Holdet 2022 EN/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Morten Mølgaard Pedersen, Peter Lund Lorenzen
Hold 2022 EN/j (1j EN, 2j EN, 3j EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Growing up
Titel 2 Social Media and Online Culture
Titel 3 Socialisation
Titel 4 British Culture and Classes
Titel 5 The Victorian Age
Titel 6 Soul and Civil Rights (Exam)
Titel 7 End of the F...ing World - Beyond the Graphic
Titel 8 Gender(Køn) - SRO EN/SAMF
Titel 9 Normal People and Ireland - Værklæsning
Titel 10 Postmodernism and Beyond (Exam)
Titel 11 Fight Club - Værklæsning
Titel 12 The US Elections 2025
Titel 13 Romanticism (Exam)
Titel 14 Shakespeare, Romeo and Juliet (Exam)
Titel 15 Narrative Journalism (Exam)
Titel 16 TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Growing up

Growing Up
Fag: Engelsk

Varighed: 14 moduler

Tekster: Clara’s Day, This Be the Verse, Son of Satan, The Perks of Being a Wallflower, Champagne Flight, Never Grow Up (sang), Indian Camp
Grammatik: Sætningsanalyse, ordstilling (subjekt - verbum), ordklasser, kongruens

Indledende bemærkninger:

Vi har planlagt aktiviteter til hver tekst og lavet øvelser, der passer dertil, men aktiviteterne skal ikke læses som nøjagtige modulplaner. Det står alle frit for at tilføje og udelade, som I vurderer det bedst.

Ved planlægning af aktiviteter i forløbet har vi haft følgende principper:

- Der tages højde for, at overgangen fra Folkeskolen skal være overkommelig. En af de store forskelle er, at de ofte ikke før har arbejdet metodisk med tekstanalyse i engelsk, så derfor skal nye begreber og analyseredskaber præsenteres gradvist, og fagets identitet og karakter i gymnasiet skal gøres tydelig for dem.
- Der skal være lette, aktiverende mundtlighedsøvelser i hvert modul for at skabe tryghed ved at tale engelsk med andre.
- Der skal være opgaver, der er overskuelige for de svageste, og opgaver, der udfordrer de dygtigste.
- Der skal introduceres it-redskaber
- Eleverne skal præsenteres for forskellige tekstgenrer. Vi venter dog med non-fiction.
- Der er sproglig opmærksomhedsøvelser og grammatiske øvelser til alle tekster.

Praktiske bemærkninger:
- Materialerne vil ligge i mapper på Lectio inddelt efter teksterne. (Opdateres løbende og færdig ved udgangen af maj).
- Materialekolonnen udfyldes i samme periode, ligesom problemer med tabelopdeling løses.




















Introduktionsmodul
1 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Introduktion til engelsk på Rosborg og forløbet Growing Up
Præsentation af faget, elever og lærer
Evt. opstart Clara’s Day (de første 15 linjer i Word-versionen) Tale engelsk
Bevidsthed om vigtigheden af at tale sproget
Styr på grundprincipper i faget
Klassedialog - lærer-intro
Interviewe hinanden om engelskundervisning i folkeskolen.
Know your classmates Bingo (vedlagt)
Kortfilm: Marry me – som opstart til Growing Up (vedlagt)
Evt: Opstart Clara’s Day (de første 15 linjer - vedlagt)
Pair questions (vedlagt) Husk en præmie, som det loves på “Know your classmates” arket (eller rediger arket:-)
Clara’s day

Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Clara’s Day s.1 - 4, l. 1 (Word)
Ordstilling (FS og ark) Kendskab til enkelte begreber ang. tekstanalyse og fortolkning (writer, narrator, atmosphere, characterization)
Ordforråd om Growing Up
Kendskab til Gyldendals online ordbøger – intro 10 - minute ice-breaker: Fx Two truths and one lie about my childhood (vedlagt)
Pair work - tekstens handling (vedlagt)
Group work - analyse og fortolkning - light (vedlagt)
Vocabulary – growing up (vedlagt)
Præsentere de røde ordbøger (tjekke at de har)
Grammatik – ordstilling (vedlagt)
Oral activity - play a scene (vedlagt)

Clara’s Day
3 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Clara’s Day s. 4 - slutningen
Ordstilling og evt. ordklasser (FS og ark) Kendskab til enkelte begreber ang. tekstanalyse og fortolkning (characterization, theme, textual evidence)
Øve idiomatiske udtryk Mundtlighedsøvelse - Discuss these statements (vedlagt)

Understand the text
Quiz og byt spørgsmål om handlingen (vedlagt)

Analyse og fortolkning (vedlagt)

Opfølgning på gruppearbejde (up to you)

Grammar;
- vælg fra Grammar - Clara’s Day - f.eks ordklasser eller fortsætte FS - ordstilling.

Creative writing:
write an sms-exchange between Clara and her mother after the mother leaves the house. : Husk at klippe spørgsmål ud til quiz og byt
This Be the Verse
4 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
This Be the Verse, Philip Larkin, 1971 Opmærksomhed på intonation og udtale
Introducere begreber on lyrik - light (poet, poem, stanza,rhyme, rhythm.
Read the poem aloud in pairs (standing up?)
- In a pessimistic tone of voice
- In an optimistic tone of voice
Compare intonation and pitch - discussion
Listen to Larkin (link)
Compare

Vocabulary (vedlagt)

Analysis and interpretation (vedlagt)

Opfølgning (metodefrihed:-)

Write a response to Larkin’s poem (vedlagt - m. forslag til opfølgning)









The Perks of Being a Wallflower
5 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Filmen The Perks of Being a Wallflower (2012)
Den er baseret på en roman af samme navn skrevet af Stephen Chbosky (2009)

Filmen varer 105 minutter. Analyse og fortolkning af film. I dette forløb bruges filmen på samme måde som en roman. Man kan dog fint vælge at inddrage billled- og lydsiden også.

Warm up
In pairs:
Student 1: How I felt before the first day at Rosborg
Student 2: The best - and the worst things from my first day of school.

Oversætte titlen på filmen. Hvad betyder perks og wallflower?
Hvilke forventninger giver det til filmen?

Pay attention to:

The most important characters and their development

The setting (at school, in the family)

Which issues does the film address?

Se filmen






The Perks of Being a Wallflower
6 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Analyse og fortolkning af film. Fokus på characterization and character development, setting, theme. Se filmen færdig

Group work: 45 minutes/the rest of this class (oplæg vedlagt)




The Perks of Being a Wallflower
7 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Øvelse i mundtlig fremlæggelse af analyse og fortolkning. Læreren taler ca. 15 minutter med hver gruppe.

Mens de andre grupper venter:

Vocabulary:
(vedlagt)

Grammar:
(vedlagt) Det er et stramt program. Husk, at der er en buffer på to moduler.

Opsamling af grammar og vocabulary evt. I det kommende modul.


8 Son of Satan 1
Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Short story:
Son of Satan 1

Grammatik:
Kongruens

s.1-2 er lektier til timen Forforståelse, afslappet samtale


Fagbegreber som de kender fra danskfaget i folkeskolen og nu skal til at bruge i engelsk. Gør det tydeligt med (nyt) fokus i faget.

Anvende tekstanalysebegreberne på et basalt plan.
Afdække: What is a 1st person narrator? (vs. 3rd)
Redegørende plan, alle kan være med og taler engelsk.

Træner højtlæsning +
(kreativ øvelse)


Hvad er kongruens Warm up
Diskussionsspørgsmål om bullying and peer pressure

(Vocabulary)
EVT. Øvelse med kendskab til tekstanalytiske begreber på engelsk.

Summary and analysis
- Læs indledning sammen (3 linjer) + besvar spørgsmål om setting, narrator, characters.
- Summary of p. 1-2 vha. spørgsmål fra arbejdsark.

- Læs de næste 2 sider af teksten sammen
(+ write an ending)


Grammatik
(Intro til kongruens)
+ Indsætningsøvelse (integreret grammatik)
På papir eller evt. som kahoot PPt: Bullying and peer pressure questions


Textual analysis – Match Danish and English).



Son of Satan questions 1








Son of Satan grammar Arbejdsform fx Stående summe-øvelse i (skiftende) par
(Fx dobbelt cirkler)

















LEKTIER til næste time: læs resten af novellen (3 sider)









6 Son of Satan 2

Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer






Short story:
“Son of Satan”

Grammatik:
Kongruens / uregelmæssige verber



Afslappet samtale
Tale engelsk,



(Redegørende plan, alle kan være med)


Arbejd med tekstanalyse + øve i at begrunde med eksempler fra teksten (Italesætte hvorfor dette er vigtigt og nødvendigt i vores analysearbejde)




Lille øvelse med stilleje (hvad er uformelt sprog – hvorfor skal man kende forskel?)


Ordklasser/Verberne Warm up (Samtale)
Daily dilemma / quiz og byt (el. lignende, ikke nødvendigvis tekstrelateret)

Summary Opsummér mundtligt slutningen på novellen

Analysis:
Characterisation
vha. arbejdsark evt. suppleret med en liste med adjektiver
Themes
Ending and themes + compare (This be the verse)

Language: omskriv sætninger / dele af dialogen til formelt sprog/standardsprog

Grammatik
Øvelse 1: opdel de understregede verber i regelmæssige og uregelmæssige.
Øvelse 2: Relay race: (bøjning af uregelmæssige og regelmæssige verber)
Alternativ: mere kongruens fra Fejlstøvsugeren eller andet Se mappe




Øvelse fra Texting s.











(øvelse fra Texting)














10 Champagne Flight  1
Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Short story:
“Champagne Flight”

Grammatik:
Verber/kongruens

S. 1-3 er lektier inden timen Afslappet samtale på engelsk












Fokus på point of view/narrator og den virkning de har.



Skriveøvelse + genreøvelse Warm up (Samtale)
Dilemma of the day (eller lig.)
+ Discuss quote from the text “I was sixteen and trying to be older” (Is it typical? Same for boys and girls? Etc)

Vocabulary
Øvelse med oversættelse og forklare ord

Summary and Analysis
Summary vha. spørgsmål
Explain the point of view

Writing Omskriv de to sider til 3.persons fortæller + lav det til en gyserhistorie.
Forslag til opsamling: Læs højt for klassen eller en anden gruppe / indspil højtlæsning på video og send til læreren Se mappe
(Arbejdsark)
CF arbejdsark.



















LEKTIER til næste time: læs resten af novellen (3 sider)








11 Champagne Flight  2
Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer

Short story:
“Champagne Flight”

Grammatik:
Verber/kongruens


Fokus på hovedpersonens udvikling + ”time aspect”/time gap – historien fortælles da hun er blevet ældre.
Tale om teksten på en anden måde, det er nødvendigt at bruge info fra teksten for at kunne svare for personerne.
Øvelse med integreret grammatik: verber
Summary
Spørgsmål  fra ark
Characterisation vha. arbejdsark (evt. sp. fra the Lift)

Opsamling på tavlen eller Padlet

Say it!
Samtale/rollespilsøvelse
Perspektivering
Lyt til John Mayers ”Stop This Train” med teksten.
Sammenlign de to Jeg-personers ønske om at vokse op Champagne F Arbejdsark
Champagne F Arbejdsark
Say it! Champagne F Arbejdsark
Sangtekst












12 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Songs About Growing Up

Taylor Swift - “Never Grow Up”
+
Selvvalgte sange i 2. del. Videre arbejde med narrator-begrebet.
Fokus på at forstå teksters budskab.

Træning i perspektivering.

Træning i skriftlig fremstilling

Digital dannelse (brug af Google Sheets, deling af materiale) Warm-up conversation in pairs: “Describe your earliest childhood memory”

Listening exercise: Listen to “Never Grow Up” and fill in the missing words on the worksheet (vedlagt)

In groups of 4: Answer the questions on the worksheet.

Class summary and discussion. Pros and cons of growing up on the whiteboard.

The groups are asked to choose another song about growing up and create a written presentation about it using Google Sheets (opgave vedlagt).
As part of this assignment, the groups must also create 2-3 multiple-choice questions about their presentations and send them to the teacher.

As homework, the groups must browse each other’s presentations and listen to the songs the others have chosen.


“Never Grow Up”-worksheet.

YouTube: Taylor Swift – Never Grow Up

“Songs About Growing Up”-worksheet.

Google Slides (Google Apps Rosborg).

Læreren får lidt ekstra hjemmearbejde efter denne lektion, da elevernes spørgsmål skal samles til en quiz, som skal teste at eleverne har fået kigget på hinandens skriftlige oplæg.


13 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Afrunding af “Songs…”
Indian Camp, del 1. Glosetræning.
Repetition af kongruens.
Videre arbejde med narrative style.
Detaljeret tekstlæsning med fokus på setting og characterization.

Anvendelse af tekstcitater til tekstanalyse. Warm-up exercise: Music quiz on Kahoot (med elevernes egne spørgsmål).

Pre-reading 1: Quizlet Live with words from Indian Camp + translations (link vedlagt)

Pre-reading 2:
Integreret grammatik, omskriv udvalgte sætninger fra teksten fra datid til nutid (opgave vedlagt).
Meget kort introduktion til “The Iceberg Principle”, så eleverne er bevidste om, at teksten skal læses grundigt.

Eleverne deles i grupper på 4 og præsenteres for rollelæsning (instruktionerne vedlagt). Der er 4 roller, hvor af de sidste to har fokus på setting og characters.

End of lesson, quick summary of the students’ impression of the story so far.
The rest of the story is homework. Kahoot (eller tilsvarende program efter lærerens valg).

Quizlet gloseliste.

“Indian Camp, Past to Present”-worksheet.

“Rollelæsning til Indian Camp”- worksheet

Hvis det er første gang eleverne prøver rollelæsning bliver de tit lidt forvirrede, så det er en god idé at gå rundt til alle grupper og sikre sig, at de gør det korrekt.


14 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Indian Camp, del 2.
Afslutning på forløbet, opsamling og perspektivering. Øvelse af mundtlig præsentation af tekstanalyse
Brug af citater til at understøtte tekstanalyse.

Perspektivering.

Digital dannelse: Brug af Padlet, opsætning af noter. Eleverne samles i læsegrupperne fra sidst og deler deres noter via. Padlet.

Grupperne præsenterer mundtligt deres noter om setting og characters efter tur.

Opsamlende klassediskussion, hvor læreren evt. spørger ind til nogle af de detaljer, som eleverne ikke fik med i deres gennemgang.

Lille “Say It!”-rollespilsøvelse, hvor eleverne skal sætte sig i udvalgte personers sted og forklare noget om deres følelser og motivation på engelsk.

Afslutning af forløbet med perspektiveringsøvelse, hvor gennemgået tekst/film/musik sættes i forhold til hinanden, samtidig med at materialet repeteres kort. (forslag til repetitionsøvelser vedlagt). Padlet, lærer opretter en tom Padlet og lægger linket på Lectio.

“Roleplaying - Indian Camp”-worksheet.

Arbejdsark til repetition og perspektivering.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Social Media and Online Culture

- Hard, Johann. "Attention Span" The Irish Times, 2022
- Cleary, Emma. Lightbox. 2015
- Senft, Theresa, "Microcelebrity and the branded Self" (article New York University 2012 – excerpt)
- Crouse, Lindsay. "Fandom is out of Control". The New York Times, 2022,
- "The rise of the micro-celebrity: Why brands should tap into this cultural phenomenon" https://medium.com/@QuantumSingapore/the-rise-of-the-micro-celebrity-why-brands-should-tap-into-this-cultural-phenomenon-886961d37639
- D' Amelio Show, Episode 1.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
#1 Lightbox 04-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Socialisation

Fra uge 43/44 arbejdes med:
Indian Camp: C pp 12-18.
The Sin Bin C pp 33-39
Rendezvous C pp. 51-54
Temaafslutningsfilm: ’Dead Poets’ Society’ med efterfølgende spørgsmål
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 British Culture and Classes

2) BRITISH CULTURE AND CLASSES (WoE):
The UK and me: WoE pp. 30-33
GB national…: WoE pp 33-35.
The White Man’s..: WoE pp 35-37.
London: WoE pp 37-40. Gennemgang af ’How to read a poem’ samt ’Rim og Rytme’.
I Spy: WoE pp 40-45.
Class: WoE pp 45-48. Klassestruktur i GB. Working-Class Playwright og Upper-Class Twit of the Year (WoE pp 48-54)
The Happiest Days..: WoE pp 54-60.
Kidnapped: WoE pp 60-62. Colonial rule og Commonwealth of Nations.

DHSS: WoE pp 62-69.
Listen Mr. Oxford..: WoE pp 69-71. Gennemgå forskellige genrer. ’Mr and Mrs Xenophobia’ WoE pp 72-73 samt spørgsmål.
The man who fell..: WoE pp 74-80. ’Analysis of non-fiction’ og den journalistiske trekant. Gruppeprojekt.
O’Brien’s first…: WoE pp 89-96.

Temaafslutningsfilm: The Iron Lady
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 The Victorian Age

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb fokuserer vi på de vigtigste kulturelle og sociale problemer Victoriatiden. Vi vil primært forkuser på klassesystemet og kønsroller.

Baggrundsmateriale:
https://www.youtube.com/watch?v=kgHGYyeYLlI

Kernemateriale:
Charles Dickens: Oliver Twist (1837) uddrag af kapitel 2.
Film: Cary Fakunaga: Jane Eyre (2011)
Oscar Wilde: The Importance of Being Earnest (uddrag fra akt 1) (1895).

Grammatik:
- Modalverber.
- Repetition af ordstilling, kongruens, substantivernes pluralis, genitiv og uregelmæssige verber.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
#3 Expectations 11-04-2023
#4 The Victorian Era 24-04-2023
#5 Essay 01-05-2023
#5 Oversættelse 22-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Soul and Civil Rights (Exam)

Soul and Civil Rights explore the struggle for civil rights in the 1960s and beyond through the lense of soul music and the development of black consciousness. The module looks at the transformation of the labels Motown and Stax Records from a purely entertainment focused to a much more socially conscious and overtly political stance. Through the documentary "The Two Killings of Sam Cooke" the module further explores the connection between the black music scene and the main currents within the struggle for civil rights.

Primary Materials

Primary Materials:

Coogler, Ryan "Black Panther" (Film, 2018)
Cooke, Sam: "A Change is Gonna Come" (Song Lyric, 1964)
"The Declaration of Independence" (1776)
Gaye, Marvin: "What's going on" (Concept Album, 1971)
King, Martin Luther:  "I Have Dream" (Political Speech, 1963)
Lincoln; Abraham: "The Gettysburg Address" (Political Speech, 1863)
Malcolm X: "The Ballot or the Bullet"  (Political Speech, 1964)
Redding, Otis: (Sittin' On) The Dock of the Bay (Song Lyric, 1967)
Vega, Kenny Duane de la: "The Two Killings of Sam Cooke" (Documentary, 2019)
Walker, Alice: "The Flowers" (Short Story, 1973)
Wonder, Stevie: "Living for the City" (Song Lyric, 1973)



Secondary Materials:
Hayes, Isaac: "Walk on By" (Song Lyric, 1969)
Holiday, Billie: "Strange Fruit" (Song Lyric, 1959)
Jones, Kimberley: "#BLM How Can We Win? Powerful Speech Video Full Length Black Lives Matter #BLM 2020":
https://youtu.be/llci8MVh8J4
Noah, Trevor: "George Floyd, Minneapolis Protests, Ahmaud Arbery & Amy Cooper | The Daily Social Distancing Show":
https://youtu.be/v4amCfVbA_c
Simone, Nina: "Ain't Go No, I Got Life" (Song, 1968)
Staple Singers, The: "Respect Yourself": (Song, 1972)
Supremes, The: "Baby Love" (Song, 1964)
Temptations, The: "My Girl" (Song, 1965)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 10 Postmodernism and Beyond (Exam)

Taking a deep dive into a number strange narratives, the topic "Postmodernism" explores key concepts such as intertextuality, multiple points of view, fragmentation, dark humor and playfulness arcross literarture, art and film from the postmodern period.  

Core Materials
Bundy, Allison: "Onset of his sickness" in "Duncecap". Burning Deck, 1998.
Disney: "Opening Sequence" and "Tigger is Stuck in a Tree" in "The Many Adventures of Winnie-the-Pooh". Film, 1977.
Higson, Charles: "The Red Line" in Rene Bühlman, "Now & Zen: Post-modern Stories". Systime, 2004.
McLean, Don: (1971) "American Pie". Song Lyric. https://genius.com/Don-mclean-american-pie-lyrics (Visited: 12-05-2025)
McLean, Don: (1971) "American Pie - Lyrics Video". https://youtu.be/PRpiBpDy7MQ?si=WZn76Sr9DMS0YR90 (Visited: 12-05-2025)
Shearman, Robert: "The Dark Space in the House in the House in the Garden at the Centre of the World" in Best British Short Stories 2017.
Wiebe, Dallas: "Preface" in "Skyblue's Essays. Burning Deck, 1995.
Wiebe, Dallas: "Skyblue's Essay on Confession" in "Skyblue's Essays. Burning Deck, 1995.
Wiebe, Dallas: "Skyblue's Essay on Putting New Shoelaces Into Your Shoe" in "Skyblue's Essays. Burning Deck, 1995.
Chuck Palahniuk, "Fight Club". Penguin, 1996.
David Fincher, "Fight Club", Film, 1999.

Secondary Materials

A List of Postmodern Traits
Introduction to Postmodernism in Art and Philosophy (Presentation by MMP)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 The US Elections 2025

With an emphasis on nonfiction analysis and political speeches this module follows the closing stages of the 2024 US presidential election and the contest between the democratic nominee Kamala Harris and republican nominee Donald Trump. In addition, the module seeks to embed the current political situation within a context of American political ideology.

Primary Materials
Kamala Harris, "Ellipse Speech" https://www.inkshed.dk/2024/10/30/us-presidential-election-2024/ (Last visited: 12-05-2025)
Donald Trump Rally at Madison Square Garden: https://www.youtube.com/watch?v=HysDMs2a-iM&t=2020s (Last visited: 12-05-2025)


Secondary Materials
Britannica.com: What is gerrymandering?
The US Election System
Political Ideologies: Conservatism vs. Liberalism
Historical Faultlines in American Politics



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Romanticism (Exam)

This module explores key aspects of romanticism, American dark romanticism and gothic horror fiction. Among the central focus points are the concepts of man and nature, immortality, spirituality, dualism and scientific discovery.

Core Materials
William Wordsworth: "The Tables Turned" in Lyrical Ballads, 1798.
William Wordsworth: "We Are Seven" in Lyrical Ballads, 1798.
William Blake: "London" in Songs of Experience, 1794.
Horace Walpole: The Castle of Otranto. Excerpt from Chapter 1, 1764.
Mary Shelley: Frankenstein; or, The Modern Prometheus. Chapter 5, 1818.
Edgar Allen Poe: "The Black Cat" (Short Story, 1843)   
John Keats: "Ode to a Nightingale". Poem, 1819.
Lord Byron: "She walks in beauty" in Hebrew Melodies, 1815.
Lord Byron: "When we two parted" in Hebrew Melodies, 1815.
Percy Bysshe Shelley: "Mutability". Poem, 1816.
Percy Bysshe Shelley: "Ozymandias". Poem, 1818.
Percy Bysshe Shelley: "England in 1819". Poem, 1818.

Secondary Materials
Romanticism in Literature: Definition and Examples
https://www.thoughtco.com/romanticism-definition-4777449
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Shakespeare, Romeo and Juliet (Exam)

"Shakespeare, Romeo & Juliet" explores the concept of love and romance as portrayed in William Shakespeare's tragedy and selected poetry. Shakespeare's works are placed in the historical context of the Elizabethan Period and characteristics of renaissance drama.

Core Materials

Clausen, Bo Høpfner and Kaalund, Jesper: "Historical Context, Elizabethan Theatre, Dramatic Toolbox, Willam Shakespeare's Starwars, Language in the Elizabethan Era, The Language of Shakespeare's Plays, Poetic Devices, Shakeperean Tragedy" in Clausen and Kaalund: "Romeo & Juliet by William Shakespeare: Play, Glossary, Task and Toolbox. Gyldendal, 2017.

Luhrman, Baz (Dir.): "Romeo + Juliet". Film, 1996.

Shakespeare, William: "Act I: Chorus + Scenes 1-5"; "Act II: Chorus + Scenes 1-3" in Clausen and Kaalund: "Romeo & Juliet by William Shakespeare: Play, Glossary, Task and Toolbox. Gyldendal, 2017.

Shakespeare, William: Sonnets 18, 20 and 138.

Secondary Materials

LitCharts: "Romeo and Juliet" The Shakescleare Edition: https://www.litcharts.com/shakescleare/shakespeare-translations/romeo-and-juliet (Visited: 14-05-2024)

Luhrman, Baz (Dir): "Romeo and Juliet - Balcony Scene". https://www.youtube.com/watch?v=1HbvBVhpChI (Visited: 14-05-2024)

National Theatre: "Romeo & Juliet | Balcony Scene with Josh O'Connor and Jessie Buckley | National Theatre at Home" https://www.youtube.com/watch?v=iQCqmyvqfzQ (Visited: 14-05-2024)

Sefferelli, Franco (dir): "Romeo and Juliet (1968) Balcony Scene". https://www.youtube.com/watch?v=6pTmt7LrmFM (Visited: 14-05-2024)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Narrative Journalism (Exam)

"Narrative Journalism" examines the concept of storytelling, narrative and the personal voice in nonfiction, feature writing and investigative journalism. Student's have worked with classics of American New Journalism and Narrative Journalism as well samples from nonfiction novels.

Comparing literary journalism to more traditional forms of news reporting, emphasis has been put recognizing the use of literary techniques -- such as scenes, setting, characters, dialogue and narrative voice -- in the telling of true stories. Thus recognizing that these literary devices are still employed with the nonfiction framework of the rethorical pentagon and news values.

Core Materials
Capote, Truman: (1966) Excerpts from "The Last to See Them Alive"  in "In Cold Blood: A True Account of a Multiple Murder and its Consequences". Penguin Classics, 2000.

Hull, Anne: (1997) "Una Vida Mejor: A Better Life". St. Petersburg Times, Florida.  

McNamara, Eileen: (1996) "I Still Have No Answer". https://www.pulitzer.org/article/murder-remembered (Visited: 14-05-2024).

Miller, Bennett (Dir.): "Capote". Film 2005.

Talese, Gay: (1966) "Frank Sinatra Has A Cold (Excerpt). Esquire Magazine. https://www.esquire.com/news-politics/a638/frank-sinatra-has-a-cold-gay-talese/ (Visited: 14-05-2024).

Secondary Materials

Pedersen, Morten Mølgaard: "Introduction to Literary Journalism". Powerpoint, 2024.

The presentation includes:
The Rethorical Pentagon / Communication Model
News Values
The Inverted News Triangle
Quotes from "Telling True Stories: A Nonfiction Writers' Guide" and "The Invisible Reporter" by Anne Hull.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN

Lectio

Oxford Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/en/

Lit Charts: Romeo and Juliet: https://www.litcharts.com/lit/romeo-and-juliet

Gyldendals Røde Ordbøger: Engelsk-Dansk / Dansk-Engelsk (Fysisk)

Minlæring.dk: Engram: https://www.minlaering.dk/

Bøgh og Hovgaard: "Fejlstøvsugeren - Grammatisk Øvebog til Engelsk" . Musagetes New Materials, 1987.

Herskind og Pedersen: "Engelsk Grammatik med Synonymer". Systime, 2012.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer