Holdet 2024 sa/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Peter Sandholt
Hold 2024 sa/t (1t sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Er ulighed et problem i Danmark?
Titel 2 Ung i det senmoderne samfund
Titel 3 Ideologier og partier
Titel 4 Økonomi og velfærd i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Er ulighed et problem i Danmark?

Mål: at introducere eleverne for fagets hovedområder gennem arbejde med et aktuelt samfundsfagligt tema. Kernestoffet introduceres og kan med fordel uddybes i senere forløb i studieretningsklasserne.
2.1. Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
2.2. Kernestof
Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering sociale og kulturelle forskelle.
Politik
- politiske partier i Danmark og (introduktion til politiske ideologier)
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Eleverne skal kunne:
1.Gøre rede for begrebet social ulighed, samt begreberne social arv og social mobilitet, samt anvende begreberne på cases, tekster og talmateriale.
2.Gøre rede for begrebet “ny ulighed” og inddrage Pierre Bourdieus begreber om felt, habitus og kapital i undersøgelser med inddragelse af forskelligartet materiale.
3.Gøre rede for kønsrelateret ulighed på arbejdsmarkedet, samt det kønsopdelte arbejdsmarked dvs. vertikal og horisontal kønsarbejdsdeling.
4.Gøre rede for de klassiske, politiske ideologier liberalisme og socialisme og anvende dem i undersøgelser af ulighed.
5.Gøre rede for den fordelings- og værdipolitiske akse herunder nationalkonservatisme og kulturradikalisme (værdipolitik)
6.Gøre rede for de samfundsvidenskabelige metoder kvalitativ og kvantitativ metode, anvende dem på udleveret materiale, samt diskutere hvilke indsigter man kan få ved deres anvendelse.
7.Diskutere fordele og ulemper ved at anvende kvalitative og kvantitative metoder i samfundsfag.
8.Gøre rede for den universelle velfærdsmodel, samt for den selektive/kontinentale og residuale model
9.Gøre rede for hvilke udfordringer den universelle velfærdsstatsmodel står overfor (“klemmer”)
10.Anvende ovenstående begreber i undersøgelser af cases, tekster og tabelmateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ung i det senmoderne samfund

I dette forløb om "Unge og identitet i det senmoderne samfund" har vi fokus på unges identitetsdannelse og socialisering i det senmoderne samfund. Med anvendelse af viden fra kernestoffet samt supplerende materiale forsøger vi med inddragelse af begreber og teorier at anskueliggøre hvordan unge påvirkes i deres socialiseringsproces. Der vil således gennem forløbet være både et mikro- og et makroperspektiv til at forklare de sociale og kulturelle mønstre, der kendetegner unges socialisering. Eleverne skal på den måde opnå og kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder til at arbejde med denne del af det sociologiske hovedområde. Forløbet omhandler følgende emner:

Emner:
- Socialisering – hvem påvirker din identitet?
- Dobbeltsocialisering = familiens endeligt?
- Identitet – hvad er det?
- Det traditionelle samfund, industrisamfundet og senmoderniteten.
- Det moderne samfund
- Det senmoderne samfund – fire bud på samtidsdiagnoser.
- Anthony Giddens – refleksivitet i det
- Thomas Ziehe – kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
- Ulrich Beck – risiko i det senmoderne samfund
- Når ungdom og identitetsdannelse gør ondt
- Køn og identitet i et globalt perspektiv (SRP 1 forløb)

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger i Danmark.
- Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere faglige problemstillinger og bearbejde dansk materiale, herunder statistisk materiale
- Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.

Relevante fagbegreber:
Socialisering, primær og sekundær socialisering, dobbeltsocialisering, familietyper, generationsfamilie, kernefamilie, socialiseringsarenaer, normer, formelle og uformelle normer, sanktioner, sociale roller, social kontrol, social struktur, rollekonflikt, identitet, jeg-identitet, personlig identitet, social identitet, kollektiv identitet, George Herbert Mead (imitation, bestemt anden, generaliseret anden), sociale grupper, forskellige gruppetyper, Erving Goffman (face, setting, frontstage, backstage), det traditionelle samfund, det moderne samfund, urbanisering, Ferdinand Tönnies (Gemeinschaft og Gesellschaft), Anthony Giddens (aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer, ansigtsløse relationer, øget refleksivitet, ontologisk usikkerhed, eksistentiel angst), Thomas Ziehe (kulturel frisættelse, formbarhed, subjektivisering, ontologisering, potensering), Ulrich Beck (risikosamfundet, valgbiografi, institutionaliseret individualisering, ungdom og identitetsdannelse.
Ift. køn: Ligestilling, kønsroller, sociale mønstre, kønsrollemønstre.  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ideologier og partier

Formålet med forløbet er todelt.
Det er dels at introducere eleverne for, hvad politik og politologi bl.a. handler om, og samtidig tilbyde eleverne mulighed for at opnå en bedre forståelse for de politiske partier og de politiske ideologier som partierne er inspireret af. Forløbet er struktureret omkring nedenstående seks overordnede spørgsmål, som giver den tematiske undervisning en problemorienteret og undrende tilgang, hvilket kan stimulere elevernes motivation til fra start af, at arbejde med det samfundsfaglige stof.
• Hvad handler politik om?
• Hvad er en politisk ideologi?
• Hvad er et politisk parti?
• Hvilke politiske partier er der i Danmark?
• Hvilke holdninger og værdier er repræsenteret hos de politiske partier, og hvorfra stammer disse holdninger og værdier?
• Hvordan placerer de politiske partier sig i forhold til hinanden og hvad kæmper de om?
Dels vil der i forlængelse heraf være fokus på, hvad demokrati er, hvilke forskellige former for demokrati der findes, og hvilken form vi benytter i Danmark.
Det vil også være i den første del af forløbet, at vi kigger på, hvem der kan lovgive og hvordan en lovgivningsproces finder sted.

Der sættes også lys på det at deltage aktivt både politisk, men også på anden vis i samfundslivet i Danmark. Der introduceres til henholdsvis begreberne statsborgerskab og medborgerskab, og der gives plads til at diskutere hele spørgsmålet omkring medborger, rettigheder og pligter. I forlængelse heraf skal det anskues og diskutere, hvilke udfordringer det danske demokrati står overfor.

Som en del af forløbet indgår et SRP forløb i kombination med faget bioteknologi, hvor forløbet knytter an til emnet ”Gentest- et globalt problem der behandles lokal". Her skal eleverne arbejde med:

1. Globale kompetencer. I henhold hertil skal eleverne
a.  Præsenteres for Rosborgs model for globale kompetencer
b. Stifte bekendtskab med globale problemstillinger
c. Arbejde med løsningsforslag på globale problemstillinger

2. Problemstillinger. I henhold hertil skal eleverne
a. Øve at opstille problemstillinger (som forudsætter, at begge fag og deres teori inddrages til at besvare problemstillingen).
b. Mundtligt præsentere en problemstilling og dertil hørende løsningsforslag (varighed: 10 min)
c.. Give peer feedback på hinandens præsentationer

3. Fag og metode :
Eleverne skal lave refleksioner over de involverede fags muligheder, begrænsninger og metoder bl.a. ved at besvare spørgsmål i Google Classroom.



Faglige mål i forløbet:

• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Centrale begreber:

Politiske ideologi, regressiv og progressiv ideologi, komparativ metode, menneskesyn, samfundsopfattelse, synet på statens rolle, Montesqieu og magtens tredeling, liberalisme, klassiske liberalisme, John Locke, Adam Smith, kapitalisme, konservatisme, traditionel konservatisme, Edmund Burke, Socialisme, Karl Marx, klassekamp, ideologiske forgreninger, socialliberalisme, socialkonservatisme, nationalkonservatisme, socialdemokratisme, reformistisk socialisme, revolutionær socialisme, neoliberalisme, partier og ideologier, fordelingspolitisk højre-venstre akse, nypolitik/værdipolitik, issue-voting, Downs model, Molins model, partiers adfærd, adfærdstrekanten.
Politik, materielle værdier, immaterielle værdier, David Easton, demokratiformer, demokrati, autokrati, teokrati, direkte og repræsentativ demokrati, folkeafstemninger, konkurrence- og deltagelsesdemokrati, den parlamentariske styringskæde, valgmåde, forholdstalsvalg, flertalsvalg i enkeltmandskredse, parlamentarisk demokrati, præsidentialsystem, magt, lovgivende, udøvende og dømmende magt, kernevælgere, marginalvælgere, topartisystem, flerpartisystem, politisk parti, interesseorganisationer, græsrodsbevægelser, klasseparti, jordskredsvalget i 1973, catch-all partier, regerings- og oppositionspartier, lovgivningsprocessen, initiativfasen, lovforberedelsesfasen, beslutningsfasen, implementeringsfasen, positiv og negativ parlamentarisme, mindretalskoalitioner, politisk deltagelse, mægtiggørelse, myndiggørelse, statsborger, medborger, modborger, civile, politiske og sociale rettigheder, rettigheder og pligter, demokrati i krise, dalende politikertillid, partihoppere, politiske forbrugere, hverdagsmager, deltagelsesformer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økonomi og velfærd i Danmark

Formål
Formålet med forløbet er at øge elevernes viden om og evne til at arbejde med økonomiske spørgsmål og prioriteringer samt introducere eleverne til den danske velfærdsstat og de udfordringer der knytter sig til denne med henblik på overgangen til en eventuel konkurrencestat.
Kernestoffet i forløbet er det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Faglige mål:
- Eleven skal arbejde med at anvende og kombinere viden om sociologi, politologi og økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
- Eleven skal arbejde med, at kunne argumentere på et fagligt grundlag for egne synspunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling
- Eleven skal arbejde med at kunne skelne mellem forskellige typer argumenter og udsagn, herunder forskellen på beskrivelse og vurdering
- Eleven skal arbejde med at kunne tilegne sig og demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Eleven skal arbejde med at formulere samfundsfaglige spørgsmål, opsøge informationskanaler og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Eleven skal arbejde med at kunne formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- Eleven skal formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
- Eleven skal arbejde med at formidle og analysere på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling

Nøglebegreber:
Markedet, prisen, markedsmekanisme, nytte- og profitmaksimering, markedsfejl, markeds- blandings- og planøkonomi, marked vs. stat, liberalisme og socialisme, økonomisk vækst, BNP, produktivitet, arbejdskraft (og mangel derpå), produktionsfaktorer, realkapital, det økonomiske kredsløb, herunder husholdning, virksomheder, finansiel sektor, offentlig sektor, udlandet, økonomiske mål, herunder vækst, lav arbejdsløshed/høj beskæftigelse, lighed, prisstabilitet, betalingsbalance, de offentlige finanser, bæredygtighed, finans- og pengepolitik, overophedning af økonomien, strukturpolitik.
Gensidig forsørgerpligt, forsikringsprincipper, retsprincippet, skønsprincippet, overførsler, gratis serviceydelser, statslige tilskud til serviceydelser, progressivt skattesystem, den universelle (socialdemokratisk) velfærdsstat, den residuale (liberale) velfærdsmodel, den korporative (konservative) velfærdsmodel, subsidiaritatsprincippet, konkurrencestaten, den demografiske udfordring, borgernes forventninger, produktionsomkostninger, outsourcing, stordriftsfordele, social dumping, immigrationsudfordring, nedskæring- og udvidelsesstrategi, udlicitering, brugerbetaling, empowerment, konkurrencerstatsvinder og –taber, individualisering, sort arbejde, social mobilitet, social arv, ulighed, relativ og absolut fattigdom.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer