Holdet 2022 SA/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jeanette Thomsen
Hold 2022 SA/i (1i SA, 2i SA, 3i SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk Politik
Titel 2 Magt og menneskerettigheder (opgives ikke til EKS)
Titel 3 Studietur til Amsterdam (opgives ikke til EKS)
Titel 4 Danmark i EU - EU i verden
Titel 5 Fake news, medier og demokrati
Titel 6 Ulighed og velfærd i Danmark
Titel 7 Dansk økonomi i et globalt perspektiv
Titel 8 Det danske arbejdsmarked
Titel 9 Globalisering og international økonomi
Titel 10 International politik
Titel 11 Præsidentvalg i USA
Titel 12 Identitet i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk Politik

Formålet med dette forløb er at give eleverne en introduktion til, hvordan det politiske system i Danmark fungerer. I  forløbet beskæftiger vi os med de klassiske politiske ideologier samt nyere forgreninger som socialliberalisme, socialkonservatisme og populisme. Igennem et projekt kaldet "Valg på Borgen" introduceres eleverne til de politiske partier samt det politiske system i Danmark. De arbejder med partiernes mærkesager og vælgergrupper og fører valgkamp som ender ud i en stor paneldebat og valg.  I forløbet arbejder vi også med partiernes placering på henholdsvis den nye og gamle højre-venstre skala og vi ser på begreber som værdi- og fordelingspolitik, klassepartier og catch-all partier og ser nærmere på nuværende og tidligere politiske skillelinjer.

Desuden arbejder vi med modeller til forklaring af partiernes adfærd (Molins model, Down model og adfærdstrekanten) Endelig arbejder vi med vælgeradfærd og eleverne introduceres til begreber som issuevoting, kerne- og marginalvælgere.

I forløbet har vi arbejdet med følgende kernestof:

- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,
- politiske beslutningsprocesser i Danmark.

I forløbet har eleverne arbejder med Systimes fagpakke til samfundsfag og skal derfor have adgang til iBøger her fra til eksamen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Magt og menneskerettigheder (opgives ikke til EKS)

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til:
- forskellige magtbegreber
- Det danske retssystem
- Menneskerettigheder og forskellige konventioner der beskytter dem
- Eksempler på krænkelser af menneskerettigheder

Forløbet afsluttes med en lille gruppeprojekt, hvor eleverne undersøger forskellige menneskerettighedskrænkelser rundt omkring i verden. Projektet fremlægges mundtligt for resten af klassen.

I forløbet har vi arbejdet med følgende kernestof:

- rettigheder i et demokratisk samfund

I forløbet har eleverne arbejder med Systimes fagpakke til samfundsfag og skal derfor have adgang til iBøger her fra til eksamen.


Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Studietur til Amsterdam (opgives ikke til EKS)

Som optakt til studietur til Amsterdam har klassen arbejdet med et områdestudie af Nederlandene. Der har været fokus på en sammenligning af synet på legalisering af cannabis i Danmark og Nederlandene samt synet på sexarbejde. Studieturen havde følgende programpunkter:

- besøg på den Danske Ambassade i Haag, hvor praktikanter fortalte om ambassadens arbejde.
- City outdoor escape room, som bragte eleverne rundt til de vigtigste seværdigheder i Haag.
- Besøg på Prostitution Information Centre i Red Light District og walk'n talk i området, hvor vi hørte om organisationens arbejde for at fremme bedre forhold for sexarbejdere.
- Besøg i Anne Franks Hus
- Besøg på MOCO museum for bl.a. at kigge på nogle af Banksy's værker.

- Kanalrundfart i Amsterdam.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Danmark i EU - EU i verden

I dette forløb har vi arbejdet med baggrunden for oprettelsen af EU og hvordan EU's politiske system er bygget op. Eleverne har opnået viden om EU's institutioner og deres forskellige roller. Derudover har vi arbejdet med integrationsteorier i EU og forløbet blev afsluttet med en projekt om EU's samarbejdsområder og de udfordringer fremtiden bringer for EU.

I dette forløb har vi arbejdet med følgende kernestof:

- de politiske systemer i EU.

I forløbet har eleverne arbejder med Systimes fagpakke til samfundsfag og skal derfor have adgang til iBøger her fra til eksamen.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fake news, medier og demokrati

Dette forløb er SRP3 som indgår i Rosborgs samlede SRP-plan. I forløbet arbejder vi med mediernes indflydelse på den politiske meningsdannelse i samarbejde med faget dansk. Eleverne får kendskab til mediernes rolle i et demokrati og vi arbejder med begrebet "Fake News", undersøger hvordan man kan genkende fake news og diskuterer om Fake News truer vores demokrati.

I forløbet har eleverne arbejder med følgende kernestof:

- ”politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier”


I forløbet har eleverne arbejder med Systimes fagpakke til samfundsfag og skal derfor have adgang til iBøger her fra til eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Dansk økonomi i et globalt perspektiv

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Det danske arbejdsmarked

I dette forløb undersøger vi, hvordan det danske arbejdsmarked fungerer, hvordan det er organiseret og hvordan den såkaldte "danske model" er bygget op. Vi undersørger ligeledes forskellige former for arbejdsmarkedspolitik og nogle af de arbejdsmarkedsreformer der har været igennem de senere år.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 International politik

Alle henvisninger er til iBøgerne "International PolitikNU" og "USA's udfordringer'" fra forlaget Systime.

I forløbet har klassen arbejdet med fagpakken til samfundsfag fra Columbus og skal derfor have adgang til de iBøger der ligger i pakken.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Præsidentvalg i USA

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Identitet i det senmoderne samfund

I forløbet har klassen haft adgang til fagpakken i samfundsfag fra Forlaget Columbus og skal derfor have adgang til alle iBøger i denne til eksamen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer