Titel
1
|
Grundforløb - Growing up
Growing Up
Fag: Engelsk
Varighed: 14 moduler
Tekster: Clara’s Day, This Be the Verse, Son of Satan, The Perks of Being a Wallflower, Champagne Flight, Never Grow Up (sang), Indian Camp
Grammatik: Sætningsanalyse, ordstilling (subjekt - verbum), ordklasser, kongruens
Indledende bemærkninger:
Vi har planlagt aktiviteter til hver tekst og lavet øvelser, der passer dertil, men aktiviteterne skal ikke læses som nøjagtige modulplaner. Det står alle frit for at tilføje og udelade, som I vurderer det bedst.
Ved planlægning af aktiviteter i forløbet har vi haft følgende principper:
- Der tages højde for, at overgangen fra Folkeskolen skal være overkommelig. En af de store forskelle er, at de ofte ikke før har arbejdet metodisk med tekstanalyse i engelsk, så derfor skal nye begreber og analyseredskaber præsenteres gradvist, og fagets identitet og karakter i gymnasiet skal gøres tydelig for dem.
- Der skal være lette, aktiverende mundtlighedsøvelser i hvert modul for at skabe tryghed ved at tale engelsk med andre.
- Der skal være opgaver, der er overskuelige for de svageste, og opgaver, der udfordrer de dygtigste.
- Der skal introduceres it-redskaber
- Eleverne skal præsenteres for forskellige tekstgenrer. Vi venter dog med non-fiction.
- Der er sproglig opmærksomhedsøvelser og grammatiske øvelser til alle tekster.
Praktiske bemærkninger:
- Materialerne vil ligge i mapper på Lectio inddelt efter teksterne. (Opdateres løbende og færdig ved udgangen af maj).
- Materialekolonnen udfyldes i samme periode, ligesom problemer med tabelopdeling løses.
Introduktionsmodul
1 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Introduktion til engelsk på Rosborg og forløbet Growing Up
Præsentation af faget, elever og lærer
Evt. opstart Clara’s Day (de første 15 linjer i Word-versionen) Tale engelsk
Bevidsthed om vigtigheden af at tale sproget
Styr på grundprincipper i faget
Klassedialog - lærer-intro
Interviewe hinanden om engelskundervisning i folkeskolen.
Know your classmates Bingo (vedlagt)
Kortfilm: Marry me – som opstart til Growing Up (vedlagt)
Evt: Opstart Clara’s Day (de første 15 linjer - vedlagt)
Pair questions (vedlagt) Husk en præmie, som det loves på “Know your classmates” arket (eller rediger arket:-)
Clara’s day
Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Clara’s Day s.1 - 4, l. 1 (Word)
Ordstilling (FS og ark) Kendskab til enkelte begreber ang. tekstanalyse og fortolkning (writer, narrator, atmosphere, characterization)
Ordforråd om Growing Up
Kendskab til Gyldendals online ordbøger – intro 10 - minute ice-breaker: Fx Two truths and one lie about my childhood (vedlagt)
Pair work - tekstens handling (vedlagt)
Group work - analyse og fortolkning - light (vedlagt)
Vocabulary – growing up (vedlagt)
Præsentere de røde ordbøger (tjekke at de har)
Grammatik – ordstilling (vedlagt)
Oral activity - play a scene (vedlagt)
Clara’s Day
3 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Clara’s Day s. 4 - slutningen
Ordstilling og evt. ordklasser (FS og ark) Kendskab til enkelte begreber ang. tekstanalyse og fortolkning (characterization, theme, textual evidence)
Øve idiomatiske udtryk Mundtlighedsøvelse - Discuss these statements (vedlagt)
Understand the text
Quiz og byt spørgsmål om handlingen (vedlagt)
Analyse og fortolkning (vedlagt)
Opfølgning på gruppearbejde (up to you)
Grammar;
- vælg fra Grammar - Clara’s Day - f.eks ordklasser eller fortsætte FS - ordstilling.
Creative writing:
write an sms-exchange between Clara and her mother after the mother leaves the house. : Husk at klippe spørgsmål ud til quiz og byt
This Be the Verse
4 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
This Be the Verse, Philip Larkin, 1971 Opmærksomhed på intonation og udtale
Introducere begreber on lyrik - light (poet, poem, stanza,rhyme, rhythm.
Read the poem aloud in pairs (standing up?)
- In a pessimistic tone of voice
- In an optimistic tone of voice
Compare intonation and pitch - discussion
Listen to Larkin (link)
Compare
Vocabulary (vedlagt)
Analysis and interpretation (vedlagt)
Opfølgning (metodefrihed:-)
Write a response to Larkin’s poem (vedlagt - m. forslag til opfølgning)
The Perks of Being a Wallflower
5 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Filmen The Perks of Being a Wallflower (2012)
Den er baseret på en roman af samme navn skrevet af Stephen Chbosky (2009)
Filmen varer 105 minutter. Analyse og fortolkning af film. I dette forløb bruges filmen på samme måde som en roman. Man kan dog fint vælge at inddrage billled- og lydsiden også.
Warm up
In pairs:
Student 1: How I felt before the first day at Rosborg
Student 2: The best - and the worst things from my first day of school.
Oversætte titlen på filmen. Hvad betyder perks og wallflower?
Hvilke forventninger giver det til filmen?
Pay attention to:
The most important characters and their development
The setting (at school, in the family)
Which issues does the film address?
Se filmen
The Perks of Being a Wallflower
6 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Analyse og fortolkning af film. Fokus på characterization and character development, setting, theme. Se filmen færdig
Group work: 45 minutes/the rest of this class (oplæg vedlagt)
The Perks of Being a Wallflower
7 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Øvelse i mundtlig fremlæggelse af analyse og fortolkning. Læreren taler ca. 15 minutter med hver gruppe.
Mens de andre grupper venter:
Vocabulary:
(vedlagt)
Grammar:
(vedlagt) Det er et stramt program. Husk, at der er en buffer på to moduler.
Opsamling af grammar og vocabulary evt. I det kommende modul.
8 Son of Satan 1
Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Short story:
Son of Satan 1
Grammatik:
Kongruens
s.1-2 er lektier til timen Forforståelse, afslappet samtale
Fagbegreber som de kender fra danskfaget i folkeskolen og nu skal til at bruge i engelsk. Gør det tydeligt med (nyt) fokus i faget.
Anvende tekstanalysebegreberne på et basalt plan.
Afdække: What is a 1st person narrator? (vs. 3rd)
Redegørende plan, alle kan være med og taler engelsk.
Træner højtlæsning +
(kreativ øvelse)
Hvad er kongruens Warm up
Diskussionsspørgsmål om bullying and peer pressure
(Vocabulary)
EVT. Øvelse med kendskab til tekstanalytiske begreber på engelsk.
Summary and analysis
- Læs indledning sammen (3 linjer) + besvar spørgsmål om setting, narrator, characters.
- Summary of p. 1-2 vha. spørgsmål fra arbejdsark.
- Læs de næste 2 sider af teksten sammen
(+ write an ending)
Grammatik
(Intro til kongruens)
+ Indsætningsøvelse (integreret grammatik)
På papir eller evt. som kahoot PPt: Bullying and peer pressure questions
Textual analysis – Match Danish and English).
Son of Satan questions 1
Son of Satan grammar Arbejdsform fx Stående summe-øvelse i (skiftende) par
(Fx dobbelt cirkler)
LEKTIER til næste time: læs resten af novellen (3 sider)
6 Son of Satan 2
Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Short story:
“Son of Satan”
Grammatik:
Kongruens / uregelmæssige verber
Afslappet samtale
Tale engelsk,
(Redegørende plan, alle kan være med)
Arbejd med tekstanalyse + øve i at begrunde med eksempler fra teksten (Italesætte hvorfor dette er vigtigt og nødvendigt i vores analysearbejde)
Lille øvelse med stilleje (hvad er uformelt sprog – hvorfor skal man kende forskel?)
Ordklasser/Verberne Warm up (Samtale)
Daily dilemma / quiz og byt (el. lignende, ikke nødvendigvis tekstrelateret)
Summary Opsummér mundtligt slutningen på novellen
Analysis:
Characterisation
vha. arbejdsark evt. suppleret med en liste med adjektiver
Themes
Ending and themes + compare (This be the verse)
Language: omskriv sætninger / dele af dialogen til formelt sprog/standardsprog
Grammatik
Øvelse 1: opdel de understregede verber i regelmæssige og uregelmæssige.
Øvelse 2: Relay race: (bøjning af uregelmæssige og regelmæssige verber)
Alternativ: mere kongruens fra Fejlstøvsugeren eller andet Se mappe
Øvelse fra Texting s.
(øvelse fra Texting)
10 Champagne Flight 1
Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Short story:
“Champagne Flight”
Grammatik:
Verber/kongruens
S. 1-3 er lektier inden timen Afslappet samtale på engelsk
Fokus på point of view/narrator og den virkning de har.
Skriveøvelse + genreøvelse Warm up (Samtale)
Dilemma of the day (eller lig.)
+ Discuss quote from the text “I was sixteen and trying to be older” (Is it typical? Same for boys and girls? Etc)
Vocabulary
Øvelse med oversættelse og forklare ord
Summary and Analysis
Summary vha. spørgsmål
Explain the point of view
Writing Omskriv de to sider til 3.persons fortæller + lav det til en gyserhistorie.
Forslag til opsamling: Læs højt for klassen eller en anden gruppe / indspil højtlæsning på video og send til læreren Se mappe
(Arbejdsark)
CF arbejdsark.
LEKTIER til næste time: læs resten af novellen (3 sider)
11 Champagne Flight 2
Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Short story:
“Champagne Flight”
Grammatik:
Verber/kongruens
Fokus på hovedpersonens udvikling + ”time aspect”/time gap – historien fortælles da hun er blevet ældre.
Tale om teksten på en anden måde, det er nødvendigt at bruge info fra teksten for at kunne svare for personerne.
Øvelse med integreret grammatik: verber
Summary
Spørgsmål fra ark
Characterisation vha. arbejdsark (evt. sp. fra the Lift)
Opsamling på tavlen eller Padlet
Say it!
Samtale/rollespilsøvelse
Perspektivering
Lyt til John Mayers ”Stop This Train” med teksten.
Sammenlign de to Jeg-personers ønske om at vokse op Champagne F Arbejdsark
Champagne F Arbejdsark
Say it! Champagne F Arbejdsark
Sangtekst
12 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Songs About Growing Up
Taylor Swift - “Never Grow Up”
+
Selvvalgte sange i 2. del. Videre arbejde med narrator-begrebet.
Fokus på at forstå teksters budskab.
Træning i perspektivering.
Træning i skriftlig fremstilling
Digital dannelse (brug af Google Sheets, deling af materiale) Warm-up conversation in pairs: “Describe your earliest childhood memory”
Listening exercise: Listen to “Never Grow Up” and fill in the missing words on the worksheet (vedlagt)
In groups of 4: Answer the questions on the worksheet.
Class summary and discussion. Pros and cons of growing up on the whiteboard.
The groups are asked to choose another song about growing up and create a written presentation about it using Google Sheets (opgave vedlagt).
As part of this assignment, the groups must also create 2-3 multiple-choice questions about their presentations and send them to the teacher.
As homework, the groups must browse each other’s presentations and listen to the songs the others have chosen.
“Never Grow Up”-worksheet.
YouTube: Taylor Swift – Never Grow Up
“Songs About Growing Up”-worksheet.
Google Slides (Google Apps Rosborg).
Læreren får lidt ekstra hjemmearbejde efter denne lektion, da elevernes spørgsmål skal samles til en quiz, som skal teste at eleverne har fået kigget på hinandens skriftlige oplæg.
13 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Afrunding af “Songs…”
Indian Camp, del 1. Glosetræning.
Repetition af kongruens.
Videre arbejde med narrative style.
Detaljeret tekstlæsning med fokus på setting og characterization.
Anvendelse af tekstcitater til tekstanalyse. Warm-up exercise: Music quiz on Kahoot (med elevernes egne spørgsmål).
Pre-reading 1: Quizlet Live with words from Indian Camp + translations (link vedlagt)
Pre-reading 2:
Integreret grammatik, omskriv udvalgte sætninger fra teksten fra datid til nutid (opgave vedlagt).
Meget kort introduktion til “The Iceberg Principle”, så eleverne er bevidste om, at teksten skal læses grundigt.
Eleverne deles i grupper på 4 og præsenteres for rollelæsning (instruktionerne vedlagt). Der er 4 roller, hvor af de sidste to har fokus på setting og characters.
End of lesson, quick summary of the students’ impression of the story so far.
The rest of the story is homework. Kahoot (eller tilsvarende program efter lærerens valg).
Quizlet gloseliste.
“Indian Camp, Past to Present”-worksheet.
“Rollelæsning til Indian Camp”- worksheet
Hvis det er første gang eleverne prøver rollelæsning bliver de tit lidt forvirrede, så det er en god idé at gå rundt til alle grupper og sikre sig, at de gør det korrekt.
14 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Indian Camp, del 2.
Afslutning på forløbet, opsamling og perspektivering. Øvelse af mundtlig præsentation af tekstanalyse
Brug af citater til at understøtte tekstanalyse.
Perspektivering.
Digital dannelse: Brug af Padlet, opsætning af noter. Eleverne samles i læsegrupperne fra sidst og deler deres noter via. Padlet.
Grupperne præsenterer mundtligt deres noter om setting og characters efter tur.
Opsamlende klassediskussion, hvor læreren evt. spørger ind til nogle af de detaljer, som eleverne ikke fik med i deres gennemgang.
Lille “Say It!”-rollespilsøvelse, hvor eleverne skal sætte sig i udvalgte personers sted og forklare noget om deres følelser og motivation på engelsk.
Afslutning af forløbet med perspektiveringsøvelse, hvor gennemgået tekst/film/musik sættes i forhold til hinanden, samtidig med at materialet repeteres kort. (forslag til repetitionsøvelser vedlagt). Padlet, lærer opretter en tom Padlet og lægger linket på Lectio.
“Roleplaying - Indian Camp”-worksheet.
Arbejdsark til repetition og perspektivering.
|