Holdet 2022 DA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jonna Koefoed, Line Trankjær, Stephanie Bonjet
Hold 2022 DA/t (1t DA, 2t DA, 3t DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler eksamen
Titel 2 Grundforløb: Taler, retorik og argumentation
Titel 3 Introduktion til tekstanalyse
Titel 4 DHO: Middelalder og folkeviser
Titel 5 Dokumentarfilm
Titel 6 Romantikken
Titel 7 Autofiktion
Titel 8 Fake News og misinformation (SRP3)
Titel 9 Journalistik & nyhedsformidling
Titel 10 Det moderne gennembrud
Titel 11 Reklamefilm og kampagner
Titel 12 Postkolonialisme
Titel 13 Skriftlighed
Titel 14 Eksistentialisme
Titel 15 Tour de chambre
Titel 16 Realisme og modernisme
Titel 17 Klima
Titel 18 Ned til hundene (værk 6)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler eksamen

ONLINE - brug de direkte links fra denne liste

- https://ordnet.dk/ordnetdk
- https://app.minlaering.dk/bog/45

Lectio - Egne dokumenter fra faget
• Du må bruge alle dokumenter, der ligger på moduler og i mapper.
• Du må IKKE bruge LINKS til fx YouTube-klip og andre internetsider.

Download det, du skal bruge, FØR eksamen.
• Brug IKKE beskedfunktionen!

OFFLINE
Google Drev, OneNote o.l.
• Må KUN bruges OFFLINE. Download relevante dokumenter før eksamen.

Bøger, noter m.v.
• Alle undervisningsbøger må bruges.
• Alle egne noter må bruges.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grundforløb: Taler, retorik og argumentation

Ud over en kort introduktion til faget dansk i gymnasiet, samt en samtale om lektielæsning, er der i grundforløbet fokus på:
Taler som genre, og hvad der kendetegner den gode tale. I den forbindelse arbejder eleverne med
- Talens undergenrer
- Retoriske virkemidler
- Kommunikationssituationen
- Appelformer
- Argumenttyper
- Toulmins argumentationsmodel
- Talens opbygning
- Kampagner
I forløbet har eleverne desuden skrevet et læserbrev og har analyseret udvalgte taler samt kampagner.

Anvendte materialer
Marie Zeuthen Helstrup & Tina Slot Simonsen: uddrag af ”Mundtlighed i dansk”, forlaget Systime 2022 (kapitel 4 ”Taler”, side 47-56 samt 70-72)
Marianne Odgaard, Ole Ravn og Marie Borregaard Vinther: "Argumenttyper" (kapitel 5 i "Mundtlighed i dansk", Systime, 2022), s. 127-129
Ole Schultz Larsen: "Disposition" og "Argumentation" i: "Håndbog til dansk" (Systime, 4. udgave, 2015-2017), s. 154 + 157-161
Mads Rangvid og Mimi Sørensen: "Du skal forandre dit liv! - klimakampagner" i: “Perspektiver i dansk - grundbog” (Dansklærerforeningens forlag, 2018), s. 166-167
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Introduktion til tekstanalyse

I dette forløb introduceres klassen for en række værktøjer i forbindelse med litterær analyse af digte og noveller.

Klassen laver indledningsvis en remediering af digtet "Alle ned i fakta nu", hvorefter der arbejdes med analyse og fortolkning af forskellige typer digte med forskellige fremstillingsformer og virkemidler. Eleverne laver en kreativ skriveøvelse omhandlende billedsprog og dets virkning.

Dernæst arbejder klassen med analyse af episke tekster. Hertil læses novellen "Plastikposen" af Thomas Korsgaard, hvor hele klassen laver en analyse og fortolkning af novellen med udgangspunkt i litterære analysebegreber. Klassen skriver derefter analyseafsnit om novellen med fokus på, hvordan man opbygger afsnit og anvender citater i skriftlig fremstilling, hvilket de får feedback på.

Faglitteratur:
- Håndbog til dansk, 4. udgave: s. 79-81, 112-122, 141 (i alt 15 sider)
- Håndbog til dansk, 4. udgave: s. 40-67 (brugt som opslagsværk)

I alt ca.: 20 sider

Skønlitteratur:
- Nikolaj Zeuthen: "Alle ned i Fakta nu" (2009), 2 sider
- Emil Aarestrup: "Angst" (1883), ca. 0,5 side
- Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1960) (KANONFORFATTER), 1 side
- Thomas Korsgaard: "Plastikposen" (2019), 5 sider
- Christina Hagen: "Til de sultne afrikanere" (2008), 0,5 side
- Adda Djørup: "Hjem" (2015), 1 side
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO: Middelalder og folkeviser

DHO-forløbet er et tværfagligt forløb mellem historie og dansk, som har forberedt eleverne på at skrive danskhistorieopgaven. Forløbets fokus i dansk har været middelalderens folkeviser. Der er læst tre typer folkeviser: riddervise, tryllevise og skæmtevise. I analysen er der lagt vægt på genretræk, stilistiske virkemidler og visernes centrale motiver og temaer, såsom slægt vs. individ, overgang fra barn til voksen osv. Tryllevisen er blevet fortolket vha. psykoanalytisk analysemetode.

Læste folkeviser:
• Ukendt: ”Nilus og Hillelil” i: https://heimskringla.no/wiki/Nilus_og_Hillelille
• Ukendt: ”Jomfruen og Dværgekongen” i: Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen: Med tiden, Gyldendal 2012, s. 40-42
• Ukendt: ”Bruden i Ribe” i: https://heimskringla.no/wiki/Bruden_i_Ribe
• Ukendt: "Der stode tre skalke" i: https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/d/der-stode-tre-skalke

Baggrundsvideo:
• Søren Vrist: "Folkeviser - dansk litteratur" (2018), https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8&t=2s

Baggrundslitteratur i PowerPoints og arbejdsark:
• "Middelalderens samfund" i: Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2012, s. 20
• "Folkevise" - afsnit om trylleviser og skæmteviser: https://denstoredanske.lex.dk/folkevise
• Afsnit om fossiler: https://naturenidanmark.lex.dk/Den_vilde_natur
• "Folkeviser og dæmonologi": https://dansklitteraturshistorie.lex.dk/Folkeviser_og_d%C3%A6monologi
• "Karneval": https://denstoredanske.lex.dk/karneval
• "Skæmteviser": https://dansklitteraturshistorie.lex.dk/Sk%C3%A6mteviser
• DR: "De uartige kalkmalerier", 2015, uddrag af episode 1, 2 og 4, https://www.dr.dk/drtv/serie/de-uartige-kalkmalerier_106978
• "Karnevalisme" (degradering og invertering) i: Anne Bøndergaard: Textanalyse, Systime 2012 (i-bog)

Psykoanalytisk metode:
• "Psykoanalytisk metode" i: Marianne Dideriksen m.fl.: AT-Håndbogen, Systime 2009
• "Psykoanalytisk metode" i: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udgave, Systime 2015-2017, s. 95-97

Folkevisekompendium:
• "Folkeviserne" i: Johannes Fibiger m.fl.: Litteraturens Veje, Gads Forlag 2012, s. 65-75
• "Folkeviser" i: Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2012, s. 34-39
• "Adelens litteratur - folkeviserne" i: Ib Fischer Hansen: Litteraturhåndbogen, Gyldendal 1989, s. 53-58
• "Folkevisens flade personer og voldsomme temaer" i: Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Brug litteraturhistorien, Systime 2014 (i-bog)

Skriveforløb:
• Brian Dupont Larsen og Adam Lund Madsen: DHO - en skriveguide, Gyldendal 2018, s.18, 24-28, 33, 41 og 53
• Nina Holst og Kjeld M. Sørensen: "Dansk og historie", i: Grundbog til DHO-forløbet, Columbus 2018, s. 14-19
• Rosborgs skriftlighedsportal om DHO: https://sites.google.com/a/rosborggymhf.dk/skriftlighedsportal---nyt-layout/stoerre-opgaver/dansk-historie-opgave
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Romantikken

Litterært forløb + værklæsning 1

Værk: "Sildig Opvaagnen" (1828) Steen Steensen Blicher

Klassen introduceres til litteraturhistorien, kunsten og livsfilosofien der herskede i 1800-1870 under Romantikken i Danmark.

Vi arbejder med det forskellige romantiske strømninger (universalromantik/organismetanke/monoisme/panteisme, dualisme/nyplationisme, biedermeier, poetisk realisme, nationalromantik og romantisme) hver for sig, og finder strømningerne repræsenteret gennem analyse og fortolkning af forskellige kernetekster: "Guldhornene" (Adam Oehlenschläger), "Indvielsen" (Schack von Staffeldt), "Hans og Grethe" (Chr. Winther), "Danmarks Trøst" (Grundtvig), "Paa Sneen" (Emil Aarestrup), "Sildig Opvaagnen" (Steen Steensen Blicher) og Klokken (HC Andersen).

Undervisningen har vekslet mellem klasseundervisning, gruppearbejde,  skriftlighed og kreative øvelser.

Klassen har i forbindelse med forløbet afleveret en analyserende artikel baseret på en analyse og fortolkning af "Klokken" (1845) af H.C. Andersen.
Der er deuover arbejdet med skriftlighed i forbindelse med introduktionen til Den analyserende artikel som skrivegenre, og øvelser i at skrive en tragtindledning.

Skønlitteratur:
- Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802)
- Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1803)
- H.C. Andersen: "Klokken" (1845)
- Christian Winther: "Hans og Grethe" (1828)
- Grundtvig: "Danmarks Trøst", (1820)
- Emil Aarestrup: "Paa Sneen", (1838)
- Steen Steensen Blicher: "Sildig Opvaagnen" (1828) - Værklæsning

Faglitteratur:
- Litteraturens Veje s. 146-153, 154-156, 162-165, 156-162, 172-176
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Naturen i Romantikken 30-09-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Autofiktion

Litteratur, sprog og medier + værklæsning 2

Digtsamling: Yahya Hassan 2 (2019)

I dette forløb arbejder klassen med den litterære genre autofiktion og har undersøgt, hvordan genren forgrener sig til andre medier såsom Instagram og i comedy.

Forløbet knytter sig til litterære tekster, der tematisk kredser om problematiske familieforhold.

Klassen stifter i dette forløb bekendtskab med dele af den nyeste litteratur i DK, og klassen har i dette forløb læst hele digtsamlingen "Yahya Hassan 2" (2019) af Yayha Hassan, hvortil klassen i mindre grupper har lavet en analyse og mundtlig præsentation af selvvalgte digte fra samlingen. Andre digte fra samlingen er blevet analyseret i fællesskab i klassen.

Klassen arbejder analytisk med begreber som fiktionalisering og autenticitetsmarkører i denne type litteratur.
Der læses uddrag af "Hovedstolen" (1998) af Christina Hesselholdt, "Den, der lever stille" (2018) af Leonora Christina Skov, "Hvis der skulle komme et mennekse forbi" (2017) Thomas Korsgaard, "Min kamp I" (2009) af Karl Ove Knausgård og "YAYHA HASSAN 2" af Yahya Hassan (2019).

Derudover har klassen arbejdet analytisk med udvalgte billeder fra Leonora Christina Skovs instagramprofil, hvortil Roman Jakobsens kommunikationsmodel er anvendt til at sige noget om billedernes og den dertilhørende teksts funktion.

Klassen har skrevet en analyserende artikel om et uddrag af "Den, der lever stille" (2018) og har skullet sammenholde den litterære analyse med billeder fra forfatterens instagramprofil og dertil vurdere, hvordan værket lever videre udenfor romanen.

Der er i undervisningen vekslet mellem læreroplæg, tavlegennemgange, gruppearbejde, individuelt arbejde, skriftligt arbejde og fremlæggelser.

Artikler:
- Yahya Hassan: https://forfatterweb.dk/oversigt/hassan-yahya
- Artikel fra JP af Kenneth Thygesen, d.8.2.2018: "Jeg var til at vade ind i et erindringsrum, der ikke var fyldt med glæde"
- Artikel fra Politiken af Christopher Emil Bruun d.12. juni 2014: "Vi står i gæld til den autofiktive forfatter"
- Artikel fra DR.dk: "Fik kontrakt som teenager: Nu afslutter hypet forfatter triologi", d.28. maj 2021, af Michelle From Hoxer.
- Tv Midtvest: "Raser mod sin brors debutroman: det er grotesk", d.10-2-2017, af Alexandra Lund Lysgaard.

Skønlitteratur:
- Uddrag af "Hovedstolen" (1999) af Christina Hesselholdt
- Uddrag af "Den, der lever stille" (2018) af Leonora Christina Skov s.28-35 og s.140-153.
- 1. kapitel fra: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017) af Thomas Korsgaard.
- Uddrag af "Min kamp I" (2009) af Karl Ove Knausgård s.255-259 og 485-588
- "YAHYA HASSAN 2" (2019) af Yahya Hassan. Hele digtsamlingen er læst, med en fælles klassegennemgang af . Derudover har klassen i grupper arbejdet med selvvalgte digte fra samlingen, hvortil der er lavet en analyse samt mundtlig fremlæggelse.

Medieklip:
Klovn (fokus på at identificere fakta og fiktionskoder):
- https://www.youtube.com/watch?v=iHsZNItFqWU
- https://www.youtube.com/watch?v=i5TzHiZ9MuU
- https://www.youtube.com/watch?v=RM3qLvuo1R8

Martins Krasniks interview med Yahya Hassan i deadline i 2013:
- https://www.youtube.com/watch?v=xV8yIobkWNE

Instagram:
- https://www.instagram.com/p/BZgRmlqDtU4/
- https://www.instagram.com/p/BdyFb-Jjkcc/
- https://www.instagram.com/p/BZ1ZblqjxBL/

Podcast, DR:
- https://www.dr.dk/lyd/p1/bogselskabet/bogselskabet-2018/bogselskabet-med-leonora-christina-skov-11531804202
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fake News og misinformation (SRP3)

Medie- og sprog forløb

Forløbet er afviklet i samarbejde med biologi A i forbindelse med SRP3 med overskriften: "Digital dannelse".

Hovedfokusset for analyseteksterne er coronavaccine og misinformation.

I dansk har vi arbejdet med begreberne fake news og misinformation med fokus på, hvordan vi gennem en kritisk læsning kan forsøge at gennemskue misinformation og falske nyheder.

Hertil har vi anvendt ciceros pentagram, Toulmins model og Roman Jakobsens model.

Vi har analyseret opslag fra Saszeline Dreyers instagramprofil samt misinformerende artikler om corona vaccinen.

Undervisningen har vekslet mellem tavleundervisning og mindre småøvelser. Klassen har afslutningsvist i grupper lavet en problemformulering, som de har besvaret kort og fremlagt i matrixgrupper.

Faglitteratur:
Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", 4. udgave:
s. 222-227

Mehlsen, Camilla og Hendricks, Vincent F.: "LIKE":
s.144-151
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Journalistik & nyhedsformidling

Sprog og medieforløb

Forløbet tager begyndelse i en introduktion til forskellige typer af aviser, avisens genrer, layout, nyhedstrekanten og de fem nyhedskriterier og clickbait.
Der er særligt fokus på nyhedsartiklen, hvortil klassen først analyserer forskellige selvvalgte artikler fra d.4. januar 2024, og deudover arbejder med lærerudvalgte eksemplarer.

Dernæst anlægges et fokus på opinionsgenren, hvor klassen læser en kronik og to ledere, der handler om tronskiftet og den nye Kong Frederiks rolle, men stammer fra hhv. B.T og Politiken og derfor forholder sig meget forskelligt til begivenheden.
I den forbindelse repeteres begreber og viden om retorik og argumentation og klassen ser: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc , som en opfriskning af de retoriske virkemidler.

Afslutningsvist rettes fokus mod fortællende journallistik og rapportagen, og der anlægges et stort sprogligt fokus på læsningen af artiklerne.

Undervisningen har vekslet mellem analyse af hhv. lærervalgte og selvvalgte artikler, små skriveøvelser, hvor eleverne selv har afprøvet journalitiske virkemidler.

Forløbet taler sammen med SRP3 forløbet: "Fake news og misinformation".

Klassen er dermed blevet introduceret til den debatterende artikel i dette forløb.

Artikler:
- Nyhedsartikel: "Kongehuset er blevet dyrere og dyrere, men de samlede udgifter er umulige at opgøre", Kasper Beck og Ida Nathan, Politiken d. 5. januar 2024.
- Kronik: "Et nyt liv uden Facebook", Claus Elholm Andersen, Jylands Posten d.26-5-2012.
- Leder: "Politiken mener: Hvis Kong Frederik X vil være konge af i morgen, må han modernisere kongehuset indefra", Christian Jensen, Politiken, d.14. januar 2024.
- Leder: "B.T.'s chefredaktør: Folket har din ryg, Kong Frederik", Simon Richard Nielsen, B.T., d.14-1-2024.
- "Englevinden - Labyrinten", af Kim Faber og Flemming Christiansen, Politiken d.9-4-2006.
- "Vejen Hjem" portrætfeature af Thomas Korsgaard, af Theis Gørtz, Samvirke, februar 2024.


Faglitteratur:
Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", 4. udgave:
- s.157-167
- s.198-208
- s. 212-216
- s.220-222
- s. 227

Pedersen, Rie: "Fortællende Journalistik":
- s.37-40
- s.50-55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Det moderne gennembrud

Litterært forløb + værklæsning 3

Drama: "Et Dukkehjem" (1879) af Henrik Ibsen

I dette forløb arbejder klassen med Det moderne gennembrud med fokus på de problematikker, der blev sat under debat i denne periode. Herunder særligt fokus på kvindens muligheder.

Klassen introduceres indledningsvist til oplysningstidens idealer og læser hertil en epistel af Ludvig Holberg.
Formålet med perspektiveringen til oplysningstiden er at forstå konteksten, når Brandes i sin tale"Hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur" refererer til oplysningstidens og romantikkens litteratur.

Dernæst læses novellen "Ane-Mette" af Henrik Pontoppidan med fokus på de tre K'er, kritisk realisme og naturalisme, derefter læses novellen "Karens Jul" af Amalie Skram med fokus rettet mod de to poler i sædelighedsfejden, dernæst læses novellen "Pernille" af Herman Bang med fokus på den impressionistiske skrivestil.

"Et dukkehjem" af Ibsen læses som værk, og der anlægges både en sproglig og litterær vinkel på analysen, da dramaet analyseres gennem transaktionsanalyse og traditionel analyse og fortolkning.

Hertil produceres en remediering af værket, da klassen opdelt i mindre grupper skal lave en remediering af værket, hvor klassen på baggrund af en transaktionalyser mellem stykkets forskellige karakterer skal omskrive dele af dramaet til en sms-litteratur i moderne sprog med fokus på sociolingstik.


Skønlitteratur:
- Ludvig Holberg:  "Epistola CCCXCV" Censur 1, 1749
- Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" fra "Hytterne" (1887)
- Herman Bang: "Kvindehistorier II" (1880)
- Henrik Ibsen: "Et dukkehjem", (1879) (værk)
- Amalie Skram: "Karens jul", (1885)

Al litteraturhistorisk viden om periode, stilarter, forfattere og tendenser præsenteres gennem slides lavet af TR baseret på kapitlet om Det moderne gennembruf i LItteraturens Veje.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Reklamefilm og kampagner

Et kort forløb om reklamer og kampagnefilm med fokus på filmiske reklamer.
Eleverne repeterer de filmiske virkemidler og introduceres til modeller inden for analyse af reklame- og kampagnefilm, herunder Laswells model og forskellige reklametyper.

Klassen arbejder med nedenstående reklamer og kampagner:
Arla: ”Mælk er mere end mælk”: https://www.youtube.com/watch?v=gwKIJGnmS7o
Visit Denmark (officiel): https://www.youtube.com/watch?v=8rORVetg7NU
Visit Denmark (uofficiel): https://www.youtube.com/watch?v=F8Seo5j_mNU

Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, 4. udgave: s. 263-271 + 325-331
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Postkolonialisme

Litteratur, sprog og medier
Forløbet har været centreret omkring litteratur, sprog og medier.
I forløbet har klassen arbejdet intensivt med begreber såsom mimicry, hybriditet, the empire writes back og "den anden", da alt analysearbejdet har rettet fokus mod, hvordan kolonien skildres.  
Der er arbejdet med metoder til litterær analyse, samt diskursanalyse- og kommunikationsanalyse.

Litteratur:
Klassen har læst følgende kernetekster:
Uddrag af: "Det gamle Grønlands nye perlustration" af Hans Egede (1741)
Uddrag af "Isbjørnen" af Henrik Pontopidan (1887)
Uddrag af "Profeterne i Evighedsfjorden" af Kim Leine (2012)
Uddrag af "Homo sapienne" af Niviaq Korneliussen (2014)
Epistel 350 om det grønlandske folk af Ludvig Holberg (1749)
Digtet "Kvinder" af Ludvig Mylius-Erichsen (1904)
Uddrag af "Den afrikanske farm" af Karen Blixen (1937)

Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, 4. udgave: s.228-231

Dokumentar:
Klassen har set uddrag af dokumentaren "Den yderste by" DR, sæson 1, episode 2, minut 00-11 og "Gennem Grønland, DR, sæson 1, episode 3, minut 00-16.30.

SoMe:
Klassen har arbejdet med forskellige tekstuddrag fra SoMe, hvor Eskimodebatten behandles med fokus på kommunikation på sociale medier og diskursanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Skriftlighed

Intro til den reflekterende artikel og skriveøvelser der knytter sig til alle tre skriftlige genrer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Eksistentialisme

Litterært forløb (inklusiv verdenslitteratur)

Indledningsvist har klassen læst et uddrag af "Forførerens dagbog" af Søren Kierkegaard og arbejdet med Kierkegaards menneskestadier / livspositioner, herunder særligt æstetikeren.

Klassen har set afsnit 3 af DR3 serien "Limbo - når sabbatår er fucked" og arbejdet videre med Kierkegaards livspositioner, som lavet personkarakteristikker af de medvirkende med udgangspunkt i en analyse af de filmiske virkemidler.  

Hernæst læste klassen "Agerhønen" stadig med udgangspunkt i Kierkegaards eksistentialisme med fokus på det religiøse menneske
Som kontrast til "Agerhønen" har klassen læst et uddrag af "Den fremmede" med henblik på Camus' ateistiske eksistentialisme.

Afslutningsvist har klassen læst "Patienten" af Peter Seeberg, fortsat med fokus rettet mod en ateistisk eksistentialisme, men også med fokus rettet mod absurditet i litteratur.

Litteratur der er læst:
Uddrag af "Forførerens dagbog" af Søren Kierkegaard (1843)
"Agerhønen" af Martin A. Hansen (1947)
Uddrag af "Den fremmede" af Albert Camus (verdenslitteratur) (1942)
"Patienten" af Peter Seeberg (1962)

Udsendelser, der er set:
"Limbo - når sabbatår er fucked" - afsnit 3, DR3 (2019)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering reflekterende artikel 11-10-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Tour de chambre

Værklæsning af "Tour de chambre" (2020) af Tine Høeg

Forløbet har fokus på at klassen får mulighed for at fordybe sig i analysen af et værk med fokus på romanens komposition, personer og sprog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Realisme og modernisme

Litterært forløb (inklusiv svensk- og norsksprogede tekster)

MODERNISME OG REALISME

Klassen introduceres til modernisme, herunder: Nietzsche, Freuds psykoanalyse, symbolisme, ekspressionisme, konfrontationsmodernisme og postmodernisme.

I realismesporet introduceres der til Det folkelige gennembrud / socialrealisme (Martin Andersen Nexø og Jeppe Aakjær), nyrealisme (Anders Bodelsen) og socialrealisme (Jan Sonnergaard), psykologisk realisme (Kristin Vego), magisk realisme (Charlotte Weitze)

I forbindelse med den store mængde af lyrik har forløbet også fokuseret på forskellige indgangsvinkler til at åbne op for en analyse af den lyriske tekst.

Litteratur, der er læst:

Modernisme:
Sophus Claussen: "Rejseminder" (1899)
Johannes V. Jensen: "Paa Memphis station" (1904)
Pär Lagerkvist "Ångest, ångest är min arvedel" (svensk tekst) (1960)
Tom Kristensen "Angst" (fra "Hærværk" (1930))
Tom Kristensen "Landet Atlantis" (1920)
Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1960)
Klaus Rifbjerg: "Frække Jensen fra "Og andre historier" (1964)
Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)

Realisme:
Martin Andersen Nexø: uddrag af "Pelle Erobreren" bind 1. (1906)
Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand" (1905)
Anders Bodelsen: "Pointen" (1967)
Jan Sonnergaard: uddrag af "Netto og fakta" (1997)
Charlotte Weitze: Lupus, Det hvide kvarter (2011)
Kristin Vego: Alt vakkert, Se en siste gang på alt vakkert (2022) (Norsk tekst)

Baggrundslitteratur:
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs": kapitlet "Realismer og modernismer" af Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen (kopi fra E-bog)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Klima

Litteratur, sprog og medier

Litteratur:
Thorkild Bjørnvig: "Lappedykkeren" (1959)
Theis Ørntoft: "Det er forvirrende tider, jeg skal fortælle om" (fra Digte (2014))
Eske Mathissen: Edderkoppen (2013)
Eske Mathissen: "Agerhønsene" fra "Mejlen" (2002)

Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, 4. udgave: s. 263-271 (diskursanalyse)

Al litteratur er analyseret med udgangspunkt i begreberne biocentrisk og egocentrisk og med fokus rettet mod det antropocæne.

Sprog: med fokus på retorik, argumentation og diskursanalyse
Sebastian Wittrock: "Kan litteraturen redde klimaet"
Greta Thunberg tale ved Klimamarchen 2019
Læserbrev af Rune Toftegaard Selsing: "Den virkelige pris for Gretakultens religion er døde børn"

Medier:
- Analyse af filmiske virkemidler, retorik og ud fra Laswell + AIDA modellerne.
Kohberg reklame: https://www.youtube.com/watch?v=pqzzI0cNAMM
- Analyse af Instagram posts fra Pernille Vermund og Esther Kjeldahl med afsæt i Roman Jakobsens model
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Ned til hundene (værk 6)

Litterært forløb: værk 6
Til dette forløb har klassen læst "Ned til hundene" af Helle Helle (2008) med fokus på:
- Realismetræk i værket
- Minimalisme
- Sproghandlinger
- Undertekst
- Metode: Receptionsæstetik og tekstens tomme pladser
- Impressionisme: hertil har klassen læst et uddrag af romanen "Ved Vejen" af Herman Bang (1886) og analyseret og fortolket dette uddrag med henblik på at finde ligheder og forskelle i Bang og Helles skrivestil og tematik.
- Klassen har ydermere analyseret "En stol for lidt", fra novellesamlingen Rester (1993) af Helle Helle.

Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, 4. udgave: s. 179-182, 184-188, 194-195
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer