Holdet 2024 Bk/3abcktu Bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Jonas Wolter
Hold 2024 Bk/3abcktu Bk (3abcktu Bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det skønne og grimhedens æstetik
Titel 2 Kunst og identiteter
Titel 3 Form og flade
Titel 4 Det antropocæne - natur og kultur
Titel 5 Kunstens fortællinger
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det skønne og grimhedens æstetik

I introforløbet på b-niveau har eleverne arbejdet med forskellige former for kunstnerisk proces samt diskuteret forskellige former for kunstsyn: Det klassiske overfor samtidskunstens avantgarde. Analytisk har eleverne set og arbejdet med værker både indenfor det klassiske og samtidskunsten og set sidstnævnte som en modreaktion på førstnævnte.

Praktisk har eleverne lavet klassiske tegninger af afstøbninger, skulpturer i ler, landskabsmalerier, arkitekturmalerier inspireret af guldalderen og et avantgardistisk miniprojekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kunst og identiteter

I forløbet om kunst og identitet har eleverne set på og diskuteret, hvordan kunsten kan udtrykke ens identitet og generelt hvad der præger ens identitet. Eleverne har i den forbindelse arbejdet med socialanalysen og beskæftiget sig med flere teorier indenfor samtidskunsten, herunder feminismen.

Eleverne har arbejdet med selvportrættet og i et miniprojekt arbejdet med forskellige vinkler på emnet kunst og identitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Det antropocæne - natur og kultur

I forløbet om det antropocæne har eleverne beskæftiget sig med forholdet mellem menneske og natur, og hvordan kunsten har afbildet naturen kunsthistorisk og i nyere tid sætter forholdet på spidsen.

Praktisk har eleverne udarbejdet større landskabsmalerier.
Eleverne har i samarbejde med Fab Lab og forskere fra SDU arbejdet med at fremstille bio-farver, som senere er blevet anvendt til at male akvareller af planter i forskellige blomstringsstadier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kunstens fortællinger

I forløbet om kunstens fortællinger har eleverne arbejdet teoretisk med, hvordan kunsten op til 1900 handlede om mytologi, historie og religion, men den samlende fortælling i moderne tid er gået i oplysning. Vi har desuden diskuteret behovet for fortællinger i samfundet.

Praktisk har eleverne udarbejdet illustrationer til et selvvalgt litterært værk og dernæst lavet linoleumssnit med en fortælling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt på b-niveau.
Projektet går ud på, at eleverne selvstændigt udarbejder og undersøger en problemstilling. Det er et krav, at problemstillingen ligger op til, at eleverne inddrager kunsthistorisk teori samt udarbejder eksperimenterende undersøgelser i form af praktisk/kunstnerisk arbejde, som munder ud i et færdigt værk, der kan analyseres med afsæt i fagets metoder.

I den praktiske del har eleverne selv kunne vælge materialer og udtryksform. Det forventes, at eleverne demonstrerer en grundig viden om relevante kunstneriske perioder og kunstnere, som de har ladet sig inspirere af. I forhold til den analytiske del forventes det, at eleverne er i stand til at anvende relevante analytiske elementer fra fagets tre metoder: formal-, betydnings- og socialanalysen.

- Digital portfolio med skitser og procesbilleder (powerpoint)
- Praktisk færdigt værk
- Evt. tekster/video om relevante kunstnere, stilarter og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer