Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Finn Nielsen
|
Hold
|
2024 re/3k (3k re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro samt repetition og prøve
Indefra-udefra og Smarts model
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Ud fra baggrundsviden om islams opståen har forløbet fokuseret på
- Muhammeds 2 centrale roller (den sidste profet og rollemodel/profetens sunna), Muhammed set indefra og udefra
- Skriftsynet: Koranen (Mekka- og Medina-islam) og Hadith
- Religiøs praksis: De 5 søjler, herunder teori om ritual-myte modellen og overgangsritualet
- Tro: De 6 dogmer
- Sharia- lovens 4 kilder, omfang og betydning samt forskellige måder muslimer forholder sig til sharia og det modernes udfordringer (sekularisme, modernisme, traditionalisme, fundamentalisme og islamisme), herunder hvordan modernister forsøger at nytolke kontroversielle koranvers ud fra mildere og mere kvindevenlige læsestrategier med fokus på den historiske kontekst, helheden i Koranens budskab og rummeligheden i de arabiske ords betydning.
- Syn på kønsroller og især kvinder med fokus på forskellen på modernister og fundamentalister, konkret tørklædedebatten
- stor og lille jihad
- minimalisme og maksimalisme
- debat om islam har brug for en reformation
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lene Madsen, mfl.: Grundbogen til religion C - 3.Udg., Systime; sider: 111-117, 123-129, 135-147, 314-316
-
Jens Forman: MUSLIMERNES RELIGION, Systime; sider: 10-14
-
Muhammeds liv tidstavle sml med Jesus samt indefra udefra.docx
-
Tekstanalyse i religion.docx
-
Jens Forman: ISLAM og MUSLIMERNE, Systime; sider: 30-32, 35-40, 80-83, 114, 116-118, 122-126
-
Noter til fromhedslivet og søjlerne 28.08.2023.doc
-
Valfarts-dokumentar
-
Islamsvar - Spørgsmål og svar om Islam
-
Islam og modernitet 20.10.24.doc
-
Man skal have lov til at elske dem man elsker
-
Kan man være dansk og muslim
-
Duaa er muslim: - Jeg gør ting for at være en del af fællesskabet I Jeg tror 2:4
-
JP 16.02.16 Habib Ghasemi - Islam har brug for en reformation.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
- Kristendommens historiske baggrund og forbindelse til de to øvrige Abrahamsreligioner (jødedom og islam) samt forskel til de østlige verdensreligioner, særligt buddhisme
- Den historiske Jesus og Den mytiske Kristus
- Paulus´ betydning som teolog og missionær i urkirken
- Den gamle og Den nye Pagt
- Den kristne grundfortælling (grundlæggelses-, problem- og løsningsmyte)
- Jesus' kritik af farisæernes religiøse praksis
- Modernisme versus fundamentalisme ift. især skriftsyn og homoseksualitet
- Investerings- versus provokationskristendom
- Den lutherske reformation med fokus på klosterkampen og hans nye syn på tro, frelse og gode gerninger
- Bjergprædikenen, Den barmhjertige Samaritaner, Verdensdommen og Den fortabte Søn
- Kristen næstekærlighedsetik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jehovas Vidner
- kendetegn ved en sekt og en kult
- Jehovas Vidners historiske baggrund
- Ziehes begreb om ontologisering
- Kendetegn ved Jehovas Vidners tro (gudsopfattelse, synet på det omgivende samfund og efterlivet) og praksis (mission og forbud mod at modtage blod)
- Synet på tro, frelse og gode gerninger sammenlignet med Luther
- Udstødelse
- Eskatologi ("læren om de sidste tider", verdens undergang, dommedag og en ny verden)
- Reaktualisering (det er nu her i samtiden det er ved at ske) af den kristne urkirkes nærhedsforventning samt fortolkning af nutidens katastrofer og menneskehedens udfordringer som Messias-veer, dvs. endetidens trængsler, der viser Dommedag og Gudsrigets frembrud er nær
- Pre-millenarisme
- Messianisme
- Kritik af Jehovas Vidner
- Perspektivering til De vågne Kristne
- Karisma (Webers 3 former: Profetisk, magisk og heroisk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
- Buddhismens historiske baggrund
- Den buddhistiske lære: De 4 ædle Sandheder, Middelvejen, De 5 Skandhaer, karma (herunder kritisk diskussion af begrebet), genfødsler, Samsara og Nirvana
- Buddhalegenden og Benares-talen
- Livshjulet med fokus på de 3 sindsgifte og 6 genfødselsverdener med boddhisattvaer
- De 3 formål med at praktisere buddhisme (nirvanisk, karmisk og apotropæisk)
- 5 kendetegn ved Mahayana-buddhisme med særligt fokus på zen (zazen, jiriki/egen kraft, koan, zen-historier, haiku-digte, klostertilværelse og satori) og Det rene Land (tariki/anden kraft og nembutsu-mantraet) i japansk buddhisme
- Buddhisme sammenlignet med kristendom mht. syn på tilværelsens grundproblem og dets løsning
- Buddhismens tiltrækningskraft på moderne mennesker i vesten (sociologi om det sen-moderne samfund)
- Durkheims teori om helligt/sakralt og profant
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938943",
"T": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938943",
"H": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388938943"
}