Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MA/f - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Lone Koed Thorhauge
Hold
2022 MA/f (
1f MA
,
2f MA
,
3f MA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
0: Grundforløb om lineære funktioner
Titel 2
1: Andengradspolynomier
Titel 3
2: Grundlæggende funktionsteori
Titel 4
3: Analytisk geometri I
Titel 5
4: Funktionsteori I
Titel 6
5: Om andengradsligningen
Titel 7
6: Kryptologi
Titel 8
7: Funktionsteori II
Titel 9
Studietur
Titel 10
8: Differentialregning I
Titel 11
9: SRO
Titel 12
10: Analytisk geometri II
Titel 13
11: Integralregning I
Titel 14
12: Differentialregning II
Titel 15
13: Integralregning II
Titel 16
14: Sandsynlighedsregning og statistik I
Titel 17
15: Sandsynlighedsregning og statistik II
Titel 18
16: Differentialligninger
Titel 19
17: Vektorfunktioner
Titel 20
18: Funktioner af to variable
Titel 21
19: Blandet
Titel 22
20: Logistisk vækst og Verhulst
Titel 23
21: Forberedelsesmateriale
Titel 24
22: Mundtlighed
Titel 25
23: Eksamenstræning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
0: Grundforløb om lineære funktioner
Lineære funktioner, herunder:
De grundlæggende regnearter
Parentesregneregler
1. gradsligninger (opstilling og løsning heraf)
Introduktion til variabel- og funktionsbegrebet
Lineær regression
Den rette linjes ligning
Betydning af a og b i y = ax + b
Matematisk modellering
Projekt 1: nedbrydning af alkohol
Projekt 2: teori for en ret linje
Indhold
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1: Andengradspolynomier
Kvadratsætningerne inkl. algebraisk bevis.
Andengradsligninger inkl. bevis for løsningsformlen/diskriminantformlen.
Nulreglen.
Andengradspolynomier:
- forskrift og graf
- koefficienternes betydning
- toppunkt (uden bevis i 1g - i 2g bevist vha. differentialregning)
- rødder
- faktorisering (uden bevis)
- andengradsregression
- anvendelser af andengradspolynomier
- brugen af Nspire
Kompendiet "Funktioner og ligninger" af Thomas Heide-Jørgensen er anvendt i forløbet. Det gælder siderne:
73-87
Indhold
Kernestof:
Medbring ternet papir, blyant og formelsamling
abacus1f.PNG
Repetitionsopgaver.docx
De sidste grupper præsenterer deres opgaver
Georg Mohr
Øvelsesark om kvadratsætningerne.docx
andengradsligninger_25.11.22.pdf
Lektie_opgaver.PNG
opgaver_1f_28.11.PNG
Opgaveark andengradsligninger.docx
Arbejdsarket fra i går er lektie (opgave 1-4)
Glæd jer til at arbejde med det første store, smukke bevis i jeres matematikkarriere i dette modul :-)
diskriminantmetoden_bevis.pdf
Medbring håndskrevet aflevering
Det er lektie at øve beviset for diskriminantmetoden foran sin hund/lillesøster/bamse derhjemme. Øv jer I at forklare hvert trin og sige ordene højt.
Funktioner_og_ligninger.pdf
Intro til andengradspolynomier.tns
Gruppearbejde tirsdag d.6.12.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
2: Grundlæggende funktionsteori
Talmængder og intervaller herunder mængdenotation.
Præsentation af de grundlæggende funktionsbegreber: funktionsværdi, definitionsmængde, værdimængde, monotone funktioner, konstante funktioner, bestemmelse af monotoniforhold, ekstremum (maksimum og minimum).
Intro til følgende funktioner (ligning, graf og konstanternes betydning): ligefrem og omvendt proportionalitet, eksponentielle funktioner, potensfunktioner.
Andengrads-, eksponentiel- og potensregression i Nspire.
Kompendiet "Funktioner og ligninger" af Thomas Heide-Jørgensen er anvendt i forløbet. Siderne:
1-7, 11-15, 20-22, 25-28 (læs selv)
Indhold
Kernestof:
Reelle tal og intervaller.docx
Opgave 2+7+8+9 fra sidste gang er lektie
Arket om reelle tal og intervaller er lektie
Opgaveark om ligefrem og omvendt proportionalitet.doc
Opgave 1ab+2ab+3abc på side 7 er lektie
Læs s. 20-22 i "Funktioner og Ligninger" om proportionalitet og omvendt proportionalitet.
Klimadag på Rosborg
Arbejdsarket om ligefrem og omvendt proportionalitet er lektie
Andengradsregression.docx
Modellering af manuelt oprettede punkter med TI.pdf
Opgave 1-3 om andengradsregression er lektie. Forsøg også at lave opgave 4 (metoden gennemgås af LT i dette modul)
Intro til eksponentielle funktioner og potensfunktioner.tns
Opgave 1+2+3 i Nspiredokument om introduktion til eksponentialfunktioner og potensfunktioner er lektie.
Læs dine noter/opgaver om "reelle tal og intervaller" samt definitionsmængde og værdimængde
Læs side 35+36 i notesættet "Ligninger og funktioner" om eksponentialfunktionen.
Træningsopgaver eksponentielle funktioner.docx
Opgave_monotoni og dm_vm.docx
Monotoniforhold.pptx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
3: Analytisk geometri I
Introduktion til den grundlæggende teori om vektorer i planen.
Punkter og vektorer herunder vektorer mellem punkter og midtpunktsformlen (bevist i en aflevering).
Enhedscirklen, sinus, cosinus og tangens samt anvendelser til beregninger i retvinklede trekanter.
Skalarprodukt og determinant samt beregning af vinklen mellem vektorer (inkl. bevis), projektion af vektor på vektor (inkl. bevis) og areal af parallelogram og trekant (u. bevis).
Ortogonale og parallelle vektorer herunder bevis for hvordan skalarproduktets og determinantens egenskaber afslører hhv. ortogonale vektorer og parallelle vektorer.
Brug af Nspire's geometri-applikation (punkter, vektorer, linjestykker og trekanter) samt opgaveregning med og uden Nspire.
Kompendiet "Analytisk geometri" af Thomas Heide-Jørgensen er anvendt i undervisningen. Følgende sider:
4-5, 7-8, 12-18, 22-30, 33-38, 42-45, 48-53 (dog uden afsnit 1.5.5 "Determinanter og ligningssystemer").
Indhold
Kernestof:
Opgave om monotoni, definitionsmængde og værdimængde fra sidste modul er lektie.
analytisk_geometri_og_vektorer.pdf
Ingen lektie
Medbring formelsamlingen. Husk ternet papir og blyant (det er ekstra vigtigt i forløbet om vektorer).
Opgave 1 på side 19, opgave 8a på side 20. Medbring jeres resultater til timen.
I får et halvt modul til afleveringen
Opgave 8bc er lektie.
Læs side 22-24 grundigt (svarer til det vi gennemgik torsdag).
skalafaktor.pdf
Opgave 1+2+3ab s. 39 i "analytisk geometri og vektorer" er lektie.
Opgave 1 s. 31
Opgave 8a på side 31.
Opgave 4bcd, side 39 er lektie
Skalarproduktet og vinklen mellem vektorer.docx
Afsnit
Læs s.42-43 i "Analytisk geometri" og øv dig i at tegne og forklare hvad der menes med projektion af en vektor på en vektor (tag evt. et blankt papir og forklar det for din far/mor/søster/bror/kæreste/kat)
Punkt 1+2 fra arbejdsarket onsdag er lektie. Desuden er opgave 3a+5a på side 39-40 lektie.
Projektion_gruppearbejde.docx
Læs og forstå arbejdsarket om projektion af vektor på en vektor, som du lavede før ferien
Gruppearbejde om vektorprojektion.docx
Opgave 1 og 2 på arket fra tirsdag er lektie
Studieturstilbud 2023. 24.02.23.docx
Opgave 1+2+3 s. 56 er lektie
Hvis overskud er det en god idé at lave opgave 3 på dokumentet "gruppearbejde om vektorprojektion"
Vektorregning og trekantsberegninger.docx
Medbring (ternet) papir, skriveredskab og formelsamling
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
4: Funktionsteori I
Indekstal
Det udvidede potensbegreb og potensregneregler.
Forskrift og graf for eksponentielle funktioner og konstanternes betydning.
Formler til beregning af a og b ud fra to punkter (inkl. bevis).
Logaritmefunktioner og logaritmeregneregler (inkl. bevis). Herunder den naturlige logaritmefunktion og den naturlige eksponentialfunktion.
Vækstegenskaber (inkl. bevis) og fordoblings- og halveringskonstant (inkl. bevis).
Eksponentiel regression i Nspire.
Teorien om potensfunktioner blev læst og gennemarbejdet i grupper ved hjælp af små tavler og opgaveregning med og uden hjælpemidler.
Udvalgte grupper fremlagde afslutningsvist beviset for vækstegenskaberne og beviset for formlerne for a og b på tavlen.
Til slut fælles opsamling og oversigt over de 3 grundlæggende vækstmodeller.
Kompendiet "Funktioner og ligninger" af Thomas Heide-Jørgensen er anvendt i forløbet. Det omfatter siderne:
31-46, 53-56
Indhold
Kernestof:
Arbejd 20 min med opgaverne om vektorer og trekantsberegning
Træningsark - potenser og rødder.docx
Opgaverne om trekanten er lektie (c og d er lidt svære)
Læs siderne 31-34 i "funktioner og ligninger"-kompendiet om potensregnereglerne
Træningsopgaer om eksponentiel vækst.docx
Notér i elevfeedback på dette modul hvor langt du kom med "træningsopgaver om eksponentialfunktionen" i arbejd-selv modulet i onsdags
Læs s. 37 "bevis for topunktsformlen" i funktioner og ligninger kompendiet
De sidste træningsopgaver om eksponentialfunktionen er lektie (hvis man ikke blev færdig i arbejd-selv modulet)
Vi er nu alle tilmeldt studieturen (Yay!), og jeg vil begynde at samle kopier af jeres pas ind. Jeg samler som udgangspunkt ind de næste tre moduler. Hav det gerne med allerede i dag :-)
Læs afsnit 1.5.3 om logaritmefunktioner på side 38-40 i Funktioner og ligninger.
Gruppearbejde om logaritmefunktioner.docx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Til og med øvelse 4 om logaritmefunktioner er lektie
How they Invented Logarithms
Øvelse 5+6+7 om logaritmefunktioner er lektie
Læs side 41-42 om fordoblingskonstanten i "funktioner og ligninger"
Samme lektie som til mandag
Træningsopgaver fordoblings- og halveringskonstanten.docx
Til og med øvelse 5 om fordoblings- og halveringskonstanten er lektie
Note om indekstal.docx
Opgave 6-10 om fordoblings- og halveringskonstanten er lektie.
Vi arbejder videre med indekstal
Arbejdsark om indekstal er lektie
Vi arbejder videre med eksponentialfunktionen - bladr evt. jeres arbejdsark igennem, så jeres viden er genopfrisket.
Diverse teoretiske opgaver om eksponentialfunktioner.docx
image.png
Sørg for at have læst teksten før opgave 8 på arbejdsarket om teoretiske opgaver om eksponentialfunktionen.
OBS: medbring papir og blyant
Husk at medbringe første del af aflevering 7. Tysk-eleverne er velkomne til at lægge afleveringen i mit dueslag eller lægge det på bordet i lokale 2.07 før I tager afsted.
Brobygning - Talsystemer (binære tal, base64)_LT.docx
Læs s. 53-56 i "funktioner og ligninger"-kompendiet (spring over beviserne). I skal arbejde med teorien og beviserne i modulet.
Præsentationer af det vi lavede onsdag
Lav de lektier om potensfunktionen, som I aftalte i gruppen.
Opgaverne (ikke ekstra-opgaverne) er lektie. Begynd evt. på opgave 11, hvis du kom langt og mangler noget at hygge dig med.
Ekstra-opgaver om potensfunktioner.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
5: Om andengradsligningen
Matematikhistorisk: Arbejde med tekst af al-Khwarizmi fra begyndelsen af 800-tallet. Fokus på at omdanne tekst til nutidigt matematisk symbolsprog.
Faktorisering af et andengradspolynomium (inkl. bevis)
Faktorisering til ligningsløsning og reduktionsopgaver
Kompendiet "Funktioner og ligninger" af Thomas Heide-Jørgensen er anvendt i forløbet. Det omfatter siderne: 88-89
Indhold
Kernestof:
Gruppe 8 og gruppe 10 præsenterer i starten af modulet
al- Khwarizmi gennemgang
Faktorisering.pdf
Vælg et emne i ABaCus og "træn selv" i 20 min.
Skriftlig årsprøve i matematik_1f.pptx
HUUUSK PAS
Opgave 1-7 om faktorisering er lektie.
Opgave 6+7 på arket om faktorisering
Opgave 19 s. 94 i "Funktioner og ligninger"
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
6: Kryptologi
Optakt til studietur.
Begreber: Kryptologi, klartekst, kryptotekst, kryptering, dekryptering, kryptosystem, kryptoanalyse
Monoalfabetiske kryptosystemer: additivt og ikke-additivt.
Permutationer, statistisk analyse, bogstavfrekvensfordeling, bogstavklasser, bigrammer og trigrammer.
Polyalfabetiske kryptosystemer. Algoritme. Vigeneretabellen, nøgle.
Vi så filmen the Imitation Game med fokus på at genkende objekter, problemer og løsninger fra vores forløb om kryptosystemer.
Indhold
Kernestof:
Kryptologi1.pptx
Husk pas
Opgaver_kryptering_07.09.docx
Kryptologi2.pptx
Vigenere CIpher
Brug metoden fra videoen til at kryptere klarteksten "kryptosystemer" med nøglen POLY.
Kryptologi3.pptx
Medbring evt. snacks til filmen :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
7: Funktionsteori II
Stykkevist definerede funktioner. Gaffelforskrift. Grafer for stykkevist definerede funktioner. Opstilling af forskrift ud fra beskrivelse. Indtegning i Nspire.
Inverse/omvendte funktioner. Ud fra forskrift og som spejling i linjen y=x.
Parallelforskydning af grafer. Forskydning i x-aksens retning, forskydning i y-aksens retning.
Trigonometriske funktioner. Radianer, enhedscirklen. Omskrivning af trigonometriske funktioner.
Indhold
Kernestof:
Medbring jeres noter fra filmen
Stykkevist definerede funktioner.docx
Lav arbejdsarket om stykkevis definerede funktioner færdigt
Overvej fortsat (især hvis du er musikelev) om du kunne have lyst til at komme til studieretningsaften 21. september 19-21.
Overvej om I i klassen er interesseret i at tage på fællesspisning i London for et beløb fra klassekassen.
Færdiggør stykkevis definerede funktioner
Parallelforskydning af grafer.docx
Vandret parallelforskydning
Omvendte funktioner.docx
Lav arket om parallelforskydning af grafer færdigt
Trigonometriske funktioner.docx
Funktioner_og_ligninger.pdf
Opgave 3 og 4 om inverse funktioner er lektie
"Opgaver i Nspire" fra arket med trigonometriske funktioner er lektie
Læs side 61-65 i "Funktioner og ligninger" ned til (men uden) harmoniske svingninger
PXL_20231012_063950716.jpg
Facit
Læs dit arbejde om trigonometriske funktioner igennem, og vær klar til at præsentere opgaverne.
differentialregning.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Studietur
Indhold
Kernestof:
Lektie til historie
Wartime Britain - A Nation's Finest Hour | World War II
Tidslinje over Storbritanniens deltagelse i 2. verdenskrig.
Foreløbigt_elevprogram.pdf
image.png
buspladser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
8: Differentialregning I
Væksthastighed som tangenthældning. Differentialkvotient.
Regneregler for differentialkvotienter (uden bevis), herunder sumregel, "konstant gange en funktion", produktreglen og kædereglen. Differentiation af simple funktioner.
Tangentens ligning, røringspunkt,
Monotoniforhold og optimering.
Optimeringsprojekt.
Indhold
Kernestof:
Forbered et kort oplæg om jeres åbne problemstilling fra klimadagen.
Intro til tangenter og væksthastighed i Nspire.tns
Vi gennemgik hvad der svarer til siderne 12-16 i kompendiet "Differentialregning".
Opgave 1 er lektie. Husk at tjekke facit nedenfor
Matematik-cookies.pdf
Medbring: skriveredskaber og eventuelt kladdepapir.
Opgaver_14.11.23.docx
Faglig fortælling differentialregning.docx
Når I åbner ABaCus'en skal den laves i løbet af 30 minutter, og de kan ikke pauses, så forbered jer på at arbejde fokuseret med det inden I åbner dem.
Der er deadline på begge ABaCus, så de skal laves inden kl. 12.00 fredag. De er åbne for besvarelse allerede nu, så I kan lave arbejdet i første modul i morgen, hvis det passer jer bedre.
Opgave 7+8+4a på side 19 i kompendiet "Differentialregning" er lektie
Inden modulet skal du tænke over hvor godt du forstår det du har lært om differentialregning
(vigtigt) Læs side 29+30 om optimering
I elevfeedback: Beskriv med ord hvordan dåsens overfladeareal og rumfang bruges til at opstille den model der anvendes på side 29-30
Skriftlighedsportal - Tema-/projektopgaver
Arbejd ca. 1 time (det er elevtiden I kan se på afleveringen til i dag) på jeres projekt.
Skriftlighedsportal - SRO/SRP i matematik
Skriftlighedsportal - Opgavens dele, omfang og layout (SRO)
Matematikkens metoder i SRP (Elev-version) KORT.pdf
Medbring papir, blyant og formelsamling
I sagde JA TAK :-D
Julematematik.docx
Opgaver monotoniforhold og ekstrema.docx
Opgave 1 på arket med fra onsdag er lektie.
Bestemmelse af monotoniforhold i Nspire
Herefter løses opgave 1 igen - denne gang i Nspire.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
9: SRO
Indhold
Kernestof:
Matematikkens metoder i SRP (Elev-version) KORT.pdf
Sandsynlighedsregning_og_statistik.pdf
SA-MA-elever: Det er lektie at have (forsøgt at) beregne(t) en Ginikoefficient.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
10: Analytisk geometri II
Linjens parameterfremstilling, stedvektor, retningsvektor. Linjens ligning. Normalvektor. Skæring mellem linjer, vinkel mellem linjer.
Cirklens ligning, skæring mellem cirkel og linje, distformel, cirklens parameterfremstilling.
Notation for vektorfunktioner
Indhold
Kernestof:
Metode.docx
Ingen lektie.
Lav opgave 3 og 4 (s. 68) er lektie. Vi gennemgår 3b og 4c, så disse medbringes
Læs s. 65 og 66 om løsningsstrategier til bestemmelse af skæring mellem linjer.
Skæring mellem linjer.docx
Færdiggør opgaverne fra i går (gennemgås ikke)
Cirklens ligning
bevis_distformel.docx
Lav opgave 9 på s. 68-69 i kompendiet "Analytisk geometri og vektorer".
Træn beviset for formlen for afstanden mellem punkt og linje i planen.
Se rettelserne for jeres prøve igennem og tjek om I har spørgsmål.
Træningsopgaver - cirkler.docx
Opgave 1+2+3 fra arket i mandags er lektie
Omskrivning af cirkelligninger
Overvej om du har nogle inputs til klassemødet.Særligt: Indflydelse på undervisningen.
Opgave 4 på træningsarket om cirkler er lektie
Regn på opgave 6+7+8+9 om cirkler i 30 min
Opgaverne om cirklen (hele arket) er lektie.
Indledende integralregning.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
11: Integralregning I
Stamfunktion og integrationsprøve
Det ubestemte integral og integration af basisfunktioner. Stamfunktion gennem et punkt.
Regneregler for det ubestemte integral; sum, differens, "konstant gange en funktion" og integration ved substitution.
Det bestemte integral, integrationsgrænser og bestemmelse af disse.
Regneregler for det bestemte integral; sum, differens, "konstant gange en funktion", og integration ved substitution.
Løst: sammenhæng mellem integral og areal.
Arealet mellem grafer, rumfang af omdrejningslegemer, kurvelængdebestemmelse.
Beviser:
Forskellen på to stamfunktioner til f er en konstant (gennemgået af LT)
Volumen af kegle og/eller kugle i grupper og som aflevering.
Materiale:
I noten "Integralregning" af Thomas Heide-Jørgensen
side 3-8, 15-17, 22-38 (dvs. emnerne "Partiel integration" og "Integralregningens hovedsætning" er sprunget over).
Indhold
Kernestof:
Opgave 1+2+3 i dokumentet "indledende integralregning" er lektie.
Integralregning.pdf
Læs (og forstå) side 1-7 i kompendiet ovenfor.
Stamfunktionen_gn_punkt.docx
Opgave 4 på arket "Indledende integralregning" er lektie
Brug desuden 20 min på at arbejde videre med opgaverne på arket "Stamfunktionen gennem et punkt" fra fredag (tjek dit svar i facitlisten nedenfor).
Facitliste opgave 8,11,12,13 og 14.pdf
Læs side 14+15 i kompendiet "Integralregning".
Det bestemte integral.docx
Færdiggør arket "Det bestemte integral" fra mandag. Tjek dine svar i Nspire
Ukendt_grænse.pptx
Læs side 7+8 i kompendiet "Integralregning"
Løs opgave 15b på side 13
Læs om integration ved substitution for bestemte integraler, s. 16-17
Løs opgave 3a på side 18 med (en af) metoderne fra den læste tekst. Se facit her (hov, det er facit til 4a)
Areal og buelængde.docx
Arbejd 20 min på arket "areal og buelængde".
Læs side 33 om "omdrejningslegemer" i kompendiet
Opgave_kugler og kegler.docx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Opgaver_05.04.24.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
12: Differentialregning II
Sekanthældning og tangenthældning. Differenskvotient og differentialkvotient. Grænseværdier, kontinuitet og differentiabilitet.
Tretrinsreglen for simple funktioner: kvadratfunktionen, omvendt proportionalitet, kubikfunktionen og kvadratrodsfunktionen.
Tretrinsreglen for sum af funktioner, differens af funktioner, "konstant gange en funktion" og produkt af funktioner.
Differentiation af den naturlige eksponentialfunktion
Differentiation af den naturlige logaritmefunktion (valgfri)
Indhold
Kernestof:
Differentialregning.pdf
Grænseværdi og kontinuitet.docx
Færdiggør arket om grænseværdier og kontinuitet fra i går
parabelsekanter.tns
Læs jeres noter om tretrinsreglen fra torsdag. I dag skal I selv prøve at bruge tretrinsreglen!
Differentialkvotient og tretrinsreglen.docx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Træn jeres beviser fra mandag (I skal være klar til at træde til, hvis én af eleverne nedenfor er fraværende)
Læs spørgsmålene til den mundtlige årsprøve (ligger under dokumenter i Lectio).
Regneregler_bevis.docx
Træn produktreglen derhjemme.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
13: Integralregning II
Integralregningens hovedsætning (sammenhæng mellem integral og areal), herunder arealfunktionen.
Summer, summationstegn og numerisk metode (midtpunktsmetoden).
Beviser:
Integralregningens hovedsætning
Bevis for rumfang af omdrejningslegeme ud fra numerisk metode (valgfri).
Materiale:
I noten "Integralregning" af Thomas Heide-Jørgensen
s. 19-22.
Indhold
Kernestof:
Brug lektietiden på at arbejde på beviser fra modulerne og dispositioner til årsprøven.
Læs side 63 i kompendiet differentialregning, og tjek at det stemmer overens med jeres resultater fra onsdag.
Overvej om du er interesseret i at være tutor næste år. En tutor følger og hjælper en ny klasse med opstarten på Rosborg, og er med på introtur og til introfesten (se krav nedenfor).
Læs side 19-22 i kompendiet "Integralregning"
Integralregning2.pdf
Træn integralregningens hovedsætning derhjemme.
Integraler, summer og numerisk metode.docx
LT medbringer eksempel på bilag
Vær afklaret med hvordan du vil arbejde i dette modul.
Differentialkvotient og tretrinsreglen.docx
Medbring aflevering 8
Lav den lektie I har givet jer selv
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
14: Sandsynlighedsregning og statistik I
Vi har kort arbejdet med stx A-forberedelsesmaterialet "Binomialfordeling" fra 2017. Da de skriftlige eksamener startede op samtidig med forløbet, er det et meget blandet udbytte fra forløbet.
Vi fortsætter forløbet efter sommerferien.
Indhold
Kernestof:
Overvej om vi skal flytte fredagsmodulet til tirsdag i fjerde modul...
binomialfordeling_2017_stxA2.pdf
Det er en god idé at være færdig (eller meget langt) med afsnittene "stokastiske variable", "middelværdi og spredning" samt "binomialfordelingen" til i dag, så I er klar til at arbejde med binomialtest.
Læs side 15+16 om binomialtest
Vi laver binomialtest og matematik-jeopardy
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
15: Sandsynlighedsregning og statistik II
Introduktion til binomialfordelingen som et eksempel på en diskret sandsynlighedsfordeling, herunder binomialsandsynligheder, kumulerede sandsynligheder, middelværdi og spredning.
Redegørelse for formlen for binomialsandsynligheder.
Grundlæggende om anvendt statistik.
Hypotesetest, dobbeltsidet og ensidet binomialtest.
Statistisk usikkerhed og 95%-konfidensinterval for en andel/sandsynlighedsparameter.
Introduktion til normalfordelingen (herunder standardnormalfordelingen) som eksempel på en kontinuert sandsynlighedsfordeling, herunder tæthedsfunktion og fordelingsfunktion samt normalfordelingens egenskaber.
Begreberne normale udfald og exceptionelle udfald.
Transformation mellem normalfordeling og standardnormalfordeling.
Lineær regression som statistisk metode: residualer, residualplot, residualspredning, undersøge om residualerne er normalfordelte, bestemme konfidensinterval for hældningskoefficienten. Undersøge om data er normalfordelt.
Bevise udvalgte egenskaber for normalfordelingen (mundtlig træning).
Læsestof:
"Sandsynlighed og statistik" af Thomas Heide-Jørgensen, følgende sider:
5-13, 18-20, 22-23, 27-32, 35, 41-54, 59-65, 68-74, 81-82, 87-94, 106-120
samt arbejdsark udleveret digitalt og printet.
Indhold
Kernestof:
Husk papir, blyant og computer.
Jeg håber I har haft en dejlig sommerferie! Nu kommer 3g og det bliver for vildt (masser af spændende matematik, I kan godt glæde jer) 🌞
OBS: frokostpausen afholdes kl. 12:00-12:30
Sandsynlighedsregning_og_statistik.pdf
Stil spørgsmål til teksten i elevfeedback (hvis du har nogle).
Færdiggør arbejdsarket fra modulet.
Kombinationer
Medbring bevishæftet.
Regn opgave 2.1 på side 38. Det er nemmest i rækkefølgen a+d+e+c
Læs side 27-30 i kompendiet. Meget (men ikke alt) skulle gerne være genkendeligt fra modulet mandag.
Læs side 42-47 i kompendiet.
Opgave 2.2 på side 38
Bevis for binomialsandsynligheder
Opgave_binomialtest.docx
De første to opgaver om binomialtest er lektie
Læs siderne 48-56 i kompendiet.
Læs side 61 i kompendiet om skjulte variable og bias.
Færdiggør opgaverne fra modulet i går
Intro til normalfordelingen.docx
Læs teksten før øvelserne på arket "intro til normalfordelingen". Lav øvelse 1 hjemmefra.
Normalfordeling_intro2.docx
Lav de to opgaver på "intro2" arket fra mandag.
Træningsopgaver_normalfordelingen.docx
Opgaverne på arket fra modulet i sidste uge er lektie (6c og 7 er valgfrie).
Omskrivning til standardnormalfordeling
Arbejdsark-undersøge om data er normalfordelt.docx
Vægt af M&M.xlsx
Opgave 3.24-3.26 (s. 84 i kompendiet) er lektie.
formatering_version2.tns
normalfordeling_bevis.docx
Dagens plan
Grupper
Træn og øv beviset fra i tirsdags (udleveret i papirform, men ligger nu på modulet). Elias gennemgår beviset på tavlen.
Medbring bevishæfte
Teori_normalfordeling_elever.docx
Integration ved substitution
Vigtig lektie: Opgave 1: Bestem integralet nedenfor vha. metode 2 fra videoen (facit: 78).
Beviset for at tæthedsfunktionen er symmetrisk omkring μ (aka. øvelse 2 fra tirsdag) er lektie. Nora gennemgår beviset på tavlen.
Besvar spørgeskemaet "Siddepladser 3f" inden kl. 10:00 i dag.
Dagens grupper
Øvelse 3 er lektie. Forstå og træn beviset hjemmefra
Medbring bevishæftet
Læs side 110-112 samt side 115 i kompendiet Sandsynlighed og statistik
Konfidensinterval for en andel.docx
Færdiggør opgaverne fra tirsdag (6.1+6.2+6.3+1+2+3+4)
Der er en del UH og en del MH, så husk formelsamling og opladet computer (og som altid papir og blyant)
Vi mødes i 2.13
Jeg har uploadet en facitliste til aflevering 3 (under afleveringen). Tjek evt. jeres besvarelser af aflevering 3 inden prøven.
Alle: Træn beviset for konfidensinterval for en andel.
Rosenstilke.xlsx
Ingen lektie
Kolesterol.xlsx
Agurker.xlsx
Statistik_linreg.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
16: Differentialligninger
Genkende en differentialligning.
Undersøge om en funktion er løsning til en differentialligning.
Skelne mellem generel løsning, en løsning til differentialligningen og en partikulær løsning. Begyndelsesværdiproblem. Analytisk løsning af differentialligninger, herunder separation af de variable.
Bestemme hældning af og ligning for tangenten til en løsningskurve for differentialligningen i et punkt. Linjeelementer og hældningsfelter.
Differentialligninger i Nspire. Desolve-kommandoen og hældningsfelter. Numerisk løsning og valg af Eulers metode eller Runge-Kutta som en knap i programmet.
Opstille simple differentialligninger ud fra en sproglig formulering.
Læsestof:
Kompendiet "Differentialligninger" af Thomas Heide-Jørgensen, følgende sider:
4-9, 13-15, 18-22, 28-29
samt diverse arbejdsark der er udleveret i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Opgavearket fra i går er lektie
Differentialligninger.pdf
Lav de første tre opgaver i dokumentet fra torsdag: Indledende opgaver differentialligninger.docx
I sidste modul gennemgik jeg teorien, der svarer til s. 4-7(midt).
Færdiggør arbejdsarket "Indledende differentialligninger"
Løs opgaven nedenfor
Dagens plan
Hældningsfelter og linjeelementer.docx
Ingen lektie - vi tager bare videoen i modulet.
Færdiggør arbejdsarket med linjeelementer og hældningsfelter
Jeg har sygt barn, så modulet afholdes delvist som arbejd-selv og delvist som virtuelt modul.
Facit
Medbring opgaverne fra modulet i går.
Læs s. 20-22 i kompendiet
Vi regner eksamenslignende opgaver i differentialligninger **KUN MED FORMELSAMLING**. Så læs op på de forskellige fremgangsmåder i de forskellige opgavetyper for at få mest muligt ud af modulet.
Eksamenslignende opgaver_diff-ligninger.docx
Lav 1 valgfri opgave fra "eksamenslignende opgaver i differentialligninger" fra forrige modul (se evt. øvrigt indhold nedenfor)
Medbring TERNET papir og blyant.
Sproglig formulering af matematiske udtryk.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
17: Vektorfunktioner
Forløbet startes op med udgangspunkt i linjens- og cirklens parameterfremstilling som eksempler på kendte vektorfunktioner. Herefter arbejdes med forberedelsesmaterialet med det formål at træne denne arbejdsform inden terminsprøven.
Begreber fra dette forløb:
Vektorfunktioner og parameterkurve, koordinatfunktion, banekurve, parameterkurvens retning, positiv omløbsretning, skæringer med koordinatakser, dobbeltpunkter, punkter og stedvektorer til punkter, differentiable vektorfunktioner, tangentvektorer til banekurven, lodrette og vandrette tangentvektorer, hastighedsvektoren, fart, accelerationsvektoren, længden af en parameterkurve i et interval, areal af afgrænset område, krumning, dobbeltafledede mht. parameteren t.
I dette forløb har vi fokuseret på selvstændig strukturering af tid, faglig fordybelse, individuelt arbejde og mestring af Nspire-kommandoerne tilknyttet materialet.
Læsestof: Forberedelsesmaterialet, stx A, 2019.
Indhold
Kernestof:
Hvis man ikke var der sidst: Åbn PowerPointen (i visningstilstand) fra fredag og løs opgaverne.
Opvarmning_vektorfunktioner.docx
Vektorfunktioner_2019_stxA.pdf
Lav din SRP- eller SOP-øvelse på DTU
Svar på spørgeskemaet vedr. prøve inden jul
Dagens program
Lav den lektie, du har givet dig selv i elevfeedback
Dagens programpunkter
Husk formelsamling, skriveredskab og (ternet) papir
Jeg anbefaler at I er færdige med opgave 14 inden dette modul
Medbring forslag til julehygge.
Matematik-julehygge
Skriv til LT, hvad der skal medbringes/printes noget.
Vi er færdige med forberedelsesmaterialets eksamenslignende opgaver/øvelser. I dag tager vi en opvarmningsopgave og derefter laver vi beviserne, der hører til forberedelsesmaterialet.
Efter_vektorfunktioner.docx
Hav Nspire klar og din computer opladet
Studievalg Danmark - EDUCHANGE
Vi arbejder videre med beviserne om cirklens areal og krumning fra forberedelsesmaterialet om vektorfunktioner. Herefter starter vi det terminsprøve-forberedelsesmaterialet op.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
18: Funktioner af to variable
Dette forløb er terminprøvens forberedelsesmateriale. I dette arbejde med forberedelsesmaterialet var arbejdsgangen struktureret af underviseren, således det var skitseret for eleverne hvor langt de skulle være nået hvert modul for at nå igennem forberedelsesmaterialet indenfor tidsrammen.
Udover arbejdet med forberedelsesmaterialet har der været indlagt opvarmningsopgaver, der har trænet elevernes færdigheder fra forberedelsesmaterialet uden hjælpemidler, da forberedelsesmaterialet udelukkende fokuserer på arbejdet med hjælpemidler.
Begreber fra dette forløb:
Funktioner af en variabel samt lodret og vandret snit som udgangspunkt for funktioner af to variable, snitkurver og niveaukurver.
Grafen for en funktion af to variable, punkter på grafer til funktioner af to variable.
Partiel differentiation, gradient samt fortolkning heraf.
Tangentplaner (uden krydsprodukt og uden bevis), ekstrema for en funktion af to variable, arten af ekstremumspunkterne, stationære punkter samt arten af de stationære punkter.
Læsestof:
Forberedelsesmaterialet "Funktioner af to variable", stx A, 2013
Indhold
Kernestof:
Funktioner af to variable.pdf
Svar på spørgeskema omkring gruppeinddeling
Info om forberedelsesperioden.pdf
Lav den lektie, som I har givet hinanden i grupperne.
Første_Opvarmningsopgaver funktioner af to variabel.docx
Vi starter opvarmningen i dag med partiel differentiation uden hjælpemidler. Det kan derfor være en god idé at prøve at løse øvelse 9 uden Nspire hjemmefra.
UDFYLD FÆLLES-FACIT
Vi starter med nogle opvarmningsøvelser igen. I den sammenhæng er det godt at læse og forstå eksempel 5 på side 7.
Anden_Opvarmningsopgaver funktioner af to variable.docx
Lav de lektier I har aftalt i går
I bliver færdige med forberedelsesmaterialet i dette modul. Jeg har delprøve 2 opgaver med, som I kan træne efterfølgende.
Modulplan
Oversigtsark.docx
Tredje_Funktioner af to variable_delprøve 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
19: Blandet
I denne periode - klemt inde af terminsprøver og vinterferie - har der været nogle blandede aktiviteter i kategorien "kunsten at opfylde en læreplan".
Eleverne har derfor arbejdet med annuitetsopsparing og annuitetslån, herunder har de også bevist annuitetsformlen vha. rækkesummer.
Vi har udvidet de trigonometriske funktioner med den harmoniske svingning, herunder definitions- og værdimængden for den harmoniske svingning. Arbejdet foregik delvist gennem en GeoGebra animation med skydere. Begreber: amplitude, vinkelfrekvens, periode, faseforskydning, periodicitet, radianer.
Også repetition af integration ved substitution...
Indhold
Kernestof:
Note og opgaver annuitetsopsparing og annuitetslån.docx
Dem der var til modulet mandag: Lektie er opgave 7-9 i arket om annuitet
Harmonisk svingning
Sie, Christoffer, Gustav F, Frida: Linket om harmonisk svingning fra tirsdag er lektie
Træning_harmonisk og int_sub_uge 6.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
20: Logistisk vækst og Verhulst
Dette forløb er en særskilt undersøgelse af den logistiske vækst.
Der er arbejdet med centrale egenskaber for den logistiske vækst: maksimal vækst, asymptotisk adfærd, bæreevne, eksponentiel vækst for små x.
Verhulst' originale - men oversatte - artikel er læst, og udvalgte dele af artiklen er efterprøvet. I forlængelse heraf blev det historiske perspektiv knyttet til gennem videoen med Henrik Kragh Sørensen i linket:
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/10danskematematikere/index.html
I den sammenhæng er det vist at Verhulst' udtryk for logistisk vækst kan omskrives til udtrykket i formelsamlingen vha. andre konstanter. Det er også bevist at den logistiske vækst (fra formelsamlingen) løser den logistiske ligning. Dog er entydigheden ikke bevist.
Læsestof:
Nspire-dokument "Intro til logistisk vækst" samt arbejdsark, "Arbejdsark til Verhulst" nummer 1 og 2 og "hjælpeark til at vise den logistiske vækst er løsnings til den logistiske ligning" samt dokumentet "Verhulst kilden" der er den oversatte original-artikel af Verhulst.
Indhold
Kernestof:
Plan for evalueringssamtaler.
Inden evalueringssamtalen skal man have skrevet nogle punkter ned, man gerne vi snakke om bag på pointskemaet fra terminsprøven. Medbring pointskemaet med evalueringspunkter!
Intro til logistisk vækst.tns
Opgaver med logistisk vækst.docx
Færdiggør Nspire-dokumentet og lav enten opgave 8 eller 9 fra word-dokumentet.
Opdateret plan for evalueringssamtaler
Arbejdsspørgsmål 1 til Verhulst.docx
Verhulst Kilden.pdf
Arbejdsspørgsmål 2 til Verhulst.docx
Denne beregning i "arbejdsark 2" er lektie:
I skal også læse, lave og forstå omskrivningen på side 2 af p(t) til udtrykket:
Hjælpeark til at vise den logistiske vækst er løsning til den logistiske differentialligning.docx
Ingen lektie. Vi afslutter forløbet om Verhulst og logistisk vækst.
Hvis man ikke var der i mandags, skal man se videoen i linket nedenfor.
Studievalg Danmark - EDUCHANGE
Hjælpeark fra Verhulst til formelsamling.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
21: Forberedelsesmateriale
Betingede sandsynligheder og Bayes' sætning.
Indhold
Kernestof:
Sandsynlighed_betinget_og_bayes_2024.pdf
mængdelære2.jpg
Lav den lektie du har givet dig selv inden dette modul
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24
22: Mundtlighed
Dette forløb om/i den matematiske mundtlighed og bevisførelse er tredelt:
Spiraler: I en udvidelse af forløbet "Vektorfunktioner" har vi undersøgt og bevist egenskaberne for Archimedes spiral og den logaritmiske spiral.
Differentialligninger: Vi har vist entydighed og eksistens af løsningerne til den eksponentielle vækst og den forskudte eksponentielle vækst.
Mindste kvadraters metode: Der anvendes forståelse og begreber fra forløbet "Funktioner af to variable" til at udlede dele af beviset for lineær regression vha. mindste kvadraters metode på residualerne. Beviset for hældningskoefficientens udtryk er bearbejdet af enkelte elever og skitseret for andre. Beviset for skæringen med y-aksen er gennemgået af alle.
Læsestof: Arbejdsark udleveret digitalt og som print.
Samt "Differentialligninger" af Thomas Heide-Jørgensen, side 30-34.
Indhold
Kernestof:
Bayes_theorem_xkcd.jpg
Arbejdsark om matematiske spiraler.pdf
Arbejdsark om matematiske spiraler.docx
Det er lektie at se, forstå og træne beviset for Arkimedes' spiral konstante vindingsafstand.
Øv jer i at tegne de to spiraler, så egenskaberne fremgår tydeligt.
Den logaritmiske spiral - sætning og bevis.pdf
Elevfeedback: Angiv hvordan bevisarbejdet i lektien nedenfor er gået vha. nedenstående skala:
Diskussion i aktiv pause omkring tilrettelæggelse af arbejdsdag i SRP-perioden.
Ingen lektie, så brug bare tiden på aflevering 9 :-D
Eksponentiel vækst (differentialligningen y'=ky)
Forskudt eksponentiel vækst (differentialligningen y'=b-ay)
Vær klar til at gennemgå beviset fra onsdag.
Se/læs og forstå beviset for forskudt eksponentiel vækst.
(elevfeedback) Læs udkastet til eksamensspørgsmål (sendt som besked onsdag i uge 17), og overvej om der er et af spørgsmålene I gerne vil have slettet.
Man kan med fordel arbejde på eksamensspørgsmål 13+14 derhjemme, nu hvor det er i frisk erindring efter arbejdet i uge 17.
Master_mindste kvadraters metode.docx
Lineær regression ved mindste kvadraters metode.pdf
Vi arbejder videre med beviset fra mandag. Forslag til lektie: skrive noter til eksamenspørgsmål 9.
Læs og forstå øverste halvdel af side 4 på arket Lineær regression ved mindste kvadraters metode.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25
23: Eksamenstræning
Selvstændig eksamenstræning på de foreløbige eksamensspørgsmål.
Indhold
Kernestof:
Lav den lektie I har givet jer selv i elevfeedback. Hvis I ikke har givet jer selv en lektie i elevfeedback... Ja, så må I hellere komme i gang, for forberedelsesbussen kører!
Lav den lektie du har givet dig selv
Skriv i elevfeedback hvad I HAR LAVET af lektier inden dette modul. For I har vel lavet nogle...? :-P
Se spørgeskema på Lectio (og besvar det, ja tak)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388937514", "T": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388937514", "H": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388937514" }