Holdet 2023 Ty/1yz Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Charlotte Sønderby, Sie Birgitte Holm Bundesen
Hold 2023 Ty/1yz Ty (1yz Ty, 2yz Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Almen sprogforståelse
Titel 2 Grammatik
Titel 3 Zum Thema Reisen
Titel 4 zum Thema Jugendschicksale
Titel 5 Das Dritte Reich - damals und heute
Titel 6 Grenzen zwischen Ost und West - damals und heute
Titel 7 Beziehungen - Literaturthema
Titel 8 Kulturbegegnungen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Almen sprogforståelse

I forløbet vil vi fokusere på at få kendskab til og styr på alle ordklasser samt at lære sætningsanalysen med alle tilhørende led.

Ordklasser: Substantiver, verber, adjektiver, adverbier, pronominer, præpositioner, (konjunktioner, artikler, numeralier og interjektioner)

Sætningsanalysen: Verballed, subjekt, direkte objekt, indirekte objekt, subjektsprædikat, (objektsprædikat, adverbialled og konjunktional)

Undervejs i forløbet laves mindre tests og afleveringer.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grammatik

I hele året benyttes følgende grammatikker:

Fass die Grammatik an, Tyskforlaget 2020
Alle spillene til "Fass die Grammatik an", Tyskforlaget 2020
Nogle af spillene i "Grib grammtikken", Tyskforlaget 2022
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Zum Thema Reisen

ZUM THEMA: REISEN
FOKUSPUNKTER
Vi arbejder med tysksprogede film og tekster, der på forskellig vis tematiserer det at rejse. Den konkrete, fysiske rejse til og mod nye mål og den personlige indre udviklingsrejse.

TEKSTER/MATERIALER
Zitate zum Thema Reisen
"Verpasst" – ein Kurzfilm (2013):  https://www.youtube.com/watch?v=PdPX8TyYQsU
"Beinahe - ein kleiner feiner Film ganz ohne Worte" (2011): https://www.youtube.com/watch?v=7fQtVnOISVk
Max Forster: „194 Länder“ (2019): https://www.youtube.com/watch?v=7bczvKRhycA
Der Film „Im Juli“, Tyskforlaget (2000)

Max von der Grün: „Masken“, i „Fahrtunterbrechung und andere Erzählungen“, Europäischen Verlagsanstalt (1965)







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 zum Thema Jugendschicksale

ZUM THEMA: JUGENDSCHICKSALE
FOKUS:
I dette tema læses tekster, der på forskellig vis skildrer udfordringer ved ungdomslivet. Teksterne skildrer udfordringer for nutidens unge, men griber også tilbage til unge mennesker i efterkrigsårene efter 2. Verdenskrig og eller til unge mennesker i DDR-tiden.

TEKSTER:
”Es ist viel, was ich dir sagen muss“, i: Ursula H. Dahler m.fl. ”Heimkehr”, aschenhoug, Kbh, 1986
Der Film „Systemsprenger“ (2020)¨, Filmstriben: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005478/systembryder
Julia Franck: „Streuselschnecke“ (2000), i „Ein neuer Anfang“, Nyggard Beck, L&R Uddannelse, 2013. – samt oplæsning af teksten her: https://www.goethe.de/ins/es/de/kul/sup/int/sss/au1.html
Desuden et eksempel på en samlet mundtlig analyse af novellen ”Streuselschnecke”: https://studyflix.de/deutsch/streuselschnecke-kurzgeschichte-4711
ZDF LOGO: Was Doping bedeutet: https://www.zdf.de/kinder/logo/doping-einfach-erklaert-100.html
Birgit Kastberg m.fl.: „Ines: Sportlerin der DDR“, Tyskforlaget 2023
Annenmaykantereit: Oft gefragt (2013): https://www.annenmaykantereit.com/video/oft-gefragt-1--4-.html

  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Das Dritte Reich - damals und heute

I forløbet har vi arbejdet med det Tredje Rige (=damals) og Vergangenheitsbewältigung både i den umiddelbare efterkrigstid og i dag (=heute). Vi har fokuseret på hvad det Tredje Rige var og hvordan særligt ungdommen blev påvirket af den nazistiske ideologi. Derudover har vi arbejdet med, hvordan Tyskland lever med og håndterer sin nazistiske fortid. Udover at indkredse begrebet "Vergangenheitsbewältigung" har vi haft fokus på de fire faser, som Tyskland har gennemgået i sin bearbejdning af fortiden. V

Kernestof:
Udvalgte Propagandabilleder
Melita Maschmann: Mein Weg in der HJ
Filmen: Napola
Adolf - ich hock in meinem Bonker: https://www.youtube.com/watch?v=np2ymo0iMfk
Filmen: Im Labyrinth des Schweigens

Supplerende stof:
Den tyske fortid spøger stadig: https://baggrund.com/2017/11/11/den-tyske-fortid-spoger-stadig/
Die Familie im Dritten Reich
Adolf Hitler; "Über Jugenerziehung" fra "Mein Kampf"
Propaganda des Nazi-Regimes - omskrevet med inspiration fra: https://www.eternalechoes.org/at/for-the-classroom/exercises/2-3-propaganda
Überblick Jugendorganisationen im Dritten Reich
Napola- der Film auf einen Blick


Omfang ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Grenzen zwischen Ost und West - damals und heute

Forløbet startede traditionelt ud med at vi læste tekster om delingen af Tyskland. Snart herefter blev fokus for forløbet DDR og eleverne arbejdede med og holdt oplæg om forskellige emner knyttet til DDR som f.eks. "arbeiten" eller "wohnen" men også "Stasi" og "Flucht". Emnerne blev visualiseret i filmen "Das schweigende Klassenzimmer" som vi arbejdede med. Vi havde i den forbindelse særligt fokus på personkarakteristik af hovedpersonerne.
Anden del af forløbet havde fokus på, hvorledes Tysklands 40-årige deling endnu spiller en aktiv rolle i nutiden. Vi så i den forbindelse det lille klip "Papa hat wieder Arbeit" som eksempel på identitetskrise, som mange østtyskere oplever. Derudover så vi på statistikker over forskellene mellem Øst- og Vesttyskland i dag.


Kernestof:
Podcast: Die Berliner Mauer: https://slowgerman.com/2013/04/04/sg-073-die-berliner-mauer/
Uddrag af Monika Wittmann "Pixiebuch vom Mauerfall", Carlsen, 2009
Youtube klip "Eingemauert": http://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
Klaus Kordon: "Mach die Augen zu und spring!"
Filmen: Das schweigende Klassenzimmer
Stasi:
Video 1 Logo! erklärt: Was war die Stasi
https://www.youtube.com/watch?v=3ekhvi04MMo
Video 2 Die Stasi einfach und kurz erklärt
https://www.youtube.com/watch?v=zIAc4g0gYig
Video 3 Die Stasi – wie das System funktionierte:
https://www.youtube.com/watch?v=qSodKVrA9E8
Genforeningen: https://www.zdf.de/kinder/logo/wiedervereinigung-einfach-erklaert-100.html
Das Grosse Tysklandsquiz muren er væk men landet er stadig flækket https://www.dr.dk/nyheder/udland/valgityskland/das-grosse-tysklandquiz-muren-er-vaek-men-landet-er-stadig-flaekket-i
Papa hat wieder Arbeit: Papa hat wieder Arbeit ! arbeit papa die mauer hat Video - YouTube
Umfrage unter Deutschen 13% wollen die Mauer zurück: https://www.nachrichten.at/panorama/weltspiegel/umfrage-unter-deutschen-13-prozent-wollen-die-mauer-zurueck;art17,3183163


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Beziehungen - Literaturthema

I forløbet har fokus været på tekster (litteratur og sangtekst) samt film, der omhandler relationer til andre mennesker og komplikationer i disse relationer. Det være sig mellem arbejdskolleger, mellem kærester eller bare mennesker generelt. Komplikationerne har haft grobund i alt fra det omgivne samfunds pres, indre forventninger og frustrationer over et liv, som ikke er som man havde ønsket til konfliktet mellem at realisere sig selv og være der for dem, man elsker.
Der har både været tale om tekster fra før 1945 og fra nyere tid.
I forbindelse med forløbet så holdet den tyske film "Ich bin dein Mensch" - på dansk: Drømmemanden. Temaerne i filmen var i grove træk de samme, som i den læste litteratur.

Kernestof:
Heinz Helle: Ich sehe mich manchmal um i: Kristensen, Anette Bojstrup (udg.): Lebenswege, Tyskforlaget, 2015
Heinz Helle: Wir sind glücklich i: Kristensen, Anette Bojstrup (udg.): Lebenswege, Tyskforlaget, 2015
Daniel Glattauer: Alice i: Kristensen, Anette Bojstrup (udg.): Lebenswege, Tyskforlaget, 2015
Filmen: Ich bin dein Mensch
Tim Benzko: Nur noch kurz die Welt retten (https://www.youtube.com/watch?v=4BAKb2p450Q)
Franz Kafka (1913): Das Unglück des Junggesellen i: Tilling, Gitte etl. al "Greif zu", Gyldendal 2014, s. 73 + 148-149

Omfang ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kulturbegegnungen

Forløbet har fokus på udfordringer i forbindelse mellem kulturmødet mellem forskellige nationer - og hvorledes de mennesker, der er involveret i dette kulturmøde, håndterer mødet mellem forskellige nationer og kulturer.
Til at beskrive dette kulturmøde benyttes begreber som "Pluralistische Integration, Assimilation und Segregration".

Kernestof:
Der Schwarzfahrer: https://www.youtube.com/watch?v=nWnSv0MMTns
"Was ist Integration" i: Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann: "Wer bin ich", Gyldendal 2020
Mesut Özil: "Die Magie des Spiels", i: ibid
Podcast: Arbeitskraft aus der Türkei: https://www.dw.com/de/arbeitskraft-aus-der-t%C3%BCrkei/a-15516158
Erdal Sezer" Es wird immer etwas Fremdes bleiben, i: "Hier ist meine Heimat", Tyskforlaget 2010
Film: "Almanya - Willkommen in Deutschland"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer