Holdet 2024 ol/3t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Mads Rodriguez Rasmussen
Hold 2024 ol/3t (3t ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Homers Iliade
Titel 2 Drama - Antigone
Titel 3 Skulptur
Titel 4 Ovids Metamorfoser - Kærlighed & begær
Titel 5 Lykke

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Homers Iliade

Forløbet fungerer som opstart på faget og skal derfor både give indblik i fagets univers og arbejdsformer. Eleverne har i forløbet afholdt oplæg om de olympiske guder og vigtige karakterer ifm. læsningen af værket, som har faciliteret deres forståelse af den antikke græske verden og dens litteratur.

I forløbet er vi dykket ned i eposgenren og har læst følgende uddrag af 'Homers Iliade':
- 1. sang
- 3. sang vers 1-76 og 314-461
- 6. sang vers 237-500
- 16. sang vers 1-100 og 750-867
- 22. sang vers 1-92 og 136-375
- 24. sang vers 1-76 og 477-694

I forløbet har der også været fokus på antikreception i form af filmen 'Troy' og serien 'Troy: Fall of a City'. Eleverne har set hele filmen på klassen og sammenlignet specifikke dele med det læste i 'Homers Iliade'. Serien er også blevet behandlet på samme vis, men det har kun været enkelte interessante sammenlignelige klip.

I læsningen vil vi have fokus på følgende temaer:
- Den homeriske helt og den homeriske verden
- Ære (timé)
- Gudernes rolle og forholdet til guderne (do ut des, antropomorfisme)
- Skæbne (moira)
- Ménis (vrede)
- Eposgenren (daktylisk heksameter mm.)
- Homerisk lignelse (sammenligninger, scenebeskrivelser)

Begrebsliste:
- Do ut des (”jeg giver for at du skal give”)
- Timé (ære)
- Kléos (ry)
- Antropomorfisme (guder pålægges menneskelige karaktertræk)
- Teofani (guders tilsynekomst)
- Moira (skæbne)
- Areté (bedsthed)
- Ménis (vrede)
- Oikos (hus/familie/slægt)
- Polis (bystat)
- Epitet (tilnavne/besmykkende adjektiver)
- Patronymikon (fædrene slægtsnavn)
- Xenía (gæstevenskab)

Litteratur:
- Due, Otto Steen. Homers Iliade. Gyldendal, 2006.
- Andreasen, Brian et al. Paideia. Systime, 2013.

Perspektivering:
- Film: 'Troy' (2004)
- Serie: 'Troy: Fall of a City' (2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Drama - Antigone

Eleverne har fået kendskab til det antikke drama og mere specifikt den antikke tragedie. Det indebærer selve tragediegenren, rammerne for tragedien, nogle af Aristoteles’ centrale begreber i det antikke drama (tragediens dele, appelformer, mytos, etos, peripeti, anagnorisis, eleos & fobos) og græske begreber ifm. temaet og problematikkerne, som opstår i Sofokles’ Antigone (fysis, nomos, oikos, polis).

De har arbejdet med en af de største tragedier i historien, altså Sofokles’ Antigone. Her har der været fokus på anitkreception, der giver eleverne et indblik i tragediens betydning for os i dag, og hvordan tragedien har været en inspirationskilde for mange andre moderne værker. Eleverne har ifm. med antikreceptionen beskæftiget sig med receptionsbegreber, så de bedre kan forstå og beskrive forholdet mellem et referenceværk og et receptionsværk. Det giver dem også bedre forudsætninger for at kunne forholde sig til en mulig ekstemporaltekst til eksamen, hvis det skulle være tilfældet.

I klassen har der naturligvis også været fokus på autoptisk læsning, som er en metode, der altid spiller en vigtig rolle i undervisningen. Eleverne skal kunne dykke ned i teksten og kommentere på de vigtigste tekststykker ved at nærlæse. Vi har også beskæftiget os med den autoptiske læsning i et kulturhistorisk synkront og diakront perspektiv, da det vil give mest mening for eleverne at kunne se forskellige perspektiver på både antikke værker og receptionsværker. Refleksionen i undervisningen, når man ser på disse værker, kan støtte måden at anskue dem på. Derfor spiller elevernes refleksion over bestemte dele af tragedien også en vigtig rolle i deres forståelse af faget. Eleverne har undervejs i tragedien udarbejdet personkarakteristikker af de vigtigste karakterer i Antigone.


Litteratur:
Antigone af Sofokles (Marcel Lysgaard Lech)
Uddrag fra Antigone af Anouilh, dialogen mellem Kreon og Antigone
Uddrag fra Ovids Metamorfoser, ’Tiresias’, 3. sang, v. 316-355
Uddrag fra Paideia, ’om det antikke drama’
Uddrag fra Poetikken af Aristoteles
Uddrag fra Vores elskede af Kamila Shamsie, kapitel 8, s. 208-210  

Film/klip:
Klip fra Game of Thrones, sæson 4, episode 6, ’The Laws of Gods and Men’

Internetsider:
Etiske dilemmaer er hverdag for sygeplejersker | dsr.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Skulptur

Tidsperioder:
- Arkaisk tid
- Tidlig klassisk tid
- Højklassisk tid
- Senklassisk tid
- Hellenistisk tid
- Romersk tid

Bog:
- Paideia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ovids Metamorfoser - Kærlighed & begær

I dette forløb har vi fokuseret på forbudt kærlighed. Vi har læst nogle af Ovids myter, hvor vi efterfølgende har draget paralleller til de tanker, vi gør os i dag ift. emnet.
Vi har både set musikvideoer og klip, der drager inspiration fra antikken, hvilket har gjort eleverne opmærksomme på antikkens indflydelse i det moderne samfund.
Derudover har vi arbejdet med mytens funktioner: Det retfærdiggørende, det opdragende og det forklarende ifm. læsningen af myterne.
Vi har også diskuteret begreberne hybris & nemesis i myterne, da man ofte kan se myternes progression fra forskellige synsvinkler, som lægger op til elevens vurdering og fortolkning af dem.


Kernestof i Ovids Metamorfoser:
- Pygmalion
- Ekko & Narcissus
- Myrrha

Youtube:
- Musikvideo af Aerosmith: A hole in my soul  (Pygmalion)


Billeder:
- Pinse- og påskeliljer (Narcissus)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Lykke

Årets sidste forløb handler om antikkens syn på lykken og det gode liv. Forløbet er et meget kort filosofiforløb, hvor eleverne har arbejdet med følgende tekster:

- Mødet mellem Kroisos og Solon
- Epikurs brev til Menoikeus
- Uddrag af Sencas 'Om det lykkelige liv'

Derudover har eleverne også forholdt sig til, hvad lykke og det gode liv er for dem i dag via en podcast, som de producerede i grupper i forløbets begyndelse. Elevernes pointer blev anvendt ifm. gennemgangen af de antikke tekster. Vi har kortfattet behandlet epikuræismen og stoicismen, som de filosofiske retninger i forløbet.

Begrebsliste:
- Eudaimonia
- Aponia
- Hedoné
- Logos
- Ataraxia
- Fysis
- Hybris
- Nemesis
- Autarkeia

Litteratur:
- Epikur: Brev til Menoikeus fra Haven og Venskabet af Arne Mørch, 1990.
- Herodots historie, 1. bog, afsnit 29-33 af Thure Hastrup og Leo Hjortsø, Systime, 2016.
- Seneca, Om det lykkelige liv, fra Fornuft og livsklogskab af Arne Jørgensen, Systime 1995.
- Uddrag fra Paideia, ’Stoicisme’

Perspektivering:
- ”Jagten på lykke gør os ulykkelige”, Politiken.dk, 2013
http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art5470476/Jagten-på-lykke-gør-os-ulykkelige
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer