Holdet 2022 HI/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Anne Borup Jensen
Hold 2022 HI/f (1f HI, 2f HI, 3f HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historie (opgives ikke)
Titel 2 Danmarks tilblivelse og vikingetiden
Titel 3 Middelalder 1: Middelalder og folkeviser (DHO)
Titel 4 Middelalder 2: Korstogene
Titel 5 Antikken - Det gamle Grækenland og Romerriget
Titel 6 Renæssancen, reformationen og opdagelsesrejser
Titel 7 SRP3:Fake News and Digital Awareness (opgiv. ikke)
Titel 8 Oplysningstid og revolutionernes epoke
Titel 9 Industrialisering og imperialisme
Titel 10 Ideologiernes kamp
Titel 11 Dansk udenrigspolitik siden 1914
Titel 12 Det moderne Kina
Titel 13 Kronologiforløb (opgives ikke)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Danmarks tilblivelse og vikingetiden

I forløbet har vi arbejdet med vikingetid samt tidlig dansk middelalder.
I forbindelse med vikingetiden har der været fokus på:
- Religion og overgang til kristendommen.
- Tidlige tegn på statsdannelse i Danmark


- Vikingeskibet som magtsymbol og vikingetogter
- overvejelser omkring og læsning af kilder fra vikingetiden.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Middelalder 1: Middelalder og folkeviser (DHO)

FORLØBENE MIDDELALDER 1: MIDDELALDER OG FOLKEVISER (DHO) OG MIDDELALDER 2: KORSTOGENE OPGIVES SOM ET SAMLET FORLØB!


I DHO-forløbet har vi i historiedelen arbejdet med Danmarks middelalder. Vi har læst fremstillingsstof om stormænds og kongers betydning for riget, om landbrug, om handel og by, og om kirkens betydning for samfundet i begyndelsen af 1000-tallet og frem. I forlængelse heraf har der været fokus på sociale, økonomiske og samfundsmæssige forhold i Danmarks middelalder.
Desuden har vi analyseret kilder, hvoraf flere af dem også har indgået i DHO-opgaveformuleringerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Middelalder 2: Korstogene

FORLØBENE MIDDELALDER 1: MIDDELALDER OG FOLKEVISER (DHO) OG MIDDELALDER 2: KORSTOGENE OPGIVES SOM ET SAMLET FORLØB!

Repetition of middelalderen: Feudalsamfundet

Kulturmøde
- Islams opståen og ekspansion, korstog, korstogsbegrebet i eftertiden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Antikken - Det gamle Grækenland og Romerriget

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Renæssancen, reformationen og opdagelsesrejser


Fokusområder:

- Renæssancens menneskesyn
- Kunst og videnskab
- Reformationen
- Opdagelsesrejserne
- Kulturmøde i Sydamerika
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Oplysningstid og revolutionernes epoke

Fokusområder:
- Enevælden i Frankrig og Danmark
- Oplysningsfilosofferne
- Oplyst enevælde
- Den amerikanske og den franske revolution
- Vejen til demokrati i Danmark
- Demokratisering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Industrialisering og imperialisme

Fokus:
- Industrialiseringen i England
- Årsager til den industrielle revolution
- liberalisme og marxisme
- Industrialiseringens anden fase
- Arbejdsvilkår
- Fagbevægelsen
- Imperialismens årsager
- Vestens selvforståelse og holdning til de koloniserede folk
- Indien
- The Scramble for Africa
- Formel og uformel imperialisme
- Afkoloniseringens faser
- Fortolkninger af imperialismen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Ideologiernes kamp

Formålet med forløbet er at eleverne får en forståelse for de grundlæggende ideologier, og disses rolle i særligt det 20. århundrede.
Vi har arbejdet med de forskellige centrale aktører for perioden – Tyskland under 2.Verdenskrig, USA og Sovjetunionen i Den Kolde Krig – med et fokus på nationernes forskellige politiske ideologier og retninger. Dette for at kigge på den betydning politisk ideologi spillede i denne periode.
Vi har afsluttet forløbet med Samuel Huntingtons ”Civilisationernes sammenstød?” fra 1993, for at snakke om selve civilisationsbegrebet, samt den nye måde at anskue verden på.

Fokuspunkter:
- De grundlæggende ideologier: Konservatisme, liberalisme, socialisme, kommunisme
- Første Verdenskrig og dens afslutning
- Den russiske revolution og Stalin
- Mellemkrigstiden
- Hitlers vej til magten, nazismen og Holocaust
- Anden Verdenskrigs faser
- Den kolde krig (start, ansvar, det delte Tyskland og Berlinmuren, Cubakrisen)
- Kommunismens sammenbrud og den nye verdensorden efter 1989

Kilder:
Billedkilder: Stalin som landsfader og Folkenes venskab (1923)
Churchills Jerntæppetale (1946)
Sovjetunionens Kommunistiske Partis Historie (1959)
Den amerikanske historiker Thomas A. Bailey (1964)
Ronald Reagan om kampen mod kommunisme og totalitarisme (1982)
Samuel Huntington: Civilisationernes sammenstød? (1993)

Fremstillinger:
Andersen et.al.: Fokus 3 – Fra verdenskrig til velfærd (2010), s. 9-16, 18-21, 23-32.
Bryld: Verden efter 1914, s. 59-61, 67-68, 104-108, 132-136, 161-165, 171-174.
Olsen og Søndberg: Grundbog til historie - Fra kold krig til globalisering, s. 74-76, 78-80.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Dansk udenrigspolitik siden 1914

Forløbet fokuserer på
- Danmarks udenrigspolitiske placering frem til i dag med fokus på tiden efter 1989
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Det moderne Kina

Efter en introduktion til kejsertiden har forløbet beskæftiget sig med det moderne Kina fra ca. år 1900 til i dag.

Hovedpunkter i forløbet:

Kejsertiden:
- dynastier
- kejserens magt
- regeringsapparatet

Forholdet til Europa i 1800-tallet:
- Opiumskrigen 1839-1842
- uformel imperialisme
- Bokseropstanden 1989
- svækkelse af kejserdømmet og den sidste kejsers abdikation i 1912

Den republikanske periode 1912-1949:
- Sun Yat-sen, Chiang Kai-shek og Nationalistpartiet Guomintang
- Kommunisterne, borgerkrig og den lange march 1934 (erinderingshistorie)

Folkerepublikken Kina: Mao 1949-1976
- jordreformer, kollektivisering og Det store spring fremad 1958-1960.
- Kulturrevolutionen 1966-1976
- propaganda

Tiden efter Mao 1977 -
- Deng Xiaoping (1977-1997), opgør med Mao, 'socialisme med kinesiske særtræk', reformer og økonomisk fremgang
- Den himmelske freds plads 1989
- Kina i dag: kommunistpartiets magt, Xi Jinping (2012 - ), Kinas udfordringer indenrigs og udenrigs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer