Titel
5
|
Crossfit
FORMÅL MED FORLØBET:
Forløbet har fokuseret på:
• Fysiske øvelser med egen kropsvægt (air squat, jump squat, burpees med release, atomic sit-up, sit-ups med markering, push-up release, atomic push up, lunges, worm walk, wall-climber, shuttle-sprint, box jump mm.)
• Forståelse af forskellige former for WOD´s, så som TABATA, IGYG, AMRAP; EMOM, FIGHTGONE BAD, TEAMS. I den forbindelse har vi haft fokus på at evaluere fordele og ulemper ved forskellige måder at organisere WOD´en på og overvejelser om antal og typer af øvelser i de enkelte WODs.
• Opnå teknisk formåen af diverse øvelser med KB (swing, høj swing, figure of 8, rows, russion twist, clean and jerk, thruster, snatch mm.), vægtstænger (thruster, clean and jerk, snatch, deadlift), medicinbolde (wall balls) stativer (pull ups, chin ups, toe to bar, knee lift).
• I den sidste del har eleverne i grupper udarbejdet en WOD.
Forløbet startes og afsluttes med en WOD-test på tid som indeholder øvelserne:
3 runder á 15 atomic-situps, 10 burpees, 15 airsquats & 10 armbøjninger.
Testen har til formål at måle på elevernes fremgang og forbedring af elevernes arbejdskapacitet. Her måles der på tid af test, puls umiddelbart efter 3 runder samt den følte anstrengelse (vha. Borg-skala).
FOKUSPUNKTER
• Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde.
• Sammensætte og præsentere en WOD, hvor der er taget stilling til organiseringsprincipper (indsigt i forskellige typer "WODS" og antal personer i WOD´en), øvelser (antal og hvilke øvelser), fysiologisk fokus (f.eks. muskeludholdenhed, eksplosivitet, kondition eller?) og type af belastning (kropsvægt eller med brug af redskaber).
• Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
• Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
VIDEN OG FÆRDIGHEDER:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber indenfor træning og idrættens discipliner.
o Herunder:
At kunne forklare hvilke muskelgrupper der arbejder i de enkelte øvelser.
At kunne forklare de 10 generelle fysiske færdigheder
At kunne forklare de 3 metaboliske veje til at danne energi (ATP).
• Eleverne skal beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: klassiske og nye idrætter.
• Kunne forklare de 3 kategorier af crossfit: Mono-strukturel, vægtløftning og gymnastisk.
Forløbet er afsluttet med udarbejdelse af drejebog, hvor eleverne i grupper har reflekteret over hvilke elementer fra undervisningen, de ønsker at vise til en mulig eksamen. Derudover har grupperne afleveret evalueringsvideoer, hvor de med udvalgte elementer fra undervisningen, viser hvad de har lært i forløbet.
TEORI:
Til dette kursus er der taget udgangspunkt i siderne 963-987 omhandlende "X-fit" i "Yubio b+c". Derudover har muskellære og energiudvindelse været teori i forløbet med udgangspunkt i siderne 54-59 & 63-64 fra Yubio.
|