Holdet 2022 TY/1c TY - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Charlotte Sønderby
Hold 2022 TY/1c TY (3c TY)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Zum Thema: Anpassung oder Protest
Titel 2 Zum Thema Peter Stamm
Titel 3 Zum Thema Verbrechen
Titel 4 Zum Thema Liebe und Gesellschaftskritik
Titel 5 Sprogrejse til Leipzig
Titel 6 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Zum Thema: Anpassung oder Protest

FOKUSPUNKTER
Autentiske og fiktive fortællinger om personer, med markante idealer & standpunkter.
Midler og metoder, som personerne benytter sig af for at kunne realisere deres idealer. – tilpasser de sig eller protesterer de?
Særlige kultur- og samfundsforhold i Tyskland, som påvirker personernes idealer og normer & dermed i sidste ende udfaldet af deres skæbne.

KERNESTOF
"Ayleens Zivilcourage hat sie fast getötet", Dokumentar auf youtube: https://www.youtube.com/watch?v=5nPXnKu5tmI

”Clara Haber”, Studentereksamensstil, tysk fortsættersprog, højt niveau, 1994

Inge Scholl: ”Die weiβe Rose” (1947), Uddrag fra Niels Kaae Stimpel „Früher und jetzt“, OP forlag 1992

Filmen „Sophie Scholl – die letzten Tage“ (2006), Tyskforlaget

Die letzte Generation / die Klimakleber:
- https://www.zdf.de/kinder/logo/klimaprotest-fff-letzte-generation-100.html
- https://www.youtube.com/watch?v=nc9YyTtuOhc

Supplerende materialer:
Benthe Gravggard og Erik Wikkelsø Petersen: „Sophie Scholl – die letzten Tage“ (2006), Szene 43, Tyskforlaget


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Zum Thema Peter Stamm

ZUM THEMA: NEUE DEUTSCHE LITERATUR: PETER STAMM

FOKUSPUNKTER
Tendenser i den nyere tyske litteratur – i særdeleshed hos den schweiziske forfatter Peter Stamm (herunder også hans særlige skrivestil og gennemgående temaer i forfatterskabet)

I forløbet trænes også, hvordan man skridt for skridt kan arbejde med en tekst, som man skal lave en mundtlig præsentation af.

Desuden arbejdes der med lytteforståelse.


ANVENDTE MATERIALER
Små uddrag fra forskellige Rezensionen om Peter Stamms forfatterskab:
Ulrich Greiner „Im Schnne“, Süddeutsche Zeitung (16.04.2008)
Peter Stamm ”Mein Stil – Literatur muss nackt sein“: i: https://www.nzz.ch/literatur_muss_nackt_sein-ld.784383?reduced=true
Stehen Klitgaard Povlsen „Godheden selv” (i; Litteraturmagasinet StandArt 18.06.2010),
Anne Myrup Munk, „90´er-romantik“ (i: Information (19.02.2009, i : https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2009/02/stiloevelser-klog-kedelig-elev?lst_cntrb)

Uddrag af Peter Stamms forfatterskab:
„Wir fliegen“, fra Peter Stamm „Wir fliegen - Erzählungen“, Fischer Verlag, (2008)
„Der Schiffbruch“, fra Peter Stamm „Wenn es dunkel wird - Erzählungen“, Fischer Verlag, (2020)
Uddrag af romanen „Agnes“, Fischer Verlag, (1998)
Filmen Agnes: https://www.youtube.com/watch?v=9wyaQIEIdnY&t=4s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Zum Thema Verbrechen

FOKUS
I forløbes arbejdes der med forbrydelsen ud fra to perspektiver. For det første med fokus på stalking som en relativ hyppig forbrydelse i nutidens Tyskland. Herunder arbejdes der også med ofrets muligheder for at beskytte sig selv. For det andet med fokus på krimien som litterær genre, herunder ”Polizeigeschichte” eksemplificeret med en novelle af Ferdinand von Schirach og undergenren ”Femikrimi” med en novelle af Milena Moser.   

Einstieg:
“Was ist stalking?”: https://www.youtube.com/watch?v=BSYQBjj0icQ
„Wenn Liebe zur Bedrohung wird.“:https://www.youtube.com/watch?v=WMilrxXwymY

Tekster:
Just no! Der Podcast gegen Gewalt. Der Fall Sophie - 8 Folgen
https://www.ardaudiothek.de/sendung/just-no-der-podcast-gegen-gewalt/12624583/
(De første 4 afsnit arbejdede eleverne med i deres fulde længde - derefter udvalgte sekvenser i de resterende 4-8)

Katja Fischer - Artikel: Mary Scherpe: „Ich dachte, ich drehe durch", Die Welt 2014

„Hilfe bei Stalking: So wehrst du dich“, uddrag fra:
https://www.malteser.de/aware/hilfreich/so-wehrst-du-dich-gegen-stalking.html

”Begriffskarte Krimi“ & „Merkmale des Krimis“, fra Helle Egendal, Gattungen, Gyldendal 2017

Ferdinand von Schirach: „Einsam“, fra do.

Milena Moser: „Der Haarschnitt“, fra Lone Häckert m.fl. „Literatur um die Jahrtausendwende“, Kaledidoscope, 1999

Supplerende materiale:
Filmen "Tatort" - Borowski og den uvelkomne gæst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Zum Thema Liebe und Gesellschaftskritik

FAGLIGT FOKUS
Formålet med forløbet at få et indblik i, hvordan kærlighed og kritik af samfundet kommer til udtryk på forskellig vis i forskellige historiske perioder og tider. Fra Vormärzlitteraturen, over det klasseopdelte samfund i Wien omkring 1900 og op til tiden i DDR.

Fokus ligger dog ikke så meget på de forskellige samfundsmæssige perioder, men i højere grad på de forskellige muligheder og udfordringer, kærligheden kan have. Herunder også, hvordan samfundskritik kommer til udtryk i forskellige tekster.

I forløbet trænes også at læse længere og mere komplekse tekster.

ANVENDTE MATERIALER
Heinrich Heine „Sie saßen und tranken am Teetisch“ (1827), fra Niels Kaae Stimpel „Ein Jüngling liebt ein Mädchen“, Dafolo 1998
Stefan Zweig: „Praterfrühling“ (1900) uddrag) fra Helle Birk „Zeitbilder“, Systime, 2007
Lars Kraume „Das schweigende Klassenzimmer“ (2018), filmcentralen

Tekster fra sprogrejsen til Leipzig:
Uddrag af ”Leipzig” fra Lone Holm og Jenny Gibson, „Wir sind wir“, Gyldendal 2010
Uddrag af Susanne Fritsche: ”Die Mauer ist gefallen“ (2004) fra ibid

Kun til Lasse Winter, selvstuderende: Christa Wolf: ”Der geteilte Himmel” 1963, uddrag fra Munksgaards antologi fra 1500 til vor tid af Johan Bernth og Per El Jørgensen, Munksgaard 1982


SUPPLERENDE MATERIALER
Gina Jagueline, en sugardaters fortælling: fra DRTV: https://www.dr.dk/drtv/se/gina-jaqueline-_-en-sugardaters-fortaelling_51110

Videoer til repetition af DDRs historie, optakt til sprogrejsen til Leipzig:
Mauerbau 13. August 1961: https://studyflix.de/geschichte/berliner-mauer-4767
Mauerfall 9. November1989: https://studyflix.de/geschichte/mauerfall-1989-4736
Die Friedlichen Montagsdemonstrationen, 1989: "Wir sind das Volk" – Leipzig im Oktober: https://www.youtube.com/watch?v=2OjCesZRf_I  
Die Wiedervereinigung: https://studyflix.de/geschichte/wiedervereinigung-deutschland-7088
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sprogrejse til Leipzig

Som optakt til sprogrejsen skal eleverne læse lidt om Leipzigs historie og om de seværdigheder, vi skal se. Disse tekster er skrevet af undertegnede.  
Derudover indgår følgende tekster på forskellig vis i forløbet:

Tekster der skal læses på egen hånd:
Uddrag af ”Leipzig” fra Lone Holm og Jenny Gibson, „Wir sind wir“, Gyldendal 2010
Uddrag af Susanne Fritsche: ”Die Mauer ist gefallen“ (2004) fra ibid

Til repetition af Leipzigs historie, 1945 – 1990:
Mauerbau 13. August 1961: https://studyflix.de/geschichte/berliner-mauer-4767
Mauerfall 9. November1989: https://studyflix.de/geschichte/mauerfall-1989-4736
Die Friedlichen Montagsdemonstrationen, 1989: "Wir sind das Volk" – Leipzig im Oktober: https://www.youtube.com/watch?v=2OjCesZRf_I  
Die Wiedervereinigung: https://studyflix.de/geschichte/wiedervereinigung-deutschland-7088

Til egen fornøjelse – kan lyttes på e-reolen (desværre kun på dansk)
Selma Rosenfeldt-Olsen, ”Leipziger Tagebuch” (2021)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer