Holdet 2022 HI/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Kristian Granild-Ueno, Mette Krause Sørensen
Hold 2022 HI/k (1k HI, 2k HI, 3k HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velfærdsstat og Ungdomsoprør
Titel 2 DHO - Middelalder og folkeviser
Titel 3 Den Franske Revolution
Titel 4 Oldtidens civilisationer
Titel 5 Renæssance, reformation og de store opdagelser
Titel 6 Oplysningstid, ideologier og revolutioner
Titel 7 Verden udenfor Europa: Kina og Japan
Titel 8 Danmarks demokrati og nationalidentitet
Titel 9 Europa i første halvdel af det 20. århundrede
Titel 10 Den kolde krig
Titel 11 Globalisering og kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velfærdsstat og Ungdomsoprør

Velfærdsstaten og Ungdomsoprøret.

Forløbet er afgrænset til perioden fra 1950-1970'erne, med det formål at belyse velfærdsstatens opståen og fald. Dertil kommer også de kulturelle opbrud og oprør der ses i perioden og som belyser et andet udfald af velfærdsstaten.

Baggrundsstof:
- Socialreformen af 1933, Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/socialreformen-af-1933/

Kernestof:
- Andersen, Hans Branner m. fl., Lars. Fokus 3 Kernestof i Historie: Fra verdenskrig til velfærd. ”Fra fattighjælp til velfærdsstat”. Gyldendal, 1. udg., 6 oplag, 2012, s. 48-75. (27 sider)
- Rasmussen og Peter Yding Brunbech, Søren Hein. Kold krig og
velfærdsstat 1945-1973. Danmarkshistorien.dk, e-bog, 2014, s. 8-11, 16-17, og 23-24.
- Rødstrømperne og den nye kvindebevægelse, ca. 1970-1985, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/roedstroemperne-og-den-nye-kvindebevaegelse-ca-1970-1985 (2,7 sider)
- Gudrun Marie Scmidt: Hej Farmor…? Må jeg spørge dig om noget? Det handler om 1968. Artikel i Politiken d. 27/12 2018 (9 sider)
- Knudsen, Sara Røjkjær. Revolution og søstersind: Ned med patriarkatet, afsnit 1. DR P1, https://www.dr.dk/radio/p1/revolution-soestersind/revolution-soestersind-1-4-ned-med-patriarkatet (30 minutter)
- Steppeulven, film af Ole Christian Madsen fra 2014, Filmstriben.dk
- Scooterpigen, http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/scooterpigen-artikel-i-billed-bladet-1962/ (1,5 sider)
- Mig og 68'erne, DR K, 2018, https://www.dr.dk/drtv/serie/mig-og-68erne_44782 (43 min)
- "Ti bud for kvinder", Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ti-bud-for-kvinder-i-kvinden-og-samfundet-maj-1974 (0,5 side)
- Steppeulven, film af Ole Christian Madsen fra 2014, filmstriben.dk.

Analytiske værktøjer:
- Søgeøvelse om velfærdsstaten på Danmarkshistorien.dk. Bygger op til redegørelsen og øver eleverne i udvælge materiale af relevans blandt en masse tilgængeligt.
- Kildekritiske begreber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO - Middelalder og folkeviser

Forløbsbeskrivelse
I DHO-forløbet har vi i historiedelen arbejdet med Danmarks middelalder. Vi har læst fremstillingsstof om stormænds og kongers betydning for riget, om landbrug, om handel og by, og om kirkens betydning for samfundet i begyndelsen af 1000-tallet og frem. I forlængelse heraf har der været fokus på sociale, økonomiske og samfundsmæssige forhold i Danmarks middelalder.
Desuden har vi analyseret kilder, hvoraf flere af dem også har indgået i DHO-opgaveformuleringerne.

Kernestof:
- DRTV - "Historien om Danmark: Tidlig middelalder" (2015). https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-tidlig-middelalder_145567, 59 min, (3 sider)
- DRTV - "Historien om Danmark: Sen middelalder" (2015). https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-sen-middelalder_145569, 60 min (3 sider)
- Fenger, Ole og Jansen, Christian R. "Jyske Lovs Fortale, Marts 1241", i Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/jyske-lovs-fortale-1241/, 2019 (2,6 sider)
- Fenger, Ole og Jansen, Christian R. "Udvalgte lovbestemmelser fra Jyske Lov, 1241", i Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/udvalgte-lovbestemmelser-fra-jyske-lov-1241, 2019 (5 sider)
- Fibiger et.al. "Uddrag af Skånske lov". Litteraturens huse (Systime, 2023). https://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=2146#c7507 (2 sider)
- Pedersen, Helle. "Kvinder i Middelalderen 1050-1536", i Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kvinder-i-middelalderen, 2012 (2 sider).
- Olling, Hans Erik Havsten og Anders. "Kongerækken #19: Erik Klipping". i politikenhistorie.dk, https://politikenhistorie.dk/podcast/kongeraekken/art7724510/Erik-Klipping (2016) 81 side)
- Thiedecke, Johnny. "Kilder til Mordet på Erik Klipping". Skæbnestunder i Danmarkshistorien 1675-1788. (2019), s. 125-127 + 130-131 (5 sider)
- Thiedecke, Johnny. "Visen om Marsk Stig og Hans Hustru". Skæbnestunder i Danmarkshistorien 1675-1788. (2019), s. 131-132 (2 side)
-Bryld. "Uddrag af Sjællandske Lov". Danmark – Tider og temaer (Systime, 2023). https://danmark.systime.dk/?id=279 (0,8 sider)
- Wolter, Jonas. Danmarkshistorisk grundbog, Det ny forlag (2015), s. 32-59. (27 sider)


Sider i alt: 53,4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den Franske Revolution

Kernestof:

- Nielsen, Søren Sejer Lohse-Hansen og Dennis Lunding. ”Kapitel 1: Revolutioner”. Revolutioner: Fra Frankrig til Egypten. Historieportalen, e-bog, 2023, Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Oldtidens civilisationer

Oldtidens civilisationer

Forløbet er en gennemgang af de klassiske civilisationer der har dannet grundlaget for vores samfund  i dag. Vi starter med de mesopotanske og egyptiske kulturer , gennemgår den græske kulturs opblomstring, og slutter med det romerske imperium. Vi arbejder med visuelle præsentationer for at skabe overblik, samtidig med at vi øver kildekritik til at gå i dybden med enkelte emner.

Kernestof.
Overblik kapitel 1, 2, og 3
Om Oligarki og demokrati - Torv og tempel s. 69-72
Kilder til Egyptens historie
Kilder til Grækenlands historie
Kilder til Roms historie

Balsamering - Herodot i Ægypten ca. - 450. Peter Frederiksen m.fl., Grundbog til historie

Perikles gravtale om Athens forfatning - Torv og tempel s.73-74

Aristoteles om kvinden. Aristoteles syn på kvinden. Historienet.dk 23.1.2006

Typical Day of a Greek Housewife. fra Lynn, Schnurnberger. Let There Be Clothes. Workman Publish

Mordet på cæsar. i Erik Christiansen, Den romerske republiks sidste 100 år, 1971, sp. 157

Af Augustus’ politiske testamente. i Aase Bay: Det romerske kejserdømme indtil 180 e. Kr., 1970, s. 20-21

Gladiatorkilder fra Carlsen. Romerriget. 2001 ss.92 til 93

Appian om slaveoprøret i 73-71 f.Kr. fra Knud Helles, Romerriget, 1987, s. 46-47


Supplerende stof:
supplerende materiale fundet af eleverne i forbindelse med projektarbejde.
Uddrag af film.Gladiator
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Renæssance, reformation og de store opdagelser

Forløbet byder på en introduktion til renæssancens tankegang og overgangen fra middelalderen. Derudover vil reformationen blive set i forbindelse med renæssancen både på et fælleseuropæisk plan, men især med fokus på Danmark og den danske reformation. Til slut inddrager forløbet de store opdagelser, og måden hvorpå de bidrager til den europæiske kultur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Oplysningstid, ideologier og revolutioner

Europas udvikling fra ca. 1600 - 1800.

Der arbejdes med samfundsomvæltningerne i perioden på tre planer:
1) Det filosofiske og videnskabelige plan
2) De politiske revolutioner
3) Den industrielle revolution

I den første del af forløbet fokuseres der på udviklingen i politik og værdier på et filosofisk og videnskabeligt plan. Herefter arbejdes der med hvordan den økonomiske og tekniske udvikling foregår, samt hvilke forandringer det medfører i samfundene. I den sidste del af forløbet, diskuteres de politiske konsekvenser af oplysningstiden, herunder de politiske revolutioner som den amerikanske revolution og den franske revolution.

Der arbejdes både med oversigtslitteratur og kildemateriale.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Verden udenfor Europa: Kina og Japan

Verden udenfor Europa: Kina og Japan.
Forløbet byder på en gennemgang af Kinas og Japans historie med fokus på 1800-tallet, herunder opiumskrigene i Kina og overgangen mellem Tokugawashogunatet og Meijistyret i Japan. Der arbejdes med oversigtslitteratur og kilder, og formålet er at skabe en bredere forståelse for verden som den er i dag, fx hvorfor de to lande Kina og Japan har udviklet sig forskelligt, og hvilken påvirkning historien har for de to landes selvforståelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Danmarks demokrati og nationalidentitet

Forløbet starter Danmarks historie fra starten af 1800-tallet og frem til og med de to Slesvigske krige. Herefter bliver udviklingen af demokratiet gennemgået fra den første grundlov og frem, herunder udvidelsen af demokratiet og kvinders valgret. Afslutningsvis gennemgåes begrebet nationalidentitet og udviklingen i denne fra ca. 1800 til i dag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Europa i første halvdel af det 20. århundrede

Forløbet tager udgangspunkt i udviklingen i Europa i starten af det 20 århundrede og frem til og med Den Anden Verdenskrig. Vi koncentrerer os om fire punkter: 1) Første Verdenskrig 2) Mellemkrigstiden 3)Anden Verdenskrig 4) Afkolonisering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Den kolde krig

Den kolde krig

Forløbet fokuserer på stridighederne mellem de to stormagter USA og USSR i perioden 1945-1989 og forskelle i ideologier, styreformer, og økonomi. Kildetekster og videoklip inddrages løbende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Globalisering og kronologiforløb

Kronologi og globalisering.

Forløbet starter med en kronologisk opsamling af de vigtigste begivenheder i verdenshistorien, herunder oldtid, renæssance,  oplysningstid, kolonisering, og ideolgiernes kamp i det 20. århundrede.
Herefter vil forløbet slutte med en gennemgang af nutidens globalisering og nogle af de vigtigste begreber og teorier vil blive introduceret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer