Holdet 2022 id/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Esajas Andersen Olsvig
Hold 2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kropsbasis
Titel 2 Basketball
Titel 3 Pardans
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Crossfit
Titel 6 Pickleball
Titel 7 HipHop
Titel 8 Træningsprojekt og arbejdsfysiologi
Titel 9 Rulleskøjter
Titel 10 Dancefit

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kropsbasis

UNDERVISNINGSFORLØB I KROPSBASIS OG OPVARMNING

FORMÅL MED FORLØBET:
Undervisningen i kropsbasis skal danne grundlag for generel viden om opvarmningens effekt. Her inddrages kropstemperatur og enzymers optimum samt en mindskelse af skadesrisikoen. Derudover har forløbet til formål at klargøre fordele ved rytmisk opvarmning for eleverne, således at de forstår betydningen af fællesskab, motivation, koordination og alsidig opvarmning af hele kroppen. Endvidere har forløbet stor fokus på kropskoordination, -kontrol, -balance, -styrke og førlighed som sammen danner grundlag for forskellige basisbevægelser.

FOKUSPUNKTER:
• Kropskontrol og kropsbevidsthed: balance, koordination, styrke.  
• Musikforståelse og takttælling
• Indøvning af autentisk bevægeudtryk
• Udførsel
• Sammensætning af en specifik rytmisk opvarmning med koreografisk kreativitet
• Forskellige basis gulvøvelser som forudsætter kropskontrol og koordination.
• Kampens ånd og kamplege
• Samarbejde og tillid

VIDEN OG FÆRDIGHEDER:
Efter forløbet i kropsbasis:
• Kan eleverne udarbejde et specifikt og mere alment opvarmningsprogram
• Arbejde med forskellige bevægelseskvaliteter med udførsel og modtagning.
• Har eleverne en forståelse for sammenspillet mellem styrke, koordination og balance.
• Har eleverne en forståelse af opvarmningens betydning for både fysisk og psykisk parathed
• Har eleverne tilegnet sig akrobatiske evner med stor sammenarbejdsmæssig relevans
• Har eleverne tilegnet sig forståelse for kampens ånd og dens motiverende betydning.

TEORI:
Til dette kursus er der taget udgangspunkt i siderne 1241-1444, ”Yubio idræt c+b”, samt 1243-1247, også i ”Yubio idræt c+b”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Basketball

UNDERVISNINGSFORLØB I BOLDBASIS OG BASKETBALL

FORMÅL MED FORLØBET:
Undervisningen i kropsbasis skal danne grundlag for generel viden boldspil med særligt fokus på kaosspillet facetter. Her indgår elementer som har til formål at dygtiggøre elevernes spilforståelse, hvor spilbarhed og kommunikation italesættes. Endvidere har forløbet haft fokus på basale boldfærdigheder som driblinger, afleveringer, modtagning. Forløbet har taget udgangspunkt i Yubio kap. 12 omhandlende basketball.

FOKUSPUNKTER:
• Boldtilvænning med dribling
• Kaosspillets faser (forsvar-, grundspil- og gennembrudsfase)
• Spilbarhed (At sprede spillet ud, temposkift og forfinte)
• Kommunikation (verbal og non-verbal)
• Basketafleveringer (Bryst-, enhånds-, studsnings- og skip-aflevering).
• Modtagning
• Skud ud fra BEEF-princippet.
• Færdigt 3 mod 3 spil
• Læringstrinmodellen
• Taktisk forståelse med zone- og personligt forsvar.

VIDEN OG FÆRDIGHEDER:
Efter forløbet i boldbasis kan eleverne
• Drible med begge hænder
• Modtage og aflevere bolden med forskellige kast
• Afslutte efter BEEF-princippet.
• Stoppe med jumpstop og 1-2 standsning
• Pivotere med bolden
• Forsvare både med zone- og personligt forsvar
• Øge egen spilbarhed i en spilsituation
• Kommunikere i en spilsituation
• Indgå i færdigt spil - 3 mod 3 spilsituation
• Redegøre for læringstrinmodellen.

TEORI:
Til dette kursus er der taget udgangspunkt i siderne 438—444 omhandlende boldspil, ”Yubio idræt c+b”. Derudover har kurset taget udgangspunkt i kap. 12 (basketball) i ”Yubio idræt c+b”. Desuden indgår afsnittet om læringstrinmodellen 10.2.3, ”Yubio idræt c+b”. (s. 443-444).  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Pardans

FORMÅL MED FORLØBET:
Undervisningen i pardans skal give eleverne praktiske dansefærdigheder indenfor 2 latindanse her henholdvist Jive og Cha Cha Cha. Endvidere skal eleverne opnå en kulturel viden om Jive og Cha Cha Cha, som udspringer fra den latinamerikanske kultur. I arbejdet med de forskellige dansestile har eleverne opnået musik- og taktforståelse samt opnået en viden om sammensætningen af en koreografi, som stiller krav til elevernes kreativitet i samspil med opnåede dansekompetencer. Eleverne sluttede forløbet af med et selvstændigt bevægelsesprodukt, hvor opnåede kompetencer fra enten Cha Cha Cha eller Jive blev fremvist.

FOKUSPUNKTER:
• Kulturel forståelse for de forskellige dansestile
• Musikforståelse og takttælling
• Indøvning af autentisk bevægeudtryk samt udførsel.
• Eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
• Sammensætning af en specifik rytmisk opvarmning med koreografisk kreativitet
• Forståelse af Rudolf Labans BESS
• Eleverne vil efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
• Eleverne vil efter endt kursus have opnået forståelse for det samarbejde dansens essens bygger på.

VIDEN OG FÆRDIGHEDER
• Eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af dansene og dansenes bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
• Eleverne har forståelse for og mestrer Jivens dansetrin: grundtrin, damedrejning, Chassé ved siden af hinanden, Kick I, Vindmøllen, american spin og natural top.
• Eleverne har forståelse for og mestrer Cha Cha Cha’s dansetrin: Grundtrin, Spotdrejning, damedrejning (Alemana), New York, Hand to Hand, Triple lockstep og skulder ved skulder.
• Musikalitet: Eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at det er i stand til at identificere taktslagene i musikken.

TEORI:
Til dette kursus er der taget udgangspunkt i kap. 32, Vild med dans i ”Yubio idræt c+b”, samt kap. 30.8, Rudolf Laban også i ”Yubio idræt c+b”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ultimate

FORMÅLET MED FORLØBET
Formålet med ultimateforløbet er at eleverne får en grundlæggende indføring i spillets tektnik, taktik og ånd. I forløbet arbejdes der først med de grundlæggende kaste- og gribeteknikker, samt spillets regler og ånd. Derefter inddrages væsentlige taktiske elementer, hvor både angrebes- og forsvarsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate, og derfor væsentlige for udvikling. Derudover vægtes spillets ånd højt, og eleverne skal derfor være i stand til at vise, at de forstår og agerer efter spillets ånd.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer, samt evnen til at kunne deltage i det færdige spil.

FOKUSPUNKTER:
• Basale regler i ultimate
• Ultimates historiske udvikling
• Spirit of the game og spirit cirklen
• Angrebstaktikken "stack"
• Forsvarsspil

VIDEN OG FÆRDIGHEDER:
• Beherske baghåndskast til makker inden for 5-10 meter med god præcision.
• Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk.
• Kendskab til hammerkast.
• Gribe discen med pandekagegrebet, hvis discen afleveres korrekt.
• Gribe discen med pincetgrebet, hvis afleveringen ligger til det.  
• Kendskab til basale regler (ingen kropskontakt, tackling med tælling, osv.) samt være i stand til at udøve dem i spillet
• Kendskab til "Spirit of the game", samt være i stand til at udøve det i spillet.
• Taktisk evne til at gøre sig spilbar ved at udføre en "stack" (i træningssituation) og et "cut" (i trænings- og spilsituation).
• Taktisk evne til at dække hensigtsmæssigt op og force til en side.
• Vide hvad det vil sige at være "handler".
•  Kunne pivotere under pres og aflevere til makker.

Centrale begreber:
Praksis: Baghåndskast, forhåndskast, hammer-kast, gribeteknik, fairplay (spirit of the game), regler, opdækning, mandsopdækning, zoneopdækning, pivotering, spilbarhed, cuts, spirit of the game, typer af fairplay(den vulgære, den neutrale, den oprindelige), Anerkendelse, social og kulturel kapital.

TEORI:
Til dette kursus er der taget udgangspunkt i siderne 651-656 omhandlende "ultimates historie og regler, ide og organisering" i "Yubio b+c". Endvidere indgår afsnittet "Spirit of the game fra Yubio s. 678-680.
Supplerende stof er side 656-674 i Yubio med øvelser og videomateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Crossfit

FORMÅL MED FORLØBET:
Forløbet har fokuseret på:
• Fysiske øvelser med egen kropsvægt (air squat, jump squat, burpees med release, atomic sit-up, sit-ups med markering, push-up release, atomic push up, lunges, worm walk, wall-climber, shuttle-sprint, box jump mm.)
• Forståelse af forskellige former for WOD´s, så som TABATA, IGYG, AMRAP; EMOM, FIGHTGONE BAD, TEAMS. I den forbindelse har vi haft fokus på at evaluere fordele og ulemper ved forskellige måder at organisere WOD´en på og overvejelser om antal og typer af øvelser i de enkelte WODs.
• Opnå teknisk formåen af diverse øvelser med KB (swing, høj swing, figure of 8, rows, russion twist, clean and jerk, thruster, snatch mm.), vægtstænger (thruster, clean and jerk, snatch, deadlift), medicinbolde (wall balls) stativer (pull ups, chin ups, toe to bar, knee lift).
• I den sidste del har eleverne i grupper udarbejdet en WOD.

Forløbet startes og afsluttes med en WOD-test på tid som indeholder øvelserne:
3 runder á 15 atomic-situps, 10 burpees, 15 airsquats & 10 armbøjninger.
Testen har til formål at måle på elevernes fremgang og forbedring af elevernes arbejdskapacitet. Her måles der på tid af test, puls umiddelbart efter 3 runder samt den følte anstrengelse (vha. Borg-skala).

FOKUSPUNKTER
• Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde.
• Sammensætte og præsentere en WOD, hvor der er taget stilling til organiseringsprincipper (indsigt i forskellige typer "WODS" og antal personer i WOD´en), øvelser (antal og hvilke øvelser), fysiologisk fokus (f.eks. muskeludholdenhed, eksplosivitet, kondition eller?) og type af belastning (kropsvægt eller med brug af redskaber).
• Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
• Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater

VIDEN OG FÆRDIGHEDER:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber indenfor træning og idrættens discipliner.
         o Herunder:
              At kunne forklare hvilke muskelgrupper der arbejder i de enkelte øvelser.
              At kunne forklare de 10 generelle fysiske færdigheder
              At kunne forklare de 3 metaboliske veje til at danne energi (ATP).
• Eleverne skal beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: klassiske og nye idrætter.
• Kunne forklare de 3 kategorier af crossfit: Mono-strukturel, vægtløftning og gymnastisk.

Forløbet er afsluttet med udarbejdelse af drejebog, hvor eleverne i grupper har reflekteret over hvilke elementer fra undervisningen, de ønsker at vise til en mulig eksamen. Derudover har grupperne afleveret evalueringsvideoer, hvor de med udvalgte elementer fra undervisningen, viser hvad de har lært i forløbet.

TEORI:
Til dette kursus er der taget udgangspunkt i siderne 963-987 omhandlende "X-fit" i "Yubio b+c". Derudover har muskellære og energiudvindelse været teori i forløbet med udgangspunkt i siderne 54-59 & 63-64 fra Yubio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Pickleball

FORMÅLET MED FORLØBET
Formålet med pickleball-forløbet er at eleverne får en grundlæggende indføring i spillets teknik og taktik.
I forløbet arbejdes der først med de grundlæggende slag med korrekt fodarbejde. Derefter er der blevet arbejdet med spillets taktiske elementer samt forevisning af en forståelse af gennemgåede regler.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer, samt evnen til at kunne deltage i det færdige spil.

FOKUSPUNKTER:
• Regler i pickleball
• Pickleballs historiske udvikling
• Evne til at kunne indgå i et færdigt spil med forståelse af teknik og taktik.
• Danskernes idrætsdeltagelse (Idrætsdeltagelse i Danmark, organisering, socioøkonomisk baggrund)


VIDEN OG FÆRDIGHEDER:
• Beherske regler: 1. og 2. serv, double-bounce, køkken(Non-Volley-Zone-Line), dink, flugtning.
• Have kendskab til samt forevisningsevne med korrekt greb og batføring.
• Have kendskab til teknik med almindelig serv og dropserv. Med beherskelse af én af disse.
• Beherske henholdsvis forhånds- og baghåndsslag
• Have kendskab til teknik med returnering, drop, lob samt flugtning.
• Beherske grundlæggende benarbejde
• Have rimelig beherskelse af spillet i ”køkkenet”.
• Kunne indgå i slagsekvenser, hvor hensigten med slaget ses tydeligt.
• Udvise en taktiske forståelse af det færdige spil.


TEORI:
Til dette kursus er der benyttet materiale om Pickleball udarbejdet af Anders Bergholdt. Materialet kan findes på modulerne.  Danskernes idrætsdeltagelse power-point (med uddrag af "Pilgaard, M. et al. (2016): Danskernes sports- og motionsvaner 2016, fra: https://www.idan.dk/udgivelser/danskernes-motions-og-sportsvaner-2016/
Rask, S. et al. (2022): Danskernes sports- og motionsvaner 2020, fra: https://www.idan.dk/udgivelser/danskernes-motions-og-sportsvaner-2020/"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 HipHop

UNDERVISNINGSFORLØB I HIPHOP
Undervisningsforløbet i Hiphop skal give eleverne nogle praktiske færdigheder i form af forskellige grundtrin, poses og freezes, samt en længere indlært fælles koreografi. Samtidig lægges der op til, at eleverne får en oplevelse af hiphoppen, som en legeplads hvor kreativiteten frit kan udfolde sig. Derfor er der flere gange indlagt større eller mindre koreografiske gruppeopgaver.

FORMÅL MED FORLØBET:
- At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
- At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
- At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
- At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
- At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.

FOKUSPUNKTER:
• Historisk baggrund (teori)
• Genrekendskab
• Musikforståelse
• Indøvning af autentisk bevægeudtryk
• Udførsel
• Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)

VIDEN:
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens
bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.

FÆRDIGHEDER:
- At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
- At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
- At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
- At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
- At eleverne kan fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
- Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at det er i stand til at identificere 1 slaget.

TEORI:
Til dette kursus er der taget udgangspunkt i kap. 33(s.1331-1349), Hiphops historie og grundelementer samt bevægelser i ”Yubio idræt c+b”. Derudover indgår kap. 30.8, Rudolf Labans bevægelseslære side 1262-1264 også i ”Yubio idræt c+b”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Træningsprojekt og arbejdsfysiologi

Træningsprojekt:

FORMÅL MED FORLØBET:
Eleverne skal udarbejde, gennemføre og evaluere et træningsprogram med fokus på konditionstræning over 8 uger. Formålet er at øge elevernes forståelse for fysiologisk teori og betydningen af fysisk aktivitet og livsstil for sundheden. Eleverne skal afslutningsvis aflevere en træningsrapport, hvor de redegør for deres program, teorien bag og reflekterer over resultaterne.

FOKUSPUNKTER:
Forskel på kontinuerlig og intervaltræning
Aerob kapacitet og effekt
Effekter af kontinuerlig og intervaltræning
Lungeventilation og respiration
Ilttransport og iltudveksling
Det lille og store kredsløb
Minutvolumen, puls og slagvolumen
Hvilepuls og maxpuls
Kondital og maksimal iltoptagelse
ATP, ADP, kreatinfosfat og glukose
Aerob energiomsætning
Arbejdsintensitet og forbrænding

VIDEN OG FÆRDIGHEDER:
Eleverne kan forklare forskellen på kontinuerlig og intervaltræning, herunder deres effekter på kroppen.
Eleverne forstår begreberne aerob kapacitet og aerob effekt.
Eleverne kan beskrive, hvordan lungeventilation og respiration fungerer.
Eleverne kan forklare iltens kredsløb, herunder det lille og store kredsløb.
Eleverne kan beregne og forstå minutvolumen, puls og slagvolumen, samt forskellen på hvilepuls og maxpuls.
Eleverne forstår kondital og maksimal iltoptagelse, samt forskelle i forhold til vægt og køn.
Eleverne kan redegøre for ATP, ADP, kreatinfosfat og glukose og deres rolle i energiomsætningen.
Eleverne forstår de forskellige hastigheder af energiprocesserne.
Eleverne kan analysere arbejdsintensitet og forbrænding.

Skiftligt arbejde: Prøve i teorien samt rapport i træningsforløbet.

TEORI:
Yubio: Træningslære s. 67-78.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Rulleskøjter

FORMÅL:  Formålet med forløbet er, at eleverne får en grundlæggende introduktion til rulleskøjteløb som fysisk aktivitet og bevægelsesform, opnår teknisk forståelse for de grundlæggende bevægelser og får indsigt i, hvordan man kan træne balance, udholdenhed, kropskontrol og kropskoordination gennem rulleskøjteløb.  

FAGLIGE MÅL:
• At kunne udføre grundlæggende teknikker i rulleskøjteløb, herunder balance, bremse- og svingeteknikker.
• At kunne sammensætte og gennemføre en simpel rulleskøjtetræning med fokus på teknik og intensitet.
• At kunne bremse på teknisk korrekt og sikker måde.
• At være i stand til at koordinere bevægelser og holde en stabil kropsposition under rulleskøjteløb. Derudover også være i stand til at vise og forklare kraftoverførsel.
• At støtte og motivere klassekammerater under træning, herunder at give feedback på tekniske aspekter af rulleskøjteløb.
• At kunne benytte videomateriale af eget rulleskøjteløb, og derefter forsøge at forfine bevægelsen som udføres.
• At kunne indgå i en koreografi til musik, samt indgå i boldspillet hockey på rulleskøjter.

Konkrete bevægelser der skal mestres med overskud i bevægelsen:
- Køre almindeligt frem, citronen, slalom, plovbremse, halvmånebremse, køre baglæns.
- Derudover har eleverne arbejdet med at skubbe hinanden 2 og 2 samt 3 og 3 (toget), simple hop over streger. Hop og drej til baglæns kørsel.

Centrale begreber og teori: Balancetræning, koordination, kraftoverførsel, udholdenhed, bremseteknik, kropskontrol, samt kropsbevidsthed i bevægelse. Polarisering, kritiske kondital, BMI, årsager til problematikken, risiko for død.  Koordinering mellem nervesystem og muskler, refleks, komplekse tillærte bevægelser, den verbal-kognitive fase, den motoriske fase, den automatiserede fase.

Teori: Kernetekster:
- Tekst: Yubio s. 28-33 (Idræt og sundhed).
- Tekst: Yubio s. 867-870 (Komplekse bevægelser).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Dancefit

FORMÅL:
Formålet med DanceFit-forløbet er at introducere eleverne til en populær og energisk træningsform, der kombinerer dans og fitness. Forløbet skal styrke elevernes kondition, koordination og kropskontrol gennem rytmiske bevægelser og koreografi. Derudover har forløbet til formål at øge elevernes forståelse af sammenhængen mellem musik, bevægelse og fysisk aktivitet samt at fremme bevægeglæde.

FAGLIGE MÅL:
• Forbedre elevernes grundlæggende motoriske færdigheder og koordinationsevne.
• Opnå en øget forståelse for rytme og musikkens betydning for bevægelse.
• Lære grundlæggende dansetrin fra forskellige fitness-orienterede dansestilarter.
• Forbedre elevernes udholdenhed, styrke og fleksibilitet gennem dans.
• Fremme kropsbevidsthed i bevægelse.

EFTER ENDT KURSUS MESTRER ELEVERNE FØLGENDE BEVÆGELSER:
• Grundlæggende trin fra forskellige stilarter herunder bl.a. Zumba, aerobics og hip-hop.
• Enkle kombinationer af trin, drejninger og hop i sammenhængende koreografi.
• Brug af arme og overkrop til at understøtte bevægelserne dynamisk.
• Koordination af bevægelser i takt til musik.
• Styrkeøvelser til musik er en del af danseforløbet.
• Kunne fremvise flere koreografier med selvtillid og genreforståelse.

CENTRALE BEGREBER OG TEORI:
• Rytme og musikforståelse (herunder form/musikanalyse)
• Koordination og motorik til taktslagene i musikken.
• Korrekt kropsholdning og fokus bevægelseskvalitet.
• Udholdenhed og konditionstræning gennem dans
• Forståelse for opbygning af en symmetrisk koreografi.
• Kunne redegøre for ”motionsbølgen” og ”fitness”.
• Forståelse af kønsfordeling af dancefitudøvere og årsager til populariteten af ”fitness og dancefitness”

TEORI:
Forløbet har taget udgangspunkt i Yubio kapitel 35 om Dancefit s. 1386-1393 (Historie, stilarten, brug af musikken, musikanalyse og opbygning, udførelse, samt øvelser).
Forløbet har derudover taget udgangspunkt i dancefits popularitet og årsager hertil med brug af Yubio side 1410-1413.
Videomaterialerne og koreografier fra s. 1394 til 1406 indgår som supplerende stof.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer