Holdet 2024 ps/2Force ps2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Louise Bak-Aagaard
Hold 2024 ps/2Force ps2 (2Force ps2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grupper, konflikt og ondskab
Titel 2 Omsorgssvigt og udviklingspsykologi
Titel 3 Livet som gymnasieelev

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grupper, konflikt og ondskab

Forløbet undersøger hvordan mennesker og de grupper, de er en del af, gensidigt påvirker hinanden, ligesom vi retter blikket mod at forstå ondskab og hvad der kan skabe ondskabsfuld adfærd.

Der arbejdes med forskellige typer af grupper (de 8 gruppetyper, fx egengruppe og fremmedgruppe), Sherifs gruppedefinition (de fire kendetegn), samt begrebet massehypnose og flokmentalitet.

Derudover har vi arbejdet med forskellige eksempler på gruppepåvirkning; herunder Sherifs forsøg Robbers Cave (de to drengegrupper, der er på lejr), Asch' forsøg om konformitet (streg-forsøget), Janis' begreb gruppetænkning samt Stoners begreb gruppepolarisering.
Herefter har vi haft fokus på kulturmødet med særligt blik for stereotyper og fordomme, ligesom vi har talt om perception som begreb. I den forbindelse så vi dokumentaren "Konfrontation" med drengene fra Aalborg og Gellerup, ligesom vi så et kort udddrag af dokumentaren "I politiets vold" samt dokumentaren "Tortur i ungdomsfængslet".

Vi har desuden haft fokus på, hvordan konflikter mellem grupper opstår - vi har her talt om både den realistiske konfliktteori og den sociale identitetsteori. Eleverne har her mødt forskellige undersøgelser: "Dukketesten" samt "A Class Divided".

Herefter arbejdede vi med Zimbardos berømte undersøgelse "Stanford Prison Experiment", hvor vi talte om relevante socialpsykologiske begreber, ligesom eleverne skulle forholde sig kritisk til forsøget og den store kritik, forsøget sidenhen har mødt.
Vi har også set Milgrams lydighedseksperiment, hvor vi talte om autoritetens betydning, ligesom eleverne her skal øve deres metodiske færdigheder i form af refleksion over forskningsmetode, fejlkilder og etik.

Forløbet har desuden haft fokus på ondskab - vi har talt om definitionen af ondskab, ligesom vi har arbejdet med moralsk frakobling som en måde at forsvare ondskabsfulde handlinger på. Vi har set nærmere på Goldbergs teori om opvækstens betydning for destruktiv adfærd, ligesom vi har talt om fravær af empati og fravær af selvkontrol som mulige faktorer ift. at udvise ondskabsfuld adfærd. Eleverne har hørt Tedtalk af Baron-Cohen, ligesom vi har set og analyseret dokumentaren "En morder vender hjem" om Peter Lundin.


iBog:
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave). Side-id: pp5500, pp5537, pp5536, pp5535, pp11564, pp12491, pp5665, pp5237, pp5629, pp5628, pp5633, pp5630, pp5632, pp5631
https://psykveje.systime.dk/?id=4518

Små cases:
Robbers Cave

Dokumentarer:
”Konfrontation” TV2, 2006 (CFU)
”Lydighedens dilemma” DR1, 2002 (CFU)
"Stanford Prison Experiment": https://www.youtube.com/watch?v=760lwYmpXbc&t=2s
"DRTV - I politiets vold: Mørk og mistænkt" (ca. 20 min.), dr.dk, 2018
https://www.dr.dk/drtv/episode/i-politiets-vold_-moerk-og-mistaenkt_192717
"Tortur i ungdomsfængslet" (CFU)


Små videoklip:
Videoklip omkring dukketesten: https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E
Video omkring kritik af Stanford: https://www.youtube.com/watch?v=IRR7CwdHxUE

Artikler:
Signe Terp: "Som 15-årig blev Lasse Lockenwitz hooligan", Berlingske.dk, 2021
Aage Borchgrevink: "For at forstå Anders Behring Breiviks had til samfundet er det nødvendigt at søge tilbage til hans tidligste leveår", Information.dk

Engelsksproget materiale:
Asch' conformity experiment: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&t=18s
Jane Elliots forsøg "A Class Divided": https://www.youtube.com/watch?v=8pO5xyaxa5w
Most people are sheep: https://www.youtube.com/watch?v=UFW9Nf9WB4I
Tedtalk - Baron-Cohen: https://www.youtube.com/watch?v=nXcU8x_xK18

Eleverne har i dette forløb læst ca. 60 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Omsorgssvigt og udviklingspsykologi

Eleverne får kendskab til udviklingspsykologien.
Forløbet starter ud med et fokus på omsorg og omsorgssvigt - her ser eleverne dokumentaren "Blodets Bånd", som vi analyserede ud fra viden om de fire former for omsorgssvigt samt Kari Killens 7 reaktionsmåder, som omsorgssvigtede børn kan udvise.
Vi rettede herefter blikket mod Eriksons psyko-sociale teori om barnets udvikling. Eleverne får kendskab til begrebe udviklingskrise, ligesom vi arbejdere med de to første faser i Eriksons teori. Eleverne får kendskab til, hvordan faseteorier kan kritiseres.

Herefter så vi nærmere på den moderne spædbarnsforskning som optakt til Sterns teori om de fem selvfornemmelser. Eleverne arbejder med Sterns tre første selver med særligt fokus på det begyndende selv (medfødte færdigheder, tværmodal perception og vitalitetsfølelser), kerneselvet (ansigtsduetter og de ting, børnene lærer gennem ansigt-til-ansigt samspil: tilknytning, kommunikation og følelsesmæssig smitte. Eleverne møder også begreberne om over- og understimulering samt det subjektive selv (intentioner, fælles opmærksomhedsfokus, affektiv afstemning og fejlafstemning). Vi ser nærmere på undersøgelsen "Stillface-experiment".

Efterfølgende ser vi nærmere på Bowlbys tilknytningsteori, hvor vi bl.a. taler om vigtigheden af en tryg base samt den selektive tilknytning, ligesom vi ser nærmere på Ainsworths tanker om de fire tilknytningsmønstre, som hun fandt med udgangspunkt i Fremmedsituationstesten. Eleverne så her et kort klip af The Strange Situation.

I forlængelse heraf så vi dokumentaren om Jørn ("Er du mors lille dreng?")
Eleverne får også kendskab til Harlows abeforsøg ift. at forstå vigtigheden af tilknytning, omsorg og tryghed.

I forlængelse heraf talte vi om neuropsykologien med særligt fokus på, hvordan en nervecelle fungerer og betydningen af omsorg og stimulation for hjernens udvikling. Her så vi dokumentaren om Noah ("Drengen uden hjerne").

Afslutningsvist havde vi fokus på begreberne om risiko og resiliens. Her har vi haft fokus på Kauai-undersøgelsen, ligesom vi så dokumentaren om Lisbeth (Min barndom i helvede) og talte om de faktorer, der hjalp Lisbeth på vej.

Undervejs arbejdes der med forskellige små cases og begrebslister, ligesom vi ser små videoklip samt dokumentarerne "Blodets Bånd", "Min barndom i helvede" og "Er du mors lille dreng?". Eleverne har også set et uddrag af dokumentaren "Drengen uden hjerne".

Eleverne har også hørt et foredrag med Florence McLean, som også talte ind i opvækstens betydning ift. seriemordere. Dette kobler sig også til vores første forløb om grupper, konflikt og ondskab.

iBog:
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave): side-ID pp5128, pp5129, pp5052, pp5050, pp5043, pp5132, pp5329, pp5123,
https://psykveje.systime.dk/?id=4518

Pdf-sider:
"PsykC: Grundbog til psykologi på C-niveau" af Magnus Riisager, Forlaget Frydenlund, s. 60-65 (word dokument om Sterns teori)

Artikler:
"Case: Lone og Trine"
"Casen om Mads, 4 år"

Videoklip (Engelsksproget materiale):
Følelsesmæssig smitte: https://www.youtube.com/watch?v=8VhSwbQ1rk0
Still face eksperimentet: https://www.youtube.com/watch?v=f1Jw0-LExyc
Strange Situation/Fremmedsituationstesten: https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU
Harlows abeforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I&t=16s
Overstimulated baby: https://www.youtube.com/watch?v=A0zchTR22Xk


Dokumentarer:
"Blodets Bånd"
"Er du mors lille dreng?"
"Min barndom i helvede": https://www.youtube.com/watch?v=H6n-L8w_wDQ
"Drengen uden hjerne"

Eleverne har i dette forløb læst ca. 50 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Livet som gymnasieelev

Forløbet har haft fokus på, hvad der spiller ind i livet som gymnasieelev; præstationer, pres og forventninger - og på den anden side hvem man er i form af personlighed og identitet.

Vi startede forløbet ud med et fokus på hukommelse, idet hukommelse er en vigtig faktor for både vores eksistens, men også vores muligheder for læring i skolen.
Herefter rettede vi blikket mod personlighed og identitet i et forsøg på at belyse, hvilken rolle det spiller både i og udenfor skole.
Vi har set nærmere på det senmoderne samfunds kendetegn, herunder de mange valg og den narcissistiske ungdom, ligesom vi har talt om, hvad de sociale medier gør ved os.
Vi har haft fokus på selvkontrol som en vigtig faktor - både ift. at præstere i skole, men også som en væsentlig faktor i tilværelsen som helhed. Herefter talte vi om både ydre og indre motivation, ligesom vi har haft fokus på karakterer og præstationer samt de tilgange, eleverne kan have til skolearbejdet.
Vi vendte kort kønsforskelle på drenge og piger, inden vi rettede blikket mod stress. Vi talte om akut og kronisk stress samt de forskellige ydre og indre faktorer, der har betydning. Vi sluttede forløbet af med at se nærmere på coping - herunder aktiv og passiv coping samt problemfokuseret og emotionsfokuseret coping.

iBog:
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave): side-ID pp5236, pp 5664, pp5422, pp5419, pp5414, pp5413, pp5425, pp5424, pp5416, pp5290, pp5574, pp5806
https://psykveje.systime.dk/?id=4518

eBog: "Evolutionspsykologi" af Christian Skjødt Pedersen, uddrag omkring stenalderhjernen (udleveret som word dok.)
eBog: "Temaer til psykologi" af Christian Skjødt Pedersen, tekst omkring Karakterer og præstationskultur (udleveret som word dok.) + tekst omkring køn og kønsforskelle
eBog: "Psyk C" af Magnus Riisager omkring stress, krav-kontrol modellen og anstrengelse-belønning-ubalance modellen (siderne er udleveret som word dok.)
eBog: Psyk C" af Magnus Riisager omkring aktiv og passiv coping

Artikler:
Nina Kristiansen (2013): "Hvorfor kan vi ikke huske det, vi lærer i skolen?", Videnskab.dk
Anne Ringgaard (2017): "Folkeskolen bør teste elevernes personlighed", Videnskab.dk
Nilo Zand (2009): "Internettet skaber de unges identitet", Berlingske.dk
Rasmus Karkov (2011): "Facebook får os til at føle os som tabere", Videnskab.dk
Christian Bennike (2013): "Selvkontrol er afgørende for børns succes"
Børns Vilkår (2020): "Ny rapport om stress blandt børn og unge: "Jeg føler mig som et omvandrende tal""
"25-årige Camilla: Jeg kastede håndklædet i ringen"

Engelsksproget materiale/videoklip:
Clive Wearing - the man with no short term memory: https://www.youtube.com/watch?v=Vwigmktix2Y
What's on your mind?: https://www.youtube.com/watch?v=QxVZYiJKl1Y
A Social Life: https://www.youtube.com/watch?v=GXdVPLj_pIk
Marshmallow test: https://www.youtube.com/watch?v=wi8jqjo8sV8

Videoklip:
Køn og kønsforskelle: https://www.youtube.com/watch?v=Y2Wagpz1dzk

Eleverne har i dette forløb læst ca. 60 normalsider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer