Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Lotte Klixbüll
|
Hold
|
2024 de/1ioux de (1ioux de)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er godt design
Præsentation af faget, et forsøg på en definition af "godt design" og elevpræsentationer med personlige valg af eksempler på godt design, som fremlægges for holdet og printes til portfolioen med begrundelser i stikordsform.
Læsestof:
Dansk Design Centers bud på, hvad forudsætningerne for godt design er.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arkitektur_ombygning og tilbygning af typehus
Introduktion til arkitekturens grundbegreber gennem det praktiske projekt (funktion, form, rum, grundplan, facade, materialer, konstruktion, farve, lys, stil) samt dele af arkitekturhistorien (læreroplæg om parcelhusets historie og øvelse om tendenser i nyere arkitektur).
Forløbet handlede om boligarkitektur (parcelhuset), særligt typehuset fra 1960-1970. I den forbindelse læste eleverne en tekst om pistolgangen (fordele og ulemper). Eleverne sammenlignede forskellige parcelhuses planløsninger og skulle desuden skitsere og tage billeder af deres egen bolig og kort præsentere for hinanden. I det større praktiske projekt skulle eleverne komme med forslag til en ny planløsning for et typehus til en 4-personers familie, der havde en række forskellige krav (trin 1). Derefter blev eleverne bedt om at lave en tilbygning til typehuset, hvor de skulle forholde sig til, hvorvidt tilbygningen var i respekt eller udgjorde et modspil til det eksisterende hus. Der blev arbejdet med alle designprocessens faser fra start til slut.
Praktiske designopgaver:
- præsentation af egen bolig (skitse af grundplan, målfast tegning af værelse samt fotografier)
- projekt ombygning af typehus: skitser, moodboard, målfast plantegning (trin 1)
- projekt tilbygning til typehus: skitser, moodboard, målfaste tegninger (plan og opstalter), rumlig eller digital model (trin 2)
Læsestof:
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 47-61 (om arkitekturens grundbegreber)
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 140 (om projektionstegninger)
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 125-131 (om nyere arkitekturstrømninger)
- Jens Erik Gram: "Parcelhusets om- og tilbygninger", Bolius, s. 9, 25-27 (pdf)
- "Pistolgangen", artikel fra Bolius: https://www.bolius.dk/pistolgangen-18276/
- "Få overblik over 12 typiske hustyper”, artikel fra Bolius: https://www.bolius.dk/faa-overblik-over-12-typiske-hustyper-18833
- "Smukke tilbygninger", artikel fra Bolius: https://www.bolius.dk/smukke-tilbygninger-17538
Supplerende:
- Uddrag fra udsendelsen: "Boligkøb i binde", sæson 3, episode 5, TV3, 2018.
- "Arne Jacobsens moderne Danmark", DR2 2021
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Produktdesign
Introduktion til produktdesign og de grundlæggende parametre (form, funktion, kommunikation, materialer, konstruktion mm.) samt til de vigtigste formbegreber og kontrastforhold (organisk vs. geometrisk, statisk vs. dynamisk, kompleks vs. enkel, symmetrisk vs. asymmetrisk, tung vs. let, åben vs. lukket, robust vs. skrøbelig).
Præsentation af designhistorien fra ca.1850 til i dag (læsning og læreroplæg) og små fællesanalyser af ikoniske siddemøbler fra designhistorien samt øvelse i at lave tidslige placeringer af professionelle designgenstande.
Introduktion til designprocessens faser fra start til slut og forskellige visualiseringsteknikker (mindmap, moodboard, blyantskitser og fysiske skitser, målfaste tegninger og modeller, præsentationsmateriale). Fremlæggelsen foregik i grupper med mundtlig feedback fra læreren.
Praktiske designopgaver:
- hurtigskitser af siddemøbler fra designhistorien (blyant)
- foto af forskellige siddemøbler fra elevernes hjem
- opmåling af et siddemøbel (hjemmeopgave)
- projekt siddemøbel til en kendt person (alle designprocessens faser fra briefing til præsentation). Holdet skulle designe et siddemøbel til en kendt efter eget valg. Valg af form, materale(r), farve(r), funktion(er), konstruktion, teknologi og stil skulle være velovervejet i forhold til personen. Med andre ord skulle siddemøblet have en klar identitet.
Læsestof (om designhistorien)
Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 90-107, 109, 111-112, 116-122
Ida Engholm: "Design gennem 200 år". Gyldendal uddannelse, 2001, s. 80-93.
Vi har været omkring følgende perioder:
- Historicismen
- Art Nouveau
- Modernismen
- Popart og postmodernismen
- Nye tendenser inden for design
Supplerende:
Interview med Christina Strand om designet af REX-stolen til kronprinsen:https://www.youtube.com/watch?v=nw-GR4Lmf-Y
Kort film om Bauhaus: https://www.youtube.com/watch?v=ZQa0BajKB4Q
Danmarks næste klassiker: stolen, sæson 3, afsnit 6: https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_-tossede-toerretider_290329
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kommunikationsdesign
Repetition af parametrene inden for kommunikationsdesign - de grafiske virkemidler (illustration, form, typografi, farver, komposition, kontrastforhold). Intro til filmplakater bl.a. gennem læsning af artiklen "Kend filmen på plakaten" og træning i arbejdet med grafiske virkemidler og visuel komposition.
I det praktiske projektarbejde (filmplakat) skulle eleverne i højere grad end de tidligere forløb selv styre processen fra start til slut. Ingen mundtlige fremlæggelser, men de skulle lave præsentationsmateriale (powerpoint).
Praktiske designopgaver:
- projekt filmplakat (til en af mediefagsholdenes eksamensfilm - A3-format og brug af valgfrit computerprogram)
Læsestof:
- teksten "Introduktion til kommunikationsdesign" fra grundforløbet
- artiklen "Kend filmen på plakaten", Brian Iskov, Politiken 17. juni 2010
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", s. 12-17, 20-24 (om de grafiske virkemidler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388939063",
"T": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388939063",
"H": "/lectio/3206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74388939063"
}