Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Ida Munk Theilgaard
|
Hold
|
2024 bi/k (1k bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og liv
I forløbet er eleverne blevet introduceret til, hvad der kendetegner levende
organismer, samt forskellene på prokaryoter og eukaryoter.
Eleverne har arbejdet med cellemembranens opbygning og funktion. Forskellige former for transport henover cellemembranen: Simpel diffusion, faciliteret diffusion, osmose og aktiv transport.
Praktisk arbejde:
- Forsøg med osmose i kartoffelstykker
Kernestof:
- Cellebiologi: Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og
membranprocesser
Materiale:
- Marianne Frøsig et al.: Biologi i udvikling, C-niveau, 1. udgave, s. 9-11 og 14-21
- Video "Osmose forklaret af biologilærer. Diffusion. Demo-forsøg med kartoffel".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og fordøjelse
Næringsstoffernes opbygning og funktion i kroppen: Kulhydrater, protein og fedt
Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
Enzymer
- Hvordan er enzymer opbygget, hvordan virker der og hvad er deres funktion
- Hvilke faktorer kan påvirke enzymers reaktionshastighed
- Fordøjelsesenzymerne
Materiale
- Biologi i udvikling, C-niveau, 1. udg. s. 75-82, 86-92 og 95-96
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport Osmose i kartoffelstykker
|
12-12-2024
|
Arbejd-selv Video om fordøjelsen
|
13-12-2024
|
Læs op på forløb
|
13-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økologi
- Energi i økosystemet, - nedbrydning og stofkredsløb, - carbons kredsløb, drivhuseffekt og den forøgede drivhuseffekt, - konkurrence.
Forsøg: Fotosyntese og respiration hos vandpest
Feltundersøgelse: Abiotiske faktorer og dyrelivet i Vejle Å
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Marianne Frøsig, mfl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 24-32, 35-37, 52-58, 71-73, 222-227, 230-232
-
24-27 Energi i økosystemet.docx
-
28-32 Nedbrydning, kulstofs kredsløb og drivhuseffekt.docx
-
Afsnit
-
23-27, 28-29, 35-37 Begreber økologi.docx
-
Forsøg med fotosyntese og respiration hos vandpest.docx
-
Repeter side 24-27, 28-31, 35-37 som forberedelse til test
-
P Vandløbet som økosystem.pdf
-
T Økologi Vandløb side 126-135 + 137 (Biologi til tiden).pdf
-
Ø Abiotiske og biotiske forhold i Vejle å (1).docx
-
Evolution - BIU (2. udgave) side 195-206.pdf
-
Evolution - animation
-
Evolution.docx
-
Mutationer & naturlig selektion
-
Evolution.pdf
-
Når vandløbet bliver forurenet
-
Ø Abiotiske og biotiske forhold i Vejle å - med resultater.pdf
-
Eksamen - Biologi C.pdf
-
Eksamensspørgsmål eksempel.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi
- Opbygning og funktion af de mandlige og kvindelige kønsorganer
- Kønshormonregulering
- Prævention
- Kønssygdomme
- Fertilitet
- Fosterdiagnostik
Øvelse:
- mikroskopering af sædceller, testikler og æggestokke.
- graviditetstest
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal om sædceller
|
17-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genetik
- DNA’s opbygning og funktion
- Det centrale dogme: DNA-replikation og proteinsyntese
- Celledeling: Mitose + meiose
- Mutationer
- Klassisk genetik og monogen nedarvning (krydsningsskemaer og stamtavler)
- Blodtyper: AB0- og rhesussystemet
- Genteknologiske metoder: PCR og elektroforese
Øvelser:
- blodtype (4)
- gelelektroforese
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388939037",
"T": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388939037",
"H": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388939037"
}