Holdet 2024 bk/1ux bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Marianne Odgaard
Hold 2024 bk/1ux bk (1ux bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kroppen i kunsten (grundforløb)
Titel 2 Billeders virkemidler
Titel 3 Kunsthistoriske perioder
Titel 4 Portræt og selvportræt
Titel 5 Samtidskunst, herunder street art
Titel 6 Eksamensprojekt: Debatskabende kunst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kroppen i kunsten (grundforløb)

Forløbet tager udgangspunkt i kapitlet "Kroppen i kunsten" fra Jonas Wolters bog "Temaer i kunsten 1". Udleveret i pdf.
Desuden PowerPointen "Kroppen i kunsten fra antikken til i dag", som kører i hele forløbet.


Antal praktiske øvelser:
1 lerfigur a la Venus med korrekte proportioner
1 skyggetegning af torso med pastelkridt
1 fotoparafrase (gruppearbejde) af et kendt kunstværk
1 ekspressionistisk akvarel a la Egon Schiele
1 "Venus remake"-skulptur af alternative materialer/mixed materials

Antal sider: 15 , incl video og Word-dokumenter
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Billeders virkemidler

Dette forløb handler om at dykke ned i de virkemidler, som danner et billede (maleri, tegning, akvarel, foto etc). Forløbets mål er at blive skarp til en grundig billedanalyse, og at eksperimentere med virkemidlerne i praksis.
Overskrifterne er:
Lys og skygge ("Billeders virkemidler 1, Lys og skygge")
Dybde og flade ("Billeders virkemidler 2, Dybde og flade")")
Komposition ("Billeders virkemidler 4, Komposition")
Farver i teori og praksis ("Billeders virkemidler 3, Farven incl opgaver, 2024")

Vi øver også, hvordan disse virkemidler understreger eller hænger sammen med indholdet og virkningen på beskueren.

Kernen: ""Billedanalyseskema 1g og 1hf, 2020"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kunsthistoriske perioder

Man skal have et vist overblik over de kunsthistoriske perioder:
Antik
Renæssance
Barok
Romantik
Realisme og impressionisme
Modernisme, herunder ekspressionisme og fauvisme
Popkunst
Den figurative kunst i 1990erne
Samtidskunst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Portræt og selvportræt

Et portræt eller selvportræt er en fremstilling af en person, der har levet eller lever.
Man skal kunne skelne melelm et portræt og et selvportræt
Man skal kunne analysere et portræt eller et selvportræt med analysemodellen, herunder kendskab til de forskellige genrer (portræt, kunstnerselvportræt, familieportræt, konge/magtportræt).

I forløbet indgår: fernisering og foredrag ( 1 modul i april) med fotograf Martin Thaulow og Mohammed Alata (20 år, gammel elev på skolen). Rosborg har indkøbt et stort fotoportræt af MOhammed med titlen "Adskillelse", som vi havde fernisering på. Portrættet indgår også i vores pensum.


Praktiske øvelser:
• Naturalistisk selvportræt med blyant i skakbrætmetoden, enten med ren kontur eller med skyggelægning
• Iscenesat foto-selvportræt (printet)
• Eksperimenterende selvportræt i alternative materialer med hints til en kunsthistorisk periode

Teori:
POwerPoint med Dronning Margrethe
PowerPoint om samtidskunst og fotoportrætter
Powerpoint om Kunstnerselvportrætter i samtidskunst, Chuck Close og Sarah Lucas, identitet
Word-dokument om portrætgenren
Word-dokumenter om forskellige portrætgenrer
Dokumentet med opgaver til gruppearbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Samtidskunst, herunder street art

Først et forløb om street art og Banksy. Derefter går vi videre til et forløb om samtidskunst mere generelt, herunder en ekskursion til AROS i Aarhus med omvisning. Herunder tæller også Rosborgs nye kunstværk "Adskillelse", fotokunst på folieredningstæppe. Holdet har deltaget i et modul med fernisering og foredrag med kunstner Martin Thaulow og Mohammed, som er portrætteret. Værket tæller med under samtidskunst (og portrætter).

Street art og Banksy:
Man skal kunne skelne mellem graffitti og street art. Man skal kunne redegøre for Banksys vigtigste værker, temaer, samfundskritiske emner, genrer/udtryksformer og street arts virkemidler, samt hvordan street art arbejder bevidst med at nå beskuerne.

Forløbet slutter som sædvanligt med et OPSAMLINGSARK

Praktiske øvelser:
Street art og Banksy:
• 1 sign-hacking-vejskilt
• 1 større street art-værk (pararbejde). Sørg for, at I begge har fotos af værket
Samtidskunst:
* Collage/print, Barbara Kruger-inspireret med fotos og Kruger-tekst (samfundskritisk: feministisk eller magtkritisk)  

Teori og analysemodeller:
STREET ART:
PowerPoint: Street art og Banksy c-niveau

SAMTIDSKUNST
"Samtidskunst, 5 kendetegn"
Diverse dokumenter med Barbara Kruger
Analysemodel til samtidskunst
Evt. analysemodel til installationskunst


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer