Holdet 2022 HI/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Claus Lykkegård Due
Hold 2022 HI/e (1e HI, 2e HI, 3e HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Historie
Titel 2 Antikkens Grækenland og Romerriget
Titel 3 DHO-forløb - Det moderne gennembrud 1849-1915
Titel 4 Danmarks tilblivelse.
Titel 5 Middelalder og korstog
Titel 6 Renæssancen, religionskrige og de store opdagelser
Titel 7 Enevælde, oplysningstid og revolution
Titel 8 Den industrielle revolution og de store ismer
Titel 9 Fra krig til krig. 1. og 2. Verdenskrig
Titel 10 Den kolde krig
Titel 11 DK's politiske og økonomiske udvikling 1945-2022
Titel 12 Kina - det 21. århundredes stormagt?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Antikkens Grækenland og Romerriget

Forløbet har fokus på antikkens samfund i Grækenland og Rom. Vi arbejder med udgangspunkt i Sparta og Athen med samfundsstruktur og styreformer i de græske bystater. I forløbets del om Rom ser vi på rigets opståen, udvikling og afvikling, herunder udviklingen i styreformer og organiseringen af samfundet. Forløbet introducerer også til årsagssammenhænge,og endelig er der en diskussion af hvilke dele af de antikke kulturer som er overleveret til nutidens samfund.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO-forløb - Det moderne gennembrud 1849-1915

Forløbet er et fællesfagligt DHO-forløb med dansk. Forløbet bearbejder udviklingen i det danske samfund politisk, økonomisk og socialt i i perioden mellem den første grundlov og grundloven af 1915. Fokus er på omstillingen til animalsk landbrug og moderniseringen af landbruget, etableringen af andelsbevægelserne, fagbevægelsernes udvikling, samt ikke mindst udviklingen fra oplyst enevælde til grundlov med et særligt fokus på den demokratiske udvikling og dens kobling til kampen for rettigheder for arbejdere og kvinder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Danmarks tilblivelse.

Forløbet omhandler perioden fra Danmark for første gang nævnes som et selvstændigt land og derfra undersøges sammenhængskraften og udviklingen de første århundrede frem mod Danmarks overgang til kristendom og de første konger over et samlet Danmark, for at ende med tilblivelsen af Kalmarunionen. Undervejs arbejdes der med udviklingen fra vikingetidens samfundsstruktur til den feudale middelalderstruktur med købsteder og kirkemagt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Middelalder og korstog

Forløbet tager udgangspunkt i Europa efter Romerrigets fald, og behandler derefter udviklingen af et samfund baseret på feudalisme og kirkemagt. Vi arbejder i særlig grad med kirkens magt i samfundet og dagliglivet, samt den sorte døds betydning. Herefter går forløbet over i en gennemgang af Islams opståen og kalifatets udvikling frem mod de store konfrontationer med det kristne Europa i korstogenes tid. Forløbet afsluttes med overvejelser om hvorvidt en konflikt mellem islam og kristendom er uundgåelig.
Forløbet inddrager også faglige pointer fra forløbet "Danmarks tilblivelse" hvori dansk middelalder behandles.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Renæssancen, religionskrige og de store opdagelser

Dette brede forløb dækker flere forskellige afgørende udviklinger i Europas udvikling fra middelalderen og frem. Renæssancen behandles med udgangspunkt i de markante brud i tænkningen om mennesket og dets muligheder. Det leder til en behandling af årsagerne til reformationen og opsplitningen af det kristne Europa med de deraf følgende krige. Sideløbende udvikler den europæiske opdagelsestid sig hvor fokus er på årsagerne til denne ekspansion samt hvorledes Europa ekspanderede og koloniserede store dele af verden. Forløbet afsluttes med et fokus på hvorledes koloniseringen foregik i forskellige dele af verden, særligt med fokus på den danske kolonitid og vores nutidige diskussion om hvorvidt vi skal sige undskyld for vores forfædres handlinger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Enevælde, oplysningstid og revolution

Forløbet tager udgangspunkt i forståelsen af enevælden som styreform med den franske enevælde som eksempel. Herfra arbejdes der med de engelske oplysningsfilosoffers tænkning om det engelske indskrænkede kongedømme og disse tankers betydning for de tre store franske oplysningsfilosoffers tænkning. Gennem en analyse af oplysningsideerne søger vi at forstå forandringen i menneskesynet og dermed det bagvedliggende syn på de forandringer som oplysningstiden bringer. Her fokuseres især på den franske revolution og den amerikanske revolution.
Konservatismen og nationalliberalismen som reaktion på revolutioner og Napoleonskrigene behandles ved at undersøge de nye revolutioner op gennem det 19. århundrede, samt inddragelse af elementer fra DHO-forløbet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Den industrielle revolution og de store ismer

Forløbet undersøger årsagerne til den industrielle revolution, herunder årsagerne til at England var arnestedet. Herefter følger en gennemgang af industrialiseringens udvikling med fokus på betydningen for samfundet generelt, og arbejderne i særdeleshed. Arbejdernes levevilkår under urbaniseringen og arbejdsvilkår under industrialiseringen analyseres med henblik på forståelse af årsager til fagforeninger og socialistiske bevægelsers opståen, udvikling samt mål og resultater. Elementer fra DHO-forløbet inddrages for også at få den danske vinkel.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Fra krig til krig. 1. og 2. Verdenskrig

Forløbets brede titel italesætter en forståelse af sammenhængen mellem de interne europæiske imperieaspirationer som årsag til den langvarige konflikt mellem primært Tyskland og de øvrige europæiske stormagter.
Imperialismen behandles i dette lys, og fungerer som afsæt til forståelsen af årsagerne til 1. verdenskrig. Fredsslutningen i Versailles analyseres med henblik på at undersøge årsagerne til mellemkrigstidens politiske og økonomiske uro samt årsagerne til udbruddet af 2. verdenskrig.
2. Verdenskrig behandles generelt og dernæst med fokus på allierede terrorbombninger og tyske masseudryddelser, og en diskussion af mål og midler.
Den danske besættelsestid behandles med fokus på samarbejdspolitikken og den efterfølgende kritik heraf. Her er historiebrug også i fokus.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Den kolde krig

Den kolde krig behandles kronologisk med nedslag udvalgte steder af både global og dansk betydning.
De bipolære verdensorden med to dominerende ideologier analyseres med udgangspunkt i konflikterne mellem sejrherrerne i 2. verdenskrig. Den efterfølgende udvikling ses gennem et dansk perspektiv med nedslag ved Cubakrisen og terrorbalancen i 1980'erne.
Årsagerne til murens fald og de kommunistiske styrers sammenbrud analyseres ved en gennemgang af de indre og ydre spændinger i Østblokken.
Afslutningsvist kobles forløbet på den konkrete krig mellem Rusland og Ukraine, og i større sammenhæng konflikten mellem Rusland og NATO
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 DK's politiske og økonomiske udvikling 1945-2022

Forløbet gennemgår kronologisk det danske samfunds udvikling i perioden. Fokus ligger på de politiske og økonomiske udviklinger og deres indbyrdes sammenhæng. Samtidig ses der på den transformering som det danske samfund gennemgår med velfærdsstat, forbrugersamfund og det moderne liv. Den danske udenrigspolitiske forandring med overgangen til den aktivistiske udenrigspolitik undersøges også, herunder med et blik på den igangværende krig i Ukraine.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Kina - det 21. århundredes stormagt?

Bliver Kina det 21. århundredes stormagt? Hvilken historisk udvikling har Kina gennemgået, og hvordan kan man bruge denne viden til at forstå den nuværende kinesiske tilgang til verden.
Forløbet gennemgår Kinas tidlige historie overordnet og fokuserer derefter på kommunismen. Her er Mao et naturligt omdrejningspunkt både i form af de fejlslagne projekter han forestod, men også i den efterfølgende reaktion efter hans død. Forløbet slutter med en analyse og diskussion af den nuværende kinesiske ledelses mål og midler, både økonomisk og ideologisk.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer