Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Michael Møller
|
Hold
|
2024 fy/i (1i fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Verdensbilledet 1
Indhold.
Solsystemets opbygning og opførsel samt verdenbilledets udvikling fra oldtiden til 1700-tallet. (Geocetrisk og heliocentrisk verdensbillede, Solsystemets dannelse og størrelsesforhold.)
Kernestof.
1. Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener. (Nat/dag, tidevand, måne- og solformørkelser, årstider.)
2. Atomer som grundlag for foklaring af makroskopiske egenskaber ved stof. (Absolut temperatur og tryk.)
Supplerende stof.
- Trykket fra en væskesøjle samt Arkimedes' lov.
Eksperimenter:
1. Falsifikation/verifikation af Galileos ene faldlov. (ds=½gt^2).
2. Måling af Jordens omkreds med GPS (Eratosthenes' forsøg i moderne variant)
3. Måling af tyngdeaccelerationen til bestemmelse af Jordens masse.
4. Måling af klippetypes (granit eller basalt) densitet.
5. Trykket fra en væskesøjle. (Fælleseksp.)
6. Arkimedes' lov som virtuelt forsøg.
Faglige mål.
1. Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativit eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
2. Kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser.
3. Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
4. Kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
5. Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer.
1. Efterbehandling og dokumentation af skriftligt arbejde.
2. Simple numeriske problemer med vægt på træning af de behandlede begreber og faglige metoder.
3. Formidling af naturvidenskabelig indsigt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Indhold.
Energityper (Termisk-, kinetisk-, potentiel- og mekanisk energi)
Varmebegrebet inkl. varmekapacitet.
Faseovergange inkl. smelte- og fordampningsvarme.
Effekt, arbejde og nyttevirkning.
Vandkraft som eksempel på samfundsnyttig teknologi.
Kernestof.
Beskrivelse af energi og energomsætning, herunder effekt og nyttevirkning.
Eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer.
Supplerende stof.
Arbejde. (Gennemgået i plancherne Energi 1.)
Eksperimenter:
7. Bestemmelse af specifik varmekapacitet for vand.
8. Bestemmelse af fordampningsvarme for vand.
Faglige mål.
1. Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativit eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
2. Kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser.
3. Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
4. Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
5. Kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe. (Videorapport.)
6. Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer.
1. Efterbehandling og mundtlig dokumentation af eksperimentelt arbejde.
2. Simple numeriske problemer med vægt på træning af de behandlede begreber og faglige metoder.
3. Formidling af naturvidenskabelig indsigt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølgelære
Indhold.
Undersøgelser af bølger - både lyd, jordskælv, lys og musikinstrumenter.
Bølgemodellen samt bølgetyper og fotonbegrebet.
Fænomener. Interferens og resonans, diffraktion, dopplereffekt og brydning.
Kernestof.
Grundlæggende egenskaber: Bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart.
EM-spekret, fotoner.
Fysiske egenskaber ved lyd og lys.
Supplerende stof.
Svingningstid, guitaren, diffraktion, og brydning.
Jordskælvsbølger. (Kort repetition fra emnet i NV-forløbet.)
Eksperimenter:
9. Strengbølger.
10. Diffraktion med He-Ne-laser. (Klasseeksp.)
11. I lab: Bestemmelse af bølgelængderne i farvespektret. (Videorapportering.)
Faglige mål.
1. Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativit eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
2. Kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser.
3. Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
4. Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
5. Kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe. (Mundtligt.)
6. Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
7. Kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag. (Afstikkere til musik og geografi.)
Arbejdsformer.
1. Efterbehandling og mundtlig dokumentation af eksperimentelt arbejde.
2. Simple numeriske problemer med vægt på træning af de behandlede begreber og faglige metoder.
3. Formidling af naturvidenskabelig indsigt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomer
Indhold.
Atomer - især hydrogenatomet.
Emissions- og absorptionsspektre.
Kernestof.
Det elektromagnetiske spektrum, fotonbegrebet igen og atomers emission af stråling.
Supplerende stof.
Atomets historie. (pp. 117-120.)
Faglige mål.
1. Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativit eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
2. Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling. (Kort omtale af lysstofrør og lasere.)
Arbejdsformer.
1. Simple numeriske problemer med vægt på træning af de behandlede begreber og faglige metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kosmologi/Verdensbilledet 2
Indhold.
Verdensrummets indhold. (Kortfattet skitsering.)
Galaksers struktur inkl stjernehobe.
Stjerners udvikling til hvid dværg eller neutronstjerne.
Big Bang: Det kosmologiske princip. Kosmologisk rødforskydning.
Afstandsbestemmelse i Universet, parallakseeffekt og Hubble-Lemâitre-loven.
Kernestof.
Grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse.
Supplerende stof.
Parallakseeffekten.
Faglige mål.
1. Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativit eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
2. Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer.
1. Simple numeriske problemer med vægt på træning af de behandlede begreber og faglige metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Radioaktivitet
Indhold
Radioaktive processer.
Kernestof.
Intet.
Supplerende stof.
Radioaktivitet. (alfa, beta, gamma, elektronindfangning.)
Bevarelseslove. (Nukleontal, ladningstal og leptontal.)
Henfaldsloven.
Aktivitetsloven.
Svækkelsesloven.
Afstandskvadratloven.
Eksperimentelt arbejde.
12. Henfaldet af Ba-137. (Fælles øvelse.)
13. Svækkelsesloven.
14. Afstandskvadratloven.
Faglige mål
1. kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
2. kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
3. kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
4. gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
Arbejdsformer
1. efterbehandling og dokumentation af eksperimentelt arbejde
2. simple numeriske problemer med vægt på træning af de behandlede begreber og faglige metoder.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388939046",
"T": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388939046",
"H": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388939046"
}