Titel
1
|
Grupper, konflikt og ondskab
Forløbet undersøger hvordan mennesker og de grupper, de er en del af, gensidigt påvirker hinanden, ligesom vi retter blikket mod at forstå ondskab og hvad der kan skabe ondskabsfuld adfærd.
Der arbejdes med forskellige typer af grupper (de 8 gruppetyper, fx egengruppe og fremmedgruppe), Sherifs gruppedefinition (de fire kendetegn), samt begrebet massehypnose og flokmentalitet.
Derudover har vi arbejdet med forskellige eksempler på gruppepåvirkning; herunder Sherifs forsøg Robbers Cave (de to drengegrupper, der er på lejr), Asch' forsøg om konformitet (streg-forsøget), Janis' begreb gruppetænkning samt Stoners begreb gruppepolarisering.
Herefter har vi haft fokus på kulturmødet med særligt blik for stereotyper og fordomme, ligesom vi har talt om perception som begreb. I den forbindelse så vi dokumentaren "Konfrontation" med drengene fra Aalborg og Gellerup, ligesom vi så et kort udddrag af dokumentaren "I politiets vold" samt dokumentaren "Tortur i ungdomsfængslet".
Vi har desuden haft fokus på, hvordan konflikter mellem grupper opstår - vi har her talt om både den realistiske konfliktteori og den sociale identitetsteori. Eleverne har her mødt forskellige undersøgelser: "Dukketesten" samt "A Class Divided".
Herefter arbejdede vi med Zimbardos berømte undersøgelse "Stanford Prison Experiment", hvor vi talte om relevante socialpsykologiske begreber, ligesom eleverne skulle forholde sig kritisk til forsøget og den store kritik, forsøget sidenhen har mødt.
Vi har også set Milgrams lydighedseksperiment, hvor vi talte om autoritetens betydning, ligesom eleverne her skal øve deres metodiske færdigheder i form af refleksion over forskningsmetode, fejlkilder og etik.
Forløbet har desuden haft fokus på ondskab - vi har talt om definitionen af ondskab, ligesom vi har arbejdet med moralsk frakobling som en måde at forsvare ondskabsfulde handlinger på. Vi har set nærmere på Goldbergs teori om opvækstens betydning for destruktiv adfærd, ligesom vi har talt om fravær af empati og fravær af selvkontrol som mulige faktorer ift. at udvise ondskabsfuld adfærd. Eleverne har hørt Tedtalk af Baron-Cohen, ligesom vi har set og analyseret dokumentaren "En morder vender hjem" om Peter Lundin.
iBog:
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave). Side-id: pp5500, pp5537, pp5536, pp5535, pp11564, pp12491, pp5665, pp5237, pp5629, pp5628, pp5633, pp5630, pp5632, pp5631
https://psykveje.systime.dk/?id=4518
Små cases:
Robbers Cave
Dokumentarer:
”Konfrontation” TV2, 2006 (CFU)
”Lydighedens dilemma” DR1, 2002 (CFU)
"Stanford Prison Experiment": https://www.youtube.com/watch?v=760lwYmpXbc&t=2s
"DRTV - I politiets vold: Mørk og mistænkt" (ca. 20 min.), dr.dk, 2018
https://www.dr.dk/drtv/episode/i-politiets-vold_-moerk-og-mistaenkt_192717
"Tortur i ungdomsfængslet" (CFU)
Små videoklip:
Videoklip omkring dukketesten: https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E
Video omkring kritik af Stanford: https://www.youtube.com/watch?v=IRR7CwdHxUE
Artikler:
Signe Terp: "Som 15-årig blev Lasse Lockenwitz hooligan", Berlingske.dk, 2021
Aage Borchgrevink: "For at forstå Anders Behring Breiviks had til samfundet er det nødvendigt at søge tilbage til hans tidligste leveår", Information.dk
Engelsksproget materiale:
Asch' conformity experiment: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&t=18s
Jane Elliots forsøg "A Class Divided": https://www.youtube.com/watch?v=8pO5xyaxa5w
Most people are sheep: https://www.youtube.com/watch?v=UFW9Nf9WB4I
Tedtalk - Baron-Cohen: https://www.youtube.com/watch?v=nXcU8x_xK18
Eleverne har i dette forløb læst ca. 60 normalsider
|