesse i at portrættere det kompromisløse menneske.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Monument - Skulptur
Forløbet er blevet introduceret vha. lærerproduceret PP-materiale med eksemplariske skulpturer fra de forskellige perioder. I forløbet har vi arbejdet med antikkens skulptur med henblik på at forstå funktion, udformning og efterliv af skulpturen, både i antikken og i den efterantikke periode.
Materialet er blevet opdelt i 5 antikke perioder-3 græske: arkaisk, klassisk og hellenistisk og 2 romerske perioder: republikansk og kejsertid. Herudover har vi undersøgt perspektivskulptur fra den efterantikke periode og op til i dag, med fokus på kontinuitet, emulation og reaktion.
Eleverne har udarbejdet et gruppeprojekt baseret på selvvalgte antikke og efterantikke skulpturer, mhp. at formidle et innovativt fokuspunkt til deres medstuderende på Rosborg, med udgangspunkt i en virtuel udstilling/ forbedring af konkrete områder på skolen vha skulptur.
Perioder og begreber:
Arkaisk tid-650 f.v.t.-480 f.v.t.:
T-form, frontalitet, lige linea-alba, perlelokker, arkaisk smil, mandelformede øjne
Klassisk tid-480 f.v.t.-323 f.v.t.:
Naturalistisk, idealiseret, kiastisk kontrapost, S-form, wet-look draperi, ophøjet, verdensfjern
Hellenistisk tid-323 f.v.t.-31 f.v.t.:
Svulmende muskler, flerfigurskomposition, det fantastiske, det anderledes, skopæisk patos, anastolé, kvinden kan være nøgen
Republikansk tid...200 f.v.t.-31 f.v.t.:
Verisme, portræt, romerske dyder (alder, rynker), anemasker, portrætlighed
Kejsertid 31 f.v.t.-500 e.v.t.:
Klassicerende, idealiseret, portrætlighed med filter over, propaganda, græsk indflydelse
Eleverne forventes at have tilegnet sig analytiske evner ihh. Til ovenstående, så de i en given eksamenssituation vil kunne analysere sig frem til en datering af et ukendt monument. Sekundærmateriale:
https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/skoen
Romes history in four faces at the Met: https://www.youtube.com/watch?v=gciDo_svj-A
Augustus of Prima Porta, power and propaganda: https://www.youtube.com/watch
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Romersk Epos - Æneidens 2. sang
Vores fokus har været på tekstens funktion som propaganda for den augustæiske periode, men også på den nye romerske selvforståelse i lyset af et nyt styresystem, afslutningen på mange års borgerkrig og indskrivningen i en lang tradition efter Homer og den trojanske krig. Begreber har primært været de 4 romerske kardinaldyder: clementia, virtus, pietas og justitia-ligeledes fortuna, fatum, fama og fides.
Konteksten for teksten er blevet gennemgået kursorisk i dette forløb,
I forbindelse med både Vergil og Dante har vi kigget på intertekstualitet og overlevering.
Kernetekst
Æneidens 2. sang-Otto Steen Dues oversættelse- 30 ns.
Perspektivtekst
Uddrag af Dantes ”Den guddommelige komedie” Intro og dele af 9. sang.
Sekundærmateriale
Basic background to Vergils Aeneid:
https://www.youtube.com/watch?v=53Ey43CrOb0
Lærerproduceret materiale til begreber og kontekst
The Aeneid by Vergil-book 2- course hero:
https://www.youtube.com/watch?v=fJEvPQjvuOk
Why should you read Vergils “Aeneid”?- Ted-ed
https://www.youtube.com/watch?v=p4mbk59rbjE
Paideia- romersk epos-s. 31-43
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
FILOSOFI. Platons Hulebilledet + Kriton
Foki:
Vores tekstlæsning har haft fokus på paideia og det etiske ansvar fra menneske til menneske og stat. Doxa og episteme, de græske kardinaldyder: sofia, dikaiosyne, sofrosyne, andreia, Forskellen på dydsetik (Aristoteles), pligtetik (Kant) og lykkeetik (Bentham) har været inddraget som diskussionspunkter til perspektiv.
Herudover har vi arbejdet med Platons 4 spørgsmål, primært de første 2 (nr. 3 i forhold til hulebilledet)
1) Hvad er sjælen
2) Hvordan lever man det gode liv
3) Hvad er virkelighed
4) Hvad er væren
Kernetekster:
Platons Hulebilledet (Fra ”Kend dig selv”)
Platons Kriton (Ostenfeldt, Erik Nis-Platon I, samlede værker i ny oversættelse)
Ca. 45 ns.
Sekundærmateriale:
Lærerproduceret intro-materiale
Uddrag til etik fra Motzfeldt, Dorte Thelander ”Religion og etik”, s. 13-16 med fokus på pligtetik (Kant) og lykkeetik (Bentham).
Platos allegory of the cave-Hillsdale College:
https://www.youtube.com/watch?v=OFylXQRbolM
Perspektivmateriale:
Dialog om drab og ansvar-Martin A. Hansen (1944)
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/martin-a-hansen-dialog-om-drab-og-ansvar-1944
Uddrag af filmen ”The Matrix” fra ca. 1 min.-35 min. Neos opvågnen til den virkelige verden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399251992",
"T": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399251992",
"H": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399251992"
}