Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Kristian Granild-Ueno, Morten Mølgaard Pedersen
Hold 2023 En/y (1y En, 2y En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb Growing Up
Titel 2 Introduction to fiction analysis
Titel 3 Testmoduler
Titel 4 American Culture and Values
Titel 5 Culture and Communication
Titel 6 Class and Race in Contemporary Britain
Titel 7 A Study of Evil
Titel 8 Fairy Tales and Gothic Fiction
Titel 9 Gangsta Rap
Titel 10 Postmodernism

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb Growing Up

Growing Up:

Marry Me – kortfilm : https://www.youtube.com/watch?v=XFdbZHMBxfg

Penelope Lively: Clara’s Day – novelle
Fra: The Entrance – ved Inger Mulbjerg m.fl. (Systime 1989) s. 50-55

Philip Larkin: This Be the Verse – digt
Fra: The Lift – ved Kai Alsing-Børgesen m.fl. (Gyldendal 1993) s. 106

Charles Bukowski: Son of Satan – novelle
Fra: Texting – ved Kirsten Egebjerg m.fl. (Systime 2005) s. 39-45

Jill Norris: Champagne Flight – novelle
Fra: The Lift – ved Kai Alsing-Børgesen m.fl. (Gyldendal 1993) s. 14-18

Taylor Swift: Never Grow Up – lyrics/song

Songs about growing up – grupper vælger og fremlægger

The Perks of Being a Wallflower – film 2012

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Introduction to fiction analysis

Forløbet sætter fokus på værklæsning af Neil Gaiman's fantasy/horror-roman "Coraline" (2002). Gennem arbejdet med romanen træner eleverne grundlæggende litterær analyse og fortolkning og bliver samtidig introduceret til klassiske genretræk ved fantasy.

Kapitel VI danner grundlag for skriftligt arbejde med "summary" og "analytical essay"

KERNETEKSTER
Gaiman, Neil: "Coraline". Harper Collins, 2012.

Selick, Harry (Dir.): "Coraline". Pandemonium Films, 2009.

SEKUNDÆRTEKSTER
Campbell, Joseph: "The Hero's Journey" in "The Hero of a Thousand Faces" New World Library, 2008.

Finderup & Fog: "Introduction" in "Worlds of Fantasy". Systime, 2005.

Writer's Digest: Netflix's Myths & Monsters: Joseph Campbell & The Hero's Journey ("Heroes & Villains," S1E1): Youtube Website, 2019. (Besøgt: 19-01-2024) - https://youtu.be/DwnxYXOTy94?si=TjowLePk9YKiaAno   

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Testmoduler

Grammatiktest

Vi arbejder med følgende hjælpemidler i undervisningen. Disse hjælpemidler vil også kunne benyttes til eksamen.

Gyldendals røde ordbøger http://ordbogen.com
Ordnet.dk http://Ordnet.dk
Oxford Learner’s Dictionaries https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Grammatik https://minlaering.dk/
Grammatik: https://sites.google.com/view/engelskgrammatik/start
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 American Culture and Values

American Values

Forløbet tager udgangspunkt i det moderne amerikanske samfund, befolkningens sammensætning, og nogle af de ting der rører sig i det amerikanske samfund i dag. Der bliver arbejdet med fiktion og non-fiktion, og eleverne bliver trænet i at tage noter, diskutere, og analysere.

Emner:
The American Dream
Gun laws and values

Kernetekster:

Joseph Straub: American Dream. Essay
Tupac: Panther Power
Schwarzenegger, Arnold: Arnold Schwarzenegger.
NRA Homepage
Gun Laws and Lynchings. Materiale om Lynchinger samlet i kompendie.


Supplerende tekster:

Uddrag af Michael Moore: Bowling for Columbine
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Culture and Communication

Forløbet arbejder med begrebet kultur og kulturel identitet. Vi arbejder med forskellige definitioner og forståelser for kulturbegrebet og bruger værktøjet indenfor interkulturel kommunikation til at fortolke tekster.

Kernetekster
Huntington and The Clash of Civilizations.
Hanif Kureishi: ”My son the Fanatic”
Titis Basino: “Her”
Hoftstede, Geert: Cultural Dimensions
Country Brand Index

Supplerende materiale:
Uddrag af 20th century Fox: Borat. 2006
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Class and Race in Contemporary Britain

Contemporary British Society and Literature


Forløbet vil tage udgangspunkt i en række nyere britiske noveller og anden litteratur. Fokus er analyse og fortolkning, og vi øver praktisk brug af analyseredskaber indenfor den nykritiske metode. Dermed opnåes træning til både den mundtlige og den skriftlige del af eksamen. Samtidig er forløbet ment som en indføring i britisk kultur og samfundsforhold.

Emner:
Det multikulturelle England
Det britiske klassesamfund


Kernetekster:

Daphne du Maurier: Rebecca
Binchy, M.:Highbury and Islington
Kureshi, H.: Girl
O'Reilly, Stephen: The Ball

Supplerende stof:
Facts om centrale emner i det britiske samfund gennemgået på tavlen
Keeping Up Appearances. sæson 1 episode 5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 A Study of Evil

A study of Evil
Emnet fokuserer på emnet ondskab. Vi arbejder med definitioner på ondskab og forskellige tilgange til fænomenet, heriblandt tværfaglige forklaringer med inddragelse af naturvidenskab og psykologi. Forløbet er centreret omkring analyse af et udvalg af både skønlitterære og faglitterære tekster samt videoklip.

Rolling Stones: Sympathy for the Devil.docx
Paul J. Zak: Why Some People Are Evil. Published on September 8, 2011  in The Moral Molecule.docx
Philip Zimbardo: The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil
Web Article, Wales Online: Does evil exist. Breivik and Brady.docx
Jennifer Rosenberg: Jonestown
Newspaper article Amityville Suicide Cult.
Machine Head. Davidian.docx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fairy Tales and Gothic Fiction

Fairy Tales and Gothic Fiction
Forløbet tager udgangspunkt i både ældre og mere moderne eventyr, og der skelnes mellem "folktales" og "literary tales". Der lægges vægt på tekstanalyse og perspektivering.

Kernetekster:
The Hyena Outwitted: • Source: Cecil Henry Bompas, Folklore of the Santal Parganas (London: David Nutt, 1909), no. 119, pp. 335-36.

The Soldier and the Vampire: • Source: W. R. S. Ralston, Russian Folk-Tales (London: Smith, Elder and Co., 1873), pp. 314-318. Ralston's source: Aleksandr Afanasyev, v., pp. 144-147. "From the Tambof Government."

The Falsely accused Wife: • Aarne-Thompson type 882.

The Selfish Giant. Oscar Wilde

Bram Stoker: Dracula (uddrag)
Vampires and Sex. http://vampires.monstrous.com/sex_and_vampires.htm  2011/09/9

Film: Stoker’s Dracula (Uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Gangsta Rap


Gangsta Rap

Forløbet giver eksempler på Gangsta rap genren og på de reaktioner som genren har medført. Diskussioner af subkultur og definitioner af mainstream/underground inddrages løbende i forløbet. Rap-teksterne vil blive set i en teoretisk kontekst, hvor vi vil benytte teorier om subkultururel kapital (Sarah Thornton) og ”Folk Devils and Moral Panic” (Stanley Cohen) som baggrund for at diskutere både teksterne og reaktionen fra samfundet.

Metoder:
Fiktionsanalyse:poetry
Nonfiktionsanalyse med specielt fokus på ”bias”
Læse raptekster og sammenligne dem et et


Kernestof:
Ice-t: I must Stand
Tupac: Changes
Polo G & Lil Tjay: POP OUT
Eminem: My Name Is
BBC News Online Printed Article: So Solid's G-man in Gun Trouble
BBC News Online Printed Article: So Solid Are Idiots for Glorifying Guns
Letter U.S. Congress, Canadian Parliament.

Supplerende stof
Musikvideoer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Postmodernism

beskrivelse af forløbet:

Forløbet vil tage udgangspunkt i den postmoderne tankegang. Populære temaer som vold, sex og livets meningsløshed vil blive taget op og sat i forbindelse med de store postmoderne tænkeres ideer om virkelighed, hyperrealitet, og mediernes påvirkning på individet. For at prøve at opnå en dybere forståelse af de komplicerede filosofiske ideer vil der blive lagt vægt på at relatere tankerne til vores postindustrielle samfund og vores daglige liv.



Kernetekster

Steven Millhouser “The Knife Thrower”
C. Palahniuk  Fight Club (kapitel  2 og 6)
Mark Ravenhill: Faust is Dead (Værklæsning)
Lady Gaga: Judas

Supplerende tekster

Fight Club (film uddrag. Instr. David Fincher)
Lady Gaga video
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer