Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Mona Andersen
|
Hold
|
2024 bi/2a (2a bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er liv? Cellers opbygning og funktion.
I forløbet har vi arbejdet med:
Hvad er liv?
Pro- og eukaryote celler opbygning. Hos de eukaryote har vi arbejdet med følgende cellestrukturer: mitokondrier, ER, golgi, cellevæg, vakole, kloroplast.
Cellemembranens opbygning, samt transportprocesser: passiv (diffusion, faciliteret diffusion, osmose) og aktiv transport samt endo- og exocytose.
Øvelse:
Pladeforsøg - LB agar og aftryk fra forskellige overflader.
Undersøgelser af celler vha. mikroskoper
Osmose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
På opdagelse i generne
I forløbet har vi arbejdet med:
DNA, herunder nucleotider og baseparringsprincippet.
Proteinsyntesen - translation og transskription.
DNA-replikation og mitose
Karyotype, kromosomanomalier
Mutationer - kromosommutationer (kort) og genmutationer (punktmutationer (tavs, missense, nonsense) og længdemutationer (herunder frame-shift))
Genetik, herunder begreberne: Fænotype, genotype, allelle gener, homo- og heterozygot, recessiv og dominant,
Blodtyper - Codominans
Monogene egenskaber, mendels 1. lov, krydningsskemaer,
Stamtræsanalyser
Laktoseintolerans (MCM6 og LCT-genet)
Cystisk fibrose CFTR-genet
Kønsbundet arv
Genteknologiske undersøgelser (PCR og gelelektroforese)
Fosterdiagnostik
Øvelser:
Bestem din egen genetisk profil
Blodtypebestemmelse ELDON-kort
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost, fordøjelse og sundhed
I forløbet har vi arbejdet med:
Kostens makromolekyler (carbohydrater (saccharider), protein og lipider)
Fordøjelsen (mavesækken, bugspytkirtlen, tyndtarmen, næringsstoffernes optagelse, tyktarmen)
Hurtige og langsomme carbohydrater og glykæmisk indeks
Blodsukkerregulering (insulin, glykogen, glukagon)
Diabetes (type 1 vs. type 2)
Enzymer
Mikrobiel vækst og vækstfaktorer
Mikrobiel vækstkurver
Industriel anvendelse af mikroorganismer
Forsøg:
Kostfiberøvelse
Blodsukkerøvelse
Nedbrydning af protein
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forplantning
I forløbet har vi arbejdet med:
Køn og kønsidentitet
Pubertet
Hormoner og feedback regulering
Mandens kønsorganer og sædcelledannelse
Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus
Befrugtning
Ægløsnings- og graviditetstest.
Kønssygdomme, i grupper arbejdet men en af følgende seksuelt overførte sygdomme:
Klamydia, Kønsvorter, Herpes, Syfilis, Gonorré, HPV eller HIV.
Kunstig befrugtning (IVF)
Fosterdiagnostik (Nakkefold, Doubletest)
Moderkagebiopsi og fostervandsprøve
Øvelse:
Forsøg med ornesæd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evolution
I forløbet har vi arbejdet med:
Evolution
Biologisk variation
Naturlig selektion
Artsdannelse
Darwins finker og birkemåleren
Multiresistente bakterier (udvikling af resistens og antibiotika)
Øvelser:
Genetisk variation
Resistensforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sammenhænge i naturen
I forløbet har vi arbejdet med:
Økosystemer
Energi i økosystemet (Autotrofe/heterotrofe organismer, fotosyntese, respiration, fødekæde og fødenet)
NPP=BPP-R
Døgnvariation i oxygen
Nedbrydning
Abiotiske (fysisk/kemiske faktorer) og biotiske faktorer (Konkurrence Intra- vs. interspecifik konkurrence)
Biodiversitet - kun overfladisk gennemgang
Kulstof kredsløbet
Drivhus effekten
Klimakrisen - overfladisk
Vandløb som økosystem
Abiotiske faktorer
Faunaindeks
Når vandløbet bliver forurenet
Øvelser:
Fotosyntese og respiration hos vandpest
Biologiundersøgelse af Vejle Å.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938710",
"T": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938710",
"H": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938710"
}