Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ida Theil Gregersen
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Druk (Værk 1)
Titel 2 DHO - middelalder og folkeviser
Titel 3 Reklamer og kampagner
Titel 4 Nyhedsformidling i aviser, TV og sociale medier
Titel 5 Oplysningstiden
Titel 6 Romantik og romantisme (Værk 2)
Titel 7 Det skæve Danmark - socialt udsatte i Danmark(Værk
Titel 8 Tendenser i nyeste tid - nedslag (Værk 4)
Titel 9 Tendenser i nyeste tid - nedslag (Værk 4)
Titel 10 Den reflekterende artikel - skrivekursus
Titel 11 Det moderne gennembrud - kvindernes kamp (værk 5)
Titel 12 Det folkelige gennembrud
Titel 13 Modernismen kommer til Danmark
Titel 14 Eksistentialisme
Titel 15 BLOD og ekspressionisme (værk 6)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Druk (Værk 1)

Et tematisk forløb med fokus på fremstillingen af drukvaner i Danmark.

Der er anvendt materiale fra "Håndbog til Dansk" af Henrik Poulsen, Systime 2015 (bogen er udleveret til eleverne) samt:

Jan Sonnergaard: Radiator, Gyldendal, 1997
Jan Sonnergaard: ”Alkoholen kan være en fantastisk øjenåbner”, Politiken, 2015, https://politiken.dk/debat/kroniken/art5460465/Alkoholen-kan-v%C3%A6re-en-fantastisk-%C3%B8jen%C3%A5bner
”Man kan da aldrig få for meget pølse!?!” af Lie-Kaas og Robert/Boisen & Like-minded, 2019
Klaus Rifbjerg: ”Tømmermænd” fra Under vejr med mig selv, Gyldendal, 1956.
Klaus Rifbjerg: ”Værtshus” in Bjerrring-Hansen m.fl.: Falkenstjerne – dansk litteratur 3, Systime 2002
Flemming Steen Nielsen: "Læger forbyd alkohol på gymnasierne", Berlingske, 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO - middelalder og folkeviser

DHO-forløb om middelalder og folkeviser

I samarbejde med historie-faget har eleverne arbejdet med middelalderens samfund og folkevisegenrens fremstilling af denne.
I danskfaget behandles folkevisegenren i et genremæssigt og litteraturhistorisk perspektiv. Eleverne har således læst/set teori om genren og anvendt denne viden i læsningen af tre forskellige typer af viser.
Forløbet indeholder desuden et skriftlighedsforløb, hvor eleverne er blev introduceret til opgave-genrens mange dele.

Læste viser:

1.Ukendt: ”Nilus og Hillelil” i: https://heimskringla.no/wiki/Nilus_og_Hillelille
2.Ukendt: ”Jomfruen og Dværgekongen” i: Med tiden. Gyldendal, 2012.
3.Ukendt: ”Bruden i Ribe” i: https://heimskringla.no/wiki/Bruden_i_Ribe
4.Ukendt: ”Der stode tre skalke”: https://www.hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/d/der-stode-tre-skalke/

Teori:
1.Søren Vrist Christensen: ”Folkeviser – dansk litteratur”: https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8
2.Folkevisekompendium:
• "Folkeviserne" i: Johannes Fibiger m.fl.: Litteraturens Veje, Gads Forlag 2012, s. 65-75
• "Folkeviser" i: Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2012, s. 34-39
• "Adelens litteratur - folkeviserne" i: Ib Fischer Hansen: Litteraturhåndbogen, Gyldendal 1989, s. 53-58
• "Folkevisens flade personer og voldsomme temaer" i: Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Brug litteraturhistorien, Systime 2014 (i-bog)

3.Baggrundslitteratur i PowerPoints og arbejdsark:
• "Middelalderens samfund" i: Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2012, s. 20
• "Folkevise" - afsnit om trylleviser og skæmteviser: https://denstoredanske.lex.dk/folkevise
• Afsnit om fossiler: https://naturenidanmark.lex.dk/Den_vilde_natur
• "Folkeviser og dæmonologi": https://dansklitteraturshistorie.lex.dk/Folkeviser_og_d%C3%A6monologi
• "Karneval": https://denstoredanske.lex.dk/karneval
• "Skæmteviser": https://dansklitteraturshistorie.lex.dk/Sk%C3%A6mteviser
• DR: "De uartige kalkmalerier", 2015, uddrag af episode 1, 2 og 4, https://www.dr.dk/drtv/serie/de-uartige-kalkmalerier_106978
• "Karnevalisme" (degradering og invertering) i: Anne Bøndergaard: Textanalyse, Systime 2012 (i-bog)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Reklamer og kampagner

Gennem forløbet arbejdes med analyse og fortolkning af reklamefilm, og her arbejder eleverne med:
- Reklamefilmens formater
- AIDA-modellen
- Filmiske virkemidler
- Argumentationsformer i reklamefilm
- Diskursanalysen
- Lashwells kommunikationsmodel
Disse begreber er introduceret ved brug af:
Peter Madsen og Erik Svendsen: "Medier", Dansklærerforeningen, 2005
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til Dansk", Systime, 2017

Følgende reklamer er anvendt i forløbet:
1. Forsman & Bodenfors: "Volvo XC70 feat. Zlatan - Made by Sweden"
I den sammenhæng har klassen også læst og inddraget:
2. Richard Dybeck: "Du gamla, du fria", 1844
3. Midttrafik: "The Bus (2012)": https://www.youtube.com/watch?v=N_Si6Jg8-ds
4. Arla: "Jörd Reklame (2020)": https://www.youtube.com/watch?v=zvlf7xRzxj4
5. Carlsberg: "The Danish Way (2017)"; https://www.youtube.com/watch?v=jEKLwFdntPs

Følgende kampagner er anvendt:
6 - 8: SST: "Stå sammen", "Godt skuldret" og "tålmodighedsheltene" https://www.sst.dk/da/om-os/Om-Kommunikation/Kampagner/COVID-19/Staa-sammen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nyhedsformidling i aviser, TV og sociale medier

Forløb om nyhedsformidling

Materiale:
Teori:
1) Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk(4.udgave),Systime,198-201, 203-204, 208, 213-218

2) Gitte Horsbøll m.fl: Den iscenesatte virkelighed, Systime; sider: 45-48, 51-52

3) Christensen og Poulsen: Store nyheder,Systime, 2022, afsnit om medialiseringen

4)Poulsen, H. Grundbog til dansk, https://grundbogtildansk.systime.dk/?id=402, Systime, 2022

Tekster til analyse:

5) JP leder: "Social ingeniørkunst spiller fallit", Jyllands-Posten, 22.08.22

6) Frederik Meldgaard Lauridsen: ”Thomas Beck afliver 5.500 mink om dagen”, Information, 13.11.2020

7) Herman Bang, Virkelighed - set i Herman Bangs Speil : temaer, indtryk og reportager,
Forlaget A´jour, udvalgt af Ulrik Lehrman, 2001 (Forfærdende Ulykke på Nordenbanen).


8) TV-Avisen kl. 18.30. d. 23.08.2024, DR, 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Oplysningstiden

Forløbet intrucerer oplysningstankerne og afsluttes med en perspektivering til romantikken.

Tekster:
1. Introduktion til perioden i "Litteraturhistorien på langs og på tværs" af Bertelsen og Kjær-Hansen, Systime 2012
2. Ludvig Holberg: "EPISTOLA CCCXCV", 1749
3. Rather Homemade productions:  "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der", 2013
4. Jens Juel: "Det rybergske familiebillede" (maleri), 1796-97
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Romantik og romantisme (Værk 2)

Vi arbejder med forskellige strømninger inden for romantikken: Universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme. Som afslutning på forløbet introduceres romantismen og H C Andersens "Skyggen" læses.

Bjerring-Hansen m.fl.:Falkenstjerne -Dansk litteratur 1, Gad, 1990:
- Adam Oehlenschläger: ”Morgen-Vandring”
- Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene”
- A.W. Schack von Staffeldt: ”Indvielsen”
- St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen (Værk)

Bjerring-Hansen m.fl.:Falkenstjerne -Dansk litteratur 2, Gad, 1990:
- H C Andersen: "Skyggen"

N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks Trøst” fra https://kalliope.org/da/text/grundtvig2002031701  

Teori: Afsnittet om romantik og romantisme i Barbara Kjær-Hansen, Tinne S. Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, 2.udg, Systime, 2014
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Det skæve Danmark - socialt udsatte i Danmark(Værk

Det skæve Danmark – om fremstillingen af socialt udsatte i Danmark (værk 3)

Gennem dette forløb arbejder vi med forskellige fremstillinger af socialt udsatte i Danmark. Vi arbejder med ældre og nyere tekster, og vi arbejder med det mediemæssige, det litterære og det sproglige perspektiv.

Eleverne arbejder indgående med dokumentaren som genre, når de analyserer ”På Røven i Nakskov” og ”Testamentet”. ”Testamentet” opgives som et værk.

Ved læsningen af H Pontoppidans ”Naadsensbrød” introduceres kort til det moderne gennembrud og kritisk realisme. Denne del fungerer som optakt til det kommende forløb om kvinderne i det moderne gennembrud.

Læste tekster:
1.TV 2: ”På Røven i Nakskov”, 2015, eps. 1 (TV-dokumentar)
2.Chr. Sønderby Jepsen: ”Testamentet”, 2011 (Dokumentarfilm) (Værk)
3.Henrik Pontoppidan ”Naadsensbrød” 1887
4.Yahya Hassan: ”Langdigt”, ”Barndom” og ”Udenfor døren” fra Yahya Hassan, 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Tendenser i nyeste tid - nedslag (Værk 4)

Tendenser i nyeste tid - nedslag i litteraturen: 2000 -2023


I dette forløb arbejder vi med litteratur fra tiden 2000-2023. Vi fokuserer især på autofiktion som genre og samfundskritik i litteraturen.
Følgende teoritekster om emnet er læst:
Rangvid, Mads og Sørensen, Mimi: Perspektiver i dansk, Dansklærerforeningen, 2019, s. 42
Bødtcher-Hansen, Maja og Carlsen, Mischa Sloth: Med tiden – et litteraturhistorisk overblik, Systime, 2023, s. 285-293
Dernæst er eleverne gennem læreroplæg blevet præsenteret for følgende begreber. Begreberne indgik i arbejdet med teksterne:
Selvbiografi, autofiktion, traumelitteratur, bøddel, offer, medløber, fakta, fiktion, faktakontrakt, fiktionskontrakt, dobbeltkontrakt, det fortalte jeg, det fortællende jeg, paratekster, frontstage, backstage, middle region, indadvendt autofiktion, udadvendt autofiktion

Følgende tekster er læst som eksempler på emnet.
Eric, Caspar: Nye Balancer (uddrag), Gyldendal, 2023
Pedersen, Karina: Helt ude i hampen (uddrag), Gyldendal, 2016
Romer, Knud: Den som blinker er bange for døden, Lindhardt og Ringhof, 2006 (Værk)
Der er både anvendt nykritisk og sproglig-stilistiske analysemodeller i arbejdet med teksterne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Tendenser i nyeste tid - nedslag (Værk 4)

Tendenser i nyeste tid - nedslag i litteraturen: 2000 -2023


I dette forløb arbejder vi med litteratur fra tiden 2000-2023. Vi fokuserer især på autofiktion som genre og samfundskritik i litteraturen.
Følgende teoritekster om emnet er læst:
Rangvid, Mads og Sørensen, Mimi: Perspektiver i dansk, Dansklærerforeningen, 2019, s. 42
Bødtcher-Hansen, Maja og Carlsen, Mischa Sloth: Med tiden – et litteraturhistorisk overblik, Systime, 2023, s. 285-293
Dernæst er eleverne gennem læreroplæg blevet præsenteret for følgende begreber. Begreberne indgik i arbejdet med teksterne:
Selvbiografi, autofiktion, traumelitteratur, bøddel, offer, medløber, fakta, fiktion, faktakontrakt, fiktionskontrakt, dobbeltkontrakt, det fortalte jeg, det fortællende jeg, paratekster, frontstage, backstage, middle region, indadvendt autofiktion, udadvendt autofiktion

Følgende tekster er læst som eksempler på emnet.
Eric, Caspar: Nye Balancer (uddrag), Gyldendal, 2023
Pedersen, Karina: Helt ude i hampen (uddrag), Gyldendal, 2016
Romer, Knud: Den som blinker er bange for døden, Lindhardt og Ringhof, 2006 (Værk)
Der er både anvendt nykritisk og sproglig-stilistiske analysemodeller i arbejdet med teksterne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Den reflekterende artikel - skrivekursus

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Det moderne gennembrud - kvindernes kamp (værk 5)

Forløbet er en introduktion til det moderne gennembruds litteratur med fokus på kvindernes kamp og sædelighedsfejden.
Der arbejdes både med litterær og sproglig analyse, hvor begreberne Kritisk realisme, impressionisme, naturalisme er i fokus.
Eleverne har tidligere læst Pontoppidans "Naadsensbrød" (1887) og gennem forløbet perspektiveres til denne tekst.

Tekster til analyse:
1.Herman Bang: ”Foran Alteret”, 1880
2.Georg Brandes: “Forelæsninger og hovedstrømninger i den europæiske litteratur”, uddrag, 3. november, 1871
3.Henrik Ibsen: Et Dukkehjem. 4. december, 1879 (værk)
4.Amalie Skram: ”Karens Jul”, 1885

Tekster med information om emnet om perioden:

1.“7 gange kvinder kæmpede for ligestilling”, https://www.dr.dk/historie/webfeature/kvindekamp
2.Liv Thomsen: ”1800-tallet på vrangen”, episode 6, DR2, 2007
3.B Kjær-Hansen og Bertelsen: Kapitlet om det moderne gennembrud fra Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Det folkelige gennembrud

Forløbet fokuserer på det folkelige gennembrud med særlig fokus på forskellen mellem det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud.


Tekster:

Gerd Lütken, Johannes Fibiger: Litteraturens Veje, Systime, 2010. (afsnit om det folkelige gennembrud).
DR: "Jeppe Aakjær ( 5 )" i Øgendahl og de store forfattere, Sæson II, 2019

Jeppe Aakjær: "Min hjemmen" og "Kommer I snart, I Husmænd"
Martin Andersen Nexø: "Pelle Erobreren" (Uddrag af "Barndom")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Modernismen kommer til Danmark

Et meget kort forløb, der introducerer til begreberne modernisme og modernitetserfaring:

Barbara Kjær-Hansen, Tinne S. Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, 2.udg, Systime, 2014, s.138-141
Jensen, Johannes V: ”Paa Memphis Station”, 1904
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Eksistentialisme

Forløbet introdcerer eleverne til kristen eksistentialisme og ateistisk eksistentialisme:

Teori:
1) Litteraturhustorien på langs og på tværs: s. 156-157, 159
2) Eksistentialisme - leksikonopslag i LV.docx
3) Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk: “Albert Camus: Eksistentialisme er det absurd”, Systime 2017

Analyserede tekster:
Martin A Hansen: "Paradisæblerne", 1953
Peter Seeberg: "Patienten", 1962
Peter Seeberg: "Hullet", 1962
Karen Blixen: “De blå øjne” 1942
Gerd von Buchwald Lütken ml.: Litteraturens huse: Albert Camus: Sisyfos-myten (uddrag) (1942), Systime, 2010

Thomas Vinterberg: “DRUK” (film), 2020 (Sekundær materiale)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 BLOD og ekspressionisme (værk 6)


I dette forløb arbejder eleverne med ekspressionisme som litterær periode. Eleverne læser Rudolph Broby-Johansens Værk BLOD og forsvarstalen for værket. Fokus i læsningen er at kunne karakterisere Brobys ekspressionisme samt at forstå, hvorfor værket blev beslaglagt. Forløbet afsluttes med en sammenligning mellem Brobys ekspressionisme og Tom Kristensens ekspressionisme.
Der læses desuden et digt af Pär Lagerkvist
Teori
1) Afsnit om ekspressionisme i Litteraturhistorien – på langs og på tværs af Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2023
2) Afsnit om ekspressionisme i Textur – Tekstarbejde i dansk af Barbara Illum og Rune Kastberg Søndergaard, Systime, 2020.
3) Faktalink.dk: ”Ekspressionismen”, 2022: https://faktalink.dk/emner/ekspressionismen
4) ”Skønlitteratur på P1: Sort mælk, rødt blod” af Klaus Rothstein og Nanna Mogensen, 2015

Rudolph Broby-Johansen: BLOD og forsvarstalen til BLOD, 1922
Tom Kristensen: ”Landet Atlantis” fra Fribytterdrømme, 1920
Tom Kristensen: ”Angst” fra Hærværk, 1932
Pär Lagerkvist: ”Ångest, ångest är min arvedel” (1916)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer