Titel
5
|
Aboriginal Australians EKSAMEN
Forløbet beskæftiger sig med Australiens indfødte befolkning, deres møde med de hvide bosættere og den statslige tvangsfjernelse af børn, kaldet ”the Stolen Generations” samt aktuelle forhold.
Vi begynder med et tekstuddrag fra romanen My Place og derefter udvalgte historiske aspekter i forbindelsen med Australien og de oprindelige beboere. Derefter er fokus på ”the Stolen Generations”, hvor eleverne får baggrundsviden, arbejder med non-fiction analyse af artiklen "Snatched from home for a racist ideal" og analyserer filmen Rabbit Proof Fence med inddragelse af filmiske virkemidler. Herefter arbejder holdet med novellen "One of My Best Friends" og teksten "Freddy Andrews". Eleverne skriver desuden en skriftlig opgave, hvor de laver en non-fiction analyse af artiklen "Australia Must Finally Listen to Its Indigenous People".
Forløbet indeholder også English as a Lingua Franca, udvalgte aspekter af det engelske sprogs historie, samt fonetik og karrierelæring. Vi ser på forskelle mellem britisk, amerikansk og australsk engelsk.
Kernetekster:
Sally Morgan: My Place, The Grass was greener, Mogens Frølund, Systime 1999, s. 108-110 (non-fiction, uddrag af selvbiografi)
The Stolen Generations, uddrag af materiale fra http://www.australianstogether.org.au/stories/detail/the-stolen-generations
A short history of Indigenous Australians: https://www.youtube.com/watch?v=U-pYhyzxAaQ
"Snatched from home for a racist ideal, Now a nation says sorry", The Guardian, 11 February 2008, (non-fiction, artikel) https://www.theguardian.com/world/2008/feb/11/australia
Rabbit Proof Fence, Phillip Noyce (dir.) 2002 (drama film)
Australia Must Finally Listen to Its Indigenous People by Thomas Mayo, The New York Times, October 9, 2023. (non-fiction, artikel)
Peter Goldsworthy: One of My Best Friends, 1994, fra Departures, side 78-82, Systime 1998. (fiction, novelle)
Freddy Andrews, Contexts, Engberg-Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen, Gyldendal, 2005, side107 (non-fiction)
Supplerende materiale:
From Prison to Nation, fra Life and Literature, Riber Christensen, Løndal, Vadman, Gyldendal 1991, uddrag fra side 314-325
Non-fiction analyse: Der arbejdes med udvalgte afsnit og analysemodeller fra Worlds of English, herunder også fra iBogen Worlds of English fra Systime.
Omfang: ca 35 sider.
Særlige fokuspunkter i henhold til læreplanen:
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Væsentligste arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, øvelser med henblik på ordforrådstilegnelse, faglige begreber og analysetermer både til fiktion og non-fiction analyse, udvalgte aspekter indenfor filmanalyse, skriftligt arbejde.
Digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler: Ordbogen.com, ENGGRAM fra Min Læring og Oxford Learner's Dictionary er blevet anvendt i undervisningen.
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Særlige fokuspunkter:
|