Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 Sa/3g2HF Sa - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau
Samfundsfag B
Lærer(e)
Dennis Lunding Nielsen
Hold
2024 Sa/3g2HF Sa (
3g2HF Sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Identitet og ungdomsliv i det senmoderne samfund
Titel 2
Det moderne demokrati
Titel 3
Økonomi og velfærd
Titel 4
Medier, politisk kommunikation og fake news
Titel 5
Kriminalitet og bandekonflikt
Titel 6
Danmark, EU og en global verden
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Identitet og ungdomsliv i det senmoderne samfund
I dette første forløb har vi haft fokus på grundlæggende sociologi. Både mikro- og makro perspektiver er blevet berørt.
I forløbet har vi været omkring følgende emner:
- Traditionelle, moderne og senmoderne samfundstyper.
- Socialisering i senmoderniteten
- Socialkarakter og sociale roller
- Teori om det senmoderne fordele og ulemper: Anthony Giddens og Thomas Ziehe
- De frie valg og accelerationssamfundet - Hartmut Rosa
- SoMe og digitale identiteter
- Teorier om køn og kønsroller
- Livsstil og Pierre Bourdieu
Indhold
Kernestof:
Figurer - Luk Samfundet Op
Figurer fra bogen - Fri eller fortabt
Forløb i 3g2HF Sa - Identitet og ungdomsliv i det senmoderne samfund.docx
Kristeligt Dagblad: Seks generationer og deres kendetegn
Læreplaner til stx
Tobias Matthiesen,mfl.: FRI ELLER FORTABT, COLUMBUS; sider: 10-14
Fri eller fortabt s. 10-14.pdf
Samfundstyper.pdf
Figur samfundstyper.pdf
TobiasMatthiesen,mfl.: FRIELLERFORTABT, COLUMBUS; sider: 18-22, 26-31, 34-38, 41, 65-67, 71-73, 83-87, 98-101, 116-117, 153-161, 187-193, 197-199
Fri eller fortabt s. 18-22 + 41.pdf
Læsespørgsmål:
Arbejdsark - Giddens og Ziehe.docx
Konfirmationstale - Det senmoderne samfund.docx
Fri eller fortabt s. 26-31.pdf
Arbejde med lektien:
Fri eller fortabt s. 98-102 og 116-117.pdf
Diskussionsoplæg 3g2HF Sa.docx
De mange valg - Dating
VIVE: Børn og unges trivsel
Zetland: Her er, hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig)
Erving Goffman - Frontstage og backstage.pptx
Free, Online Crossword Puzzle Maker - Crossword Labs
Information: ’Hold op med at mærke efter i dig selv’
Canva: Infografik
Figur konkurrencestaten
Judit Butler - Det socialt konstruerede køn.docx
Judit Butler
Er du køn elevmateriale.pdf
DS: Kvinder og mænd i 100 år
Undersøgelse af ligestilling.pptx
Akademikerbladet: Tabermænd og vinderkvinder
Gallupkompasset
Arbejdsark Hvordan viser social arv sig.docx
DRTV - Kender Du Typen?: Med farvekort og naturvin
Sprøgsmål til lektien:
Synopsisøvelse 1 - Identitet og ungdomskultur.docx
Figurer Fri eller fortabt
Arbejdsark - Kriminalitetsteorier og Bourdieu.docx
Forløb i 3g2HF Sa - Identitet og ungdomsliv i det senmoderne samfund (til opsamling).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Det moderne demokrati
Forløbet har haft til hensigt at belyse grundlæggende politiske begreber og teorier. I forløbet har vi været omkring:
- Demokratiformer
- Grundlæggende begreber om det danske demokrati
- Valg og valgmetoder
- De moderne vælgere - vælgerteorier
- De politiske ideologier: Liberalisme, konservatisme og socialisme
- Indflydelseskanaler
- De politiske partier og partiadfærd
- Andre politiske systemer: Fokus på USA frem mod præsidentvalget 2024.
Indhold
Kernestof:
Nyhedsindslag - Dansk politik netop nu.pptx
Forløb i 3g2HF Sa - Det moderne demokrati.docx
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Altinget: Ny katastrofemåling for SVM-regeringen
Arbejde med lektien:
Padlet: Hvad er et rigtigt demokrati?
Demokrati og demokratiformer.pptx
Folkeafstemninger: En gave eller en trussel for demokratiet?
Oliver B. Skov, mfl.: Samf på B (3.Udg.), Columbus; sider: 90-94, 105-111, 117-121, 148-156, 192-196
Det danske demokrati - Demokratileksikon.docx
www.grundloven.dk
Arbejdsark - Regering og Folketing.docx
Make a meme
Eastons model
Demokrati og valg i DK.pptx
Information - Grundloven afspejler ikke dagens danske samfund.docx
OliverB.Skov,mfl.: SamfpåB, Columbus; sider: 112-114, 199-204
Læsespørgsmål:
www.socrative.com
Arbejdsark - Vælgerbegreber og teorier.docx
Ét emne topper overraskende stort: Danskernes liste over, hvad de vil have politikerne til at løse
Quiz_Tjek på lektien Moderne vælgerbegreber.pdf
Figur Issuevoting
Figur Michigan-modellen
Ideologifigur
Arbejdsark til liberalismen.docx
Arbejdsark til arbejde selv - Konservatisme og socialisme.docx
Skema de klassiske ideologier.docx
Radikale: Socialdemokratiets uddannelsespolitik er asocial
Figurer fra bogen - Forlaget Columbus
Dit Demokrati | Kontrol med regeringen
TV fra Folketinget - Åbent samråd
Puzzlespil til Lovgivningsprocessen.docx
Padlet: Lovgivningscessen i Danmark
DRTV - Trump vs. Harris: Trumps problem med kvinderne
Arbejdsark - Hvordan bliver man præsident i USA.docx
Harris Trump 2024 Electoral Map Based on Polls - 270toWin
DR: Overblik: Donald Trump vs. Kamala Harris: Hvad mener de? | DR
TV2: "Få tusinde vælgere..."
Figur - Checks and balances
Arbejdsark - De politiske institutioner i USA.docx
Samfundsfag B, Systime - Det amerikanske politiske system.pdf
Partierne i USA og DK
Opgave - Undersøgelse De amerkanske vælgere.pptx
DRTV - Horisont: Håb for Amerika? En korrespondents fortælling
USAs udfordringer, 3. udgave s. 85-88 + 91.pdf
Synopsistræning 2 - Det moderne demokrati.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Økonomi og velfærd
Forløbet har haft til hensigt at orientere eleverne om de vigtigste økonomiske begreber, politikker og sammenhænge. Derudover har velfærdsstaten også været i fokus.
I forløbet har vi været omkring følgende:
- Dansk økonomi netop nu
- Det frie marked og prisdannelsen
- Det økonomiske kredsløb
- Økonomiske grundbegreber og økonomiske mål
- Konjunkturer og målkonflikter
- Økonomisk politik - især finans- og pengepolitik.
- Velfærdsstatsmodeller
- Velfærdsstatens udfordringer
- Løsning af velfærdsstatens udfordringer: Strukturpolitik.
- Konkurrencestaten
Indhold
Kernestof:
Forløb i 3g2HF Sa - Dansk økonomi og velfærd.docx
Danmarks Statistik: Et overblik over dansk økonomi
TV2: Dansk økonomi slår...
DR: Her er fire ting, der holder bukserne oppe på dansk økonomi
Læsespørgsmål:
Kap. 2 - Forlaget Columbus
Udbud og efterspørgselskurver
Bo Isaksen & Dennis Lunding Nielsen: Basal økonomi, Columbus; sider: 16-20, 23-26, 30-37, 41-43, 48-57, 97-100
Arbejdsark - Økonomiske grundbegreber.docx
Inflationen har snuppet 2.000 kroner om måneden fra arbejdsløse
Pilestræde – Berlingskes nyhedspodcast
Sign Up | MindMeister
Figur: Det økonomiske kredsløb
Økonomiske effekter i kredsløbet.docx
Målkonflikter i økonomien.pdf
Økonomiske konjunkturer
Arbejdsark - Konjunktursituation i DK netop nu.docx
Skema over Økonomiske politikker.docx
Politiken: Vismænd: Der er penge nok i kassen, men sæt ikke næsen op efter nye svømmehaller, ny asfalt på vejene eller mere velfærd
Finanspolitik.pptx
Arbejde med lektien:
Danskernes rentebetalinger stiger med 6 mia. i 2024 - DI
Opgave - Hvad betyder renten.pptx
Arbejdsark - Økonomisk hjemmeside 1.docx
Arbejdsark Kendetegn ved den danske velfærdsstat.docx
Arbejdsark - Økonomisk hjemmeside 2.docx
Google drev: Økonomi-hjemmesider
Velfærdsstaten under pres s. 48-54.pdf
Samfundsfag 3g2HF Sa - Økonomi og velfærd 9 (arbejde selv modul).docx
Oliver B. Skov, mfl.: Samf på B (3.Udg.), Columbus; sider: 160-164, 168-172
Brev om Velfærdsstatens udfordringer.docx
Velfærdsmodeller - Udfyldt skema.docx
Opgave - Strukturpolitiske reformer.pptx
Altinget Ajour: Konkurrencestaten
Figurer - Luk Samfundet Op
Google Drev: Økonomi-hjemmesider
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Medier, politisk kommunikation og fake news
Forløbet her har haft til hensigt at belyse de demokratiske og politiske spørgsmål ved moderne medier og politisk kommunikation.
I har i forløbet været igennem følgende:
- Medieudviklingen i Danmark
- Mediernes formelle rolle i demokratiet
- Danskernes medieforbrug
- Medier og meningsdannelse
- Medialisering af politik
- Spin og politisk argumentation.
- Nyheder og nyhedskriterier
- Fake news og betydningen for demokratiet
Indhold
Kernestof:
Forløb i 3g2HF Sa - Medier, politisk kommunikation og fake news.docx
Alliance of democracies - Rapport 2024
Diskussionsoplæg 3g2HF Sa (2).docx
Kageliste - 3g2HF Sa
Medier og politisk kommunikation s. 35-38.pdf
Altinget: Professor om ny magtudredning: Mediebilledet er i opbrud, og det kan ændre demokratiet fundamentalt
Læsespørgsmål til "Medier og politisk kommunikation":
Hypoteser: Danskernes medieforbrug
DR medieudviklingen 2023
Medier og politisk kommunikation s. 66-70.pdf
Læsespørgsmål:
Påvirkningsteorier
Wordwall: Mediernes påvirkning
Arbejdsark Påvirkningsteorier.docx
Medier og politisk kommunikation s. 72-76.pdf
Arbejde med lektien:
DRTV - Nyheder fra DR1, DR2 og DRTV - Se dine nyheder her
Opgave - Produktion af nyhedsindslag.pptx
Radioindslag – Google Drev
Medier og politisk kommunikation s. 44-47.pdf
Arbejdsark - Mediedækningen af politik.docx
Seertal TV
Medier og politisk kommunikation s. 49-52.pdf
Kristeligt Dagblad: Engang samlede TV-Avisen danskerne. Nu er seertallene historisk lave
Fra en til fem stjerner: Her er de bedste og dårligste politiske kampagner
DF-kampagne
DF-kampagne: Pia Kjærsgaard slays✌️
Medier og politisk kommunikation s. 96-100.pdf
Arbejdsark Spinbegreber.docx
Mette Frederiksen: Enhver diskussion om Grønlands fremtid starter og slutter i Nuuk
TV2: Messerschmidt og Grønland
Medier og politisk kommunikation s. 106-109.pdf
Opgave - Politiske kampagneanalyer.pptx
Figurer og tabeller - Forlaget Columbus
Makrelmadder og håndbold-jubel: Er politikernes brug af sociale medier et problem?
Altinget: Sådan står partier, politikere og vælgere: Her er alle januar-tallene fra Epinion : Christiansborg - Altinget.dk
Medier og politisk kommunikation s. 103-106.pdf
Napkin
Padlet: Eksempler på fake news
LIKE s. 128-132.pdf
Arbejdsark Fake news og gruppetænkning.docx
Opgave - Hvad ved vi om fake news.pptx
SF-politiker bliver misbrugt i russisk propaganda - det skal tages alvorligt, siger ekspert
Visualize Any Information with AI | MyLens
LIKE s. 144-150.pdf
Fake News: En Guide til Informationskompetence | MyLens AI
Forløb i 3g2HF Sa - Medier, politisk kommunikation og fake news (til opsamling).docx
Padlet: Medier og politisk kommunikation: Spørgsmål
Synopsistræning 3 - Medier og politisk kommunikation.pdf
Videnskab.dk: Disinformation truer valg verden over. Sådan bekæmper vi det
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kriminalitet og bandekonflikt
Forløbet har haft til hensigt at belyse de vigtigste sociologiske og politiske spørgsmål omkring kriminalitet. Kriminelle bander og bandekriminalitet er brugt som eksempel undervejs.
I forløbet har vi været omkring følgende:
- Kriminalitet og kriminalitetsformer
- Teorier om kriminalitet: Hvem bliver kriminel? (herunder social arv og kriminalitet).
- Kriminalitet og etnicitet
- Med- og modborgerskab
- Straf og strafteori
- De politiske partiers syn på straf.
- Kriminelle bander og teori omkring bandeaktivitet.
Indhold
Kernestof:
Forløb i 3g2HF Sa - Kriminalitet og bandekonflikt.docx
Links til opgave:
Genstart | Kugleregn i København | DR LYD
Politiken - _Folk tænker, at det ikke kan passe, for de hører en anden historie__ Kriminaliteten falder konstant.pdf
DR: EXPLAINER: Forstå hvad den raserende bandekonflikt går ud på, og hvem der kæmper mod hvem
www.canva.com
Videnskab.dk: Markant færre unge begår alvorlig kriminalitet
Opgave - Kriminalitets-udvikling i Danmark.pptx
Victor Bjørnstrup, mfl.: Fra drengestreger til bandekrig, Columbus; sider: 12-18
Læsespørgsmål:
Fra drengestreger til bandekrig s. 12-18.pdf
Arbejdsark Risikovariable for kriminalitet.docx
Statistik - Social arv og kriminalitet.docx
Figurer - Bourdieus begreber
VictorBjørnstrup,mfl.: Fra drengestreger til bandekrig, Columbus; sider: 20-26, 29-36, 39-44, 57-64, 79-83, 90-96, 102-105
SNAP-modellen.pptx
Teorier - Hvorfor bliver man kriminel.docx
Arbejde med lektien:
Fra drengestreger til bandekrig s. 29-36.pdf
Skriveøvelse - Sammenhæng etnicitet og kriminalitet.docx
Fra drengestreger til bandekrig s. 24-26.pdf
Kristeligt Dagblad: Kultur kan forklare indvandreres kriminalitet
Figur: Honnet og anerkendelse
Screencast - Med og modborgerskab.docx
Medborgerskab og modborgerskab - et overblik
Honneths teori om anerkendelse
Arbejdsark Straf mod kriminelle bander.docx
Derfor er bandekrigen næsten umulig at bekæmpe
Fra drengestreger til bandekrig s. 39-44.pdf
Information - En karriere for livet.pdf
DRTV - Exit bandeliv: Kampen for et nyt liv
Fra drengestreger til bandekrig s. 57-61.pdf
Den dømmende magt - Retssystemet.pptx
Arbejdsark - Straf og strafformer i Danmark.docx
Fra drengestreger til bandekrig s. 79-83.pdf
Canva: Plakater
Trækningsgrupper til eksamen: 3g2HF Sa
Fra drengestreger til bandekrig s. 90-96.pdf
Forstå dansk politik på 2 minutter - alternative politiske akser
Opgave - Politikernes og vælgernes syn på straf.pptx
Google drev: Forløbsoversigt til opsamling
Fra drengestreger til bandekrig s. 102-105.pdf
Kristeligt Dagblad: Danskernes retsfølelse afhænger af forbrydelsen
Synopsisøvelse 4 - Kriminalitet og bander.pdf
Godt eksempel på synopsis.pdf
Forløb i 3g2HF Sa - Danmark, EU og en global verden.docx
Infopjece - Danmark og EU.pptx
EU-lande 2025
DR: EU udtrykker massiv opbakning til Danmark i konflikten om Grønland
Oliver B. Skov, mfl.: Samf på B (3.Udg.), Columbus; sider: 129-130
Læsespørgsmål til "Samf på B":
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Danmark, EU og en global verden
Forløbets hensigt har været at at belyse det moderne EU og de udfordringer unionen står overfor. I den forbindelse har vi også været inde på globaliseringen og dennes rolle både i forhold til Danmark og EU.
Fokus været på følgende:
- EU's udvikling og historie
- EU's institutioner
- Demokratisk underskud i EU
- EU's betydning for dansk økonomi
- Globalisering
- Danmark i en global verden
- Danmark i den internationale konkurrence - konkurrenceevne
- Globaliseringens fremtid efter Trump
Indhold
Kernestof:
Minioplæg - EU's institutioner.docx
Figurer og tabeller - Forlaget Columbus
Oliver B. Skov, mfl.: Samf på B (3.Udg.), Columbus; sider: 130-139, 141-144
EU"s tre søjler - Samfundsfag
Arbejdsark - EUs integrationsteorier.docx
Synopsisøvelse 4 - Kriminalitet og bander.pdf
Arbejde med lektien:
Svar-bazar - EUs demokratiske underskud.docx
Befolkningernes syn på EU.pptx
Danskerne er ikke EU-skeptiske. Men de vil bare bevare EU, som det er
Læsespørgsmål:
Synopsisfremlæggelser 3g2HF Sa.docx
Skriveøvelse - EU og dansk økonomi.pptx
Bo Isaksen & Dennis Lunding Nielsen: Basal økonomi, Columbus; sider: 107-109, 112-117
KOF Globalisation Index
Globalisering og international handel.pptx
OVERBLIK: Sådan rammer Trumps toldhammer hele verden
www.mylens.ai
Danske virksomheder flytter til udlandet på stribe: Coloplast flytter 600 arbejdspladser til Ungarn
Flere danske virksomheder flytter produktionen hjem
Arbejdsark - Danmark i den internationale konkurrence.docx
Berlingske: Humlebien kan flyve – Danmarks gode konkurrenceevne er mere end løn
Forløb i 3g2HF Sa - Danmark, EU og en global verden.docx
Google NotebookLM | Note Taking & Research Assistant Powered by AI
JP og Information om Trump og globaliseringens fremtid.pdf
Repetition og opsamling.pptx
Repetitionsskema 3g2HF Sa.docx
Repetition og opsamling – Google Drev
Repetition - Tre forløb, tre figurer.docx
Trækningsgrupper til eksamen_ 3g2HF Sa.docx
Google Drev: Repetitionskemaer 3g2HF Sa
Samfundsfag-B-2020 (bilag Ved det grønne bord).pdf
Eksamen i Samfundsfag B.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938695", "T": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938695", "H": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938695" }