Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Tine Thorup Lomholt
|
Hold
|
2024 sa/a (1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvordan er det at være ung i det senmoderne samf?
Forløbet har introduceret eleverne til grundlæggende sociologiske begreber og sammenhænge med særligt fokus på det senmoderne individs socialisering og identitetsdannelse.
Fokusområder:
Hvordan socialiseres vi som samfundsborgere, og hvordan danner vi vores identitet?
- Socialisering: Primær, sekundær og dobbelt
- Socialiseringsarenaer (Figur 2.3, s. 34 i Luk samfundet op)
- Identitet og identitetsbegreber (identitetsbegrebets 4 niveauer, figur 2.7, s. 39 i Luk samfundet op)
Hvordan indgår vi som individer i en familie?
- 4 forskellige familietyper
Hvilke muligheder og udfordringer møder vi som mennesker i det senmoderne samfund?
- Teorier om det senmoderne: Anthony Giddens og Thomas Ziehe
- Samfundsudvikling og socialkarakter: Traditionelt, moderne og senmoderne samfund (myre, snegl, kamæleon)
- Goffman: identitetsdannelse og betydningen af sociale medier i den forbindelse
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
Forløbets faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik og demokrati i DK
Vi har arbejdet med dansk politik. Spørgsmål, vi har stillet os er:
- Hvad kendetegner de politiske ideologier; liberalisme, konservatisme og socialisme og de ideologiske forgreninger?
- Værdi- og fordelingspolitik, og hvordan placerer partier sig på de to dimensioner?
- Hvorfor får værdipolitikken betydning i det senmoderne samfund?
- Hvordan har partierne udviklet sig (partityper)?
- Hvordan forklarer vi partiernes adfærd ifølge Downs, Kåre Strøm og Molin?
- Hvad kendetegner de empiriske demokratiformer (repræsentativt og direkte demokrati)
- Hvordan kan vi forbedre vores demokrati jf. normative demokratiopfattelser? (konkurrence- vs. deltagelsesdemokrati)
- Hvad kendetegner et politisk system (Eastons model)?
- Hvad kendetegner det danske politiske system? (valgmåde, den parlamentariske styringskæde i DK, positiv vs. negativ parlamentarisme, regeringstyper, magtdeling)
- Hvad kendetegner lovgivningsprocessen?
- Hvordan udøves parlamentarisk kontrol med regeringen fra Folketingets side?
- Hvilke muligheder har borgeren for at deltage i demokratiet i DK?
- Hvilke rettigheder og pligter har vi som borgere i et demokratisk samfund?
- er det danske demokrati under pres?
- hvordan påvirker EU dansk politik?
Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Faglige mål:
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (SRP 1: engelsk og samfundsfag undersøger emnet hooliganisme)
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk økonomi 2025
I forløbet har vi arbejdet med følgende spørgsmål:
- Hvilke behov har vi (Maslows behovspyramide), og hvordan kan hhv. stat, civilsamfund og marked imødekomme vores behov (velfærdstrekanten).
- Hvordan sker prisdannelsen på et frit marked?
- Hvad kendetegner vores universelle velfærdsmodel, og hvilke forskelle er der på den universelle, korporative og residuale model?
- Hvilke interne og eksterne udfordringer har den danske, universelle model, og hvilke løsninger er der på disse udfordringer (forskellige løsninger under hhv. nedskærings- og udvidelsesstrategien)?
- Er vi på vej mod en konkurrencestat?
- Hvilke økonomiske mål danner grundlag for økonomisk politik?
- Hvordan kan økonomien påvirkes via finans-, penge- og strukturpolitik?
- I hvilken økonomisk "konjunktursituation" giver det mening at føre hhv. ekspansiv og kontraktiv økonomisk politik?
- Hvordan ses virkninger af forskellige former for økonomisk politik i det økonomiske kredsløb?
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Faglige mål:
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938784",
"T": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938784",
"H": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938784"
}