Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Steffen Nielsen
|
Hold
|
2024 ma/1n ma (1n ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Regneregler og ligninger
Vi har arbejdet generelt om regneregler og ligninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineær funktion
Vi har arbejde med lineær funktion, herunder:
- Forskrift og graf
- Bestemmelse af a og b ud fra to punkter og ved regression
- Lineær matematisk model
- Egenskaber ved lineær model
- Skæring mellem linjer
Bevis/ræsonnement:
- Bestemmelse af a og b
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Procentregning og kapitalfremskrivning
Vi har arbejde med følgende:
- Procentregning
- Kapitalfremskrivningsformlen
- Isolering af de forskellige størrelser i kapitalfremskrivningsformlen
Bevis/ræsonnement
- Redegørelse for kapitalfremskrivningsformlen ud fra eksempel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentiel funktion
Vi har arbejdet med følgende:
- Grafens udseende
- Bestemmelse af a og b
- Egenskaber ved eksponentiel funktion
- Eksponentiel regression
- Fordobling og halvering
- Eksempler på matematisk model
Bevis/ræsonnement
- Bestemmelse af konstanterne a og b.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Statistik
Vi har arbejdet med følgende
- Ikkegrupperet og grupperet observationssæt
- Hyppighed
- Frekvens og kumuleret frekvens
- Typetal/typeinterval
- Middelværdi
- Kvartilsæt og udvidet kvartilsæt
- Kvartilbredde og outlier
- Boksplot
- Sumkurve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Trekantsberegninger
Vi har arbejdet med følgende
- Ensvinklede trekanter
- Retvinklede trekanter
- Pythagoras
- Definition af sinus, cosinus og tangens ud fra enhedscirklen
- Bestemmelse af sider, vinkler og areal i retvinklet trekant
Bevis/ræsonnement:
- Sinus og cosinus i retvinklet trekant
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Trekantskonstruktioner
Vi har arbejdet med følgende:
- Konstruktion af de 5 trekantstilfælde
- Konstruktion af median, vinkelhalveringslinje og højde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning
Vi har arbejde med følgende:
- Kombination og permutation
- Sandsynlighedsfelt
- Hændelse og komplementær hændelse
- A priori og frekvensbaseret sandsynlighed
- Additions- og multiplikationsprincippet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Potens funktion
Vi har arbejdet med følgende:
- Grafens udseende
- Bestemmelse af a og b
- Egenskaber ved potens funktion
- Potens regression
- Eksempler på matematisk model
Bevis/ræsonnement
- Bestemmelse af konstanterne a og b.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vilkårlige trekanter
Vi har arbejdet med følgende
- Sinus- og cosinusrelationen
- Arealformlen for vilkårlige trekanter
- De 5 trekantstilfælde
- Højde, vinkelhalveringslinje og median
Bevis/ræsonnement
- Arealformlen for vilkårlige trekanter
- Sinusrelationen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
Vi har repeteret frem mod både mundtlig og skriftlig eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938738",
"T": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938738",
"H": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938738"
}