Holdet 2022 FY/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Fysik A
Lærer(e) Michael Møller
Hold 2022 FY/y (3xy FY)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Repetition
Titel 2 Mekanik
Titel 3 Elektriske- og magnetiske felter
Titel 4 3-dages ekskursion
Titel 5 Fysikken i det 21. årh/Elbilens fysik
Titel 6 Relativitetsteori
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Repetition

Repetition i laboratoriet over B-niveaustof.

Planetariefilmen: "Dark Matter Mystery" som rep. af verdensbilledet samt som eksempel på hvad gravitationsloven har kunnet give af forudsigelser om Universet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mekanik

Fra B-niveau forudsættes følgende:
Kinematik i en dimension.
Newtons love.
Tryk, opdrift, gnidning og luftmodstand.
Mekanisk energi i tyngdefeltet.

I dette forløb:
Bevægelse i 2 dimensioner - Det skrå kast og Jævn cirkelbevægelse.
Luftmodstand og varierende acceleration. (Repetion fra 2g.)
Harmoniske kræfter og bevægelse. (Kraft og energi.)
Bevægelse i gravitationsfelt.
Stødprocesser. (Impuls/bevægelsesmængde samt Q-værdi.)
Konservative kræfter og mekanisk energi i gravitationsfeltet.

Eksperimentelt arbejde:
1. Mekanisk energiundersøgelse med Smart Pulley.
2. Harmoniske svingninger.
3. Det skrå kast.
4. Det koniske pendul.
5. Hagls fart for luftgeværet.

Faglige mål:
    • kende, kunne opstille og kunne anvende et bredt udvalg af modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt kunne diskutere modellers gyldighedsområde
    • kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model
    • kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter til undersøgelse af en åben problemstilling og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
    • kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
    • gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
    • kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
    • kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
    • kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes

Arbejdsformer:
    • Efterbehandling og dokumentation af eksperimentelt arbejde
    • løsning af fysikfaglige problemer, herunder træning i anvendelse af forskellige begreber, metoder og modeller
    • formidling af fysikfaglig indsigt i form af f.eks. tekster, præsentationer, posters og lignende.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Elektriske- og magnetiske felter

Kernestoffet:
1. Elektrisk felt og kraften på en elektrisk ladning, herunder feltet omkring en kuglesymmetrisk ladning og homogent elektrisk felt.
2. Eksempler på magnetiske felter, herunder homogent magnetisk felt og kraften på en strømførende leder.
3. Ladede partiklers bevægelse i homogene elektriske og magnetiske felter.
4. Induktion, herunder Faradays induktionslov.

Faglige mål: (Når forløbet er færdigt ser vi, hvilke mål vi nåede.)
    • kende, kunne opstille og kunne anvende et bredt udvalg af modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt kunne diskutere modellers gyldighedsområde
    • kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model
    • kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter til undersøgelse af en åben problemstilling og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
    • kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
    • i simple tilfælde kunne simulere eller styre fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
    • gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
    • kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
    • kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
    • kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
    • kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Arbejdsformer:  (Når forløbet er færdigt ser vi, hvilke punkter vi nåede.)
    • Modellering med brug af matematiske it-værktøjer.
    • Simuleringer.
    • Efterbehandling og dokumentation af eksperimentelt arbejde
    • løsning af fysikfaglige problemer, herunder træning i anvendelse af forskellige begreber, metoder og modeller
    • formidling af fysikfaglig indsigt i form af f.eks. tekster, præsentationer, posters og lignende.
    • Mundtlig fremstilling
    • Mindst ét forløb, hvor eleverne undersøger en problemstilling og udvikler og vurderer løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
    • Inddragelse af private eller offentlige virksomheder og institutioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 3-dages ekskursion

+Besøg på SDU/Alsion og udførelse af øvelse med lydfiltrering
+ Studievejledning om SDU. (10:30-16:30.)
+ Besøg på iNano i Århus og udførelse af forsøget Atomic Force Micrsoscopy
+ Studievejledning om AU. (9:30-15:30).
+Besøg på Ole Rømer Observatoriet.(20:00-21:30).
+ Foredrag på IFA om partikelfysik. (9:00-12:00.)
+ Besøg hos virksomheden Beumer Grp. (13:00-15:10.)

Faglige mål:
    • kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
    • gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
    • kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Arbejdsformer:
    • løsning af fysikfaglige problemer, herunder træning i anvendelse af forskellige begreber, metoder og modeller
    • Inddragelse af private eller offentlige virksomheder og institutioner.
Forløbet dækker læreplanens punkt om et længerevarende eksperimentelt forløb.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde

Titel 5 Fysikken i det 21. årh/Elbilens fysik

+Indhold:
- Det elektriske drivsystem, herunder fysisk model for elektromotoren og batteriet.
- Opladningen og afladningen af batterier i elbiler og andre elektriske
transportmidler.
- Nyttevirkning af en elektromotor og et batteri.

Eksperimenter
1. Målign af motorkonstanten for jævnstrømsmotor.
2. Afladningskurve for 4,5 V-batteri. (Klasseeksp.)
3. Laplaces lov er lavet tidligere.
4. Ohms 2. lov er lavet tidligere.

Det er ligeledes relevant, at eleverne kan forholde sig til brugen af elbiler og andre elektrisk drevet transportmidler i forhold til transportsektorens klimaproblematikker.

Faglige mål: (Når forløbet er færdigt ser vi, hvilke mål vi nåede.)
    • kende, kunne opstille og kunne anvende et bredt udvalg af modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt kunne diskutere modellers gyldighedsområde
    • kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model
    • kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter til undersøgelse af en åben problemstilling og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
    • kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
    • i simple tilfælde kunne simulere eller styre fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
    • gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
    • kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
    • kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
    • kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
    • kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Arbejdsformer:  (Når forløbet er færdigt ser vi, hvilke punkter vi nåede.)
    • Modellering med brug af matematiske it-værktøjer.
    • Simuleringer.
    • Efterbehandling og dokumentation af eksperimentelt arbejde
    • løsning af fysikfaglige problemer, herunder træning i anvendelse af forskellige begreber, metoder og modeller
    • formidling af fysikfaglig indsigt i form af f.eks. tekster, præsentationer, posters og lignende.
    • Mundtlig fremstilling
    • Mindst ét forløb, hvor eleverne undersøger en problemstilling og udvikler og vurderer løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
    • Inddragelse af private eller offentlige virksomheder og institutioner.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Relativitetsteori

Impulsbegrebet
- impulsbevarelse
- fotoners impuls

Relativistisk tilgange til tid
- afhængighed af hastighed
- afhængighed af gravitationsfeltet

Energi og masse
- Einsteins formel for energi og masse
- Einsteins kasse som bevis for formlen

Energi og impuls
- energiligningen (energi og impuls)

Faglige mål
    • kende, kunne opstille og kunne anvende et bredt udvalg af modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt kunne diskutere modellers gyldighedsområde
    • gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition

Repetition af del af pensum fra 1-3 g.
Ordbog: https://ordbogen.com

Fra læreplanen
̶ formidling af fysikfaglig indsigt i form af f.eks. tekster, præsentationer, posters og lignende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer