Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/1yz Ty - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Charlotte Sønderby, Sie Birgitte Holm Bundesen
Hold
2023 Ty/1yz Ty (
1yz Ty
,
2yz Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse
Titel 2
Grammatik
Titel 3
Zum Thema Reisen
Titel 4
zum Thema Jugendschicksale
Titel 5
Das Dritte Reich - damals und heute
Titel 6
Grenzen zwischen Ost und West - damals und heute
Titel 7
Beziehungen - Literaturthema
Titel 8
Kulturbegegnungen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse
I forløbet vil vi fokusere på at få kendskab til og styr på alle ordklasser samt at lære sætningsanalysen med alle tilhørende led.
Ordklasser: Substantiver, verber, adjektiver, adverbier, pronominer, præpositioner, (konjunktioner, artikler, numeralier og interjektioner)
Sætningsanalysen: Verballed, subjekt, direkte objekt, indirekte objekt, subjektsprædikat, (objektsprædikat, adverbialled og konjunktional)
Undervejs i forløbet laves mindre tests og afleveringer.
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Grammatik
I hele året benyttes følgende grammatikker:
Fass die Grammatik an, Tyskforlaget 2020
Alle spillene til "Fass die Grammatik an", Tyskforlaget 2020
Nogle af spillene i "Grib grammtikken", Tyskforlaget 2022
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Zum Thema Reisen
ZUM THEMA: REISEN
FOKUSPUNKTER
Vi arbejder med tysksprogede film og tekster, der på forskellig vis tematiserer det at rejse. Den konkrete, fysiske rejse til og mod nye mål og den personlige indre udviklingsrejse.
TEKSTER/MATERIALER
Zitate zum Thema Reisen
"Verpasst" – ein Kurzfilm (2013):
https://www.youtube.com/watch?v=PdPX8TyYQsU
"Beinahe - ein kleiner feiner Film ganz ohne Worte" (2011):
https://www.youtube.com/watch?v=7fQtVnOISVk
Max Forster: „194 Länder“ (2019):
https://www.youtube.com/watch?v=7bczvKRhycA
Der Film „Im Juli“, Tyskforlaget (2000)
Max von der Grün: „Masken“, i „Fahrtunterbrechung und andere Erzählungen“, Europäischen Verlagsanstalt (1965)
Indhold
Kernestof:
Zum Thema Reisen (2023).pdf
Liebe Schüler. Ich freue mich sehr dazu, euch zu treffen. Als Vorbereitung für diese Stunde sollt ihr eine kleine Präsentation von euch selbst machen (5-10 Sätze) und ein Ding mitbringen, das etwas über euch als Person sagt (zum Beispiel ein Ball, ei
Sætningsanalyse på tysk.docx
Arbeitsblatt zu den Zitaten zum Thema Reisen (2023).docx
Bitte die zentralen Wörter zu den Zitate zum Thema Reisen (Seite 1 im Textkompendium) im Wordwall üben. Bitte 15 Minuten die Wörter üben. (Brug cirka 15 minutter på at øve gloserne, som er i linket nedenfor til wordwall, sådan som jeg også viste jer
Verpasst (Kurzfilm)
Arbeitsblatt zum Kurzfilm Verpasst (2022).docx
I bedes øve bøjningen af artiklerne hjemme (brug gerne den udleverede kabale til at øve hjemme - og til jer, der ikke var til timen, er det skemaet på side 7 i grammatikken). Læs også siderne 6-7 i grammatikken "Fass die Grammatik an" (det, vi gennem
aia opg 1-2 side 20-21.pdf
Tipps und Tricks zum Deutschlernen.pptx
Bitte die Aufgabe 3 und 4 auf dem Arbeitsblatt zum Film "Verpasst" fertigmachen - und die Vokabel zum Film im Quizlet üben (mindestens 7 Minuten).
Beinahe, Opgaver til den bestemte og ubestemte artikel til kortfilmen.docx
Mark Forster - 194 Länder (Official Video)
Seht Euch den kleinen Film "Beinahe" an und vorbereitet die Frage zum Film, für die du besonders verantwortlich bist:
Beinahe^J Quiz und tausch (2023).docx
5: Kasus og analyse - Sproglinks.dk
bestemte kendeord opgaver.html
I får en lille test i artiklerne (side 7 i Fass die Grammatik an). I bedes derfor øve artiklerne grundigt. Testen laves uden hjælpemidler. Husk skrivegrej.
Bitte Textstellen im Lied "194 Länder finden (Seite 3 im Textkompendium), die etwas über die Hauptperson sagen. Bitte danach mindestens 3 Sätze schreiben, wo du eine Charakteristik von der Haputperson des Liedes machst.
Genitiv isoleret (2023).docx
Bitte die zentralen Wörter zum Film "Im Juli" im Quizlett üben (mindestens 10 Minuten).
Wichtige Vokabel im Film "Im Juli"
Im Juli Gruppenprojekt (2023).docx
Als Hausaufgabe sollst du 10 Minuten zu Hause mit dem Arbeitsblatt zum Film "Im Juli" weiterarbeiten.
Der Film "Im Juli"
Bitte folgendes machen
genitiv-konstruktioner
Genitiv i en sætning (2023).docx
Intro Hjælpeverberne.pptx
Opgaver til SEIN^J HABEN OG WERDEN (2022).doc
Arbeitsblatt 1, Masken (2022).docx
Bitte die Aufgaben 3 & 4 auf dem Arbeitsblatt zum Film "Im Juli" fertigmachen. Desuden skal du analysere og oversætte mindst 3 af de 7 sætninger, der står nedenfor. Hvis du har overskud til det, må du gerne lave alle 7 sætninger.
sein haben werden interaktive opgaver
I får en lille test i Socrative om sætningsanalyse, artikler og genitiv. Så læs gerne op på dette i grammatikken, side 6-9. I må bruge grammatikken som hjælpemiddel - ellers ingen hjælpemidler. Kniber det med sætningsanalysen har jeg vedhæftet dokume
Bitte die Aufgabe 3 "Fragen zum Text" zum Text Masken machen.
Arbeitsblatt 2, Masken (2022).docx
Rettenøgle til oversættelsen.docx
Bitte die Aufgabe 4 auf dem Arbeitsblatt zu "sein, haben und werden" machen und die Seite 11 in der Grammatik üben
Zusammenfassung zum Thema Reisen (2024).docx
Sein, haben, werden, fra enkel til sammensat tid.docx
Ihr sollt den Arbeitsblatt 2 zum Text "Masken" fertigmachen (aber nicht die Aufgabe G - die letzte Aufgabe)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
zum Thema Jugendschicksale
ZUM THEMA: JUGENDSCHICKSALE
FOKUS:
I dette tema læses tekster, der på forskellig vis skildrer udfordringer ved ungdomslivet. Teksterne skildrer udfordringer for nutidens unge, men griber også tilbage til unge mennesker i efterkrigsårene efter 2. Verdenskrig og eller til unge mennesker i DDR-tiden.
TEKSTER:
”Es ist viel, was ich dir sagen muss“, i: Ursula H. Dahler m.fl. ”Heimkehr”, aschenhoug, Kbh, 1986
Der Film „Systemsprenger“ (2020)¨, Filmstriben:
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005478/systembryder
Julia Franck: „Streuselschnecke“ (2000), i „Ein neuer Anfang“, Nyggard Beck, L&R Uddannelse, 2013. – samt oplæsning af teksten her: https://www.goethe.de/ins/es/de/kul/sup/int/sss/au1.html
Desuden et eksempel på en samlet mundtlig analyse af novellen ”Streuselschnecke”: https://studyflix.de/deutsch/streuselschnecke-kurzgeschichte-4711
ZDF LOGO: Was Doping bedeutet: https://www.zdf.de/kinder/logo/doping-einfach-erklaert-100.html
Birgit Kastberg m.fl.: „Ines: Sportlerin der DDR“, Tyskforlaget 2023
Annenmaykantereit: Oft gefragt (2013):
https://www.annenmaykantereit.com/video/oft-gefragt-1--4-.html
Indhold
Kernestof:
Zusammenfassung zum Thema Reisen (2024) - Elisas sammenfatning.docx
Es ist viel, was ich dir sagen muss Arbeitsblatt (2024).docx
Zum Thema Jugendschicksale.pdf
Bitte das Arbeitsblatt "Sein, haben, werden, fra enkel til sammensat tid" fertigmachen und die Seite 11 in der Grammatik üben (I får en test i timen - hvor det er vigtigt, at I har øvet bøjningen af de tre verber i alle 4 tider: nutid, datid, før nut
Sein, haben, werden, fra enkel til sammensat tid.docx
Svage verber, præsens og prætertium.docx
Bitte die Aufgabe B, C und D auf dem Arbeitsblatt zum Text "Es ist viel, was ich dir sagen muss" fertigmachen. Achtet besonders auf die Aufgabe C - die mündliche Aufgabe, wo ihr den Text nacherzählen sollt.
Wir sehen den Film "Systemsprenger" in der Stunde.Bitte die Aufgabe 2B (svage verber) fertigmachen und die Aufgabe F auf dem Arbeitsblatt zum Text "Es ist viel..." machen. (I skal lave lektier i cirka 30 minutter - når I ikke alle opgaverne, gør det
svage verber nutid 1.htm
svage verber nutid 2.htm
svage verber datid.htm
I skal arbejde selv, mens jeg er i Leipzig:A: I skal se filmen "Systemsprenger" færdig (log ind med jeres bibliotekslogin), Filmen varer næsten 2 timer, vi har set den første time sammen i klassenB: øve gloserne i quizletten (mindst 10 minutter)og C:
Systembryder
Vokabel zum Film "Systemsprenger"
Intro svage verber.pptx
Opgaver til de svage verber i præteritum og plusquamperfektum.docx
Jeres lektier kan I se under modulet den 7/3 (arbejd-selv-modul)
Afsnit
Arbeitsblatt zum Film Der Systemsprenger (2024).docx
Bitte die Aufgaben 1-2 auf dem Arbeitsblatt zu "svage verber" machen: "Opgaver til de svage verber i præteritum og plusquamperfektum.docx". Bitte auch nocheinmal die Vokabel zum Film "Systemsprenger" üben (Quizlett)
Vokabel zum Film Systemsprenger"
Ledsætningsindledere
Sammenfatning af evaluering 1yz tysk, marts 2024.doc
Intro ordstilling (2023).pptx
Opgaver til ordstilling, august 2023.docx
Bitte die Aufgaben 3-4 auf dem Arbeitsblatt zu "Svage verber i sammensat tid" machen
Opgaver til ordstilling, august 2023 (10).docx
Bitte dem dem Film "Systemsprenger" weiterarbeiten. Ihr sollt mindesten 20 minuten mit dem Arbeitsblatt zum Film arbeiten.
Dagstur til Flensborg.docx
Undervisning i tysk på Lukasskolen 05.04.24.docx
Bitte cirka 10 Minuten die Vokabel üben (für den Unterricht auf Lukasskolen)Und danach sollst du die Seiten 16-19 in der Grammatik "Fass die Grammatik an" lesen und die Aufgaben A1 und A2 auf dem Arbeitsblatt "Opgaver til ordstilling" machen.
Was würdest du auf eine einsame Insel mitbringen
Vokabel zum Text
Arbeitsblatt zum Text Streuselschnecke (2024).docx
Bitte den Text "Streuselsnecke" anhören. Während des Hörens liest du mit im Text, Seite 4-5 im Textkompendium .Den Text kannst du in den zwei Links unten anhören:
Streuselschnecke, Seite 4-Seite 5, Zeile 27
Streuselschnecke, Seite 5, Zeile 28-31
Vokabel zum Text Streuselschnecke
Bitte die Aufgaben 1 A, B und C auf dem Arbeitsblatt zum Text "Streuselschnecke" machen.Bitte auch Sätze ins Deutsche übersetzten, Aufgabe 3, Satz 7-12 auf dem Arbeitsblatt "Opgaver til ordstilling"
Während ich individuell mit euch rede und ein Referat des Textes höre, sollt ihr folgendes machen:(1) Eine Analyse der Kurzgeschichte "Streuselschnecke" anhören - es gibt einen Link dazu hier: https://studyflix.de/deutsch/streuselschnecke-kurzgeschi
Hovedsætninger og bisætninger, opgaver.docx
Streuselschnecke Kurzgeschichte • Julia Franck
Bitte ein mündliches Referat vom Text "Streuselschnecke" üben, wo du anhand von den Vokabeln im Quizlet den Text kurz präsentierst.
Fragen zum Film über Doping:
logo! erklärt: Was ist Doping?
Doping, Vokabel
Intro poss. pron (2023).pptx
Geschichte: Die DDR einfach und kurz erklärt
Ihr sollt die Aufgaben 1-2 auf dem Arbeitsblatt "Hovedsætninger og bisætninger" fertigmachen.
Possessive pronominer - opgaver (2024).docx
Ihr sollt den Anfang des Textes "Ines - Sportlerin der DDR" lesen: Seite 6 - Seite 7, Zeile 2 im Textkompendium.Bitte auch die Aufgabe 1, die Fragen 1-7 machen (richtig oder falsch).
Ines - Sprotlerin der DDR - Aufgaben.pdf
•Anne-Maja – Elisa•Carl – Sofie•Casper – Ida•Conrad – Jens•Katrine – Simon
Ekstra opgave til dem, der bliver hurtigt færdige: Øvelser til possessive pron (aia).pdf
Bitte den Rest des Textes "Ines - Sportlerin der DDR" lesen und die Aufgabe 1 zum Text fertigmachen Ines - Sprotlerin der DDR - Aufgaben.pdf .
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Das Dritte Reich - damals und heute
I forløbet har vi arbejdet med det Tredje Rige (=damals) og Vergangenheitsbewältigung både i den umiddelbare efterkrigstid og i dag (=heute). Vi har fokuseret på hvad det Tredje Rige var og hvordan særligt ungdommen blev påvirket af den nazistiske ideologi. Derudover har vi arbejdet med, hvordan Tyskland lever med og håndterer sin nazistiske fortid. Udover at indkredse begrebet "Vergangenheitsbewältigung" har vi haft fokus på de fire faser, som Tyskland har gennemgået i sin bearbejdning af fortiden. V
Kernestof:
Udvalgte Propagandabilleder
Melita Maschmann: Mein Weg in der HJ
Filmen: Napola
Adolf - ich hock in meinem Bonker:
https://www.youtube.com/watch?v=np2ymo0iMfk
Filmen: Im Labyrinth des Schweigens
Supplerende stof:
Den tyske fortid spøger stadig:
https://baggrund.com/2017/11/11/den-tyske-fortid-spoger-stadig/
Die Familie im Dritten Reich
Adolf Hitler; "Über Jugenerziehung" fra "Mein Kampf"
Propaganda des Nazi-Regimes - omskrevet med inspiration fra:
https://www.eternalechoes.org/at/for-the-classroom/exercises/2-3-propaganda
Überblick Jugendorganisationen im Dritten Reich
Napola- der Film auf einen Blick
Omfang ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Bildanalyse.doc
Familie und Propaganda im Dritten Reich.docx
Hallo 2yz, Ich freue mich darauf euch kennenzulernen. Ich bitte euch einen Gegenstand (kein Foto) mitzubringen, der euere Sommerferien repräsentiert. Ich bitte euch eine kleine Präsentation (auf Deutsch) anhand des Gegenstandes zu machen. Dauer: 1-2
Bildanalyse Quizlet
Bildanalyse von Propagandaplakate.docx
Genlæs dokumentet, som jeg gennemgik i timen sidst, med titlen "Familie und Propaganda im Dritten Reich", så I er helt skarpe på at komme i gang med billedanalysen af propagandaplakaterne i timen
Træn quizletten “Bildanalyse” som ligger på modulet i går. Vi begynder timen med en hurtig omgang Quizlet live:)
Ekstra øve-grammatik:
Überblick Jugendorganisationen im Dritten Reich.docx
Wetzlar udveksling 2024.pptx
Mein Weg in der HJ 1.docx
OBS: Vi mødes foran scenen til oplæg om mulighed for at deltage i udveksling i Tyskland. Det er obligatorisk at deltage.
Melita Maschmann-Mein Weg in der Hitler-Jugend.pdf
Vokabelübung Melita Melita Maschmann Mein Weg in der Hitlerjugend (Seite 1).docx
Link til filmen der viser fakkeltoget 30.januar 1933 (se fra minuttal 1,26): https://archive.org/details/1933-SA-Mann-Brand
personlige pronominer.pdf
Genlæs side 1 i Mein Weg in der HJ med fokus på spørgsmålene på arbejdsarket. I skal ikke svare på disse hjemmefra, men være klar til at kunne svare på dem i gruppearbejdet i timen.
Verknallt in einen Talahon.docx
Aufgaben zum Text Fazit Mein Weg in der HJ 2.docx
Arbeitsblatt 1 Mein Weg in der HJ Übersetzung.docx
Se på de personlige pronominer (skemaet øverst på papiret). Kan du finde nogle systemer du kan huske? Vi lægger den som kabale i timen...personlige pronominer.pdf . Hør også tysklæreren her fortælle: https://www.youtube.com/watch?v=UySdeYqpOUA om hvo
Vokabeln mein Weg in der HJ
Færdiggør listen med værdier (auf Deutsch), som jeg-fortælleren forbinder med hhv. sig selv og med fakkeltoget (opgaven er nederst på arbejdsark 2, som ligger på modulet d. 30/8). Jer som ikke var der i timen skal også læse side 2 i "Mein Weg in der
Grupper og links.docx
Escape room
Kort til at tale om en tekst.doc
Wir fangen an mit dem Film Napola zu arbeiten. Ihr sollt als Hausaufgabe den kleinen Text "Der Film auf einen Blick" gründlich lesen. Er ist ein Resümee des Filmes.
Personen im Film Napola.docx
Fakten über die Napolas.docx
Arbeitsblatt zum Film Napola Während des Sehens.docx
Albrecht und Friedrich Personencharakteristik.docx
Adjektive zur Personencharakterstik - med dansk oversættelse.docx
Øv gloserne til filmen Napola Napola. Du skal kunne sige en sætning med hver glose. Vi bruger dem som opvarmning i timen og arbejder derefter videre med filmen (spørgsmålene som ligger på modulet i går). Tag også gerne grammatikbog og grammatikmappe
Hvilke stedord (fra escape rummet).docx
Opgaver i relativ pronomen.docx
Über einen Film sprechen
Matrix Napola.docx
Arbeitsblatt zum Film Napola
Besvar dit spørgsmål til filmen Napola, som ligger på modulet d. 9/9 "Arbeitsblatt zum Film Napola während des Sehens".
Arbeitsblatt zum Text Den tyske fortid spøger.docx
RelPronForm.htm
tyskstart.htm
Ich bitte euch den dänischen Text über die Nazi-Vergangenheit zu lesen. Versteht ihr den Begriff "Vergangenheitsbewältigung" und die Rolle, die sie in Deutschland spielt? Bitte auch die Vokalben auf dem Quizlet üben. Den tyske fortid spøger stadig.do
Vergangenheitsbewältigung
Wir werden mit dem Lied "Adolf -Ich hock' in meinem Bonker" arbeiten. Bitte den Text lesen sowie die Wörter aus dem Text auf dem Link üben
ich hock in meinem Bunker
Darf man über Adolf Hitler lachen.docx
Quia - Relative pronominer på tysk
Link til Minlæring Minlæring
Ich finde (nicht), dass…
Ich bitte euch die letzte Aufgabe auf dem Arbeitsblatt "Darf man über Adolf Hitler lachen" zu machen...
Se lectiobesked, hvor jeg beder jer sende mig ideer til, hvordan vi kan arbejde med jeres studietursdestination i timen
Personen im Film Labyrinth des Schweigens (1).docx
Während des Sehens Im Labyrinth des Schweigens1.docx
Skim vedhæftede tekst. Den er svær. I skal efter endt skimning kunne svare på (skriv jeres svar i elevfeedback):
Skriv et lille resume af den del af filmen "Im Labyrinth des Schweigens", som vi så i går. Skriv i sætninger. Find starterinspiration i "tale om en tekst 1 + 2" som ligger under dokumenter i mappen "tale om en tekst". Du skal i resumeet indbygge så m
Fragen zum Film “Im Labyrinth des Schweigens”
Richtig falsch im Labyrinth des Schweigens.docx
Übersetzung Im Labyrinth des Schweigens.docx
Lav vedhæftede opgave om relative pronomener = SOM .
Arbejdsark_Meldedichmal_29.pdf
Optakt til prøve
Gliglish · Learn languages by speaking with AI
Das Dritte Reich Repetition.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Grenzen zwischen Ost und West - damals und heute
Forløbet startede traditionelt ud med at vi læste tekster om delingen af Tyskland. Snart herefter blev fokus for forløbet DDR og eleverne arbejdede med og holdt oplæg om forskellige emner knyttet til DDR som f.eks. "arbeiten" eller "wohnen" men også "Stasi" og "Flucht". Emnerne blev visualiseret i filmen "Das schweigende Klassenzimmer" som vi arbejdede med. Vi havde i den forbindelse særligt fokus på personkarakteristik af hovedpersonerne.
Anden del af forløbet havde fokus på, hvorledes Tysklands 40-årige deling endnu spiller en aktiv rolle i nutiden. Vi så i den forbindelse det lille klip "Papa hat wieder Arbeit" som eksempel på identitetskrise, som mange østtyskere oplever. Derudover så vi på statistikker over forskellene mellem Øst- og Vesttyskland i dag.
Kernestof:
Podcast: Die Berliner Mauer:
https://slowgerman.com/2013/04/04/sg-073-die-berliner-mauer/
Uddrag af Monika Wittmann "Pixiebuch vom Mauerfall", Carlsen, 2009
Youtube klip "Eingemauert":
http://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
Klaus Kordon: "Mach die Augen zu und spring!"
Filmen: Das schweigende Klassenzimmer
Stasi:
Video 1 Logo! erklärt: Was war die Stasi
https://www.youtube.com/watch?v=3ekhvi04MMo
Video 2 Die Stasi einfach und kurz erklärt
https://www.youtube.com/watch?v=zIAc4g0gYig
Video 3 Die Stasi – wie das System funktionierte:
https://www.youtube.com/watch?v=qSodKVrA9E8
Genforeningen: https://www.zdf.de/kinder/logo/wiedervereinigung-einfach-erklaert-100.html
Das Grosse Tysklandsquiz muren er væk men landet er stadig flækket
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valgityskland/das-grosse-tysklandquiz-muren-er-vaek-men-landet-er-stadig-flaekket-i
Papa hat wieder Arbeit: Papa hat wieder Arbeit ! arbeit papa die mauer hat Video - YouTube
Umfrage unter Deutschen 13% wollen die Mauer zurück: https://www.nachrichten.at/panorama/weltspiegel/umfrage-unter-deutschen-13-prozent-wollen-die-mauer-zurueck;art17,3183163
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et nyt forløb: "Grenzen zwischen Ost und West - heute noch?". Emnet handler kort fortalt om Tysklands deling i et DDR og et BRD (altså to forskellige lande). I skal som lektie 1). Lave opgave 1 på arbejdsarket (brainstorm til ordet "Di
SG #073: Die Berliner Mauer - Slow German
Arbeitsblatt zum Podcast Berliner Mauer.docx
Bitte den Text über die DDR lesen und die Fragen beantworten: Die DDR - Pixie.docx Tag også grammatikbogen og jeres grammatikmappe med.
DDR
Præpositioner.pptx
Projektarbeit zum Thema ”Das Leben in der DDR“
Færdiggør arbejdsarket om akkusativ-præpositioner, som I begyndte på i timen i går. Lav desuden dativ-sætningerne på det vedhæftede arbejdsark.
Præpositioner der styrer dativ.docx
Z-eleverne finder på noget hyggeligt/ sjovt, vi kan lave i dag, mens Y er i Spinderihallerne. Skriv til SB senest 1/11 kl. 15.30 med ideer. Hvis I ikke finder på noget, laver vi grammatik hele modulet;-)
1: https://www.youtube.com/watch?v=HcdMpIinoKU
Læs i Fass die Grammatik an om dobbeltstyrende præpositioner s. 24-27. Kort fortalt handler det om, at følgende præpositioner: an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor zwischen ved bevægelse styrer akk og ved stilstand styrer dativ (ved rumlig be
Arbejdsark dobbeltstyrende præpositioner.docx
Præpositioner (forholdsord) med akkusativ eller dativ (sproglinks.dk)
Lav en fotosafari derhjemme med mindst 5 billeder. Skriv en sætning på tysk til hvert billede. I sætningen skal der indgå en præposition. F.eks. "Ich stehe in meinem Zimmer" (og et billede af hvor I står i jeres værelse). Der skal som minimum være 2
I timen skal I færdiggøre jeres planche om DDR. I får ca. 30 minutter i timen til det. Hvis I har brug for yderligere forberedelse (f.eks. at træne tyske ord om jeres emne, så er det lektien til timen:-). Først fremlægger I i matrixgrupper (individue
Mach die Augen zu Teil 1
Die Sendung Eingemauert Die innerdeutsche Grenze.docx
Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze | DW Deutsch
Aufgaben zum Text Mach die Augen zu100-102.docx
Alle lesen bitte Seite 100 bis Seite 102 Zeile 70 des Textes "Mach die Augen zu und spring". Klaus Kordon Mach die Augen zu und spring.pdf
Program for sprogdagen på Rosborg.docx
Aufgaben zum Text Mach die Augen zu und spring S. 102 bis 104.docx
Lest die Seiten 100-102 noch ein Mal im Text "Mach die Augen zu und spring" (der Text findet ihr am 19/11). Bitte auch die Aufgabe 1 auf dem Arbeitsblatt machen (befindet sich auch am 19/11).
Die Stasi
Ich bitte euch die Seiten 102, Zeile 71 bis Seite 104, Zeile 144 zu lesen und die Fragen 1-6 zu beantworten (sie befinden sich am dem Modul am 25/11). Ihr könnt die Quizlet Vokabel benutzen Teil 2
Video 1 Logo! erklärt: Was war die Stasi
Lest bitte den Text "Mach die Augen zu und spring!" zu Ende. Ihr könnt die Vokabel hier benutzen: Teil 3. Husk også grammatikbogen og skriveredskaber.
Som forberedelse til timen skal I læse om "Der Volksaufstand" og "Radio Rias" (links). Det er relevant for at forstå filmens omdrejningspunkt. Læs desuden det korte resume af filmen (da og ty) og tjek personerne i filmen ud (Personen im Film...)
Resume des Filmes Das schweigende Klassenzimmer.docx
Der Volksaufstand 1956
Der Rias – RundfunkSchätze
Das Schweigende Klassenzimmer (dansk).docx
Personen im Film Das schweigende Klassenzimmer.docx
I ser videre i filmen Das Schweigende Klassenzimmer (se link på modulet i går). Når I er færdige med filmen skal I begynde på jeres opgave til d. 11/12 (se under afleveringer). Skriv de første 5 linjer fra jeres aflevering under elevfeedback (jeg reg
Kannst du die Handlungen der Klasse verstehen.docx
Oversættelse Greatest Hits.docx
Vi samler op på jeres arbejd-selv moduler bl.a. ved at lave personkarakteristik på hovedpersonerne (Kurt, Theo, Lena, Paul, Erik) i filmen Das schweigende Klassenzimmer. Læs derfor vedhæftede om personkarakteristik. I får lidt tid i timen til at arbe
Wie macht man eine Personencharakteristik.docx
Arbejdselv 12.12.docx
Se det lille klip om murens fald og Tysklands genforening: logo!: So kam es zu Deutschlands Wiedervereinigung og indsæt de manglende ord (vedhæftet).
Der Mauerfall 1989.docx
Zusammenfassung_Die DDR damals und heute.docx
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valgityskland/das-grosse-tysklandquiz-muren-er-vaek-men-landet-er-stadig-flaekket-i
Grenzen zwischen Ost und West - damals und heute.pptx
Samme lektie som til modulet før ferien:
Weihnachten und Silvester
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Beziehungen - Literaturthema
I forløbet har fokus været på tekster (litteratur og sangtekst) samt film, der omhandler relationer til andre mennesker og komplikationer i disse relationer. Det være sig mellem arbejdskolleger, mellem kærester eller bare mennesker generelt. Komplikationerne har haft grobund i alt fra det omgivne samfunds pres, indre forventninger og frustrationer over et liv, som ikke er som man havde ønsket til konfliktet mellem at realisere sig selv og være der for dem, man elsker.
Der har både været tale om tekster fra før 1945 og fra nyere tid.
I forbindelse med forløbet så holdet den tyske film "Ich bin dein Mensch" - på dansk: Drømmemanden. Temaerne i filmen var i grove træk de samme, som i den læste litteratur.
Kernestof:
Heinz Helle: Ich sehe mich manchmal um i: Kristensen, Anette Bojstrup (udg.): Lebenswege, Tyskforlaget, 2015
Heinz Helle: Wir sind glücklich i: Kristensen, Anette Bojstrup (udg.): Lebenswege, Tyskforlaget, 2015
Daniel Glattauer: Alice i: Kristensen, Anette Bojstrup (udg.): Lebenswege, Tyskforlaget, 2015
Filmen: Ich bin dein Mensch
Tim Benzko: Nur noch kurz die Welt retten (https://www.youtube.com/watch?v=4BAKb2p450Q)
Franz Kafka (1913): Das Unglück des Junggesellen i: Tilling, Gitte etl. al "Greif zu", Gyldendal 2014, s. 73 + 148-149
Omfang ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:
Rollenlesen Heinz Helle.docx
Heinz Helle Ich sehe mich manchmal um (Textarbeit).docx
modalverber - betydning.pdf
modalverber quizlet
Ich sehe mich manchmal um (1).pdf
Vi går i gang med et nyt emne og ny grammatik. I skal derfor som lektie orientere jer i siderne 37-39 i Fass die Grammatik an.
Ein Interview mit Modalverben.docx
Modalverbum og infinitiv.docx
Über einen Text sprechen
I skal træne flere modalverber. Indskriv denne prompt i Chatgpt og træn i minimum 10 minutter: "Skab en quiz, hvor hver opgave giver en sætning på dansk, og den korrekte bøjede form af et modalverbum skal indsættes på tysk. Spørgsmålene skal komme et
Wir sind glücklich.pdf
Læs op på modalverber på s. 37-39 i Fass die Grammatik an og se mit Powerpoint (vedhæftet). Brug evt. Chatgpt-opgaven fra sidste modul til at øve ud fra og giv derudover gerne chatgpt'en nedenstående eksempler på opgaver for at træne på flere af den
Modalverber- intro.pptx
Modalverber lang udgave
Heinz Helle Wir sind glücklich (Textarbeit).docx
Genlæs teksten "Wir sind glücklich" som ligger på modulet d. 9/1. Dengang skulle I skimme den. Nu skal I læse den, så I forstår den og vi kan arbejde med den i timen. Überleg auch: Was ist Glück (für dich)?
Ihr seht den Film: Ich bin dein Mensch = Drømmemanden (Filmstriben) Drømmemanden. Jeg registerer fravær ud fra besvarelserne i elevfeedback. Svar = ikke fravær. Ikke svar = fravær. Viel Spass:-). Filmen varer 13 min. længere end modulet. Tænk de 13 m
Vi samler op på arbejd-selv-modulet og filmen "Ich bin dein Mensch". I modulet forbereder vi besøget på Bredsten skole.
Information til eleverne om undervisning på Bredsten skole.docx
Bundestagswahl 2025.pptx
Vi samler op på folkeskolebesøget og taler om valget i Tyskland d. 23 februar. Som plaster på såret for kombi af terminsprøve og aflevering er der ikke lektier for til modulet udover at skimme den danske Faktalink om det tyske valg: Valg i tyskland |
•A) Findet Fakten über die Wahlen 2025: Wo, wann, wie, warum? •B) Welche Parteien gibt es in Deutschland? •C) Was sind die grössten Themen bei der Deutschen Wahl 2025? •D) Was ist die Afd?
Som forberedelse skal I læse eksamensteksten. Til eksamen har i 60 minutters forberedelse. Prøv at gå til teksten som om I skulle til eksamen i den. Besvar spørgsmålene og slå svære ord op. Hold øje med tiden - hvor lang tid bruger I? I timen ser vi
Opgaver-2019-Tysk-B-2019_merged-050419.pdf
Det der var von Annette Herzog (Sätze beenden).docx
Die Wende.pptx
Annette Herzog, Det der var s. 7-11.pdf
Vokabeln zum Thema Beziehungen: Beziehungen
Alice 1 (Textarbeit).docx
Vi fortsætter med vores forløb om forhold: Bitte die erste Seite im Text "Alice" bis Zeile 35 lesen und verstehen. Fragen zum Text: Wer sind Alice, Gudrun und Florentina?
Alice2.docx
Læs og forstå (slå svære ord op) side 2 i teksten Alice. Textfragen:
Ich bitte euch den Text "Alice" zu Ende zu lesen und die Fragen auf dem Arbeitsblatt zu beantworten (se modulet d. 6/3). Skim desuden powerpointet om stærke verber på tysk og skriv 3 ting under elevfeedback, som kendetegner de stærke verber
Færdiggør arket med de stærke verber, som I fik udleveret i mandags. Lav desuden vedhæftede. Stærke verber.docx . Prøv at se om I kan gøre det udelukkende ved brug af grammatikbogen eller mit PP (altså ikke ordbog) for at træne bevidstheden af bøjnin
JEG ER FORSINKET CA. 10 MIN PGA BIG KONKURRENCEN. TRÆN QUIZLET Stærke verber
Das Unglück des Junggesellen.pdf
Vokabeln zum Text Alice.docx
Franz Kafka.docx
Vigtige stærke verber.docx
Modalverbers betydning.docx
uregelmæssige udsagnsord.pdf
Træn bøjningen af: Fahren, essen, nehmen, treffen, sprechen, geben, helfen, sehen, laufen, gehen så vi kan messe dem i kor i timen:-). Vi genopfrisker modalverberne i modulet, da I skal bruge viden om dem på fredag. Genskim desuden Junggeselle-tekste
I får en test på klassen til stærke verber og modalverber. Træn bøjningen af fahren, essen, nehmen, treffen, sprechen, geben, helfen, sehen, laufen, gehen i alle tider (præsens, præteritum, perfektum og plusquamperfektum). Genlæs siderne og se de opg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kulturbegegnungen
Forløbet har fokus på udfordringer i forbindelse mellem kulturmødet mellem forskellige nationer - og hvorledes de mennesker, der er involveret i dette kulturmøde, håndterer mødet mellem forskellige nationer og kulturer.
Til at beskrive dette kulturmøde benyttes begreber som "Pluralistische Integration, Assimilation und Segregration".
Kernestof:
Der Schwarzfahrer:
https://www.youtube.com/watch?v=nWnSv0MMTns
"Was ist Integration" i: Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann: "Wer bin ich", Gyldendal 2020
Mesut Özil: "Die Magie des Spiels", i: ibid
Podcast: Arbeitskraft aus der Türkei:
https://www.dw.com/de/arbeitskraft-aus-der-t%C3%BCrkei/a-15516158
Erdal Sezer" Es wird immer etwas Fremdes bleiben, i: "Hier ist meine Heimat", Tyskforlaget 2010
Film: "Almanya - Willkommen in Deutschland"
Indhold
Kernestof:
Grenzen der Beziehungen.docx
Tim Bendzko Nur noch kurz die Welt retten.docx
Vi afslutter forløbet "Beziehungen" i timen og begynder på vores sidste forløb "Kulturbegegnungen". Bitte die Vokabel zum Kurzfilm "Schwarzfahrer" mindestens 10 Minuten üben. Bitte auch die Seiten 34-36 in dem Grammatikbuch lesen. Hier geht es um die
Schwarzfahrer
tyske småord
Adjektivernes bøjning (2024).pptx
Arbeitsblatt zu Der Schwarzfahrer (2025).docx
Bitte den Text "Was ist Intergration" lesen und die Aufgabe 1 zum Text auf dem Arbeitsblatt machen.
Was ist Integration.pdf
Arbeitsblatt zum Text Was ist Integration.pdf
Kulturbegegnungen.docx
Jeg har vedhæftet overbliksdokumentet over de tekster, vi kommer til at læse i forløbet. Bare så I har den fra starten af forløbet...
Færdiggør hele arbejdsarket "opgaver til adjektivernes bøjninger", som I allerede har påbegyndt. Det er også vedhæftet her. Brug viden fra Fass die Grammatik an (s. 34-36) og PP'et som ligger på modulet d. 10/4: Opgaver til adjektivernes bøjning (all
Was ist Integration
Mesut Özil Text.pdf
Ich bitte euch die Aufgaben zu den Adjektiven zu machen (den svage + den blandede bøjning). Husk at analysere og at være opmærksomme på præpositionerne og hvad de styrer. Til jer der ikke var der i timen: I får en lille ting på klassen i næste time (
Adjektiver - den svage bøjning.pdf
Mesut Özil arbeitsblatt 1 (2025).docx
Læs op på brugen af adjektivernes bøjning: svag, blandet, stærk (I får skemaer som I kan aflæse), kongruens i præsens og præteritum, stærke og svage verber i præsens og præteritum samt faste vendinger til at tale om en tekst (øv dem på "tale om en te
Arbeitsblatt zum Film^J Almaya.docx
Bitte den Podcast „Arbeitskraft aus der Türkei „ mindestens zweimal anhören und die Wörter nachschlagen, die du nicht kennst. Arbeitskraft aus der Türkei – DW – 08.11.2011. Den er forudsætning for at forstå den historiske ramme for den film i skal se
Arbeitskraft aus der Türkei (Podcast).docx
Arbejd-selv dokument.docx
Mach bitte die Aufgabe 1 (Personencharakteristik) auf dem Arbeitsblatt zum Film "Almanya" (befindet sich auf dem Modul Freitag)
W Wörter SB.docx
Auf dem Modul am 30/4 findet ihr den Text "Die Magie des Spiels" sowie das Arbeitsblatt zum Text. Ich bitte euch die Aufgaben auf dem Arbeitsblatt zu machen (Ihr habt schon die Aufgabe 1 in Gruppen gemacht)
Mesut Özil arbeitsblatt 2.docx
Hofer der Reiseprofi Greatest hits.docx
Vokabeln zum Thema Kulturbegegnungen
Ich bitte euch die Zeilen 80-145 in "Die Magies des Spiels" zu lesen. Wir arbeiten damit im Unterricht (Der Text = "Mesut Özil Text" befindet sich am 30. April)
Mesut Özil Arbeitsblatt 3.docx
Mesut Özil Übersetzung.docx
pauseøer
Ich bitte euch den Rest des Textes "Magie des Spiels" zu lesen (Zeile 146- Ende)
Es wird immer etwas Fremdes bleiben.docx
Es wird immer etwas Fremdes bleiben Text.pdf
Ich bitte euch die Übersetzung zum Text "Die Magie des Spiels" zu machen, die am letzten Modul liegt (am 9/5). Bitte die Übersetzung OHNE Gebrauch von Übersetzungsprogramm machen!!!
Mesut Özil heute.docx
Vi tager bestik af situationen i modulet:)
Kom og få en is og tag afsked med holdet:)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938446", "T": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938446", "H": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938446" }