Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jonna Koefoed, Lone Kjærby Rasmussen, Malene Løye Kristensen
|
Hold
|
2022 id/y (1y id, 2y id, 3y id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning og grundtræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pardans
FORMÅL MED FORLØBET:
Undervisningen i pardans skal give eleverne praktiske dansefærdigheder indenfor 2 latindanse her henholdvist Jive og Cha Cha Cha. Endvidere skal eleverne opnå en kulturel viden om Jive og Cha Cha Cha, som udspringer fra den latinamerikanske kultur. I arbejdet med de forskellige dansestile har eleverne opnået musik- og taktforståelse samt opnået en viden om sammensætningen af en koreografi, som stiller krav til elevernes kreativitet i samspil med opnåede dansekompetencer. Eleverne sluttede forløbet af med et selvstændigt bevægelsesprodukt, hvor opnåede kompetencer fra enten Cha Cha Cha eller Jive blev fremvist.
FOKUSPUNKTER:
• Kulturel forståelse for de forskellige dansestile
• Musikforståelse og takttælling
• Indøvning af autentisk bevægeudtryk samt udførsel.
• Eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
• Sammensætning af en specifik rytmisk opvarmning med koreografisk kreativitet
• Forståelse af Rudolf Labans BESS
• Eleverne vil efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
• Eleverne vil efter endt kursus have opnået forståelse for det samarbejde dansens essens bygger på.
VIDEN OG FÆRDIGHEDER
• Eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af dansene og dansenes bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
• Eleverne har forståelse for og mestrer Jivens dansetrin: grundtrin, damedrejning, Chassé ved siden af hinanden, Kick I, Vindmøllen, american spin og natural top.
• Eleverne har forståelse for og mestrer Cha Cha Cha’s dansetrin: Grundtrin, Spotdrejning, damedrejning (Alemana), New York, Hand to Hand, Skulder ved skulder.
• Musikalitet: Eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at det er i stand til at identificere taktslagene i musikken.
TEORI:
Til dette kursus er der taget udgangspunkt i kap. 32, Vild med dans i ”Yubio idræt c+b”, samt kap. 30.8, Rudolf Laban også i ”Yubio idræt c+b”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball
UNDERVISNINGSFORLØB I BOLDBASIS OG BASKETBALL
FORMÅL MED FORLØBET:
Undervisningen i kropsbasis skal danne grundlag for generel viden boldspil med særligt fokus på kaosspillet facetter. Her indgår elementer som har til formål at dygtiggøre elevernes spilforståelse, hvor spilbarhed og kommunikation italesættes. Endvidere har forløbet haft fokus på basale boldfærdigheder som driblinger, afleveringer, modtagning. Forløbet har taget udgangspunkt i Yubio kap. 12 omhandlende basketball.
FOKUSPUNKTER:
• Boldtilvænning med dribling
• Kaosspillets faser (forsvar-, grundspil- og gennembrudsfase)
• Spilbarhed (At sprede spillet ud, temposkift og forfinte)
• Kommunikation (verbal og non-verbal)
• Basketafleveringer (Bryst-, enhånds-, studsnings- og skip-aflevering).
• Modtagning
• Skud ud fra BEEF-princippet.
• Færdigt 3 mod 3 spil
• Læringstrinmodellen
• Taktisk forståelse med zone- og personligt forsvar.
VIDEN OG FÆRDIGHEDER:
Efter forløbet i boldbasis kan eleverne
• Drible med begge hænder
• Modtage og aflevere bolden med forskellige kast
• Afslutte efter BEEF-princippet.
• Stoppe med jumpstop og 1-2 standsning
• Pivotere med bolden
• Forsvare både med zone- og personligt forsvar
• Øge egen spilbarhed i en spilsituation
• Kommunikere i en spilsituation
• Indgå i færdigt spil - 3 mod 3 spilsituation
• Redegøre for læringstrinmodellen.
TEORI:
Til dette kursus er der taget udgangspunkt i siderne 438—433 omhandlende boldspil, ”Yubio idræt c+b”. Derudover har kurset taget udgangspunkt i kap. 12 (basketball) i ”Yubio idræt c+b”. Desuden indgår afsnittet om læringstrinmodellen 10.2.3, ”Yubio idræt c+b”. (s. 443-444).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stepaerobic
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Crossfit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Volley
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Rytmisk gymnastik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388937774",
"T": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388937774",
"H": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388937774"
}