Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Claus Lykkegård Due
Hold
2022 HI/e (
1e HI
,
2e HI
,
3e HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til Historie
Titel 2
Antikkens Grækenland og Romerriget
Titel 3
DHO-forløb - Det moderne gennembrud 1849-1915
Titel 4
Danmarks tilblivelse.
Titel 5
Middelalder og korstog
Titel 6
Renæssancen, religionskrige og de store opdagelser
Titel 7
Enevælde, oplysningstid og revolution
Titel 8
Den industrielle revolution og de store ismer
Titel 9
Fra krig til krig. 1. og 2. Verdenskrig
Titel 10
Den kolde krig
Titel 11
DK's politiske og økonomiske udvikling 1945-2022
Titel 12
Kina - det 21. århundredes stormagt?
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til Historie
**DETTE FORLØB ER IKKE EN DEL AF PENSUM TIL EKSAMEN**
Indledende forløb med fokus på introduktion til historiske arbejdsmetoder og faget generelt.
Indhold
Kernestof:
Historiefagets metode og teori.docx
Ordbogen.com
Hvem er den vigtigste person i historien?
ordnet.dk
Introduktion til historie.pptx
Troelsen, Anders og Ditlevsen, Kasper, Historielærerens øvelsesbog, side 52-63.pdf
Kildebehandling af postkort.docx
Vi prøver vores evner af på en kilde. Medbring kritisk sans og gåpåmod. 🤨🙂
Analyseark til kilder.docx
En Jødeudryddelse i Polen, Bender, Johan og Gade, Hans-Kurt_ Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig belyst ved kilder side 124-126.pdf
Supplerende stof:
Du skal udvælge en person fra verdenshistorien som du mener er den vigtigste, eller en af de vigtigste.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Antikkens Grækenland og Romerriget
Forløbet har fokus på antikkens samfund i Grækenland og Rom. Vi arbejder med udgangspunkt i Sparta og Athen med samfundsstruktur og styreformer i de græske bystater. I forløbets del om Rom ser vi på rigets opståen, udvikling og afvikling, herunder udviklingen i styreformer og organiseringen af samfundet. Forløbet introducerer også til årsagssammenhænge,og endelig er der en diskussion af hvilke dele af de antikke kulturer som er overleveret til nutidens samfund.
Indhold
Kernestof:
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 9, 12-34, 37-66
Memes om Sparta og Athen
EMPIRE OF ALEXANDER THE GREAT MAP ANIMATION
Alexander den stores rige.JPG
Ancient Greece 101 | National Geographic
The History of the Romans: Every Year
Ancient Rome 101 | National Geographic
Rom i republikkens tid.docx
Supplerende stof:
Besvar to og to følgende opgaver til side 12-15.
Meme Templates - Imgflip
CANVA - plakatskabeloner
Noter til side 59-66 i Verden FØR 1914
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO-forløb - Det moderne gennembrud 1849-1915
Forløbet er et fællesfagligt DHO-forløb med dansk. Forløbet bearbejder udviklingen i det danske samfund politisk, økonomisk og socialt i i perioden mellem den første grundlov og grundloven af 1915. Fokus er på omstillingen til animalsk landbrug og moderniseringen af landbruget, etableringen af andelsbevægelserne, fagbevægelsernes udvikling, samt ikke mindst udviklingen fra oplyst enevælde til grundlov med et særligt fokus på den demokratiske udvikling og dens kobling til kampen for rettigheder for arbejdere og kvinder.
Indhold
Kernestof:
JonasWolter: Danmarkshistoriskgrundbog, dnf; sider: 1, 128-146, 149-152, 158-161
Historien om Danmark afsnit 8
Historien om Danmark - afsnit 9
Erik Henningsen "Sat ud" 1892
De skabte Danmark: Andelsbevægelsen
En kvinde fortæller, Adriansen, Inge m. fl. Fokus 2 - Fra oplysningstid til europæisk ekspansion.pdf
Kvindesagsorganisationerne og valgretsspørgsmålet 1871-1915
Danmark i Verden - fortid, nutid, fremtid. (2011) Side 130, 132-133.pdf
Danmark i Verden - fortid, nutid, fremtid. side 130, 132-133.pdf
Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder.pdf
Fredrik Bajer i Folketinget 9-11-1886.pdf
Vurdering i DHO - Skriftlighedsportal
Om vurdering i DHO.docx
Kontrakt for Hjedding Andelsmejeri 1882.pdf
Beretning om andelsmejerivirksomheden 1885.pdf
Skriveøvelse - Andelsbevægelsen - vurderende afsnit.docx
Supplerende stof:
Analyseark til kilder.docx
Feedback på øvelse i at skrive et vurderende afsnit.docx
Øvelse i litteraturliste.docx
Skriftlighedsportal - Formalia i større opgaver
Skriftlighedsportal - Materialesøgning
Skriftlighedsportal - Troværdighed
2 Formalia - DHO.pptx
Øvelse i litteraturhenvisninger.docx
Øvelser i citater.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Danmarks tilblivelse.
Forløbet omhandler perioden fra Danmark for første gang nævnes som et selvstændigt land og derfra undersøges sammenhængskraften og udviklingen de første århundrede frem mod Danmarks overgang til kristendom og de første konger over et samlet Danmark, for at ende med tilblivelsen af Kalmarunionen. Undervejs arbejdes der med udviklingen fra vikingetidens samfundsstruktur til den feudale middelalderstruktur med købsteder og kirkemagt.
Indhold
Kernestof:
JonasWolter: Danmarkshistoriskgrundbog, dnf; sider: 7-21, 24-27, 33-49, 51-59
Find to konkrete eksempler på brug af vikingetid, historien om vikingerne osv. Det kan være i Film/TV, reklamer, logoer, vores sprog, litteratur osv. Du skal blot finde eksemplet, ikke lave analyser af det eller andet.
Supplerende stof:
Tavlenoter til Historien om Danmark-dokumentarer.jpg
Grupper til kildearbejde.pdf
Eduflow peer-feedback
Canva
Vi bruger de første 30-40 min på at finpudse plancherne og øve fremlæggelser. Giv jer selv lektier for, eller brug forberedelsen sammen så I er stort set færdige ved modulets start. Så kan de 30-40 min bruges på at dele viden mellem jer, øve fremlægg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Middelalder og korstog
Forløbet tager udgangspunkt i Europa efter Romerrigets fald, og behandler derefter udviklingen af et samfund baseret på feudalisme og kirkemagt. Vi arbejder i særlig grad med kirkens magt i samfundet og dagliglivet, samt den sorte døds betydning. Herefter går forløbet over i en gennemgang af Islams opståen og kalifatets udvikling frem mod de store konfrontationer med det kristne Europa i korstogenes tid. Forløbet afsluttes med overvejelser om hvorvidt en konflikt mellem islam og kristendom er uundgåelig.
Forløbet inddrager også faglige pointer fra forløbet "Danmarks tilblivelse" hvori dansk middelalder behandles.
Indhold
Kernestof:
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 74-80, 91-100, 103-120
Kilde Pesten i Firenze Dekameron Tekst 1 Guy de Chauliac Tekst 2.pdf
Troelsen, Anders og Ditlevsen, Kasper, Historielærerens øvelsesbog, side 52-63.pdf
I modulet besvarer vi følgende:
Lav en kildeanalyse af Dekameron, og sammenhold dernæst kildematerialet med fremstillingen af den sorte død i grundbogen (cirka side 97-100)
BLACK PLAGUE Time lapse in Europe from 1347-1351
Svarskema til spm side 121 i Verden FØR 1914.docx
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsmål til side 74-80.docx
Analyseark til kildearbejde.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Renæssancen, religionskrige og de store opdagelser
Dette brede forløb dækker flere forskellige afgørende udviklinger i Europas udvikling fra middelalderen og frem. Renæssancen behandles med udgangspunkt i de markante brud i tænkningen om mennesket og dets muligheder. Det leder til en behandling af årsagerne til reformationen og opsplitningen af det kristne Europa med de deraf følgende krige. Sideløbende udvikler den europæiske opdagelsestid sig hvor fokus er på årsagerne til denne ekspansion samt hvorledes Europa ekspanderede og koloniserede store dele af verden. Forløbet afsluttes med et fokus på hvorledes koloniseringen foregik i forskellige dele af verden, særligt med fokus på den danske kolonitid og vores nutidige diskussion om hvorvidt vi skal sige undskyld for vores forfædres handlinger.
Indhold
Kernestof:
Henrik B. Larsen og Thorkil Smitt: En europæisk verdenshistorie, Systime; sider: 73-87, 89-103, 105-113, 115-121
Pico della Mirandola Om menneskets værdighed, Machiavellis Fyrsten samt tekst om Da Vinci..pdf
Renæssancen - Da mennesket kom i centrum. Side 195-203.pdf
Video: "Reformationens virkninger i samfund og kultur"
500 Years of European Colonialism
European Colonial Empires 1492-2008
Merkantilisme og danske tropekolonier, ca.1600-1917
De Vestindiske Øer, 1672-1917
Miniforedrag - Kolonihistorie
Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792
Kort over trekantshandlen.docx
Statsminister Lars Løkke Rasmussens tale ved Transfer Day på St. Croix, 31. marts 2017
Dokumentar: De vestindiske øer
Forordning om negerhandlen
Officielle undskyldninger
Debatten om en officiel undskyldning for slaveriet i Dansk Vestindien, 1998-2017
Hvis Danmark undskylder for slaveriet, kan det ødelægge vores selvbillede
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Supplerende stof:
Analyseark til kilder.docx
Problemstillinger angående dansk slaveri i Vestindien
Troelsen, Anders og Ditlevsen, Kasper, Historielærerens øvelsesbog, side 68-70.pdf
Skema til kendetegn ved en periode.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Enevælde, oplysningstid og revolution
Forløbet tager udgangspunkt i forståelsen af enevælden som styreform med den franske enevælde som eksempel. Herfra arbejdes der med de engelske oplysningsfilosoffers tænkning om det engelske indskrænkede kongedømme og disse tankers betydning for de tre store franske oplysningsfilosoffers tænkning. Gennem en analyse af oplysningsideerne søger vi at forstå forandringen i menneskesynet og dermed det bagvedliggende syn på de forandringer som oplysningstiden bringer. Her fokuseres især på den franske revolution og den amerikanske revolution.
Konservatismen og nationalliberalismen som reaktion på revolutioner og Napoleonskrigene behandles ved at undersøge de nye revolutioner op gennem det 19. århundrede, samt inddragelse af elementer fra DHO-forløbet.
Indhold
Kernestof:
Henrik B. Larsen og Thorkil Smitt: En europæisk verdenshistorie, Systime; sider: 105-113, 115-121, 123-141
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Voltaire - Tolerance.pdf
Ludvig Holberg - Moralske tanker..pdf
Kilder om oplysningstanker og revolution.docx
Konservatisme - politisk ideologi - lex.dk
Kildesæt revolutioner - Den moderne verden af Wolter, Jonas.pdf
Supplerende stof:
Skema til kendetegn ved en periode.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Den industrielle revolution og de store ismer
Forløbet undersøger årsagerne til den industrielle revolution, herunder årsagerne til at England var arnestedet. Herefter følger en gennemgang af industrialiseringens udvikling med fokus på betydningen for samfundet generelt, og arbejderne i særdeleshed. Arbejdernes levevilkår under urbaniseringen og arbejdsvilkår under industrialiseringen analyseres med henblik på forståelse af årsager til fagforeninger og socialistiske bevægelsers opståen, udvikling samt mål og resultater. Elementer fra DHO-forløbet inddrages for også at få den danske vinkel.
Indhold
Kernestof:
Henrik B. Larsen og Thorkil Smitt: En europæisk verdenshistorie, Systime; sider: 143-163
Kledal og Jensen spalte 189-195.pdf
Kledal og Jensen spalte 215-216.pdf
Supplerende stof:
Vi starter med plakaterne fra sidst, som alle præsenterer for en anden i klassen.
I skal færdiggøre jeres kildearbejde fra sidste modul så vi kan høre jeres tanker i mindre grupper. Der er ikke en facitliste for hvad man skal have ud af kilderne. Det kan være væsentlige faglige pointer. Det kan være problemstillinger, redegørende,
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Fra krig til krig. 1. og 2. Verdenskrig
Forløbets brede titel italesætter en forståelse af sammenhængen mellem de interne europæiske imperieaspirationer som årsag til den langvarige konflikt mellem primært Tyskland og de øvrige europæiske stormagter.
Imperialismen behandles i dette lys, og fungerer som afsæt til forståelsen af årsagerne til 1. verdenskrig. Fredsslutningen i Versailles analyseres med henblik på at undersøge årsagerne til mellemkrigstidens politiske og økonomiske uro samt årsagerne til udbruddet af 2. verdenskrig.
2. Verdenskrig behandles generelt og dernæst med fokus på allierede terrorbombninger og tyske masseudryddelser, og en diskussion af mål og midler.
Den danske besættelsestid behandles med fokus på samarbejdspolitikken og den efterfølgende kritik heraf. Her er historiebrug også i fokus.
Indhold
Kernestof:
Henrik B. Larsen og Thorkil Smitt: En europæisk verdenshistorie, Systime; sider: 165-187, 190-211
Nielsen, Henrik Skovgaard _ Imperialismen 1870-1914, spalte 81-90.pdf
World War I - Summary on a Map
Colonialism in 10 Minutes: The Scramble For Africa
History of World War 1 (in One Take) | History Bombs
Life in a Trench | World War I | History
Bender, Johan og Gade, Hans-Kurt, Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig belyst ved kilder side 12-15.pdf
Bender, Johan og Gade, Hans-Kurt, Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig belyst ved kilder side 80-85.pdf
Russisk udenrigsministeriums konto på Facebook. Video om årsag til WW2.
The Guardian; Molotov-Ribbentrop: why is Moscow trying to justify Nazi pact?
Bombninger under Anden Verdenskrig ( 2 )
World War II in Europe: Every Day
World War II in the Pacific: Every Day
Holocaust
Stantons ti stadier i et folkedrab.
Bender, Johan og Gade, Hans-Kurt, Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig belyst ved kilder side 135-139.pdf
Bombninger under Anden Verdenskrig
Samarbejdspolitikken under besættelsen i europæisk perspektiv
Erindringshistorie - fra Historiefaglig arbejdsbog.docx
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003.docx
Verden efter 1914 side 144-146.pdf
Supplerende stof:
Formidlingsopgave om imperialismen.docx
Mappe til videoer
Fælles noter til: Historiebrug: Hvem var skyld i udbruddet af 2. Verdenskrig?
Opgave - Holocaust og Stantons ti stadier - alternativ version.docx
Side 144-146 i verden efter 1914 som pdf.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Den kolde krig
Den kolde krig behandles kronologisk med nedslag udvalgte steder af både global og dansk betydning.
De bipolære verdensorden med to dominerende ideologier analyseres med udgangspunkt i konflikterne mellem sejrherrerne i 2. verdenskrig. Den efterfølgende udvikling ses gennem et dansk perspektiv med nedslag ved Cubakrisen og terrorbalancen i 1980'erne.
Årsagerne til murens fald og de kommunistiske styrers sammenbrud analyseres ved en gennemgang af de indre og ydre spændinger i Østblokken.
Afslutningsvist kobles forløbet på den konkrete krig mellem Rusland og Ukraine, og i større sammenhæng konflikten mellem Rusland og NATO
Indhold
Kernestof:
Henrik B. Larsen og Thorkil Smitt: En europæisk verdenshistorie, Systime; sider: 214-233
Kilder til den kolde krigs start..docx
Danmark i den kolde krig - Cubakrisen
Danmark i Den Kolde Krig - Terrorbalancen
Det skjulte drama bag Murens fald
Scorpions - Winds of Change
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsmål side 214-219 i _En europæisk verdenshistorie_.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
DK's politiske og økonomiske udvikling 1945-2022
Forløbet gennemgår kronologisk det danske samfunds udvikling i perioden. Fokus ligger på de politiske og økonomiske udviklinger og deres indbyrdes sammenhæng. Samtidig ses der på den transformering som det danske samfund gennemgår med velfærdsstat, forbrugersamfund og det moderne liv. Den danske udenrigspolitiske forandring med overgangen til den aktivistiske udenrigspolitik undersøges også, herunder med et blik på den igangværende krig i Ukraine.
Indhold
Kernestof:
JonasWolter: Danmarkshistoriskgrundbog, dnf; sider: 202-218, 220-227, 235-248, 265-279
Mine forældres historie - et interview.docx
Introduction to the Holocaust: What was the Holocaust?
Auschwitz: How death camp became centre of Nazi Holocaust
Find frem til de begivenheder i de sidste 10 års Danmarkshistorie som DU synes er de vigtigste. Det kan være fx politik, økonomi, indenrigspolitik, udenrigspolitik, kultur, sport sociale forhold osv. Du vælger selv dine kilder. Noter inden modulet er
Supplerende stof:
Du skal bruge den forberedelsestid der er til dagens to moduler til at udarbejde din fremlæggelse.
Analyseark til kilder.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kina - det 21. århundredes stormagt?
Bliver Kina det 21. århundredes stormagt? Hvilken historisk udvikling har Kina gennemgået, og hvordan kan man bruge denne viden til at forstå den nuværende kinesiske tilgang til verden.
Forløbet gennemgår Kinas tidlige historie overordnet og fokuserer derefter på kommunismen. Her er Mao et naturligt omdrejningspunkt både i form af de fejlslagne projekter han forestod, men også i den efterfølgende reaktion efter hans død. Forløbet slutter med en analyse og diskussion af den nuværende kinesiske ledelses mål og midler, både økonomisk og ideologisk.
Indhold
Kernestof:
MogensHansen: Kinesiskeperspektiver-Historie, Gyldendal; sider: 8-15, 18-35, 40-45
Kinesiske Perspektiver side 8-15.pdf
Når du har læst side 40-45 skal du finde en artikel, en historisk redegørelse, en kronik, en kilde eller noget helt femte. Din tekst skal på et generelt niveau forholde sig til Kinas position i verden idag. Det kan være politisk, økonomisk, kulturelt
Ud fra din egen artikel og din øvrige viden skal du skrive en kort vurdering af om Kina bevæger sig tættere på eller længere væk fra en demokratisk styreform med flerpartisystem.
Kinas indoktrinering virker
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsmål til Kinesiske Perspektiver s. 8-15 om Kinas dynastier.docx
Skriftlighedsportal - Vurdering, diskussion, perspektivering i historie
Skriftlighedsportal - Diskussion, vurdering og perspektivering i SRO
Skriftlighedsportal - Diskussion, vurdering og perspektivering i historie
Skriftlighedsportal - Vurdering, diskussion, perspektivering i SRO
Inden modulet starter skal du:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378624940", "T": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378624940", "H": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378624940" }