Holdet 2023 Ty/1cfk Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Mette Paaske Christiani
Hold 2023 Ty/1cfk Ty (1cfk Ty, 2cfk Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Thema 1 Nur die Liebe zählt
Titel 2 Thema 2 Familie und Identität
Titel 3 Thema 3 Es war einmal... die DDR
Titel 4 Thema 4 Gewalt und Verbrechen
Titel 5 Thema 5 Kulturbegegnungen
Titel 6 Thema 6 - Deutsche Märchen
Titel 7 Små afbræk i undervisningen (ikke eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Thema 1 Nur die Liebe zählt


Vi ser film, læser tekster og hører musik, som handler om kærlighed. Fokus er mundtlig sprogfærdighed. At vække elevernes passive ordforråd - samt naturligvis at lære nye gloser til at tale om emnet. Der afsluttes med filmen "Im Juli", hvor eleverne i små grupper laver en mundtlig præsentation med fokus på personernes udvikling, tema og afslutningsvist en vurdering af filmens kvaliteter. Så vidt muligt efterlignes oplægsformen den mundtlige eksamen, men uden megen dialog.

Det skriftlige arbejde lægger sig op ad de tekster, vi har læst og arbejdet med, når fokus ikke er grammatikforståelse.

Der er læst følgende tekster:

Kurzfilm: Verpasst
https://www.youtube.com/watch?v=PdPX8TyYQsU


Andreas Bourani: Auf anderen Wegen (2014)
https://www.youtube.com/watch?v=m-Ik3yy728Y

Wolfgang Borchert: Das Brot (1946)
IN Kurzum, Homann og Wikkelsø Pedersen, Tyskforlaget, 2005, s. 25-27

Gudrun Pausewang: Ein rotes Kleid (1988)
In Beziehungen af Margit Graves Poisaing, Systime, 1993, s. 8-10

Uwe Greiner: Beinahe (kortfilm)
https://www.youtube.com/watch?v=xKkMxwRjXzY


Filmen: Im Juli af Fatih Akin (2000)

Das Hohelied der Liebe
Nach Paulus, dem 1. Brief an die Korinther

Forløbet indgår med en vægt på 10%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Thema 2 Familie und Identität

Vi læser forskellige tekster, som enten omhandler problemer i familien, det at være anderledes eller problemer med at finde sin identitet. Nogle tekster rummer alle problematikker. Teksternes sværhedsgrad i forhold til første forløb har fået et nøk opad.

Forløbet afsluttes med et blik på Tysklands identitet som nation - eleverne er præsenteret for de væsentligste begivenheder i tysk historie fra slutningen af 2. verdenskrig og til murens fald. De kender begreber og begivenheder i overskrifter som
Heimkehrer/Spätheimkehrer
Trümmerfrauen
die Marshall-Hilfe
die Teilung Deutschlands
das Wirtschaftswunder
der Mauerbau und Mauerfall.
I den forbindelse har vi set filmen "Das Wunder von Bern", hvor eleverne har trænet den mundtlige præsentation (8 min) og samtalefærdighed.

Der er læst følgende tekster:

- Familien in Deutschland jetzt in der Minderheit fra Die Welt d. 15.05.2013 (forkortet)
- Max Bollinger: Sonntag, fra antologien Wie man lebt af Grethe Møller,  s. 47-52, Systime 2005
- Margrett Steenfatt: "Vater im Baum", IN "Reise, Tod und Träume", s. 6-8, Tyskforlaget 2002

- Paul van Dyk und Peter Heppner: Wir sind wir https://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM

- Paul van Dyk und Peter Heppner: Wir sind wir
http://adeaf.nice.free.fr/wirsindwir.pdf

Julia Franck: Streuselschnecke (2000)

- Film: Das Wunder von Bern (Tyskforlaget)

Forløbet indgår med en vægt på 10 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Thema 3 Es war einmal... die DDR

Eleverne lærer at kunne tale om
- årsagerne til Tysklands deling,
- livet i DDR
- livet med Stasi og overvågning
- murens opførelse og dens konsekvenser
- ofre for Stasi og DDR-regimet
- Juniopstanden i 1953 + optakten til murens fald 1989
- Murens fald


- Die Teilung Deutschlands und Info über die DDR – ein Überblick
selvfremstillet materiale

-Susanne Fritsche: Die Mauer ist gefallen
IN: Hüben und Drüben, Gyldendal, 2008 s. 10-13

- Die Mauer und die Stasi
artikler fra www.sowiewo.de

- Eingemauert – Die innerdeutsche Grenze
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k                                 

- Opfer der Berliner Mauer: Peter Fechter (Artikel fra internettet - ikke længere tilgængelig)

- Optakt til opførelsen af muren indtil minuttal 3.40:
https://www.youtube.com/watch?v=6RH16h1ToMc

- Om muren:
https://www.youtube.com/watch?v=iZOFjR9oFtk

- Klip fra filmen „Der Tunnel“, der "viser ”forløbet med Peter Fechter”
https://www.youtube.com/watch?v=1jYxv3DV-9g&list=RD1jYxv3DV-9g&t=284

- Das Ministerium für Staatssicherheit
IN: Literatur um die Jahrhundertwende, Kaleidoscope, 2001

- DDR-Hymne: Auferstanden aus Ruinen
IN: Hüben und Drüben, Gyldendal, 2008 s. 22

Simpleshow erklärt den Mauerfall
https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo

Mauerfall:
https://studyflix.de/geschichte/mauerfall-1989-4736

- Uddrag af filmen: Das Leben der Anderen, 2006 (Den indledende forhørsscene for at visualisere Stasis arbejdsmetoder)
Florian Henckel von Donnersmarck

-Filmen: Das schweigende Klassenzimmer af Lars Krause (2018) - lånt via filmcentralen

- Weg mit der Grenze af Gudrun Pausewang (1982)
IN Weitblick. Moderne Kurzprosa af Vita Braagaard, s. 10-15, Gyldendal 1991

Forløbet indgår med en vægt på 20 %
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Thema 4 Gewalt und Verbrechen

Der arbejdes med ordforråd til beskrivelse af forbrydelser, deres konsekvenser og diskussion af skyld og straf. Hovedfokus er at indgå i en samtale om skyld, uskyld, moral, etik, forbrydelse og straf,


• Ferdinand von Schirach: Einsam
Fra: Helle Egendal: Gattungen Gyldendal 2017

• Ferdinand von Schirach: Kinder
• Ferdinand von Schirach: DNA
Fra: Uffe Hartvig Larsen: Schuld, Tyskforlaget 2013

• CFU: Filmatiseringen af DNA

Suppl. Stof: Stalking
• Podcast om forbrydelser: Mordlust – Verbrechen und ihre Hintergründe Paulina Krasa und Laura Wohlers – 2. del  - fra minuttal 31:38-slut
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/41-stalking/id1413425371?i=1000472515537
Afsnittet handler om Stalking

Forløbet indgår med en vægt på 20%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Thema 5 Kulturbegegnungen

Omdrejningspunktet har været kulturmødet mellem de tyrkiske gæstearbejdere, der i 1960'erne kom til Tyskland og tyskerne. Eleverne har arbejdet med baggrundsviden: Marshall-hjælp - Wirtschaftswunder - mangel på arbejdskraft - gæstearbejdere og dem, der efter 70'ernes krise valgte at blive i Tyskland. Spørgsmålet om, hvor Heimat er, har været et tilbagevendende tema i emnet. Klassen haft besøg af elevambassadører fra det danske mindretal i Tyskland i forbindelse med en sprogdag, hvor de har talt om at høre til/føle sig fremmed. Afslutningsvis har vi set på statistik om Integration og uddannelse for efterkommere

1. Arbeitskraft aus der Türkei
http://www.dw.com/de/arbeitskraft-aus-der-türkei/a-15516158

2. Planet.wissen.de – Geschichte der Gastarbeiter:https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/geschichte_der_gastarbeiter/index.html


3. Erdal Sezer: Es wird immer was Fremdes bleiben
In: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget, 2010 s. 16-18


4. Nevfel Cumart: Gedichte über Heimat

In: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget, 2010 s. 44
Über Heimat I und II + Zwei Welten

5. Uddrag af filmen: Almanya – Willkommen in Deutschland, 2011
Von Yasemin Şamdereli

6. Integration von Türken in Deutschland

https://www.bpb.de/kurz-knapp/zahlen-und-fakten/soziale-situation-in-deutschland/61646/bevoelkerung-mit-migrationshintergrund/

Deutsche Welle: Türkisches Leben in Deutschland: Wie alles begann & wie es heute ist
https://www.youtube.com/watch?v=Xnav0aOxePo



            
Forløbet indgår med en vægt på 20%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Thema 6 - Deutsche Märchen

I forløbet er der arbejdet særligt med ordforråd og eventyret som genre. Eleverne er blevet præsenteret for grundbegreber og genretræk i eventyranalyse som fx aktantmodel. Vi har talt om forskelle mellem Kunstmärchen und Volksmärchen


VOLKSMÄRCHEN:

Rumpelstilzchen
Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich


IN: Deutsche Märchen, Erik Wikkelsø Pedersen, Systime, 1986

KUNSTMÄRCHEN:
Gudrun Pausewang: Weg mit der Grenze
In: Weitblick, Vita Braagaard Gyldendal, 1991

Erich Kästner: Das Märchen vom Glück
IN: Deutsch Märchen, Erik Wikkelsø Pedersen, Systime, 1986


Forløbet indgår med en vægt på 20%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Små afbræk i undervisningen (ikke eksamensemne)

Eleverne har

- haft besøg af elevambassadørerne til en samtale om det at vokse op med/i to sprog og kulturer.
- haft besøg af Anette Herzog, som fortalte om opvækst og ungdom i DDR
- haft besøg af udvekslingselever fra Hessen
- haft et miniforløb om det Tyske valg og tilegnet sig viden om de tyske partier.
- undervist og besøgt elever i 8 klasse i grammatik og samtalefærdighed  - Petersmindeskolen i Vejle
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer