Titel
9
|
Stepaerobic
FORMÅL: Formålet med forløbet er, at eleverne får en grundlæggende introduktion til step aerobics som træningsform og en forståelse for de centrale tekniske elementer, herunder rytme, koordination og kropskontrol ved længerevarende aerobt arbejde. Eleverne har lært at opbygge en sammenhængende serie af trin og bevægelser til musik opbygget af blokke. Derudover har eleverne udviklet deres fysiske kapacitet med fokus på kondition, koordination og muskeludholdenhed.
FAGLIGE MÅL:
• At kunne udføre grundlæggende step aerobics-teknikker.
• At kunne sammensætte og gennemføre en sammenhængende koreografi baseret på forskellige trinsekvenser til musik opbygget af blokke á 4x8taktslag. Her med forståelse af symmetri i koreografien i forhold til koncentrisk og excentrisk arbejde.
• At kunne koordinere bevægelser i takt med musikken og holde et kontinuerligt flow gennem hele koreografien.
• At udvise god kropsholdning og stabilitet under step-træning med stor bevægelseskvalitet.
• At være fysisk i stand til at gennemføre en step aerobics-session med moderat til høj intensitet.
• At kunne motivere og give feedback til klassekammerater på teknisk udførelse, rytme og kropsholdning.
• At kunne arbejde kreativt med bevægelser, opstilling af bænke, forflytning.
• At kunne sammensætte samt udføre en koreografi med genreforståelse og stor bevægelseskvalitet.
• At have en god forståelse for hvordan man kan ændre intensiteten i stepaerobics.
Efter endt kursus mestrer eleverne følgende bevægelser:
Basistrin, Over toppen, V-trin, A-trin, V-trin med drejning, krydsstep, pausestep, knæ, curl, flyv, spark og boks, repeater (knæ og flyv), L-kick, Jorden rundt, Mambo, pivot, lunges fremad, lunges til side, knæ-spark-flyv, loft-gulv-loft, Chassé, baglæns pivotering over steppen (turn og gå).
Centrale begreber og teori: Symmetri, koncentrisk, excentrisk arbejde, aerob forbrænding, respiration, takttælling, blok (4x8taktslag), BPM, intensitet, high-impact, low-impact. Kontinuert træning: iltdeficit, steady-state, iltgæld, træningstilpasninger(Hjerte, kapillærer, hæmoglobin, blodmængde, mitokondrier - størrelse og antal). Borg-skala.
Teori:
Yubio s. 1360– 1475 (Stepaerobic historie, opbygning af serier samt øvelser med video)
Yubio s. 1379-1381 (Kontinuert træning)
|