Holdet 2024 re/3j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Rikke Villumsen
Hold 2024 re/3j (3j re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og religion i det senmoderne samfund
Titel 2 Kristendommen
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Vikingernes religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og religion i det senmoderne samfund

Grundbogen til religion C:
side 18-19, 11-12, 15, 246-250, 267-268
samt læreroplæg om de 3 samfundstyper

Centrale begreber:
Inde-fra, ude-fra, hellig/profan, myte, ritual, Ninian Smarts 7 dimensioner, det traditionelle, moderne og senmoderne samfund, fortryllelse – affortryllelse – genfortryllelse, deocentrisk – antropocentrisk – polycentrisk, lav mobilitet – urbanisering – globalisering, religionssociologiske teorier: deprivation, søgen efter mening og tilknytning, socialisation, teorien om rationelle valg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendommen

I dette forløb er centrale elementer og fænomener i kristendommen gennemgået på videnskabelig, ikke-konfessionel baggrund. Der har været fokus på kristendommens oprindelse, historiske udvikling, nutidige skikkelse og virkningshistorie. Forløbet har indeholdt både udefra- og indefra tekster, herunder klassiske og repræsentative tekster. Eleverne har igennem hele forløbet diskuteret kristendommen ud fra deres eget religiøse eller ikke-religiøse ståsted, og de har øvet sig i at bevare en åbenhed over for (andre) religioners syn på verden mm. Det har været en pointe i forløbet, at eleverne skulle opnå en forståelse for, at religion i mange andre lande end det sekulære Danmark betyder rigtig meget i mange menneskers hverdag, både nationalt og især globalt.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Monoteisme, polyteisme, Bibel, testamente (=aftale), GT og NT, profeti og opfyldelse, messiasforventning, evangelium, skabelse, synd, skyld, syndefald, arvesynd, profet, afmytologisering og myte (Rudolf Bultmann), jødedom, jesusbevægelse, kristendom, treenighed, jødedommens messiasforventning, handlings- versus tankeaspekt, lignelse, næstekærlighed, etik, dogme, ritual, overgangsritual (van Gennep), frelse, nåde, retfærdiggørelse af tro, bod, aflad, sakramente, katolicisme, protestantisme, sekularisme, axis mundi, Ninian Smarts 7 dimensioner, synkretisme, gudsopfattelse, menneskeopfattelse, historisk vs. Mytisk Jesus, kristendommen tilpasses det senmoderne samfund: salmer, gendigtning (fanfiction), Ramsdals trosbekendelse, problemmyte vs. løsningsmyte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam

I dette forløb er centrale elementer og fænomener i islam gennemgået på videnskabelig, ikke-konfessionel baggrund. Der har været fokus på islams oprindelse, historiske udvikling, nutidige skikkelse og virkningshistorie. Forløbet har indeholdt både udefra- og indefratekster, herunder klassiske og repræsentative tekster. Eleverne har igennem hele forløbet diskuteret islam ud fra deres eget religiøse eller ikke-religiøse ståsted, og de har øvet sig i at bevare en åbenhed over for (andre) religioners syn på verden mm. Det har været en pointe i forløbet, at eleverne skulle opnå en forståelse for, at religion i mange andre lande end det sekulære Danmark betyder rigtig meget i mange menneskers hverdag.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Monoteisme, polyteisme, de tre abrahamreligioner, hanif - den første monoteist, åbenbaringsreligion, koran, Sura, hadith, Guden/Allah, Muhammed, profeternes segl, engle, dommedag, frelse, uvidenhedens tid, førislamisk polyteistisk naturreligion, Mekka, Medina, fri vilje versus skæbnetro, islams fem søjler, kabaen, sharia, sharias 4 rødder, fødsel og trosbekendelse, moske, imam, eksempler på islamisk tænkning, 4 retninger i islam IDEALTYPERNE (traditionalisme, sekularisme, modernisme, fundamentalisme), Ninian Smarts 7 dimensioner, forholdet mellem myte og ritual, Arnold van Genneps teori om overgangsritualer.
Konversion og teori: Lewis Rambos 7 trin.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

I dette forløb er centrale elementer og fænomener i buddhismen gennemgået på videnskabelig, ikke-konfessionel baggrund. Der har været fokus på buddhismens oprindelse, historiske udvikling, nutidige skikkelse og virkningshistorie. Forløbet har indeholdt indefratekster, herunder klassiske og repræsentative tekster. Eleverne har igennem hele forløbet diskuteret buddhismen ud fra deres eget religiøse eller ikke-religiøse ståsted, og de har øvet sig i at bevare en åbenhed over for (andre) religioners syn på verden mm. Det har været en pointe i forløbet, at eleverne skulle opnå en forståelse for, at religion i mange andre lande end det sekulære Danmark betyder rigtig meget i mange menneskers hverdag.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Den mytiske Buddha/traditionens Buddha versus den historiske Buddha, Tripitaka, sutra, de tre juveler: Buddha, dharma og sangha, mahayana, theravada (hinayana) og vajrayana, etnisk buddhist, konvertitbuddhist, vestlig buddhist, den buddhistiske trosbekendelse, stupa, samsara, reinkarnation, karma,  den ædle otteledede middelvej, de fireædle sandheder, årsagskæden, livshjulet, skandhaer, lama, nirvanisk buddhisme, karmisk buddhisme, apotropæisk (magisk) buddhisme, synkretisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Vikingernes religion

I dette forløb er centrale elementer og fænomener i vikingernes religion gennemgået på videnskabelig, ikke-konfessionel baggrund. Der har været fokus på asatroens oprindelse, historiske udvikling, nutidige skikkelse og virkningshistorie. Forløbet har indeholdt indefratekster, herunder klassiske og repræsentative tekster. Eleverne har igennem hele forløbet diskuteret buddhismen ud fra deres eget religiøse eller ikke-religiøse ståsted, og de har øvet sig i at bevare en åbenhed over for (andre) religioners syn på verden mm. Det har været en pointe i forløbet, at eleverne skulle opnå en forståelse for, at religion i mange andre lande end det sekulære Danmark betyder rigtig meget i mange menneskers hverdag.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Snorris ældre- og den yngre Edda, førkristen nordisk religion, slægtssamfund, ære og skam, klasseopdeling, kønsroller, offer, ritualer, sonoffer, do-ut-des, konvivie, antropomorf, skabelse og undergang, ragnarok, tidsopfattelse, axis mundi, guderne og deres atributter, kaos og kosmos, aser, vaner, norner, jætter, blót, hov, vi, hlaut, gode/gydje, sejd, Forn Sidr, Harreskovens blotgilde, overgang til kristendom, Åby krucifikset, Ninian smarts dimensioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer