Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 nf/1r nf - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Anette Thyssen Jonstrup, Christian Berner Skipper, Mona Andersen
Hold
2024 nf/1r nf (
1r nf
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Geo: Vand og liv
Titel 2
Bio: Vand og liv
Titel 3
Bio: Mig og min arv
Titel 4
Bio: Klima
Titel 5
Geo: Klima
Titel 6
Bio: Kost og sundhed
Titel 7
Geo: Kost og sundhed - det gode liv
Titel 8
Forløb#5
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Geo: Vand og liv
Indhold
Kernestof:
Skippers kompendium: Hvorfor er der ingen fisk i Vejle Fjord?; sider: 4-7, 10-13, 17, 19-24, 76-81, 84-86, 88-90, 92-95, 97-99
Om vandets kredsløb og vandmiljø ift. Vejle Å og Fjord.
Lektie: Læs side 10 (11) om vandføring.Se på side 92 - 94 for at får et overblik over den aflevering vi skal lave. Som du kan se består den af flere forskellige undersøgelser og teori. Det bruger vi en del nf-geografi moduler på.
Vejle Å-poster-2fk-ng-2022.jpg
Hvorfor er der ingen fisk i Vejle Fjord-kompendium ver18aug24.pdf
Før modulet skal du lave tabellen med målinger fra Vejle Å færdig. Skriv målinger af tid (sekunder) i tabel og beregn gennemsnitstid. Brug gennemsnitstiden til at beregne vand-hastigheden (m/s).
Vejle Å-bredde og dybde-nf-geo.xlsx
Tavlefoto-1r-nf-geo-27aug24.jpg
Vejle å-tværprofil-areal-regneark-elevdata.JPG
Afsnit
Vejle Aa vandloebsopland-ex.JPG
Installer Google Earth Pro på din computer
VLB_JYL_VEST.kmz
VLB_JYL_OST.kmz
VLB_JYL_SYD.kmz
Why Do Rivers Curve?
Brunt vand i Vejle Å, video 23sep2023
Læs om vandløbsopland på side 17 (18) og læs grå boks på side 95 om "midtlinje-princippet"
TV2 Iltsvind slår alle rekorder - 4okt24
Forside fra https://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/Udgivelser/Notater_2024/N2024_53.pdf
Hvorfor opfører fiskene sig så mærkeligt i Vejle havn og Vejle Fjord? Videoer fra 30. september 2023.
Iltsvind i de danske farvande, august-sept 2024, DCE AU-rapport
Iltsvind i indre danske farvande_søjlediagram_sep24-DCE AU.JPG
Vandmiljø-kvælstof-cirkeldiagram-21.jpg
nitrat-spredningsveje-fra mark til vandmiljø-figur-UDEN TAL.jpg.png
Nitrat-vej fra marken til havet-Aktuel Naturvidenskab.jpg
Iltsvind-udvikling-figur.jpg
Iltsvind i DK-DCE-6 kort-02-24.jpg
Vejle Fjord-kvælstofudled-cirkeld-2016.jpg
Kvælstof-menneskelig udledning-Vandmiljø-cirkeldia-21.jpg
Skim vejledningen til forsøget med infiltration (nedsivning) af vand i sandet og leret jord. Se også på figurerne.
Vi kigger på den kommende aflevering + arbejder videre i mappen.
Forsøg_Infiltrationsforsøg-sand- og lerjord.xlsx
Fumle og det ædle grundvand
Resultater fra elev_infiltrationsforsøg.xlsx
Infiltrationsforsøg-grafer-1r nf-geo.JPG
Fra nedbør til grundvand - Oplæsning af lektie
Fra grundvand til drikkevand - oplæsning
Grundvandet i Danmark
Sdr-Vandværk-Renseanlæg-Processer-figurbilag-Ekskursion-CB-udg24.docx
DR-TV-Grøn Trepartsaftale-18nov24.JPG
Iltsvind i indre danske farvande_kort_sep2024-DCE AU.JPG
Iltsvind-Sept-1997-2024-søjlediagram-DCE-AU.jpg
DNA-oprensning fra tomat 221127.docx
Mit liv gik i nul - opgave.docx
Vejle Fjord-hvor kommer næringsstofferne fra-uddrag.pdf
Her kan du lytte til lektien.
Repetér lektien fra modulet fredag 22. nov.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Bio: Vand og liv
Forløbet har fokus på liv og naturens sammenhænge. Forløbet har omhandlet kendetegn ved liv, økosystemers opbygning og sammenhænge heri, planters opbygning og funktion, organismers tilpasninger til livsvilkår i vand, vandløb som økosystem, fotosyntese og respiration, omsætning af stof og energi i fødekæder, vandløbsforurening med fokus på forurening med organisk stof samt spildevandsrensning.
I forløb indgår ekskursion til Økolariets spildevandsrensningsudstilling og Vejle renseanlæg.
Lærebogsstof mm - herudover kommer div. andre materialer, se den fulde liste under 'indhold':
Hvad er liv - Biologi i udvikling 2. udgave, Frøsig, M. et al., 2020, Nucleus s. 9-13.pdf
Eksperimentelt arbejde:
Bakterier i omgivelserne - pladevækstforsøg
Indhold
Kernestof:
Bakterier i omgivelserne - øvelsesvejledning.docx
1r NF 24-25 - pladevækstforsøg
Hvad er liv - Biologi i udvikling 2. udgave, Frøsig, M. et al., 2020, Nucleus s. 9-13.pdf
Liv - arbejdsspørgsmål til BIU2 8-13.docx
Planters vandoptagelse og vandforbrug 190829.docx
Arbejdsspørgsmål til BTT s117-121.docx
Egebo,LoneAlsm.fl.: BIOLOGITILTIDEN,2.udg,, Nucleus; sider: 117-121
Fotosyntese og respiration hos vandpest - journal 200826.docx
Fotosyntese og respiration hos vandpest
Lone Als Egebo, mfl.: BIOLOGI TIL TIDEN (2.udg.), Nucleus; sider: 122-137
VL5 - Fotosyntese, respiration, energi og stof 240904.pdf
Sammenhængene i naturen BTT s. 120-125.docx
1r NF 24-25 - Biologi - Undersøgelse af Vejle å
Biologiundersøgelse af Vejle å 211105.docx
Vi går til åen og fanger smådyr og måler kemi i vandet.
Biologiundersøgelse af Vejle å - baggrundsinformation 210827.docx
Vandløb, vanddyr og iltoptagelse - BTT s126-129.docx
Den naturlige å - BTT s129-132.docx
Planters tilpasninger til land og vand 201002.docx
Den naturlige å - BTT s129-132 200918.docx
Effekten af organisk stof i åen 231009.docx
Figur 184 mm.pptx
Kommune lukker dambrug for at forbedre vandkvaliteten
IMG_9475.jpeg
Spildevandsrensning opgave 231020.docx
Vejle Renseanlæg.pdf
NF-grundbogen s87-91 - Rensningsanlæg.pdf
Bestem din egen genetiske profil - del 1 - 171208.docx
Spildevandsrensning
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Bio1 - Fotosyntese og respiration
19-09-2024
Bio2 - Å-rapport
10-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Bio: Mig og min arv
Indhold
Kernestof:
Bestem din egen genetiske profil - del 1 - 171208.docx
Spildevandsrensning
Bestem din egen genetiske profil - del 2 - 141022.docx
KrydsningsskemaV3.html
Lone Als Egebo, mfl.: BIOLOGI TIL TIDEN (2.udg.), Nucleus; sider: 101-104, 106-111, 149-151
Hvad hedder det 191023.docx
Opgaver i nedarvningsmønstre.docx
Øjenfarve.docx
Bestem din egen genetiske profil - del 3 - 241022.docx
Nedarvningsmønstre 170914.docx
Metode til bestemmelse af arvegang i stamtræer.docx
PedigreeGeneratorV4.html
PedigreeGeneratorSexV3.html
Mit liv gik i nul - opgave.docx
Søstre lod sig genteste: »Mit liv gik pludselig i nul«
DNA Opgaver 231208.docx
BTT 101-103 + 149-151.pdf
DNA-oprensning fra tomat 221127.docx
Proteinsyntesen og proteiner - opgave 191202.docx
From DNA to protein - 3D
Egebo,LoneAlsm.fl.: BIOLOGITILTIDEN,2.udg,, Nucleus; sider: 13-15, 28-29, 104-105, 122-123, 152-153, 162
Transskription.html
TranslationV2.html
DNA, mutationer og den genetiske kode - opgave.docx
BTT 12-15 - Celler.pdf
Undersøgelse af celler vha et mikroskop - laboratoriejournal 191216.docx
Udfyldningsopgave om celler - BTT 13-15.docx
Cellens bestanddele 241203.docx
Cellepusleri - opgave.docx
Cellepusleri - opgave - løsning.pdf
Biology: Cell Structure I Nucleus Medical Media
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Bio: Klima
Indhold
Kernestof:
BTT 12-15 - Celler.pdf
Undersøgelse af celler vha et mikroskop - laboratoriejournal 191216.docx
Udfyldningsopgave om celler - BTT 13-15.docx
Cellens bestanddele 241203.docx
Egebo,LoneAlsm.fl.: BIOLOGITILTIDEN,2.udg,, Nucleus; sider: 13-15, 19-24, 26-29
Forskere: Dyrearter må tilpasse sig, flygte eller dø inden år 2100
Evolutionen kan ikke følge med klimaforandringerne
Danmark har fået klimavenlige kostråd: Du kan mindske din CO2-udledning med op til 50 procent
Kulstofkredsløbet og drivhuseffekt.pdf
NF-biologiopgave til arbejdselv modul 241212.docx
SNUDEDYR naturlig selektion 241218.docx
Evolution - Biologi i udvikling 2. udgave, Frøsig, M. et al., 2020, Nucleus s195-205.pdf
Genetisk variation - øvelse 220210.docx
Evolution - Genetisk variation og naturlig selektion opgaver 230526.docx
Øvelse smager ikke smager - kort.docx
Øvelse smager ikke smager - kort 1r 24-25.docx
Her er smagen 25 procent af os ikke kan smage
Derfor trues isbjørnen af klimaforandringerne
Kan isbjørnen overleve ved at vende tilbage til skoven?
Sundhed og levealder - gruppearbejde 250204.docx
De energigivende stoffer i føden 180203.docx
Kroppen og kosten
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Geo: Klima
Indhold
Kernestof:
Klima og klimakrisen-Skippers komp-del 1-2dec24.pdf
Klimakrisen - den største udfordring i vores levetid?; sider: 1-5, 8-10
Skippers kompendium om klima, del 1
Albedo og havis i Arktis
https://gml.noaa.gov/ccgg/trends/
Mauna Loa Solar Observatory.jpg
https://keelingcurve.ucsd.edu/wp-content/uploads/sites/385/2019/06/siocomm_A_Keeling_CO2Sampling_3-20-2018_017-2048x1365.jpg
The Gulf Stream Explained
Nøgleord (vigtige fagord)Densitet (synonymer: massefylde, vægtfylde)Temperatur (termo)Saltholdighed (synonymer: salinitet (halin))
Varmluftsballon - Free stock photos - PxHere
Tavlefoto-densitet-1r-nf-geo-21jan25a.jpg
Tavlefoto-densitet-1r-nf-geo-21jan25b.jpg
Tavlefoto-densitet-1r-nf-geo-21jan25c.jpg
Grønlandspumpen og termohalincirkulation-1rnf-geo-jan25.docx
Straalingsregnskab for jordoverfladen og atmosfaeren.png
Albedo af forskellige overflader_1feb21.png
Halvdelen af klassen laver mad og inviterer klassekammeraterne på varm middagsmad. Så du behøves ikke tage madpakke med i dag. 😀
CONCITO - Fødevarer - Den Store Fødevaredatabase
Vi spiser varm middagsmåltid sammen hele klassen, så glem madpakken i dag.
CONCITO - Fødevarer og Den Store Klimadatabase
De officielle kostråd 2025: Anbefalinger til sund kost for børn og voksne
Indisk curry m kikærter-C Skov.pdf
Opskrift på indisk dal.pdf
Opskrift-Grøn karry m tofu-C Skov.pdf
Beluga bolognese-madopskrift-C Skov.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Bio: Kost og sundhed
Indhold
Kernestof:
Sundhed og levealder - gruppearbejde 250204.docx
Egebo,LoneAlsm.fl.: BIOLOGITILTIDEN,2.udg,, Nucleus; sider: 16-17, 19-36, 147-149
De energigivende stoffer i føden 180203.docx
Kroppen og kosten
Kost- og aktivitetsanalyse rapport 250218.docx
Eksempel på resultater 210223.docx
Nedbrydning af protein - øvelse.docx
The Most Accurate Nutrition Tracking App | Cronometer
Fordøjelse - arbejdsark.docx
Film 10: Tunge, mavesæk og tarm. Gorm og Mikkel undersøger fordøjelsessystemet
Blodsukkermåling - journal 180220.docx
Sult, mæthed og sukker.docx
image.png
Type 2 diabetes
Kostfiberforsøg - journal 220320.docx
De officielle Kostråd
Hvorfor er fysisk aktivitet vigtig?
Diabetes mm 250314.pdf
Fysisk aktivitet - anbefalinger
Type-2 Diabetes - opgave.docx
Insulins påvirkning af cellerne.docx
Biologi C B s102-103 Diabetes m note.pdf
Case: Gærceller, genmodificering og insulin
Figurlæsning - kost.pdf
Figurlæsning - Diabetes type 2 - årsager og omfang - En langsom pandemi.docx
Figurlæsning - Drivhuseffekten og klimakrisen.docx
Figurlæsning - Spildevandsrensning og årsager til iltsvind.docx
BBC - Science & Nature - Human Body and Mind - Anatomy - Organs anatomy
Bio - Vand og liv - Moduloversigt 1r 24-25.docx
Bio - Min arv - Moduloversigt 1r 24-25.docx
Bio - Klima - Moduloversigt - 1r 24-25.docx
Bio - Kost og sundhed - Moduloversigt 1r 24-25.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Geo: Kost og sundhed - det gode liv
Indhold
Kernestof:
De officielle kostråd 2025: Anbefalinger til sund kost for børn og voksne
En syg forskel-Aalborg-Grafik-DR.jpeg
En syg forskel-Tinna Jensen-foto-2016-DR.jpg
01 Sundhed-Befolkning og diabetes-Skippers note-1r-feb25.pdf
DR VIDEO Julie og Trine bor blot syv km fra hinanden: Rystet over den store forskel
DR TV VIDEO - En syg forskel: Jan kommer alene til kræftskanning
DR TV - Minister om ulighed i sundhed: Vi skal behandle mennesker forskelligt
Sund Mad - De officielle kostråd 2025: Anbefalinger til sund kost for børn og voksne
DR - Kortuddannede diabetespatienter har større risiko for at få amputeret benet
https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2022/Danskernes-sundhed
Sund mad - De officielle kostråd 2025: Anbefalinger til sund kost for børn og voksne
USA-Fedme og diabetes-kort-1994-2014-CDC.jpg
USA-Fedme og diabetes-kort-2004-2021-CDC.jpg
Fællestour - tag cyklen i skole
GRAFIK I Aalborg Øst dør de lige så tidligt som i Pakistan
DRTV - 21 SØNDAG: En syg forskel 10 år efter s og spar.
Hvor gammel bliver du? Beregn din alder med aldersberegneren
Halvdelen af klassen laver mad og inviterer klassekammeraterne på varm middagsmad. Så du behøves ikke tage madpakke med i dag. 😀
CONCITO - Fødevarer - Den Store Fødevaredatabase
Vi spiser varm middagsmåltid sammen hele klassen, så glem madpakken i dag.
CONCITO - Fødevarer og Den Store Klimadatabase
Indisk curry m kikærter-C Skov.pdf
Opskrift på indisk dal.pdf
Opskrift-Grøn karry m tofu-C Skov.pdf
Beluga bolognese-madopskrift-C Skov.pdf
Drivhusgasser i atmosfæren_grafer_NOAA_aggi.png
Mad-klimaaftryk-kød vs avocado-Concito-Tjekdet.JPG
CONCITO - Den store klimadatabase
DON'T PANIC — Hans Rosling showing the facts about population
Flerfaglig opgave
NF-afsluttende opgave-huset-foto.jpg
Fertilitet - Danmarks Statistik
Demografi-Blackers Transitionsmodel.jpg
Demografisk-transition-DK-1735-2005-grafer.jpg
Befolkning-Transitionsmodel-s83-91-Sanden2011ALG.pdf
Opg-Befolkning-Den demografiske transition-ALGs82-87.docx
Befolkningen er tæt på 6 mio. Danmarks Statistik
De fleste indvandrer for at arbejde eller studere - Danmarks Statistik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#5
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399252010", "T": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399252010", "H": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399252010" }