Holdet 2024 bi/2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Mona Andersen
Hold 2024 bi/2a (2a bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er liv? Cellers opbygning og funktion.
Titel 2 På opdagelse i generne
Titel 3 Kost, fordøjelse og sundhed
Titel 4 Forplantning
Titel 5 Evolution
Titel 6 Sammenhænge i naturen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er liv? Cellers opbygning og funktion.

I forløbet har vi arbejdet med:
Hvad er liv?
Pro- og eukaryote celler opbygning. Hos de eukaryote har vi arbejdet med følgende cellestrukturer: mitokondrier, ER, golgi, cellevæg, vakole, kloroplast.
Cellemembranens opbygning, samt transportprocesser: passiv (diffusion, faciliteret diffusion, osmose) og aktiv transport samt endo- og exocytose.  

Øvelse:
Pladeforsøg - LB agar og aftryk fra forskellige overflader.
Undersøgelser af celler vha. mikroskoper
Osmose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 På opdagelse i generne

I forløbet har vi arbejdet med:
DNA, herunder nucleotider og baseparringsprincippet.
Proteinsyntesen - translation og transskription.
DNA-replikation og mitose
Karyotype, kromosomanomalier
Mutationer - kromosommutationer (kort) og genmutationer (punktmutationer (tavs, missense, nonsense) og længdemutationer (herunder frame-shift))
Genetik, herunder begreberne: Fænotype, genotype, allelle gener, homo- og heterozygot, recessiv og dominant,
Blodtyper - Codominans
Monogene egenskaber, mendels 1. lov, krydningsskemaer,
Stamtræsanalyser
Laktoseintolerans (MCM6 og LCT-genet)
Cystisk fibrose CFTR-genet
Kønsbundet arv
Genteknologiske undersøgelser (PCR og gelelektroforese)
Fosterdiagnostik

Øvelser:
Bestem din egen genetisk profil
Blodtypebestemmelse ELDON-kort



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kost, fordøjelse og sundhed

I forløbet har vi arbejdet med:
Kostens makromolekyler (carbohydrater (saccharider), protein og lipider)
Fordøjelsen (mavesækken, bugspytkirtlen, tyndtarmen, næringsstoffernes optagelse, tyktarmen)
Hurtige og langsomme carbohydrater og glykæmisk indeks
Blodsukkerregulering (insulin, glykogen, glukagon)
Diabetes (type 1 vs. type 2)

Enzymer
Mikrobiel vækst og vækstfaktorer
Mikrobiel vækstkurver
Industriel anvendelse af mikroorganismer

Forsøg:
Kostfiberøvelse
Blodsukkerøvelse
Nedbrydning af protein
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forplantning

I forløbet har vi arbejdet med:

Køn og kønsidentitet
Pubertet
Hormoner og feedback regulering
Mandens kønsorganer og sædcelledannelse
Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus
Befrugtning
Ægløsnings- og graviditetstest.

Kønssygdomme, i grupper arbejdet men en af følgende seksuelt overførte sygdomme:
Klamydia, Kønsvorter, Herpes, Syfilis, Gonorré, HPV eller HIV.

Kunstig befrugtning (IVF)
Fosterdiagnostik (Nakkefold, Doubletest)
Moderkagebiopsi og fostervandsprøve

Øvelse:
Forsøg med ornesæd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Evolution

I forløbet har vi arbejdet med:

Evolution
Biologisk variation
Naturlig selektion
Artsdannelse
Darwins finker og birkemåleren
Multiresistente bakterier (udvikling af resistens og antibiotika)

Øvelser:
Genetisk variation
Resistensforsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Sammenhænge i naturen

I forløbet har vi arbejdet med:

Økosystemer
Energi i økosystemet (Autotrofe/heterotrofe organismer, fotosyntese, respiration, fødekæde og fødenet)
NPP=BPP-R
Døgnvariation i oxygen
Nedbrydning
Abiotiske (fysisk/kemiske faktorer) og biotiske faktorer (Konkurrence Intra- vs. interspecifik konkurrence)
Biodiversitet - kun overfladisk gennemgang
Kulstof kredsløbet
Drivhus effekten
Klimakrisen - overfladisk
Vandløb som økosystem
Abiotiske faktorer
Faunaindeks
Når vandløbet bliver forurenet

Øvelser:
Fotosyntese og respiration hos vandpest
Biologiundersøgelse af Vejle Å.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer