Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/1ux SP - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2025/26
Institution
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Tine Nyholm Laugesen
Hold
2022 SP/1ux SP (
1ux SP
,
2ux SP
,
3ux SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
España - cultura y tradiciones
Titel 2
La familia
Titel 3
México - historia, cultura y tradiciones
Titel 4
Turismo y viajes
Titel 5
Cuba - historia y cultura
Titel 6
La guerra civil española
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
España - cultura y tradiciones
I vores Spanien-forløb har vi arbejdet med vores generelle kendskab til og stereotype forestillinger om landet.
Desuden har vi fokuseret på forskellige dele af den spanske kultur:
- de spanske barer
- spansk mad, herunder fokus på tapaskulturen og el menú del día
- drukkulturen i Spanien sammenlignet med vores egen + El Botellón
- kunst (Picasso og Guernica)
- anderledes traditioner: La Tomatina, La fiesta del Fuego
- "la generación perdida" i forbindelse med at vi så "Perdiendo el norte"
- música (Álvaro Soler ("Volar"),
Tekster
- "Los estereotipos", fra iBogen Un mes en Málaga, kap. 8
- "Un bar para hacer amigos" fra iBogen España en la calle (https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=130)
- "Ir de tapas" fra iBogen “Un mes en Málaga"
- ”Los jóvenes españoles bebemos mucho pero sabemos controlarlo” fra iBogen España en la calle (https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=138)
- “El Guernica de Picasso” fra bogen ”El mundo en español” (José Ángel Gonzalo et al., Habla con Eñe, 2019)
- ”Solsoles y su Andalucía”: fra iBogen Caminando for fortsættere (https://caminandoforfortsaettere.systime.dk/?id=131)
- "Lo mejor de España" fra iBogen El Sur (https://elsur.systime.dk/?id=250#c657)
- “Fiesta rimer på fare” fra iBogen ”España en la calle”, Kasper Kloch et al, Gyldendal 2019 (https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=149)
Dokumentar
”Mit Spanien” (TV2) Afsnit 1 og 3 (Jørgen Leth og Hans Pilgaard)
Film
"Perdiendo el norte"
Sange
- "Volar" (Álvaro Soler): https://www.profedeele.es/actividad/alvaro-soler-volar/
- Lola Índigo
Andet materiale
- https://www.profedeele.es/actividad/presentacion-test-cultura-espana/ (præsentationsvideo af Spanien med indlejret quiz)
-
https://videoele.com/A1-Comunidades-autonomas.html
(Videoele om de spanske regioner)
-
https://www.geoguessr.com/vgp/3005
(quiz)
-
https://www.youtube.com/watch?v=EyTcPlQKB78
(video om Picasso)
- https://www.profedeele.es/actividad/pablo-picasso-vida-obra/ (tekst om og opgaver til Picasso og Guernica)
-
https://www.youtube.com/watch?v=EbSClT3DS1E
(La Tomatina)
Indhold
Kernestof:
I dag skal vi lege videre med hvornår man bruger SER og ESTAR. Derfor er lektien til i dag at øve sig på netop dét.
Arbejd selv 11. april JEG ER SYG.docx
Intro og opgaver til ir ALM UV.docx
Vi skal i dag lave vores LYNTEST 2. Der vil være en del uden hjælpemidler og en del med. Til delen uden hjælpemidler er det en god idé at øve sig på:
Øv jer også på at kunne bøje IR
Mis favoritos NO entrega 2.docx
Interaktive opgaver med TENER.docx
I dag laver vi en skriftlig årsprøve i spansk! Det bliver en opgave hvor I har ca. et modul UDEN HJÆLPEMIDLER (som det også vil være til eksamen) men dog med en del glosehjælp.
I dag skal I ud til mig på gangen og beskrive et billede - det er vedhæftet her (I får det også udleveret i papirform).
Opgaver med klokken.docx
Holaaaa :D Glæder mig MEGET til at se jer igen!! Vi starter året med at samle op på sidste modul - dvs. at vi samler op på klokken. Hvis man ikke var der, eller hvis man har brug for lige at genopfriske det, så kan man gøre det forskellige steder
Medbring et eller flere billeder fra din sommerferie :D I kan have dem på tlf, men I må også meget gerne sende dem til mig, så printer jeg dem for jer! Sørg for at der er noget at tale om ud fra billedet - hvem er der på, hvor er I henne, hvad laver
https://www.profedeele.es/actividad/la-hora/
https://caminando.systime.dk/?id=137#c351
43321088-87796-925
Her er den nye hyggeliste: Hyggeliste i 2ux.docx
image.png
Gloseøvelser LA FAMILIA fra Den sjove bog.pdf
https://wordwall.net/da/resource/59622762
https://aprenderespanol.org/gramatica/preguntas-interrogativos.html
Lektien til i dag er at practicar på denne quizlet, der giver jer en masse palabras til diverse personas i LA FAMILIA :)
https://aprenderespanol.org/vocabulario/familia-parentesco.html
https://www.profedeele.es/actividad/la-familia/
I skal i dag være klar til at presentar vuestras familias :)
Tekst og opgaver til MI FAMILIA fra Tecla.docx
I skal i dag kunne forklare om de her forskellige familietyper - overvej lige, om I har skrevet gloser nok på jeres mindmap
I skal være færdige med opg. 1 og 2 i "Mi familia" - de opgaver vi lavede på klassen.
Vamos a la playa LETRAS.docx
https://aprenderespanol.org/ejercicios/verbos/ir/presente-escribe
Mis favoritos NO para entrega 1.docx
Familia pequeña.docx
Til i dag skal I øve jer på de gloser I skal bruge for at kunne tale om jeres uge. Jeg har prøvet at lave denne quizlet som forhåbentligt dækker de fleste af de ting I render og laver:
Til de af jer, der bliver færdige med opgaven: PRACTICAMOS.do
Lytteøvelse fra Ya Vamos om Alba.docx
Afsnit
Pol y su familia.pdf
Til i dag skal I være klar til at komme ud til mig på gangen og svare på spørgsmål til teksten om Pol.
Practicamos 2.g.docx
Opgaver til tekten om Pol.docx
Sang om refleksive verber: https://www.youtube.com/watch?v=aYFCwIfZ-s4
Lektien til i dag er at få lavet opgaverne om de refleksive verber i MinLæring ==> Spanskgram ==> refleksive verber ==> RP. 2 (alle 5 opg.) + RP. 3 (opg. 1) + RP. 4 (opg. 1+2)
Øv jer på denne quizlet, som vi skal bruge i dag: https://quizlet.com/845594353/acciones-habituales-flash-cards/?i=gkfys&x=1qqt
https://www.profedeele.es/actividad/acciones-habituales/ ACCIONES HABITUALES
Beskrivelse af udseende: Ejercicios para EL ASPECTO FÍSICO.docx
Til i dags skal I være færdige med "Ejercicios para el aspecto físico"
REFLEKSIVE VERBER OG DAGLIGDAGEN: https://www.profedeele.es/actividad/acciones-habituales/
God side til glosetræning, diktat, tekstlæsning med forståelsesopgaver mm.: https://aprenderespanol.org/
I skal til i dag være færdige med
Program for modul 16 i La Familia med 2ux.docx
https://flip.com/b754694e
https://flip.com/2bde96e9
Vi skal lave en delprøve 1-lignende opgave i dag - uden hjælpemidler. Så få trænet gloser ifht emnet, træn de INTERROGATIVE pronomener, og træn den gramma I har svært ved (fx: bøjning af verber, adjektivernes bøjning og placering, ser/estar/hay, perf
Til dem, der bliver færdig med delprøve 1'en:
Hoy vamos a ver la película "Volver" :)
Opgaver til filmen VOLVER.docx
Til i dag skal I kigge på spørgsmålene til filmen og skrive et par GLOSER (- ikke sætninger!!!) til, som I kan støtte jer op ad når vi skal prøve at svare på spm. i klassen i dag (først i grupper, så i plenum)
Desuden skal I have lavet EJERCICIO 4 i opgavekompendiet til filmen. Det er delprøve 1-lignende opgaver, så forsøg så vidt det er muligt at gøre det uden hjælpemidler!
https://quizlet.com/854557704/palabras-para-hablar-de-la-pelicula-volver-flash-cards/
Forløbsbeskrivelse LA FAMILIA 2ux.docx
Dansk tekst om México fra Viva la vida.pdf
Estereotipos sobre México.docx
I skal arbejde selv i dag - se besked.
Læs denne tekst PÅ DANSK:
https://www.profedeele.es/actividad/test-mexico/
HUSK at I til i dag skal læse diverse slides om la historia de México, så I kan være MEGA GODE i vores kahoot i dag :)
Mis favoritos NO til entrega 2.docx
Arbejdsark til PAPÁ LLEGÓ BORRACHO.pdf.docx
Trabajo para el texto El país de Aby, México.docx
El país de Aby.pdf
HUSK JULEHYGGE I DAG - husk at købe pakkespilsgaver OG HUSK EN KOP!!!!
Lektien til i dag er at LÆSE "El país de Aby" - også jer der ikke var der i går.
Aby Contra las convenciones.pdf
Practicamos 2.g og 3.g.docx
Lektien til i dag er at LÆSE "El país de Aby" - også jer der ikke var der i sidste time
Día de los muertos y Coco.docx
Invitación a Tarde hispana 2024.docx
Video om Día de muertos
Det er lektie til i dag (også for dem, der ikke var der i fredags) at have læst (resten af) teksten "Aby contra las convenciones" og udvide det skema I har om Aby og México med dét I lærer i dén tekst!
HUSK at vi skal se Coco i dag, så I er LIDT senere færdige i dag (efter aftale)
Opgave 1, 2 og 3 i "Día de muertos y Coco" skal være færdige til i dag (også for dem, der ikke var til timen i går)
I dag skal vi lave en delprøve 1-opgave om Coco. ØV JER på denne quizlet, det vil hjælpe jer!!
Ejercicios con MUY og MUCHO.docx
Presentación de una foto interesante.docx
Ejercicios con TENER 3.g.docx
Mis favoritos NO til entrega 4.docx
Lektien til i dag er at bruge min. 10-15 minutter på denne quizlet med FASTE UDTRYK MED VERBET TENER:
Desuden skal I være færdige med opg. 1, 2 og 3 i "Ejercicios con muy y mucho" - NB: opg. 3 skal lægges på elevfeedback:
Billeder med udtryk med TENER.docx
I dag skal I lave jeres video til spanskaftenen. Så hvis I skal have rekvisitter eller noget med, skal I huske dét!
I skal som sagt arbejde selv i dag.
VI SKAL SE JERES VIDEOER I DAG, SÅ SØRG FOR AT FÅ DEM LAVET FÆRDIGE OG SMID OP I DREV-MAPPEN, SOM JEG HAR DELT MED JER
verber der skal laves om til lang tillægsform - gerundium.docx
Differentierede gerundiumøvelser.docx
Tekst om og opgaver til Frida Kahlo..docx
Lektien til i dag er at være færdig med ejercicio 1, 2 y 3 i Frida Kahlo-hæftet
EL TIEMPO EN ESPAÑOL.docx
Til i dag skal I være klar til at komme ud på gangen og svare på spørgsmål om Frida Kahlo (opg. 7 i dokumentet "Tekst om og opgaver til Frida Kahlo")
Tekst om og opgaver til Quinceañeras.docx
Til i dag skal I være færdige med El tiempo (ejercicio 1 og 2, og repetér evt. quizlet'en hvis I føler det er nødvendigt!).
https://1001reasonstolearnspanish.com/la-quinceanera/
https://quizlet.com/895342576/glosetraening-delprove-1-rosi-la-quinceanera-flash-cards/?i=gkfys&x=1qqt
Vi laver en delprøve 1 i dag på klassen - så få øvet jer på en masse dejlige gloser, få styr på IR + A + INFINITIV, PERFEKTUM og GERUNDIUM - og hvis I har brug for det: muy/mucho, ser/estar/hay etc.
Det ubetonede possessive pronomen: https://www.profedeele.es/actividad/posesivos-atonos/
Til i dag skal I alle have lavet alle opgaverne her om de ubetonede possessive pronomener: https://www.profedeele.es/actividad/posesivos-atonos/
Opg. med dativstyrende verber der IKKE er gustar.docx
Fin GUSTAR oversigt.docx
GUSTAR-opgaver.docx
Sin nombre Opgavehæfte.docx
Få lavet opgaverne færdige til de dativstyrende verber
Vamos a ver la película Sin Nombre
Lav til i dag opg. 2 i "Gustar-opgaver"
Desuden skal I øve jer på denne quizlet:
Vamos a trabajar con la película Sin Nombre
https://aprenderespanol.org/verbos/gustar.html
Forløbsbeskrivelse MÉXICO 2ux.docx
https://www.profedeele.es/actividad/presentacion-test-cultura-espana/
Hechos sobre España.docx
Las regiones en España BILLEDBESKRIVELSE.docx
Letras Vivir mi vida Marc Anthony.docx
Læs denne: Dansk tekst om Spanien.pdf
LAS AUTONOMÍAS: https://videoele.com/A1-Comunidades-autonomas.html
https://www.geoguessr.com/vgp/3005
Stambaren Un bar para hacer amigos.docx
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=130
43321088-8c76d-231
La comida: https://arche-ele.com/la-comida-vocabulario-aprende-espanol-ele
Ir de tapas UN MES EN MÁLAGA.docx
https://aprenderespanol.org/verbos/preterito-perfecto.html
Un quiz para el texto "Ir de tapas": https://www.quia.com/quiz/6413850.html
Da vi arbejdede med "Ir de tapas" i fredags, var det lidt forskelligt hvor langt I nåede. De af jer der IKKE nåede at lave quiz'en (https://www.quia.com/quiz/6413850.html) skal få det gjort til i dag :)
Fotos de botellón.docx
GR. 1 Los jóvenes españoles bebemos mucho.docx GR. 2 Los jóvenes españoles bebemos mucho.docx GR. 3 Los jóvenes españoles bebemos mucho.docx
Quizlet (10 ord): https://quizlet.com/303074786/cap-8-los-estereotipos-sobre-los-espanoles-lista-reducida-flash-cards/
LEKTIER TIL ALLE DEM, DER IKKE VAR TIL TIMEN I GÅR:
BLOGINDLÆG Estereotipos fra UN MES EN MÁLAGA.docx
Quiz til teksten: https://www.quia.com/quiz/6421865.html
Skriftlig øvelse med hjælpemidler på klassen 2g.docx
Til i dag skal I have læst teksten "Blogindlæg: estereotipos..." og lave quiz'en til: https://www.quia.com/quiz/6421865.html
https://aprenderespanol.org/verbos/reflexivos-reciprocos-impersonales-pronominales.html
El Guernica de Picasso.docx
OPGAVER: https://www.profedeele.es/actividad/pablo-picasso-vida-obra/
Video om Pablo Picasso:
https://videoele.com/A2-Verbos-reflexivos.html
I skal til i dag øve jer på de INTERROGATIVE PRONOMENER - det kan evt. gøres her: https://quizlet.com/484172594/de-interrogative-pronomener-flash-cards/?funnelUUID=f6f1796d-911c-4178-a950-fb89177e50b7
https://quizlet.com/916105455/compartiendo-piso-flash-cards/?i=gkfys&x=1qqt
https://quizlet.com/916105455/compartiendo-piso-flash-cards/?funnelUUID=1b2620b7-58e5-4998-a752-641f72ea951f
Se besked sendt 22/5
Fiesta rimer på fare: https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=134
PARA EMPEZAR: https://elsur.systime.dk/?id=250#c657
I dag skal vi gennemgå jeres arbejd-selv-modul-opgaver fra i torsdags, så sørg for at have dem lavet til i dag.
REPETÉR DESUDEN hvordan man taler om EL TIEMPO
https://quizlet.com/121740820/hitverber-de-25-hyppigste-verber-i-spansk-flash-cards/
https://quizlet.com/355626536/interrogative-pronominer-pa-spansk-flash-cards/
Opgaver til filmen "Perdiendo el Norte (inkl. resumé)
Vi skal i dag se en dokumentar fra DR: "En generation på røven" (CFU) - den er lånt, så (alle) jer, der ikke var til spansk i dag kan se den også
Vi lærer den "alm." futurum i dag:
Bienvenidos y bienvenidas a la primera clase de español de vuestro último año en el bachillerato!
Lektien til i dag er at øve sig (RECAP) på at bøje DIFTONGERENDE VERBER. Det gør I i MinLæring, hvor I også kan få genopfrisket hvad det nu lige er for en størrelse :)
HUSK TILMELDINGSBLANKETTEN TIL SPROGREJSEN
Álvaro Soler
Øvelser med refleksive verber.docx
Hyggespansk. Øvelser til dem, der bliver færdige.docx
I ønskede at repetere refleksive verber, og derfor skal I til i dag (gen)se denne lille fine video, der forklarer jer det, og forhåbentligt synger det fast i hovedet på jer ;), hvordan de der refleksive verber opfører sig: https://www.youtube.com/wat
Forløbsoversigt, España.docx
I skal være færdige med at optage og sende til mig LO QUE QUERÉIS EN VUESTRA VIDA :)
Lola Índigo LA REINA sang, video og opgaver.docx
Supplerende stof:
Sprogdag 7.11.2023, program for spansk.docx
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 88
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La familia
Under dette forløb har eleverne selvfølgelig arbejdet med temarelevante gloser, men derud over også med acciones habituales og la descripción física.
Vi har også lavet et stamtræ og fremlagt derudfra.
Vi har brugt forløbet til at øve os på at fortælle om os selv, vores hverdag og vores familie.
Desuden har vi fokuseret på begreberne
FAMILIAS TRADICIONALES og FAMILIAS MODERNAS - herunder forskellige familie-konstellationer (fx familias monoparentales, )
Tekster:
- "Mi familia" fra Tecla-materiale (fra den spanske ambassade i Storbrittanien)
- "Familia pequeña", tekst fra
lingua.com
:
https://lingua.com/es/espanol/lectura/familia-pequena/
- "Pol y su familia", s. 5-10i bogen "Catalanes" af Anny Holmgaard et al., forlaget EA, 2006
- "Los Mendoza" (brugt som delprøve 1 på klassen), s. 26 i afsnittet "La vida cotidiana" i "Taller de textos", Kvorning, Eva et al, Gyldendal 1994
Flim
- Volver, Pedro Almodóvar
Andet materiale:
-
https://www.youtube.com/watch?v=jJ2FtC9lpTI
("Tipos de familia")
-
https://www.youtube.com/watch?v=FlKr_tC8YuU
(Tío Spanish - "mi familia")
-
https://yavamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
(lytteøvelse om Alba fra iBogen Ya Vamos)
Indhold
Kernestof:
Gloseøvelser LA FAMILIA fra Den sjove bog.pdf
https://wordwall.net/da/resource/59622762
https://aprenderespanol.org/gramatica/preguntas-interrogativos.html
Lektien til i dag er at practicar på denne quizlet, der giver jer en masse palabras til diverse personas i LA FAMILIA :)
https://aprenderespanol.org/vocabulario/familia-parentesco.html
https://www.profedeele.es/actividad/la-familia/
I skal i dag være klar til at presentar vuestras familias :)
Tekst og opgaver til MI FAMILIA fra Tecla.docx
I skal i dag kunne forklare om de her forskellige familietyper - overvej lige, om I har skrevet gloser nok på jeres mindmap
I skal være færdige med opg. 1 og 2 i "Mi familia" - de opgaver vi lavede på klassen.
Vamos a la playa LETRAS.docx
https://aprenderespanol.org/ejercicios/verbos/ir/presente-escribe
Mis favoritos NO para entrega 1.docx
Familia pequeña.docx
Til i dag skal I øve jer på de gloser I skal bruge for at kunne tale om jeres uge. Jeg har prøvet at lave denne quizlet som forhåbentligt dækker de fleste af de ting I render og laver:
Til de af jer, der bliver færdige med opgaven: PRACTICAMOS.do
Lytteøvelse fra Ya Vamos om Alba.docx
Afsnit
Pol y su familia.pdf
Til i dag skal I være klar til at komme ud til mig på gangen og svare på spørgsmål til teksten om Pol.
Practicamos 2.g.docx
Opgaver til tekten om Pol.docx
Sang om refleksive verber: https://www.youtube.com/watch?v=aYFCwIfZ-s4
Lektien til i dag er at få lavet opgaverne om de refleksive verber i MinLæring ==> Spanskgram ==> refleksive verber ==> RP. 2 (alle 5 opg.) + RP. 3 (opg. 1) + RP. 4 (opg. 1+2)
Øv jer på denne quizlet, som vi skal bruge i dag: https://quizlet.com/845594353/acciones-habituales-flash-cards/?i=gkfys&x=1qqt
https://www.profedeele.es/actividad/acciones-habituales/ ACCIONES HABITUALES
Beskrivelse af udseende: Ejercicios para EL ASPECTO FÍSICO.docx
Til i dags skal I være færdige med "Ejercicios para el aspecto físico"
REFLEKSIVE VERBER OG DAGLIGDAGEN: https://www.profedeele.es/actividad/acciones-habituales/
God side til glosetræning, diktat, tekstlæsning med forståelsesopgaver mm.: https://aprenderespanol.org/
I skal til i dag være færdige med
Program for modul 16 i La Familia med 2ux.docx
https://flip.com/b754694e
https://flip.com/2bde96e9
Vi skal lave en delprøve 1-lignende opgave i dag - uden hjælpemidler. Så få trænet gloser ifht emnet, træn de INTERROGATIVE pronomener, og træn den gramma I har svært ved (fx: bøjning af verber, adjektivernes bøjning og placering, ser/estar/hay, perf
Til dem, der bliver færdig med delprøve 1'en:
Hoy vamos a ver la película "Volver" :)
Opgaver til filmen VOLVER.docx
Til i dag skal I kigge på spørgsmålene til filmen og skrive et par GLOSER (- ikke sætninger!!!) til, som I kan støtte jer op ad når vi skal prøve at svare på spm. i klassen i dag (først i grupper, så i plenum)
Desuden skal I have lavet EJERCICIO 4 i opgavekompendiet til filmen. Det er delprøve 1-lignende opgaver, så forsøg så vidt det er muligt at gøre det uden hjælpemidler!
https://quizlet.com/854557704/palabras-para-hablar-de-la-pelicula-volver-flash-cards/
Forløbsbeskrivelse LA FAMILIA 2ux.docx
Supplerende stof:
Sprogdag 7.11.2023, program for spansk.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 1: María
11-09-2023
Entrega 2: mi familia med refleksive verber
06-11-2023
Delprøve 1 på klassen
20-11-2023
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
México - historia, cultura y tradiciones
Vi startede forløbet med at snakke om stereotype forestillinger om México. Derefter arbejdede vi med historien, hvor eleverne induktivt skulle undersøge og i Google Slides præsentere bestemte nedslag i den mexikanske historie (eterfølgende lavede vi en kahoot lavet ud fra deres slides).
Derefter lærte vi lidt mere om México og de unges liv dér via Aby (se nedenfor for tekster), og
desuden har vi arbejdet med Frida Kahlo, Día de muertos (hvor vi så Coco) og Quinceañeras.
Vi har også haft lidt om mexicansk madkultur inkl fokus på overvægt i landet.
Vi har også fokuseret på "el lado oscuro de México". Vi snakkede om bander, machismo og drogas, og vi så og arbejdede med filmen Sin Nombre.
Tekster:
- Den danske tekst "Mexico" fra s.180-184 i bogen "Viva la Vida" af Julie Højgaard et al, Lindhardt & Ringhof 2017
- "Quinceañeras", s. 225, ibid.
- "Día de muertos" s. 216, ibid.
- "El país de Aby", fra s. 52-60 i bogen "La identidad contrastada" af Pablo Riismøller et al, Gyldendal 2016
- "Frida Kahlo" fra Tecla-materiale (fra den spanske ambassade i Storbrittanien)
Andet materiale:
-
https://www.youtube.com/watch?v=aLHnduUqDdY
(video om México)
-
https://www.youtube.com/watch?v=RpFP1QLmLOw
(intro til Día de muertos)
-
https://www.youtube.com/watch?v=Y3MSyNGsBWk
(Video på engelsk om Frida Kahlo)
-
https://www.youtube.com/watch?v=ou0EOcpdJm4
(ægte optagelser af Frida Kahlo med udvalgte malerier og sang på spansk)
- Animationsfilmen "Coco" (Disney/Pixar 2017)
- Virtuelt besøg i La CasaAzul:
https://www.recorridosvirtuales.com/frida_kahlo/museo_frida_kahlo.html
- Filmen "Sin Nombre" (Cary Fukunaga - Canada Films 2009)
Indhold
Kernestof:
Dansk tekst om México fra Viva la vida.pdf
Estereotipos sobre México.docx
I skal arbejde selv i dag - se besked.
Læs denne tekst PÅ DANSK:
https://www.profedeele.es/actividad/test-mexico/
image.png
HUSK at I til i dag skal læse diverse slides om la historia de México, så I kan være MEGA GODE i vores kahoot i dag :)
Mis favoritos NO til entrega 2.docx
Arbejdsark til PAPÁ LLEGÓ BORRACHO.pdf.docx
Trabajo para el texto El país de Aby, México.docx
El país de Aby.pdf
HUSK JULEHYGGE I DAG - husk at købe pakkespilsgaver OG HUSK EN KOP!!!!
Lektien til i dag er at LÆSE "El país de Aby" - også jer der ikke var der i går.
Aby Contra las convenciones.pdf
Practicamos 2.g og 3.g.docx
Lektien til i dag er at LÆSE "El país de Aby" - også jer der ikke var der i sidste time
Día de los muertos y Coco.docx
Invitación a Tarde hispana 2024.docx
Video om Día de muertos
Det er lektie til i dag (også for dem, der ikke var der i fredags) at have læst (resten af) teksten "Aby contra las convenciones" og udvide det skema I har om Aby og México med dét I lærer i dén tekst!
HUSK at vi skal se Coco i dag, så I er LIDT senere færdige i dag (efter aftale)
Opgave 1, 2 og 3 i "Día de muertos y Coco" skal være færdige til i dag (også for dem, der ikke var til timen i går)
I dag skal vi lave en delprøve 1-opgave om Coco. ØV JER på denne quizlet, det vil hjælpe jer!!
Ejercicios con MUY og MUCHO.docx
Presentación de una foto interesante.docx
Ejercicios con TENER 3.g.docx
Mis favoritos NO til entrega 4.docx
Lektien til i dag er at bruge min. 10-15 minutter på denne quizlet med FASTE UDTRYK MED VERBET TENER:
Desuden skal I være færdige med opg. 1, 2 og 3 i "Ejercicios con muy y mucho" - NB: opg. 3 skal lægges på elevfeedback:
Billeder med udtryk med TENER.docx
I dag skal I lave jeres video til spanskaftenen. Så hvis I skal have rekvisitter eller noget med, skal I huske dét!
I skal som sagt arbejde selv i dag.
VI SKAL SE JERES VIDEOER I DAG, SÅ SØRG FOR AT FÅ DEM LAVET FÆRDIGE OG SMID OP I DREV-MAPPEN, SOM JEG HAR DELT MED JER
verber der skal laves om til lang tillægsform - gerundium.docx
Differentierede gerundiumøvelser.docx
Tekst om og opgaver til Frida Kahlo..docx
Lektien til i dag er at være færdig med ejercicio 1, 2 y 3 i Frida Kahlo-hæftet
EL TIEMPO EN ESPAÑOL.docx
Til i dag skal I være klar til at komme ud på gangen og svare på spørgsmål om Frida Kahlo (opg. 7 i dokumentet "Tekst om og opgaver til Frida Kahlo")
Tekst om og opgaver til Quinceañeras.docx
Til i dag skal I være færdige med El tiempo (ejercicio 1 og 2, og repetér evt. quizlet'en hvis I føler det er nødvendigt!).
https://1001reasonstolearnspanish.com/la-quinceanera/
https://quizlet.com/895342576/glosetraening-delprove-1-rosi-la-quinceanera-flash-cards/?i=gkfys&x=1qqt
Vi laver en delprøve 1 i dag på klassen - så få øvet jer på en masse dejlige gloser, få styr på IR + A + INFINITIV, PERFEKTUM og GERUNDIUM - og hvis I har brug for det: muy/mucho, ser/estar/hay etc.
Det ubetonede possessive pronomen: https://www.profedeele.es/actividad/posesivos-atonos/
Til i dag skal I alle have lavet alle opgaverne her om de ubetonede possessive pronomener: https://www.profedeele.es/actividad/posesivos-atonos/
Opg. med dativstyrende verber der IKKE er gustar.docx
Fin GUSTAR oversigt.docx
GUSTAR-opgaver.docx
Sin nombre Opgavehæfte.docx
Få lavet opgaverne færdige til de dativstyrende verber
Vamos a ver la película Sin Nombre
Lav til i dag opg. 2 i "Gustar-opgaver"
Desuden skal I øve jer på denne quizlet:
Vamos a trabajar con la película Sin Nombre
https://aprenderespanol.org/verbos/gustar.html
Forløbsbeskrivelse MÉXICO 2ux.docx
https://www.profedeele.es/actividad/presentacion-test-cultura-espana/
Hechos sobre España.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 3
11-12-2023
Entrega 4_ Aby de México
15-01-2024
Delprøve 1: Coco y Día de muertos
19-01-2024
Entrega 5: billedbeskrivelse
11-02-2024
Entrega 6: grammatik-skattejagt
07-03-2024
Delprøve 1
19-03-2024
Omfang
Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Turismo y viajes
Vi har dels fokuseret på hvad turisme er - og hvordan man definerer en turist, hvor vigtig turismen er for Spanien, hvordan turismen har udviklet sig i Spanien og hvilke konsekvenser den massive turisme i et land som Spanien kan have.
Desuden har vi arbejdet med det at rejse. Vi har arbejdet med gloser ifht hvis man tager på hotel, vi har lavet rollespil, vi har set en video og lavet en lytteøvelse om folk, der rejser, og vi har læst forskellige rejsebeskrivelser. Vi har desuden fokuseret på os selv som turister.
Vi har også arbejdet induktivt med forskellige former for turisme, og de har i par skabt deres helt egen rejse, som har ligget til grund for en aflevering.
TEKSTER
-
https://lingua.com/es/espanol/lectura/
("Viaje a Sevilla")
- "Viajar por el mundo" fra iBogen "El Sur", afsnit 3c, Marcelo Cea et al., Systime (teksten var en del af deres aflevering 5)
-
https://lingua.com/es/espanol/lectura/barcelona/
(om Mark og dennes arbejds-rejse til Barcelona).
-
https://www.kikearnaiz.com/blog-de-viajes/tipos-de-turismo-que-necesitas-conocer
(TIPOS DE TURISMO)
-
https://elpais.com/espana/catalunya/2023-07-02/la-masificacion-turistica-de-barcelona-desde-dentro-yo-no-podria-vivir-aqui.html
(er nu blevet til et betalingslink...)
ANDET:
- Film: "Diario de motocicleta" (af Walter Salles, 2004)
-
www.designificado.com/turista/
(definition af en turist) (se i dokumentet "Qué es un turista" for teksten)
-
https://www.youtube.com/watch?v=7Wh0AKzMkeM
("España, líder mundial en turismo" - facts om turisme i Spanien)
-
https://www.youtube.com/watch?v=TIZIHZioKPs
("El boom turítico").
-
https://videoele.com/B2-Un-hotel-que-sea-centrico.html
("Un hotel que sea céntrico" - video om rejse til Salamanca)
TILLADTE HJÆLPEMIDLER
- iBøger
- Minlæring
- Quizletter knyttet til holdet
-
Ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Qué es un turista.docx
Vores PARA EMPEZAR er om refleksive verber, så sørg for at få læst op på dem om nødvendigt, og øv dig med fordel lidt her:
España, líder mundial en turismo.docx
El boom turístico en España.docx
Tenéis que estar listos con las preguntas de "El boom turístico" para un compañero :)
IMPERFEKTUM: https://www.youtube.com/watch?v=gQwG5Kz3FWs
I skal til i dag have set denne imperfektumvideo (hvis I ikke var her i onsdags): https://www.youtube.com/watch?v=gQwG5Kz3FWs
Mis favoritos NO til entrega 1.docx
https://quizlet.com/787136039/forberedelse-til-que-viaje-prefieres-flash-cards/?new
PALABRAS: Transportes - viajar - turismo - English / Spanish exercises (aprenderespanol.org)
Præteritum-sangen
Præteritum-quiz: Quia – AVHS SP2 U3 Regular Preterite (including ”leer”)
Ekstra-øvelser til bøjning i PRÆTERITUM: https://aprenderespanol.org/verbos/preterito-perfecto-simple.html
Opgaver til EN EL HOTEL.docx
Til i dag skal I øve jer på denne quizlet (en el hotel):
Video: Pretérito v. Imperfecto
Oversigt over forskel på IMPERFEKTUM og PRÆTERITUM.docx
Tekst med imperfektum og præteritum SIEMPRE HAY ESPERANZA.docx
Her kan I nede i punkt 2 få en forklaring på forskellen: https://www.profedeele.es/actividad/vendedor-de-humo-contraste-pasados/ - og så vil jeg anbefale jer at lave punkt 3, som er en interaktiv videofilm, som stopper op og så skal I vælge den rigti
Og her har I den med prinsessen: https://www.profedeele.es/actividad/hablar-del-pasado-contraste-de-pasados/
https://www.profedeele.es/actividad/gramatica/hablar-pasado-imperfecto-indefinido-1/
Un hotel que sea céntrico.docx
Tipos de turismo.docx
Da vores para empezar i torsdags kom til at handle om sprogrejsen, skubber vi den med de interrogative pronomener til i dag, så hvis I har brug for at genopfriske dem (igen), så smut tilbage til torsdagens modul, hvor der er et link til en quizlet :)
Un viaje maravilloso.docx
Para hoy tienes que estar lista/listo para responder a las preguntas relacionadas al vídeo "Un hotel que sea céntrico" :)
image.png
https://www.profedeele.es/actividad/verbo-gustar-personas/
https://www.profedeele.es/actividad/caperucita-roja-contraste-pasados/
Til dem, der er færdige med Rødhætte: https://www.profedeele.es/actividad/vendedor-de-humo-contraste-pasados/
Mark y su viaje de negocios: https://lingua.com/es/espanol/lectura/barcelona/
Viajar por el mundo.docx
43321088-9335a-279
Delprøve 1 fra ny eksamensform - øv jer på det I har brug for!
I dag skal vi lave en delprøve 2 på klasse (ny eksamensform).
Mis favoritos no til entrega 2.docx
Øv jer på denne quizlet til i dag: https://quizlet.com/550458902/adjektiver-til-walk-and-talk-ovelse-flash-cards/
Vi svarer i dag på spørgsmålene (opg. 2.2) på klassen til teksten "Viajar por el mundo", som findes i Systime iBogen "El Sur2 (kapitel 3, tekst 3c) - til jer, der ikke var der i sidste modul, så skal I aktivere den eNøgle, der ligger dér, inden I kan
https://ekstrabladet.dk/nyheder/Udland/tusindvis-demonstrerede-paa-stranden-i-ferieparadis/10409181
Billeder TURISMOFOBIA og TURISMO DE MASAS.docx
Til i dag skal I have set filmen "Motorcykeldagbog" (Diario de motocicleta), som kan "lejes" på filmstriben via jeres bibliotekslogin.
https://www.profe-de-espanol.de/2022/06/28/en-el-hotel/?fbclid=IwAR05YVKgR6u6MnTb3KDETlpmLjNTiqY7eF4XGkrhPQ6EIIGew4twY_ulYds
Opgavekompendium til Diario de motocicleta.docx
https://www.amic-hotels.com/en/hoteles-amic/hotel-amic-horizonte
Practicamos - DATIDERNE.docx
Practicamos 2.g og 3.g.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 1 Mis vacaciones
04-09-2024
Entrega 2: un viaje maravilloso
06-10-2024
Delprøve 1: orgullo
10-10-2024
Entrega 3: Orgullo, 2024
24-10-2024
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Cuba - historia y cultura
Vores Cuba-forløb har primært koncentreret sig om landets historie, kulturelle nedslag og de forskellige levevilkår, der hersker i landet (herunder har vi "mødt" forskellige cubanere).
Ud over nedenstående materiale, arbejdede eleverne induktivt med Fidel Castro og med El Malecón.
Tekster:
- "Cuba i dag" (dansk tekst med quiz til, s. 6-21 i iBogen "Somos Cuba 2" af Ole Loumann, Forlaget Eduvision 2015)
- ”Cuba – una isla en el Caribe” (pp. 24-31 inkl. opgaver
fra iBogen Somos Cuba 2 af Ole Loumann, Forlaget Eduvision 2015)
- ”El período especial” (pp. 6-8)
fra bogen Cuba en Cambio af Rosalba Caxón López et. al., Gyldendal
- "Camila y Yasser, una pareja biracial" (fra Cuba en Cambio, s. 46-48)
- "Miguel el cubano" (brugt som delprøve 1 i klassen og til aflevering)
- "César - el guía de turismo" (pp.. 32-36 inkl. opgaver), fra iBogen Somos Cuba af Ole Loumann, Forlaget Eduvision 2015
- ”Jóvenes en la Habana” (pp. 78-82 inkl. opgaver), fra iBogen Somos Cuba af Ole Loumann, Forlaget Eduvision 2015
- ”La prostitución” (pp. 148-156 inkl. opgaver), fra iBogen Somos Cuba af Ole Loumann, Forlaget Eduvision 2015 (inkl. Willy Chirinos sang “La Jinetera”)
- "Jorge el balsero" (pp. 109-110 + opgaver s. 113) fra iBogen Somos Cuba af Ole Loumann, Forlaget Eduvision 2015
Andet materiale:
- Dokumentar fra DR: "Kapitalist i Cuba"
- Filmen "Havana Blues"
-
https://quizlet.com/820814340/palabras-para-hablar-de-cuba-flash-cards/?i=gkfys&x=1qqt
- https://create.kahoot.it/my-library/kahoots/06655616-02d7-47cb-a346-611b12f502c5
- https://app.wizer.me/learn/WHD5RK
-
https://nearpod.com/library/preview/lesson-L125289851
-
https://www.cerebriti.com/juegos-de-ocio/testial-cuba
Indhold
Kernestof:
La inundación en Valencia 2024.docx
Ejercicios para la historia de Cuba: https://app.wizer.me/learn/WHD5RK
Quiz sobre Cuba: https://create.kahoot.it/details/a0973cd0-217c-4cd8-8669-92c51c207d9c
Opgaver med det direkte objekts pronomen.docx
Øv jer på denne quizlet til i dag: https://quizlet.com/820814340/palabras-para-hablar-de-cuba-flash-cards/?i=gkfys&x=1qqt
Ejercicios para El período especial..docx
El período Especial.pdf
Lav opg. 1-5 i dokumentet "opgaver med det direkte objekts pronomen" (dokumentet ligger på tirsdagens modul)
https://www.profedeele.es/actividad/pronombres-objeto-directo-indirecto/
Lektien til i dag er at være færdig med opg. 1, 2 og 3 i "Ejercicios pa El período especial"
Vi laver i dag en delprøve 1 på klassen :) Øv jer på denne quizlet:
Lektien til i dag er at blive færdig med opgaverne 4a, 4b, 5a, 5.b og 5c i "Ejercicios para El Período Especial" (både opgaver og tekst ligger i Cuba-mappen under dokumenter her i Lectio).
https://nearpod.com/login?referer=/library/preview/lesson-L125289851
Vi laver delprøve 2 i dag på klassen. Lav med fordel quizlet'en fra delprøve 1 (Miguel) igen, og øv jer ellers på det I har svært ved (er det ser/estar/hay? Er det bien/bueno - muy/mucho? Er det perfektum? Er det gerundium? Er det gustar og andre dat
Til vores para empezar i dag skal I øve jer på følgende quizlet:
Quién es quién PPT.pptx
Kapitalist i Cuba OPGAVER.docx
Fotos de Cuba.docx
Arbejd-selv Cuba modul 10.docx
Ejercicios para LAS JINETERAS.docx
Til i dag skal I være færdige med de sætninger I skal smide op under elevfeedback i opgave 3 til "Kapitalist i Cuba" :)
Battleship: Preterite Tense (regular verbs only) | Conjuguemos
Til julehyggen i dag skal I kunne: ARRIBA (op), ABAJO (ned), A LA IZQUIERDA (til venstre), A LA DERECHA (til højre), UN POCO MÁS (lidt mere)., GIRA (drej!)
https://www.profedeele.es/actividad/la-navidad/
Det dobbelte hensynsled
Øvelse med PASSIV (handlingspassiv)
Passiv niveau 1.docx
LA JINETERA oversat til dansk.docx
Afsnit
Hay que repetir qué es una jinetera
JINETERA oversat til dansk.docx
Una pareja biracial.pdf
Para hoy tenéis que hacer ejercicio 4 en "Ejercicios para LA JINETERA". Sólo tenéis que llenar 3 días de la semana - tú eliges!
Anagram-opgave til Una pareja Biracial....docx
Practicamos - DATIDERNE.docx
POR o PARA forklaring....docx
https://www.profedeele.es/actividad/preposiciones-por-para/
Ekstra til por/para: https://www.profedeele.es/actividad/beta-corto-por-para/
Lektien til i dag er at forberede sig på denne:
Stationsarbejde i slutningen af et forløb.docx
Cuba hoy: »Jeg er syg helt ind i min sjæl«: Min veninde fra Cuba har aldrig lydt sådan før
Cuba-quiz:
HVIS TID: Hyggespansk. Øvelser til dem, der bliver færdige.docx
De, der ikke var til timen i tirsdags, skal fremlægge billedet i dag :)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 1: Miguel el cubano
14-11-2024
Entrega 4: Miguel el cubano delprøve 2
27-11-2024
Delprøve 1: FIESTA
05-12-2024
Entrega 5: FIESTA
19-12-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La guerra civil española
I vores lidt korte forløb om den spanske borgerkrig, har vi mest haft fokus på hvad der ledte til krigen, las dos Españas og de to sider, der kæmpede mod hinanden (republikanerne vs nationalisterne/fasciterne - og hvem, der støttede dem).
Ydermere har vi arbejdet med tiden efter med fokus på el pacto del olvido, la ley de la memoria histórica og på massegravene.
Vi har arbejdet med bogen "La guerra civil española" af Helena Caprani (Columbus, 2024), nærmere bestemt siderne (_____________)
Desuden har vi set dokumentaren "El silencio de otros", og vi har set filmen "La lengua de las mariposas".
Som hhv. intro og opsamling har vi set følgende videoer:
- "Den spanske borgerkrig":
https://www.youtube.com/watch?v=ZbkWGaC9LCI
v=5Zwv43MUA7s&t=8s
- "La guerra civil española para niños":
https://www.youtube.com/watch?v=n8Eyf4Rzvq4
Indhold
Kernestof:
Den Spanske Borgerkrig
Hola jóvenes!
Hyggespansk. Øvelser til dem, der bliver færdige.docx
https://aprenderespanol.org/verbos/preterito-pluscuamperfecto.html
I dag laver vi en delprøve 1, fordi I snart har en terminsprøve. I skal have styr på:
Lektien til i dag er at DOWNLOADE ZOOM på jeres computer :)
Gloser til la guerra civil española
Til dem, der var der sidste mandag til modul 4:
Retratos bolivianos - introducción.pdf
Video inkl. opg. om Bolivia
image.png
VI MØDES I 1.10!
Jeres grupos:
Link til ZOOM - hvor vi alle starter samlet, og så bliver lukket ud i breakout rooms med hver vores guide:
Para empezar: Futuro simple (Opg. 1, 3, 4)
I dag skal vi se "La lengua de las mariposas".
Lektien til i dag er at læse teksten om de første år af diktaturet. Teksten er på dansk og er én side. Den er på sidste side i det I fik udleveret i onsdags.
Pronombres demostrativos.docx
A-B-oversættelse la guerra civil española.docx
I dag laver vi en delprøve 2 på klassen
Lektien til i dag er at øve jer på de demonstrative pronomener.
Modulbeskrivelse: Arbejd selv modul 10.docx
PS: jeg fører fravær når modulet er slut og jeg kan se, hvem der har skrevet sætninger i elevfeedback 😊
Zoomink til staytours
PelinMathildeSilkeBertramEmmaAlberteDanielJohanneAnne SkadborgRouhinAlbaNaiaVictoriaAnne WAnnaFridaFrederikkeEmaKarlaWaffa
https://us02web.zoom.us/j/83569542862?pwd=oPCFFUedgPFib6bCCD42a8Pj787x7a.1#success
Afsnit
Vi skal i dag se "El silencio de otros" - den er med engelske undertekster. Jeg håber det går. Gør jer det lidt hyggeligt - medbring evt morgenmad <3
Lektien til i dag er (udover at være færdig med arbejd-selv-modulet) at læse vedhæftede to bittesmå afsnit om fosas comunes: Las fosas comunes fra Helenes bog.pdf
Tenéis que estar listos para presentar vuestros productos
Link til produkter: Produkter - Google Drev
Stationsarbejde 10. april halvt modul.docx
Der er selvf ingen lektier til i dag, men hvis I har glemt dem, er det en god idé at øve sig på de interrogative pronomener.
Link til station 1: https://www.profedeele.es/actividad/futuro-simple/
Til i dag skal I repetere de demonstrative pronomener. Det kan med fordel gøres i minLæring, hvor I også kan lave lidt øvelser inde: Minlæring ==> Bøger ==> Spanskgram ==> Andre pronomener ==> Demonstrative pronomener ==> Så er det ellers i gang med
Øv jer på denne quizlet til i dag (skal bruges til bedre at forstå en lille opsamlende film om la guerra civil):
Desuden skal I undersøge hvad konjunktiv er for noget, og det skal I prøve en eller anden form for AI til. Det er VIGTIGT at I prompter godt - så detaljeret som muligt, og "kommuniker" endelig med AI. Bed den uddybe, komme med eksempler, opstille 10
Para empezar: https://aprenderespanol.org/ejercicios/gramatica/preguntas/preguntas-audio-1.htm
Video om borgerkrigen: https://www.youtube.com/watch?v=n8Eyf4Rzvq4
KONJUNKTIV (1).docx
Kæft den er sød, denne her video: https://www.youtube.com/watch?v=caYt_uujdSE (beskrivelse af eksamen med glimt i øjet)
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 29,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388937494", "T": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388937494", "H": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388937494" }