Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Peter Kjeldsen
|
Hold
|
2024 fy/v (1v fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1: Varmelære
Energi og energiformer, energiens kvalitet og nytteværdi
Vindens energi og vindkraft (databehandling af effekt og vindhastighedsmålinger fra Middelgrunden Vindmøllelaug). Snak om udfordringen ved vedvarende energikilder.
Eksperimentel udledning af varmeligningen (fællesforsøg) og teoretisk udledning af fællestemperatur for to vandblandinger.
Eksperimentel eftervisning (rapportforsøg: Fællestemperatur).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2: Astronomi
Stjernehimlen(Stellarium), stjernebilleder, stjernernes bevægelse på himlen, vandrestjerner/planeter, Nordstjernens betydning for navigation (breddegradssejllads), Venus faser, Jupiters måner, Andromeda galaksen (M31), Geo- og heliocentrisk verdensbillede.
Mars retrograd bevægelse (Epicykel-teori), parallakseproblemet og Tycho Brahe (Cygnus 61), Ptolemæus - Kopernikus-Tycho Brahe-Galileo-Kepler- (Newton)
Verdensbilledets skift fra geocentrisk til heliocentrisk verdensbillede.
Film: Berømte danske videnskabsfolk om Tycho Brahe (DR TV)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Forløb#3: SRP-1 Globalt forløb
Globalt forløb med samfundsfag om klimaudfordringen.
Afsmeltning af Grønland og havniveaustigninger
Måling af den specifikke smeltevarme for is.
Beregning af størrelsen af den årlige afsmeltning af Grønland, herunder opmåling af arealet for Indlandsisen i Google Earth, samt beregning af den tilhørende havniveaustigning.
Kvalitativt eksperiment med vands termiske udvidelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Forløb#4: Lyd og lys
Lyd som en forstyrrelse af et medium, eksempelvis luft.
Definition og måling af periode, T for stemmegaffel med kammertonen. Definition af frekvens, f og udregning af frekvenser for lydmålinger af en høj tone og en dyb tone)
Betydning af frekvens som det antal (lokale) højtryk, der passerer/'rammer' en mikrofon/et øre per sekund.
Definition af bølgelængde som en opmåling på et øjebliksbillede af en bølge med lineal.
Udledning af bølgeligningen: v=f*lambda
Konstruktion af en simpel højttaler med en spole og en magnet. Højttalerprincippet.
Frevensspektret eksperimentelt; 20-20000 Hz. Kort snak om ultralyd og infralyd samt dyrenes evne til at kommunikere i de ikke hørbare frekvenser.
Interferens (kontruktiv og destruktiv), herunder stødtoner.
Opmåling af et 'klap' med Pasco Capstone. Et chok-lydbillede.
Opmåling af lydens fart med to mikrofoner i forskellige afstande og måling af tidsforsinkelsen.
YouTube film med en ambulance med udrykning, der passerer en mikrofon. Opmåling af frekvensskiftet med Capstone FFT og bestemmelse af ambulancens fart .
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb#5: Atomfysik og kosmologi
Dobbeltspalten, Optisk gitter, bølgelængdemåling af rød laser samt de tre synlige linjer i hydrogenspektrum, Emissions-og absorptionsspektre, Balmers- og Rydbergs formel, (kort om fotonbeskrivelsen), Bohrs atommodel
Afstandsbestemmelse i universet, parallaksemetoden, Cepheidemetoden, Henrietta Leavitt, V1 cepheiden i Andromedagalaksen, Hubble-Lemaitres lov, fladt elastisk ekspanderende univers (opgave)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399252083",
"T": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399252083",
"H": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399252083"
}