Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Bo Isaksen
|
Hold
|
2024 Id/3g2HF Id (3g2HF Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
7 Sport og politik
Vi startede med at definere sport og brugte her sportens ånd og væsen.
vi introducerede begreberne sportens intensivering: præstationsfokusering, ressource optimering og resultatoptimering.
Sportens væsen kan bruges til at forstå doping i elitesport.
Forløbet fokuserer på elitesport og staters anvendelse af sport for at veksle denne fascinerende kulturelle aktivitet til soft power, international anerkendelse - og for de mellemøstlige stater - øget turisme.
Vi har anvendt Qatar og fodbold-VM 2022 som case.
Vi har undersøgt begrebet dis-empowerment. der er det modsatte (eller negationen) til soft power.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
#1. TEAMBOLD
Teambold er et ukendt spil for eleverne og derfor godt at starte med.
Forløbet har overvejende været induktivt - strategi og taktik er blevet udviklet undervejs.
Vi har fokuseret på.
bredde-dybde
temposkift
mandsopdækning
at "presse mdstanderholdet tilbage" ved at udnytte de særlige regler i Teambold om tackling uden fysisk kontakt.
Forløbet startede med fokus på kaste- og gribeteknik.
Kast med en hånd/ to hænder som basket
Gribeteknik som i basket.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
#2. INLINERS
Timerne har været bygget over samme læst:
1. Tekniktræning
2. Rullehockey (så glemmer man sine tekniske begrænsninger)
Øvelser i at køre ligeud, balance og tryghed
• Start position V
• Hvor mange skøjtetag til den anden side?/ 1 mindre/ 1 mindre
• Skub makker på hofte/træk makker/4 pers.
• Tog: a: skubber på b: står som styres af c: siddende
• Parvis fat med krydsfatning, kør i takt
• Hop over streger: forskudt position med skøjter
• Dans til musik på stedet
• Bøj/stræk ben mens du kører
Bremse
• Plov
• Gyngehest på stedet/ kør forlæns
• Halvmåne: vend ene skøjte 110grader i et hug på stedet
• Alpinbremse: Forudsætter parallelkørsel; svært.
Sving
• Samlede parallelle skøjter.
• Ene skøjte foran den anden. Læn dig mod centrum. Kør på inderside af hjul.
• Det ene ben strakt med vægt kun på baghjul. Drej omkring dette.
Kryds over forlæns
• Stå på stedet, kryds over
• Kør og kryds over
• Prøv 6-dages løb på orange streg
• Kryds over med ene skøjte, sæt af med anden; svært
• Kør i cirkel
• Kør i 8-tal; svært
Parallel-kørsel
• Drej til højre, h skøjte forrest. Venstre: v. skøjte forrest
• Vægt på bagerste hjul, impuls fra hofte
• Hofte bøjet.
Slalom mellem kegler
• Kør parallel / På en skøjte
• V- Citron- kryds-citron- V
Baglæns
Skate – skate – citron
• Gyngehest baglæns
• Halv gyngehest med h, dernæst venstre, skiftevis/parallelt
• Criss cross
Baglæns Krydsover
• Stå på stedet, kryds over
• Kør og kryds over
• Kør i cirkel
• Kør i 8-tal; svært
Vend fra forlæns til baglæns
• Halvmåne bremse uden bremse
• Om forhjul
• Spring
Vend fra baglæns til forlæns
• Spring
• Om baghjul
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
8. Fysiologi
Dette forløb har skullet gøre eleverne klar til at kunne forstå og anvende træningslære.
Der har derfor været foks på den grundlæggende fysiologi og anatomi.
Vi har derefter arbejdet med bevægelsesanalyser og arbejdskraftanalyser med afsæt i de praktiske discipliner.
Begreberne aerob og anaerob effekt og kapacitet har været centrale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#3. PICKLEBALL
Som teambold er pickleball et nyt spil foudfordringer r eleverne.
Der er såvel tekniske som taktiske udefordringer:
TEKNIK:
Serv (der blot rammer feltet / lang-høj /lang- hård / skruet og kort)
Servemodtagning (lang)
3 drop shot
Dinke
Flugte
Lob
TAKTIK
Diagonal dink
Agressivt til køkken
sikkert spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
#4. PERFORMANCE
Forløbet har bestået af lige dele opgavelløsning og udvikling af performance-produkt i grupper.
OPGAVELØSNING
Improvisation
Pararbejde: føre-blive ført, slowmotion, "foran-igennem-ved siden af"
At lave en koreografi: Start - midte - slutning"
Tekniske elementer: Flyve, Jetpack, Gå på væggen.
PERFORMANCE
KRAV TIL PERFORMANCE
• Jeres performance skal tage udgangspunkt i dét musikstykke, I har valgt.
• Jeres performance skal vare min. 3 min/eller musikken fra start til slut
• I skal indtænke og anvende Laban´s system, se BESS
• Der skal være et tema/ en fortælling/ ide / følelse
• I skal anvende pararbejde.
• Der skal indgå mindst et tekniske element af flyv, gå på væggen, jet pack.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
# 5. PARDANS
FORMÅL:
Formålet med forløbet er at opnå en forståelse af de centrale elementer i de tO danse cha cha cha (latin) og jive (latin) Det primære fokus ligger på grundtrin, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans, som kan vises til forløbsprøven.
Cha cha cha:
- Grundtrin (både åben og lukket holdning)
- New York
- Spotdrejning, højre og venstre
- Damedrejning
- Hand to hand
- Triple lock step
Jive:
- Grundtrin
- Dame ud til siden
- Damedrejning
- Chassé ved siden af hinanden
- Kick I
Vindmølle
American spin
Teori:
Vild med dans: Standard og latin: s. 1291-1293
Cha cha cha (latin). Musikforståelse og teori, incl. tælling til grundtrinnet: video 32.A1): s. 1295-1297
Jive(Latin). Musikforståelse og teori: 1302-1303
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
9. Dyrker De sport?
Dette forløb har haft breddeidræt som omdrejningspunkt.
Vi har undersøgt danskernes motions- og idrætsdeltagelse over tid og i forhold til forskellige parametre som uddannelse, køn og alder. og vi har set på hvem, der ikke dyrker motion.
Vi har gjort op med idrættens enhedstese. at elite giver bredde og bredde giver elite, herunder elitesport som forbilleder for ungdommen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
#6. ULTIMATE
Formålet med ultimateforløbet er at eleverne får en grundlæggende indføring i spillets teknik, taktik og ånd. I forløbet arbejdes der først med de grundlæggende kaste- og gribeteknikker, samt spillets regler og ånd.
Derefter inddrages væsentlige taktiske elementer, hvor både angrebs- og forsvarsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate, og derfor væsentlige for elevernes udvikling. Derudover vægtes spillets ånd højt, og eleverne skal derfor være i stand til at vise, at de forstår og agerer efter spillets ånd.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer, samt evnen til at kunne deltage i det færdige spil.
Eleverne forventes at kunne følgende efter forløbet:
• Beherske baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
• Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
• Gribe discen med pandekagegrebet, hvis discen afleveres korrekt
• Gribe discen med pincetgrebet, hvis afleveringen ligger til det
• Kendskab til basale regler (ingen kropskontakt, tackling med tælling, osv.), samt være i stand til at udøve dem i spillet
• Kendskab til ”Spirit of the game”, samt være i stand til at udøve det i spillet
• Taktisk evne til at gøre sig spilbar ved at udføre en stack og et cut
• Taktisk evne til at dække hensigtsmæssigt op og force til en side
• Vide hvad det vil sige at være handler
• Kunne pivotere under pres og aflevere til makker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938699",
"T": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938699",
"H": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938699"
}