Holdet 2022 SA/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Thomas Egelund Verdoner
Hold 2022 SA/j (1j SA, 2j SA, 3j SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Er ulighed et problem i Danmark?
Titel 2 Økonomi og det gode samfund
Titel 3 Politik
Titel 4 Sociologi - hvem gør mig til den jeg er?
Titel 5 Kriminalitet - bander og drengestreger
Titel 6 EU – samling eller splittelse?
Titel 7 Magt, medier og adfærd
Titel 8 Køn og ligestilling i det senmoderne - SRO
Titel 9 Magt, medier og adfærd
Titel 10 Økonomiske teorier: Danmark og EU
Titel 11 Mini forløb: politik og demokrati
Titel 12 IP: krige, konflikter og organisationer
Titel 13 Valg i USA og medierne rolle for valget
Titel 14 Er sammenhængskraften i Danmark udfordret?
Titel 15 Dansk udenrigspolitik - Arktis
Titel 16 Er demokratiet i krise?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Er ulighed et problem i Danmark?

Mål: At introducere eleverne for fagets hovedområder gennem arbejde med et aktuelt samfundsfagligt tema. Kernestoffet introduceres og kan med fordel uddybes i senere forløb i studieretningsklasserne.

2.1. Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

2.2. Kernestof

Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering sociale og kulturelle forskelle.

Politik
- politiske partier i Danmark og (introduktion til politiske ideologier)

Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Eleverne skal kunne:
1.Gøre rede for begrebet social ulighed, samt begreberne social arv og social mobilitet, samt anvende begreberne på cases, tekster og talmateriale.
2.Gøre rede for begrebet “ny ulighed” og inddrage Pierre Bourdieus begreber om felt, habitus og kapital i undersøgelser med inddragelse af forskelligartet materiale.
3.Gøre rede for kønsrelateret ulighed på arbejdsmarkedet, samt det kønsopdelte arbejdsmarked dvs. vertikal og horisontal kønsarbejdsdeling.
4.Gøre rede for de klassiske, politiske ideologier liberalisme og socialisme og anvende dem i undersøgelser af ulighed.
5.Gøre rede for den fordelings- og værdipolitiske akse herunder nationalkonservatisme og kulturradikalisme (værdipolitik)
6.Gøre rede for de samfundsvidenskabelige metoder kvalitativ og kvantitativ metode, anvende dem på udleveret materiale, samt diskutere hvilke indsigter man kan få ved deres anvendelse.
7.Diskutere fordele og ulemper ved at anvende kvalitative og kvantitative metoder i samfundsfag.
8.Gøre rede for den universelle velfærdsmodel, samt for den selektive/kontinentale og residuale model
9.Gøre rede for hvilke udfordringer den universelle velfærdsstatsmodel står overfor (“klemmer”)
10.Anvende ovenstående begreber i undersøgelser af cases, tekster og tabelmateriale.

Emner:
Forklaring på ulighed, Bourdieu. Luk samfundet op, s. 93-98
Social arv. Luk samfundet op, s. 98-104
Køn og ligestilling. Luk samfundet op, s. 13-20, 20-25
Politisk syn på ulighed. Politikbogen, s. 83-86
Vælgernes syn på ulighed.
Den universelle velfærdsmodel. Luk samfundet op, s. 201-206
Alternativer til den universelle velfærdsmodel. Luk samfundet op, s. 208-211
Hvor er velfærdsstaten på vej hen? Luk samfundet op, s. 208-211

Centrale begreber:
Livsstile, forbrugsmønstre, Minervamodellen, segmentering, Pierre Bourdieu, habitus, kapitaler, økonomisk kulturel og social kapital, felt, Levevilkår (indkomst, uddannelse, erhverv, position i samfundet), social stratificering, social mobilitet, social arv (positiv og negativ), generations- og karrieremobilitet, ulighed, mønsterbryder, køn og ligestilling, kønsroller, sociale mønstre, kønsrollemønster, velfærdsstaten, velfærdsstatens udvikling, velfærdsmodeller, den universelle velfærdsmodel, den residuale velfærdsmodel, den korporative velfærdsmodel, velfærdsstatens udfordringer (klemmer), konkurrencestat, interne udfordringer, demografiske udfordring, stigende individualisering, borgernes forventningspres, eksterne udfordringer, globalisering, outsourcing, immigration, social dumping, nedskæringsstrategi, udlicitering, brugerbetaling, empowerment, udvidelsesstrategi, øget arbejdsstyrke.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Økonomi og det gode samfund

Økonomi og det gode samfund
I dette forløb vil der være fokus på økonomi og velfærdsstaten. Udgangspunktet er en forståelse af den danske økonomi, udfordringerne med selvsamme og en diskussion af mulige løsninger for at komme udfordringerne til livs. Heriblandt fokuserer vi bl.a. på diskussionen mellem skattelettelser og velfærd ud fra en empirisk vinkel. Vi inddrager statistisk materiale og dykker ned i konsekvenserne som Ukraine-krigen og Corona-strategien har for dansk økonomi.

Kernestof:
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen 2017 LUK SAMFUNDET OP. Brønshøj: Systime (ibog)
Økonomi og velfærd: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=184
Mangel og vækstbehov: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=185
Borgernes veje til behovsopfyldelse: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=186
- Markedet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=344
- Det civile samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=220
- Staten: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221
Mål i økonomien: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=187
- Inflation og arbejdsløshed: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=321
- Betalingsbalance og bæredygtig økonomi: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=322
Det økonomiske kredsløb: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=222
Konjunkturer: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=188
Økonomisk politik: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=189
- Finanspolitik: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=342
- Pengepolitik: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=224
Udfordringer for dansk velfærd – intern: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=195
Udfordringer for dansk velfærd – ekstern: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=323

Andet materiale:
- Artiklen: Zetland forklarer det økonomiske råderum: https://www.zetland.dk/historie/sebgYrKv-aO0E1wr0-c14ec

- Artiklen: Krigen i Ukraine rammer to ømme punkter i dansk økonomi: https://www.berlingske.dk/oekonomi/krigen-i-ukraine-rammer-to-oemme-punkter-i-dansk-oekonomi-ny-og

- Spillet: ”Vismandsspillet” https://vismandsspillet.dk/game/DK_Start.aspx

- Guide til privatøkonomi: https://financer.dk/guide/privatoekonomi/

Kernestofområdet
Økonomi:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Metode: Kvantitativ og kvalitativ data

Centrale begreber:
Markedet, prisen, markedsmekanisme, udbud og efterspørgsel, markeds- blandings- og planøkonomi, marked vs. stat, liberalisme og socialisme, økonomisk vækst, BNP, produktivitet, arbejdskraft (og mangel derpå), finansiel sektor, offentlig sektor, udlandet, økonomiske mål, vækst, lav arbejdsløshed/høj beskæftigelse, lighed, inflation, betalingsbalance, de offentlige finanser, bæredygtighed, finans- og pengepolitik, overophedning af økonomien, strukturpolitik, konjunkturer (høj, lav, opadgående, nedadgående), den universelle (socialdemokratisk) velfærdsstat, den residuale (liberale) velfærdsmodel, den korporative (konservative) velfærdsmodel, den demografiske udfordring, borgernes forventninger, produktionsomkostninger, outsourcing, stordriftsfordele, social dumping, immigrationsudfordring, nedskæring- og udvidelsesstrategi, udlicitering, brugerbetaling, empowerment.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Politik

Politik – ideologier og danske partier
I forløbet vil vi dels fokusere på hvad politik handler om ved at tilbyde eleverne mulighed for at opnå en bedre forståelse for de politiske partier og de politiske ideologier som partierne er inspireret af. Derudover vil vi fokusere på samfundets opbygning, hvor vi vil prøve at forstå de teoretiske tilgange til demokratiet. Herunder vil vi inddrage viden om rettigheder og pligter med henblik på en diskussion af, hvorvidt danskerne lever op til deres pligter i et demokrati.

Kernestof:
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen 2017 LUK SAMFUNDET OP. Brønshøj: Systime (ibog)
Politisk ideologi: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=260
De klassiske ideologier: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=261
- Liberalisme: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=262
- Konservatisme: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=263
- Socialisme: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=264
Ideologiske forgreninger: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=265
- Socialliberalisme: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=266
- Socialkonservatisme: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=267
- Socialdemokratisme: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=268
- Grøn ideologi: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=272
Molin og Downs: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=283
Demokrati: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169
- Normativt demokrati: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=314
- Rettigheder: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1340  
- Pligter: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1339
- Rettigheder og pligter: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1338

Andet materiale:
- Vælgervandringer: https://nyheder.tv2.dk/2022-10-31-grafik-viser-voldsomme-vaelgervandringer-i-blaa-blok#RV

- Midtervælgeren: https://www.information.dk/indland/2021/06/valgforskere-afliver-myten-findes-midtervaelgere-dansk-politik

- Det digitale demokrati: https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE10035614/det-digitale-demokrati-aendrer-politikernes-rolle/

- Sociale medier og lokaldemokrati: https://www.kl.dk/politik/dit-kommunalpolitiske-arbejde/sociale-medier-og-lokaldemokrati/

- Podcast: https://elberth.dk/kommunalvalg-2021-siede-amatorerne-fra/  

- Kandidattest: https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/kandidattest

Faglige mål i forløbet:
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Centrale begreber:
Liberalisme, klassiske liberalisme, John Locke, Adam Smith, kapitalisme, konservatisme, traditionel konservatisme, Edmund Burke, Socialisme, Karl Marx, klassekamp, ideologiske forgreninger, socialliberalisme, socialkonservatisme, nationalkonservatisme, socialdemokratisme, reformistisk socialisme, revolutionær socialisme, neoliberalisme, partier og ideologier, fordelingspolitisk højre-venstre akse, værdipolitik, issue-voting, Downs model, Molins model, partiers adfærd, Politik, demokratiformer, demokrati, autokrati, teokrati, direkte og repræsentativ demokrati, folkeafstemninger, konkurrence- og deltagelsesdemokrati, civile, politiske og sociale rettigheder, rettigheder og pligter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sociologi - hvem gør mig til den jeg er?

Sociologi – hvem gør mig til den jeg er?
Socialisering, normer, sanktioner, familietyper, identitet (Erikson), kultur (Hofstedes), social kontrol, indvandring og integration, anerkendelse, det senmoderne samfund, Giddens, Ziehe og Beck.

Kernestof:
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen 2017 LUK SAMFUNDET OP. Brønshøj: Systime (ibog)
Socialisering: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
Dobbeltsocialisering: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=296
Normer: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148  
Familietyper: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=297
Grupper: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150
Kultur: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151
Kultur: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=301
Integration: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=302
Anerkendelse: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=303
Det traditionelle samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
Det moderne samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143
Anthony Giddens: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144
-Tid og rum: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=203
-Udlejring: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=204
-Refleksivitet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=205
Ziehe: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145
-Reaktionsmønstre: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=306
Beck: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146
- institutionaliseret: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=307

Andet materiale:
Artiklen: Dannelsen af unges normer og værdier skal ikke varetages af ansvarsløse influencere. https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11863327/dannelsen-af-unges-normer-og-vaerdier-skal-ikke-varetages-af-ansvarsloese-influencere/
Sangen: Ramadan i København https://www.youtube.com/watch?v=wEnLss8E-00
Uddrag af artiklen: ”Vi skal lære at skamme os igen. Kun sådan kender vi forskel på rigtig og forkert, siger Svend Brinkmann”. https://www.zetland.dk/historie/soNNWQZ9-aeW04Gvq-4b44c


Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof
- Identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- Teorier om det senmoderne samfund


Centrale begreber:
Socialisering (primær, sekundær, tertiær), Giddens, refleksivitet, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, individualisering, Ziehe, kulturel frisættelse, formbarhed, subjektivisering, ontologisering, potensering, Bech, risikosamfund, valg-biografi, institutionaliseret individualisering, utilstrækkelighed, påbudskultur, forbudskultur, erhverv (primær, sekundær, tertiær), norm, internalisering, sanktion, social kontrol, identitet (jeg, personlig, social, kollektiv), kultur (jeg-kultur, vi-kultur), integration, assimilation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kriminalitet - bander og drengestreger

Kriminalitet - bander og drengestreger
I dette forløb om kriminalitet, bander og drengestreger har vi fokus på kriminalitet i al almindelighed. Med inddragelse af virkelighedsnære og professionsrettede problemstillinger skal eleverne anvende viden og begreber fra faget til at forklare og diskutere disse problemstillinger. Sigtet med forløbets indhold er at kunne arbejde med bandekriminalitet til slut i forløbet. Til dette inddrages teori og empirisk materiale (tabeller, diagrammer og enkle modeller) som kan belyse emnet ud fra en både sociologisk og politisk vinkel og forklare sociale og kulturelle mønstre.

Kernestof:
Skov, Oliver Boserup, Victor Bjørnstrup og Tobias Matthiesen.2017 ”Fra Drengestreger til bandekrig”
Kriminalitet: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130
Definition: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
Kriminalitet i DK: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
Ungdomskriminalitet: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133
Social arv: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Etnisk herkomst: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135

SNAP-modellen: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=141
Robert Merton: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
Sutherland: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=139
Hirschi: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138

Bandekriminalitet: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151
Honneth: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150
Czikszenmihalyi: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149
Maffesoli: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
Bourdieu: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147
Goffman: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146
Hobbes: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
- straf: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162
Bentham: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161
Resocialisering: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160

Retssystemet: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157
Kriminalitet på formel: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=167#c411

Politiske partier og straf: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166
Kriminalitet – hvad koster det? https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154



Andet materiale:
- Artiklen:  ”Hvordan går det med etniske minoriteters kriminalitet?” https://www.zetland.dk/historie/sen2WwRk-a8dQKjjz-5998d

- Artiklen: Københavnsk bande slår lejr i Aarhus – ’Vi overtager byen”  https://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-06-23-koebenhavnsk-bande-slaar-lejr-i-aarhus-vi-overtager-byen

- Artiklen: Regeringen vil stoppe 'skruppelløse' bander med 39 nye tiltag https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-vil-stoppe-skruppelloese-bander-med-39-nye-tiltag

- Artiklen: Som kriminolog har han tilbragt tusindvis af timer med politiet – her er hans bud på, hvordan Pusher Street skal lukkes https://www.berlingske.dk/metropol/som-kriminolog-har-han-tilbragt-tusindvis-af-timer-med-politiet-her-er

- Cases: “10 personlige fortællinger om livet i den kriminelle underverden” https://www.berlingske.dk/samfund/10-personlige-fortaellinger-om-livet-i-den-kriminelle-underverden

- Uddrag fra case – Brian Sandberg: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171#c435

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
- Sociologi identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

- komparativ metode og casestudier

- politik politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Centrale begreber:
Korrelation, kausalitet, årsagssammenhænge, kriminalitet, Ejendomskriminalitet, Voldkriminalitet, Seksualforbrydelser, IT- kriminalitet, Socioøkonomi og kriminalitet, Familieformer og kriminalitet, Selvopfyldende profeti, Mørketal, Balvig og faldende ungdomskriminalitet, Strukturperspektiv på kriminalitet, aktørperspektiv på kriminalitet, SNAP-modellen, Merton og behovsfrustration, Sutherland og social indlæring, Hirschi og social kontrol, Honneth og anerkendelse, Csikszentmihalyis og flow, Maffesoli og neostammer, Ziehe og kulturel frisættelse, Bourdieu – kapital, felt og habitus, Goffman og stigmatisering, Weber og statsteori, Hobbes og Leviathan, Naturtilstanden og Samfundskontrakt, Bentham, panoptikon og utilitarisme, Foucault og (selv)disciplinering, Resocialisering, Recidivitet, Værdipolitik og kriminalitet, Bandepakke 3 og Bandepakke 4.







Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kriminalitet 10-09-2023
Bandekriminalitet - undersøgelse 29-09-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 EU – samling eller splittelse?

EU – samling eller splittelse?
Med fokus på de aktuelle sikkerhedsmæssige og politiske udfordringer for EU, har det været forløbets hensigt at belyse det moderne EU og de udfordringer unionen står overfor. I den forbindelse har vi også været inde på Rusland/Ukraine konflikten, valget af Donald Trump i 2016 og dennes rolle for udviklingen af mere pro-EU-holdninger.

Kernestof:
Frederiksen, Larsen 2020. ”EU’s udfordringer – en casebaseret grundbog”
EU’s formål: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=141
- Fred og fri bevægelighed: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161
- Fri bevægelighed og fælles værdier: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162
- Fred og fælles værdier: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163

EU-kommissionen: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164
Ministerrådet: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165
EU-parlamentet: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166
EU-domstolen: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=167
Det europæiske råd: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=168

EU’s beslutninger: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=139
- Idé fasen: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169
- Beslutningsfasen: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
- Implementeringsfasen: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171

EU og integrationsteorier: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133
- Føderalisme https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147
- Neofunktionalisme: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146
- Liberal intergovernmentalisme: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145
- Differentieret integration: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143
- Scenarier for integration: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
De danske forbehold: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138
EU og demokratisk underskud: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137

EU og flygtningekrisen: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155
- Policy-niveau: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=185
- Polity-niveau: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=186
- Politics-niveau: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=187

EU og brexit: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156
- Policy-niveau: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=206
- Polity-niveau: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=207
- Politics-niveau: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=208

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

- komparativ metode og casestudier

Centrale begreber:
Det indre marked, Københavnskriterierne, EU som økonomisk samarbejde, EU som værdimæssigt samarbejde, EU som sikkerhedsmæssigt samarbejde, Integration i dybden, Integration i bredden, EU’s opbygning og Eastons model, EU-kommissionen, EU og ministerrådet, EU-parlamentet, EU-domstolen, Det europæiske råd, Direktiv, Forordning, EU’s beslutningsproces, Føderalisme, Kønføderation, Neofunktionalisme og spilovereffekt, Intergovernmentalisme, Differentieret integration, EU i flere hastigheder, EU i flere rum, EU ”A la carte”, De 4 danske forbehold, Majone 1998, Moravsick 2002, Hix & Føllesdal 2006, EU og flygtningekrisen, EU og Rusland-Ukraine krigen, EU og Brexit.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Magt, medier og adfærd

Magt, medier og adfærd (Herunder SRP3 og fake news).
I dette forløb har vi fokus på hvordan forskellige typer magt og mediepåvirkning former politisk adfærd og vælgernes beslutninger. Med udgangspunkt i både kvalitative og kvantitative metoder i SRP3 samt teorier om mediepåvirkning, fake news, framing og priming koblet til analyser af vælgertyper og partimodeller. Eleverne arbejdede med magtbegreber og politiske skillelinjer for at forstå samspillet mellem medier, magt og vælgeradfærd i en demokratisk kontekst.

Kernestof:
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk 2021 ”Politikkens Kernestof”
Medier og politik: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138
Mediernes rolle i vores samfund: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171
Politisk meningsdannelse og medier: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
Politisk kommunikation: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=215
Politik og sociale medier: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169

Magt: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
- Hvad er magt: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=168
- Magt som ressource: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=167
- Magt som relation: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166
- Strukturel magt: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165

Politiske skillelinjer: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143
- Hvad er en politisk skillelinje: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=180

Vælgernes adfærd: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=139
- faktorer der influerer vælgerne: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173
- issue-voting: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=211
- Teorier om vælgeradfærd: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172
- Columbia-skolen: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=214
- Michigan-modellen: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=213

Partiernes adfærd: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
Hvad kendetegner et politisk parti: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175
Medianvælgerteorien: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=210
Strøms teori: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=209
Molins model: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=208


Andet materiale:
- Artiklen:  ”Her er de mest magtfulde mennesker i Danmark” https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-05-29-her-er-de-mest-magtfulde-personer-i-danmark

- Artiklen: Meningsmålinger
https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger  

- Uddrag af artiklen: Sådan gik det til, da Alternativets utopi døde https://www.zetland.dk/historie/segJLY1X-a8DEYXaM-54fc2

- Uddrag af artiklen: Blokpolitikken er død. Længe leve uforudsigeligheden https://fyens.dk/indland/blokpolitikken-er-doed-laenge-leve-uforudsigeligheden  

- Dokumentarserie: Støjbergs stemmer afsnit 1.
https://www.dr.dk/drtv/se/stoejbergs-stemmer_-det-rigtige-danmarks-radio_370308


Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Centrale begreber:
Kvalitativ metode, Kvantitativ metode, Fake-news, Priming, Framing, Medierne som gatekeepers, Kanyleteorien om medierne, To-trins-hypotesen om medierne, Referencemodellen om medierne, Forstærkelseshypotesen, Mobiliseringshypotesen, Den klassiske definition på magt, Diskursiv magt, Strukturel magt, Personlig magt, Symbolsk magt, Politiske skillelinjer, Rokkan og Lipset 1967, Vælgeradfærd, Marginalvælger, Kernevælger, Retningsmodellen, Nærhedsmodellen, Issue-voting. Minerva-modellen, Michigan modellen, Elitepartiet, Klassepartiet, Catch-all partiet, Protestpartiet, Kartelpartiet, Markedspartiet, Medianvælgermodellen (Anthony Downs), Kaare strøms model, Molins model.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
EU og hypoteser 19-11-2023
Magt, medier og adfærd 10-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Køn og ligestilling i det senmoderne - SRO

Køn og ligestilling – SRO
Forløbet undersøgte køn og ligestilling gennem sociologiske og feministiske teorier med fokus på, hvordan køn formes i samspillet mellem biologiske forhold og sociale institutioner som familie og arbejdsmarked. Eleverne arbejdede med normer, kønsroller og patriarkalske strukturer, samt perspektiver fra bl.a. Simone de Beauvoir, Judith Butler og Henning Bech.

Kernestof:
Storr-Hansen, Anna, Kia Ditlevsen og Tine Studstrup 2020. ”Køn og ligestilling”
Introduktion – køn: https://xn--knogligestilling-lxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=187
Familie, før og nu: https://xn--knogligestilling-lxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=212
Kønsteorier: https://xn--knogligestilling-lxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=206
- Simone de Beauvoir: https://xn--knogligestilling-lxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=249
- Bech: https://xn--knogligestilling-lxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=248

Andet materiale:
- Uddrag af rapport: ”KVINFO – Kønsligestilling i grundskolen” https://kvinfo.dk/wp-content/uploads/2023/03/Koensligestilling-i-grundskolen-i-Skandinavien_KVINFO_30032023.pdf

- Uddrag af rapport: “Department of eduction. “The equality act”” https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a7e3237ed915d74e33f0ac9/Equality_Act_Advice_Final.pdf

- Artiklen: ”Caroline Paige on transitioning in the Armed Forces” https://www.liverpoolmuseums.org.uk/stories/interview-caroline-paige-transitioning-armed-forces   

- Statistik om LGBTQ i hhv. Danmark og UK.

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
- Sociologi identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

- komparativ metode og casestudier

- politik politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Centrale begreber:
Social institution, familie, arbejdsmarkedet, funktionalisme, marxistisk feminisme, normer, kønsroller, Simone de Beauvoir, biologisk køn, socialt køn, biologisk determinisme, patriarkatet, diskursivt køn, Judith Butler, transkønnet, intersektionelle perspektiv, Det valgfrie køn, Henning Bech.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Magt, medier og adfærd

Magt, medier og adfærd (Herunder SRP3 og fake news).
I dette forløb har vi fokus på hvordan forskellige typer magt og mediepåvirkning former politisk adfærd og vælgernes beslutninger. Med udgangspunkt i både kvalitative og kvantitative metoder i SRP3 samt teorier om mediepåvirkning, fake news, framing og priming koblet til analyser af vælgertyper og partimodeller. Eleverne arbejdede med magtbegreber og politiske skillelinjer for at forstå samspillet mellem medier, magt og vælgeradfærd i en demokratisk kontekst.

Kernestof:
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk 2021 ”Politikkens Kernestof”
Medier og politik: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138
Mediernes rolle i vores samfund: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171
Politisk meningsdannelse og medier: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
Politisk kommunikation: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=215
Politik og sociale medier: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169

Magt: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
- Hvad er magt: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=168
- Magt som ressource: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=167
- Magt som relation: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166
- Strukturel magt: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165

Politiske skillelinjer: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143
- Hvad er en politisk skillelinje: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=180

Vælgernes adfærd: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=139
- faktorer der influerer vælgerne: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173
- issue-voting: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=211
- Teorier om vælgeradfærd: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172
- Columbia-skolen: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=214
- Michigan-modellen: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=213

Partiernes adfærd: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
Hvad kendetegner et politisk parti: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175
Medianvælgerteorien: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=210
Strøms teori: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=209
Molins model: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=208


Andet materiale:
- Artiklen:  ”Her er de mest magtfulde mennesker i Danmark” https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-05-29-her-er-de-mest-magtfulde-personer-i-danmark

- Artiklen: Meningsmålinger
https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger  

- Uddrag af artiklen: Sådan gik det til, da Alternativets utopi døde https://www.zetland.dk/historie/segJLY1X-a8DEYXaM-54fc2

- Uddrag af artiklen: Blokpolitikken er død. Længe leve uforudsigeligheden https://fyens.dk/indland/blokpolitikken-er-doed-laenge-leve-uforudsigeligheden  

- Dokumentarserie: Støjbergs stemmer afsnit 1.
https://www.dr.dk/drtv/se/stoejbergs-stemmer_-det-rigtige-danmarks-radio_370308


Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Centrale begreber:
Kvalitativ metode, Kvantitativ metode, Fake-news, Priming, Framing, Medierne som gatekeepers, Kanyleteorien om medierne, To-trins-hypotesen om medierne, Referencemodellen om medierne, Forstærkelseshypotesen, Mobiliseringshypotesen, Den klassiske definition på magt, Diskursiv magt, Strukturel magt, Personlig magt, Symbolsk magt, Politiske skillelinjer, Rokkan og Lipset 1967, Vælgeradfærd, Marginalvælger, Kernevælger, Retningsmodellen, Nærhedsmodellen, Issue-voting. Minerva-modellen, Michigan modellen, Elitepartiet, Klassepartiet, Catch-all partiet, Protestpartiet, Kartelpartiet, Markedspartiet, Medianvælgermodellen (Anthony Downs), Kaare strøms model, Molins model.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Økonomiske teorier: Danmark og EU

Økonomiske teorier – DK og EU
Forløbet handlede om økonomiske teorier med fokus på samspillet mellem Danmark og EU. Eleverne arbejdede med, hvordan økonomisk politik påvirker samfund og privatøkonomi, og hvordan teorier som keynesianisme og ny-klassicisme forklarer konjunkturer og politiske indgreb. Der blev desuden arbejdet med globalisering, grøn økonomi og EU’s rolle i regulering og samarbejde

Kernestof:
Isaksen, Bo og Dennis Lunding Nielsen 2022. ”Basal Økonomi”
Det økonomiske menneske: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=194
Ny-klassikerne: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172
Keynesianisme: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171
Udbud og efterspørgsel: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=192
Ny-klassikernes betydning: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
Keynesianismens betydning: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169

Markedsfejl: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=191
Finanspolitik og multiplikator: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=178
De automatisk stabilisatorer: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=177

Pengepolitik: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176
Valutapolitik: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175
Strukturpolitik: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174

Grøn vækst: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156
Netto-nul-tænkning: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155
Grønt BNP: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
Cirkulær økonomi: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
Økologisk økonomi: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=152

Danmark en bæredygtig økonomi: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151
Forandring: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150
Hvorfor handler vi ikke i tide: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149
Nye politiske tendenser: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148

Global økonomi: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130
Globalisering og handel: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
Internationale handelsmønstre: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=139
Globaliseringens vindere og tabere: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138
Danmark i den globale konkurrence: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135

Det danske arbejdsmarked 1: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146
Det danske arbejdsmarked 2: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145
Flexicurity: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144
Arbejdsmarkedspolitik: https://xn--basalkonomi-kgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143  

Andersen, Lene Nibuhr og Jakob Sinding Skött ”Økonomibogen” 2019.
Økonomisk og monetær union: https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=261
Politisk union: https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=262

Andet materiale:
- Artiklen ”Dansk økonomi”
https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi

- Artiklen: ”Cheføkonom tror nu på lyse tider for dansk økonomi”
https://www.berlingske.dk/oekonomi/chefoekonom-tror-nu-paa-lyse-tider-for-dansk-oekonomi-alligevel-forudser?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYP9SkahdJdV8BGBIQxYuEAIrd6hqZMbXjy47CLsbx3rCQHJgwZTDPiS&gaa_ts=6829aa71&gaa_sig=xIRdnDH4PC0ise4YMCYCTrxfOmZ3A7w8hAZ_Im8kCiMbdEIoCDyajNC7NJ6u_gcQ5QQ1zQfQXZWfun6Q_YUeRg%3D%3D

- Artiklen: ”Derfor skader mangel på faglærte Danmarks BNP”
https://www.berlingske.dk/indland/derfor-skader-mangel-paa-faglaerte-danmarks-bnp-vi-loeber-simpelthen-toer?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYNku-tJSxDW6h5j4MqbfmtKXezNH9_aX3tHlzOEvKwr9LVccX7CH5r5&gaa_ts=6829aac3&gaa_sig=Zz6a155kbNHNYtfw_Fw0_l_ipVdgaGKSfKy1m2rzW_SNUMPm5FUD96ax8QPqt5-7OEGarDoOMFyXSM03bTGQVg%3D%3D

- Artiklen: ”Opskriv kronens værdi – det er den oplagte løsning”
https://www.information.dk/debat/2024/02/opskriv-kronens-vaerdi-oplagte-loesning-paa-personalemangel-velfaerdsfagene

- Artiklen: Optimistiske økonomer: Grøn vækst er en mulighed for Danmark
https://videnskab.dk/kultur-samfund/optimistiske-oekonomer-groen-vaekst-er-en-mulighed-for-danmark/

- Artiklen: “Simpel klimaberegner. Hvor meget klimagas udleder jeg?”
https://ve.dk/klimaberegner/

- Analysen: ”EU har bidraget til dansk vækst i 50 år”
https://www.danskindustri.dk/globalassets/politik-og-analyser/analyser/2023/3/eu-har-bidraget-til-dansk-vakst-i-50-ar/eu-har-bidraget-til-dansk-vakst-i-50-ar.pdf?v=240805

- Artiklen: ”Verdens ulighed er ... faktisk faldet helt vildt.
https://www.zetland.dk/historie/soB3dwm9-a8dQKjjz-1e812

- Artiklen: ”Ny måling afslører vælgernes vigtigste dagsorden til EU-valget”
https://www.altinget.dk/artikel/maaling-klima-og-miljoe-er-vigtigst-for-danskerne-op-til-ep-valget

- Artiklen: ”Overblik: Her er alle partiernes kandidater og alliancer til EU-valget”
https://www.altinget.dk/artikel/overblik-her-er-partiernes-kandidater-til-europa-parlamentet?fbclid=IwAR0MWvgiQ4LXhr9GE6w8_7juo06Yu3d9yHYo3qQBHbRNoJZjrVeMHRVPYqo

- Hjemmesiden: Europa parlamentet ”EU-valget”
https://elections.europa.eu/da/

- Video: ”den danske flexicurity model”
https://www.youtube.com/watch?v=S2mPhHCstSw

- Artiklen: Regeringen lægger pres på den danske model med afskaffelse af store bededag”
https://nyheder.tv2.dk/politik/2023-01-13-regeringen-laegger-pres-paa-den-danske-model-med-afskaffelse-af-store-bededag-siger-forsker

- Artiklen: Mette Frederiksen har ikke slået den danske model ihjel. Den døde for mange år siden” https://www.altinget.dk/arbejdsmarked/artikel/mette-frederiksen-har-ikke-slaaet-den-danske-model-ihjel-den-doede-for-mange-aar-siden

- Artiklen: ”Medlemstal i de danske fagforeninger og a-kasser” https://allefagforeninger.dk/tips-and-artikler/fakta-og-love/medlemstal-fagforeninger-a-kasser/

- Dokumentaren ”Kampagnen mod klimaet” https://www.dr.dk/drtv/program/kampagnen-mod-klimaet_198525

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Centrale begreber:
Privatøkonomi, Udbud, Efterspørgsel, De økonomiske mål, Økonomiske konjunkturer, Pengepolitik, Finanspolitik, Strukturpolitik, Ny-klassikerne og udbud, Keynesianismen og efterspørgslen, Phillips-kurven, Naturlig ledighed, Inflation, Den marginale forbrugskvote, Den marginale opsparingskvote, Opsparingsparadokset, Markedsfejl, Ekspansiv finanspolitik, Kontraktiv finanspolitik, Multiplikatoreffekten, Pengepolitik, Ekspansiv pengepolitik, Kontraktiv pengepolitik, Bæredygtig økonomi, Grøn vækst, Afgift, Netto-nul-tænkning, Relativ afkobling, Absolut afkobling, Rebound-effekt, CO2-lækage, Greenwashing, Cirkulær økonomi, CO2 intensitet, Økologisk fodaftryk, Biokapacitet, Raworths doughnut-model, Nudging, Naturens kapital, human kapital, Overshoot-day, Miljøets kuznets kurve, Forbrugsbaseret klimaaftryk, Produktionsbaseret klimaaftryk, EU og det indre marked, EU og ”optimalt valutaområde”, Dani Rodriks trilemma, Nationalstaten, Globalisering, Demokratisk politik, Vindere og tabere af globaliseringen, Elefantkurven, Interdependens, Protektionisme, Outsourcing, In-sourcing, Absolutte fordele, Relative fordele, Gini-koefficienten, Dansk konkurrenceevne, Flexicurity-modellen, Fleksibelt arbejdsmarked, Social sikring (dagpenge), ”Den danske model”, Strukturpolitik, Arbejdsmarkedspolitik, Stramningsstrategien, Opkvalificeringsstrategien.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Adfærd og politik - statistisk usikkerhed 29-02-2024
Økonomi og politik 21-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Mini forløb: politik og demokrati

Miniforløb med projekt – politik og demokrati
I forløbet undersøgte vi spændingsfeltet mellem klassisk fordelingspolitik og moderne værdipolitik. Gennem ideologiske strømninger og teoretikere som Bell, Fukuyama og Haidt blev partiernes positioner og den danske udlændingedebat analyseret. Eleverne arbejdede med Michael Böss’ perspektiver på værdikampe og afsluttede med et værdipolitisk miniprojekt.

Kernestof:
Christiansen, Peter Munk og Asbjørn Sonne Nørgaard 2019. ”Demokrati, magt og politik i Danmark”
Ideologier og værdier: https://demokratimagtogpolitik.systime.dk/?id=146
Politiske ideologier: https://demokratimagtogpolitik.systime.dk/?id=158
Ideologi-analyse: https://demokratimagtogpolitik.systime.dk/?id=162
Fordelings- og værdipolitik: https://demokratimagtogpolitik.systime.dk/?id=163
Ideologiernes død: https://demokratimagtogpolitik.systime.dk/?id=164
Moral, psykologi og ideologi: https://demokratimagtogpolitik.systime.dk/?id=165

Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen 2019. ”Luk samfundet op”
Demokrati: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=391
Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=438  


Andet materiale:
Artiklen:  ”Efter årtiers udlændingekamp leder værdidebatten efter en ny kampplads”
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/efter-aartiers-udlaendingekamp-leder-vaerdidebatten-efter-en-ny-kampplads

- Uddrag fra Artiklen: Nu ved vi, hvad det seneste folketingsvalg afslører om moderne dansk politik”  https://www.zetland.dk/historie/se7ja0YD-ae7jrB33-b4cab  

- Artiklen: Værdikampens frontlinjer er blevet mudret af nyt politisk landskab
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/vaerdikampens-frontlinjer-er-blevet-mudret-af-nyt-politisk-landskab

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
- Politik politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed


Centrale begreber:
Partiernes ideologier, Ideologiernes endelige, Daniel Bell, Francis Fukuyama, Alan Garber, Jonathan Haidt, Fordelingspolitik, Værdipolitik, Dansk værdipolitik og udlændingedebatten, Michael Böss og fronterne i værdipolitikken.

Værdipolitisk miniprojekt med elevvalgte emner
- Kvindelig værnepligt
- LGBTQ+ og woke
- Ligestilling og ligeløn
- Frit gymnasievalg
- Klima og miljø
- Abort
- Aktiv dødshjælp
- Kriminalitet – straf og forebyggelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 IP: krige, konflikter og organisationer

International politik – krige, konflikter og organisationer
Forløbet handlede om internationale relationer og de teorier, der forklarer krige, konflikter og samarbejde mellem stater. Gennem begreber som realisme, liberalisme og konstruktivisme analyserede vi magtbalancer, sikkerhed og global ulighed med særligt fokus på stormagtskonflikter, udviklingsproblematikker og internationale organisationers rolle i fred og stabilitet.

Kernestof:
Sørensen, Jacob Graves 2024 ”International Politiks Kernestof”
Klassisk realisme: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=195
Neorealisme: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=194
Liberalisme: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=193
Konstruktivisme: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=192

Case: USA vs. Kina: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=191
- Casens historie: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=196
- Realistisk analyse: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=197
- Liberalistisk analyse: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=198
- Neorealistisk analyse: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=199
- Konstruktivistisk analyse: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=200

Sikkerhed og trusler: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176
Krige og konflikter: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175
Svage stater: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173
Terrorisme: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172
Hvorfor krige: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174

USA og Kina: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138
- USA stadig supermagt: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=180
- Kina, dragen flyver: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179

Det internationale system: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=189
- Vigtigste aktører: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=188
- De 7 stormagter: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=187
- De 7 stormagter: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=186

Kina og USA som polerne: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=182
Nyt multipolært system: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=181

IPØ og den fattige verden: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Global ulighed: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157
Udviklingsteorier: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156
Udviklingsstrategier: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155
Migration: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
Internationalt samarbejde: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
Typer af IGO’er: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
FN – IGO’ernes konge: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169
FN og civilbefolkningen: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=205

Andet materiale:
- Artiklen:  ”Military personnel and spending”
https://ourworldindata.org/military-personnel-spending  

- Artiklen: Gross domestic product (GDP)”
https://ourworldindata.org/grapher/gdp-penn-world-table

- Artiklen: Global soft power index
https://brandirectory.com/softpower  

- Artiklen: Vestens dæmonisering af Rusland og Kina bygger på en falsk fortælling om verdensordenen. https://www.information.dk/debat/2022/08/vestens-daemonisering-rusland-kina-bygger-paa-falsk-fortaelling-verdensordenen

- Artiklen: ”Når Kina tager Taiwan, skal Europa kunne stå alene mod Putin”
- https://www.mm.dk/artikel/naar-kina-tager-taiwan-skal-europa-kunne-staa-alene-mod-putin  

- Artiklen: ”Forstå Ukraines blodige fortid: Historien bliver brugt som våben” https://www.dr.dk/historie/webfeature/ukraine-historisk

- Artiklen: ”Francis Fukuyama: Vi bør uforbeholdent forsvare Ukraine og dets sårbare demokrati” https://www.information.dk/debat/2022/02/francis-fukuyama-boer-uforbeholdent-forsvare-ukraine-dets-saarbare-demokrati

- Artiklen: ”Harvard-professor ser flere grunde til, at Ukraine-krigen ikke ændrer alt”
https://www.kristeligt-dagblad.dk/harvard-professor-ser-flere-grunde-til-ukraine-krigen-ikke-aendrer-alt

- Hjemmesiden: UNDP ”Human Development Insights”
https://hdr.undp.org/data-center/country-insights#/ranks

- Video: ”Konflikten i Congo”
https://www.youtube.com/watch?v=a4lFc43Yx4I

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Kernestof
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt

- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

- komparativ metode og casestudier


Centrale begreber:
Realisme, anarki, suverænitet, sikkerhed, overlevelse, Thomas Hobbes, Liberalisme, interdependens, institutioner, stabilitet og fred, Emanuel Kant, Neorealisme, hierarkisk struktur, polaritetsstruktur (uni, bi, multi), sikkerhedsdilemma, balancering, Kenneth Waltz, Konstruktivisme, Perception, konkurrencepræget system (Hobbes), individualistisk system (Locke) og samarbejdende system (Kant), Alexander Wendt, Konflikten mellem USA og Kina og IP-teorierne, Konflikten mellem Rusland og Ukraine og IP-teorierne, Københavnerskolen og sikkerhedsliggørelse, Interstatslige krige, Intrastatslige krige, USA og udenrigspolitiske strategier, Isolationisme, Globalt hegemoni, Selektivt hegemoni, Globalt samarbejde, Årsager til krige, Svage stater og terror, Nationalstat, Stærke stater, Det internationale system, Geopolitik, Determinanter, kapabiliteter og instrumenter, Imperial overstrech (Kennedys hegemoniteori), BRIKS-landene, Civilisationernes sammenstød, International ulighed, Marxisme og ulighed, Liberalisme og ulighed, Fattigdomsfælden, Rostows faseteori, Push og pull-faktorer ved migration, Ulandsbistand, Bilateral bistand, Multilateral bistand, Udviklingsstrategier, Internationale organisationer, Universelle IGO’er (F.eks. FN), Regionale IGO’er (F.eks. EU), FN’s opbygning, FN og intervention.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Valg i USA og medierne rolle for valget

Valg i USA og mediernes rolle
Forløbet "Valg i USA og medierne" handlede om det amerikanske politiske system og valgsystem, med henblik på valget mellem Trump og Harris i november 2024. Eleverne arbejdede med mediernes rolle i et demokrati og betydning for valgkampen. Forløbet blev afsluttet med et ”projekt svingstat” omhandlende staten Pennsylvania. Forløbet var bygget op omkring Eastons model og tog elementerne i denne én ad gangen, startende med input-siden.

Kernestof:
Jensby, Jakob Glenstrup, Anders Ellegaard Pedersen og Peter Brøndum 2019. ”Politikbogen”
Medier: https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=335
Medialisering: https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=334

Brøndum, Peter og Annegrethe Rasmussen 2020 ”USA’s udfordringer”
Vælgertyper USA: https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=261
Demokratisk og republikansk: https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=307
Partiadfærd: https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=306
Vælgeradfærd: https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=305
Medierne og politisk kommunikation: https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=302
USA’s system: https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=266
Præsidentielt system: https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=290
Valg i systemet: https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=263
Valgmetoder i systemet: https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=300
Valgmetoder: https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172#c369
Svingstater: https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=338


Andet materiale:
- Den første debat mellem Harris og Trump: https://www.nbcnews.com/video/full-watch-harris-and-trump-s-first-2024-presidential-debate-219047493781

- Artiklen: ”Where do americans get their news?” https://www.voronoiapp.com/public%20opinion/Where-do-Americans-Get-Their-News--1724

- Artiklen: ”News platform fact sheet”
https://www.pewresearch.org/journalism/fact-sheet/news-platform-fact-sheet/  

- Artiklen: “Trust in media 2024. Which news sources Americans trust” https://today.yougov.com/politics/articles/49552-trust-in-media-2024-which-news-outlets-americans-trust

- Artiklen: Alle taler om ekkokamre på sociale medier som roden til alt ondt https://www.zetland.dk/historie/soBPW3LE-aegJG0Zj-5d7ce  

- Dokumentar: “Trump og tyveriet”
https://www.dr.dk/drtv/program/trump-og-tyveriet_476969

- Artiklen: ”Sådan stjæler man et valg”
https://www.information.dk/udland/2018/11/saadan-stjaeler-valg  

- Artiklen ”These maps shows how Republicans are blatantly rigging elections”
https://www.theguardian.com/us-news/ng-interactive/2021/nov/12/gerrymander-redistricting-map-republicans-democrats-visual

- Artiklen: “CNN’s Road to 270 Interactive
https://edition.cnn.com/election/2024/electoral-college-map?game-id=2024-PG-CNN-ratings&game-view=map

- Spil: ”Win the white house”
https://ed.icivics.org/games/win-white-house

Projekt svingstat:
- Bilag 1: Video ”Trump and Kamala Harris battle for must-win Pennsylvania; voters react” https://www.youtube.com/watch?v=E7GPDEtCDoE

- Bilag 2: Børsen artikel ”I USA’s vigtigste svingstat afgør økonomi og inflation valget”
https://borsen.dk/nyheder/udland/okonomien-buldrer-afsted-kan-det-okonomiske-opsving-afgore-valget-i-usas-vigtigste-svingstat

- Bilag 3: Video ”Trump works the fry station and holds a drive-thru news conference at a Pennsylvania McDonald’s” https://apnews.com/article/trump-harris-mcdonalds-2024-presidential-election-pennsylvania-73e55c8c1db4adc2a547b62bd5142be3

- Bilag 4: New York times “Election 2024 Polls: Pennsylvania” https://www.nytimes.com/interactive/2024/us/elections/polls-president-pennsylvania.html

Klimadag:
- Vejles Klimaplan  

Faglige mål
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Kernestof
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

- politik politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

Centrale begreber:
Eastons model, Kamala Harris politik og mærkesager, Donald Trump politik og mærkesager, Mediernes rolle i et demokrati, Vagthund, Jagthund, Hyrdehund, Redningshund, Gatekeeper, Nyhedskriterierne, Medialisering, purple state, Kernevælgere i USA, Marginalvælgere (swingvoters) i USA, Issue-voters, Michigan-modellen og USA, USA og polarisering, Ekkokamre, Sociale medier, Fake News vs. Alternative facts, Fastholdelseskommunikation, Erobringskommunikation, USA’s politiske system, Udøvende (præsident), Lovgivende (kongressen), dømmende (domstolene), Checks and balances, USA’s valgsystem, First past the post (FPTP), Gerrymandering, Valgsystemer, Flertalsvalg (FPTP), Forholdstalsvalg, Typer af politiske systemer, Enhedsstat (f.eks. DK), Konføderation (f.eks. EU), Føderation (f.eks. USA), Projekt svingsstat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Er sammenhængskraften i Danmark udfordret?

Er sammenhængskraften i Danmark udfordret?
Forløbet undersøgte, om sammenhængskraften i Danmark er udfordret, ved at inddrage klassiske og moderne sociologiske teorier. Gennem begreber som solidaritet, anomi, rationalisering, disciplinering, anerkendelse og identitet analyserede eleverne, hvordan samfundsudviklingen påvirker fællesskaber, normer og individers tilknytning. Centrale tænkere som Durkheim, Weber, Marx, Foucault, Rosa, Honneth og Bauman gav forskellige perspektiver på sammenhæng og opløsning i det moderne samfund.

Kernestof:
Juul, Søren, Jørgen Elm Larsen og Jytte Kristensen 2020. ”Sociologibogen”
Durkheim: https://sociologibogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161
- Anomi og selvmord: https://sociologibogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162

Weber og fornuften: https://sociologibogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163

Marx og kapitalismen: https://sociologibogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164
- Klassekamp: https://sociologibogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165
- Kapitalismekritik: https://sociologibogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166

Foucault: https://sociologienskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=152
- Overvågning: https://sociologienskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155
- Magtbegrebet: https://sociologienskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154

Hartmund Rosa: https://sociologienskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
- Teknologisk acceleration: https://sociologienskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=230
- Social acceleration: https://sociologienskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=229
- Acceleration af livstempo: https://sociologienskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=228
- Reaktion imod acceleration: https://sociologienskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=227

Honneth: https://sociologienskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147&loopRedirect=1
- Anerkendelse: https://sociologienskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151
Krænkelsessamfund: https://sociologienskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150
Identitet og politik: https://sociologienskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149

Andet materiale:
- Artiklen:  ”Kraka: En bedre sammenhængskraft er en samfundsopgave
https://www.altinget.dk/artikel/kraka-en-bedre-sammenhaengskraft-er-en-samfundsopgave

- Kodex VII: ”syv centrale pligter”  
https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/mof/spm/1104/svar/1425850/1791485.pdf s. 12-15

- Uddrag af artiklen: Embedsmand: Det er sjældent, at brud på pligter og regler får konsekvenser. Det skal vi lave om på” https://www.altinget.dk/artikel/embedsmand-det-er-sjaeldent-at-brud-paa-pligter-og-regler-faar-konsekvenser-det-skal-vi-lave-om-paa

- Artiklen: Overblik: Her er hovedpunkterne i regeringens ghettoplan
https://www.altinget.dk/artikel/overblik-her-er-hovedpunkterne-i-regeringens-ghettoplan

- Rapport: “Sundhedsprofilen”
https://www.sst.dk/da/sundhedsprofilen

- Artiklen: ”Hvad er der sket med os voksne” Børnepsykologen bag ”John Dillermand” har en opsang til krænkede forældre”
https://www.zetland.dk/historie/s81EM1EG-aoV3ME1j-3554a

- Artiklen: ”Her er de vigtigste #MeToo-sager et år efter Sofie Linde skelsættende tale om den store tv-kanon”
https://www.information.dk/moti/2021/08/vigtigste-metoo-sager-aar-sofie-lindes-skelsaettende-tale-store-tv-kanon

- Artiklen: ”Underviser på CBS følte sig krænket over 'Den danske sang er en ung blond pige'
https://www.dr.dk/nyheder/indland/underviser-paa-cbs-foelte-sig-kraenket-over-den-danske-sang-er-en-ung-blond-pige

- Artiklen: ”To danske republikanere om Trump: En vil stemme på ham, mens den anden ikke kan få sig selv til det” https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/danske-republikanere-om-trump-en-vil-stemme-paa-ham-mens-den-anden-kan

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog


Kernestof
- Sociologi identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.


Centrale begreber:
Sociologi, Sammenhængskraft, Durkheim og anomi, Mekanisk solidaritet, Organisk solidaritet, Anomi og selvmord, Weber og Rationalisering, Værdirationelle handlinger, Målrationelle handlinger, Den protestantiske etik, Affortryllelse, Målrationalitetens jernbur, Den bureaukratiske fornuft, De 7 pligter i et moderne bureaukrati, Marx og det materielle, Basis (produktionsforhold), overbygning (ideer), Sociale klasser, Historisk materialisme, Kapitalisme, Merværdi, Foucault og disciplinering, Socialkonstruktivisme, Diskurs, Magt og modmagt, Hartmund Rosa og acceleration, Højhastighedssamfund, Teknologisk acceleration, Social acceleration, Hartmund Rosa og resonans, Axel Honneth og anerkendelse, Den private sfære, Den retslige sfære, Den solidariske sfære, Krænkelsessamfund, Bauman og identitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Dansk udenrigspolitik - Arktis

Dansk udenrigspolitik og Arktis
Forløbet "Dansk udenrigspolitik og Arktis" undersøgte Arktis som geopolitisk kampplads med fokus på Grønlands strategiske betydning. Eleverne arbejdede med teorier som neorealisme, liberalisme og konstruktivisme, samt analyserede aktørers interesser og relationer – fx USA, Danmark, Grønland og EU. Centrale begreber som kapabiliteter, determinanter og instrumenter blev anvendt til at forstå udenrigspolitiske strategier. Grønlands selvbestemmelse og rolle i bilaterale og multilaterale sammenhænge blev belyst i lys af aktuelle og historiske doktriner.

Kernestof:
Peter Nedergaard og Anders Stubkjær ”Kampen om Arktis”
Realisme: https://kampenomarktis.systime.dk/?id=156
Liberalisme: https://ip-nu.systime.dk/?id=1590
Konstruktivisme: https://ip-nu.systime.dk/?id=1592

Andet materiale:
- Artiklen:  ”Kan Trump købe Grønland?”
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kan-trump-overhovedet-koebe-groenland-det-vil-kraeve-en-hulens-masse-arbejde-siger

- Artiklen: Trumps melding om at ville købe Grønland presser København
https://pov.international/trumps-melding-om-gronland-presser-kobenhavn/

- Artiklen: Sådan blev Arktis stormagternes nye kampplads https://www.information.dk/udland/2020/06/saadan-arktis-stormagternes-nye-kampplads  

- Artiklen: Forskere forklarer: Derfor åbner grønlændere armene for USA – og for løsrivelse fra Danmark https://videnskab.dk/kultur-samfund/forskere-forklarer-derfor-aabner-groenlaenderne-armene-for-usa-og-for-loesrivelse-fra-danmark/  

- Artiklen: “Grønlandske partier afviser Trump på stribe: Vil ikke være en del af USA” https://www.dr.dk/nyheder/politik/groenlandske-partier-afviser-trump-paa-stribe-vil-ikke-vaere-en-del-af-usa  

- Artiklen: ”Fra “skørt” til “selvfølgelig”: Det siger partierne om grønlandsk selvstændighed”
https://www.altinget.dk/artikel/fra-skoert-til-selvfoelgelig-det-siger-partierne-om-groenlandsk-selvstaendighed

- Artiklen ”ANALYSE EU har økonomisk 'bazooka' klar til kamp mod Trump”
https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-eu-har-oekonomisk-bazooka-klar-til-kamp-mod-trump

- Rapport: Dansk udenrigspolitisk strategi: s. 5-13. Kan findes her: https://um.dk/udenrigspolitik/aktuelle-emner/udenrigs-og-sikkerhedspolitisk-strategi-2023



Faglige mål
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt

- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik.

- komparativ metode og casestudier

Centrale begreber:
Arktis og geopolitik, Stefano Guzzinis definition af geopolitik, determinanter, kapabiliteter og instrumenter, USA’s interesser i Grønland, Neorealisme, Liberalisme, Konstruktivisme, Bilaterale forhold, Multilaterale forhold, Arktis som den nye kampplads, Grønland og selvbestemmelse, FN og ret til selvbestemmelse, Bloktilskud (fra DK), Den amerikanske udenrigspolitiske strategi, Monroedoktrinen – USA, Den grønlandske udenrigspolitiske strategi, EU, Danmark og ”Bazookaen”, Synopsis – Grønland, Danmark og USA.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Er demokratiet i krise?

Er demokratiet i krise?
Forløbet undersøgte spørgsmålet "Er demokratiet i krise?" med fokus på både normative og empiriske tilgange til demokrati. Eleverne arbejdede med det danske parlamentariske system og begreber som pluralisme, populisme, demokratisk burnout og medborgerskab. Centralt stod spændinger mellem konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati samt Habermas’ teori om livsverdenens kolonisering. Med aktuelle eksempler blev demokratiets udfordringer undersøgt og diskuteret.

Kernestof:
Benny Jacobsen og Ove Outzen 2023. ”Demokratiets udfordringer”
Normativt demokrati: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148

Styreform eller livsform: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=206

Hal Koch og demokrati: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=205

Medborgere: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
- på forskellige måder: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=204
- republikansk medborger: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=203
- forbrugerisk medborger: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=202

Politikerne og folket: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
- Repræsentativt demokrati: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146
- Hvem er repræsentanterne: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=213
- Hvilke opgaver har de: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=212

Partierne og demokrati: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
- massepartierne: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151
- catch-all partierne: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150

Demokrati og medier: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172
- sociale medier: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=178
- hadefulde ytringer: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=177
- overvågningens tidsalder: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176

Folketinget og demokrati: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
- opgaver folketinget: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158
- Rolle i regeringsdannelse: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=199
- Lovgivningsmagten: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=198

Populisme: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145
- hvorfor breder den sig: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=211
- Hvorfor en trussel: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=210
Overlever demokratiet: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171
- demokratisk tilbagegang: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175
- trusselopfattelser: https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174


Jesper Hjarsbæk Rasmussen 2021. ”Politikkens kernestof:
Teorier om politisk magt: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
Pluralisme: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164
Elitisme: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
Korporatisme: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162

Hans Branner ”Demokrati i krise”
Tillidskrise og værdiskred: https://demokratiikrise.systime.dk/?id=143
Faldende opbakning: https://demokratiikrise.systime.dk/?id=187
Vaklende tiltro: https://demokratiikrise.systime.dk/?id=188


Andet materiale:
- Artiklen:  ”Jeg har afvist, at vores demokrati er i krise. Nu tror jeg, vi er på vej til demokratisk burn out” https://www.altinget.dk/artikel/jeg-har-afvist-at-vores-demokrati-er-i-krise-nu-tror-jeg-vi-er-paa-vej-til-demokratisk-burn-out

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed

Centrale begreber:
Demokratiet i krise, Årsager til at demokratiet kan være i krise, Det danske parlamentariske system, Negativ parlamentarisme, Lav spærregrænse (2%), Demokratisk burnout, Empirisk demokrati, Normativt demokrati, Konkurrencedemokrati, Deltagelsesdemokrati, Demokrati som styreform, Demokrati som livsform, Pluralisme, Elitisme, Korporatisme, Medborgerskab, Republikansk medborger, Forbrugerisk medborger, Myndiggørelse, efficacy, Delegationsmodellen, Formynderrollen, Massepartierne, Catch-all partierne, Habermas og livsverdenen, System, Livsverden, Markedet, Kolonisering af livsverdenen, Habermas og den herredømmefrie samtale, Populisme, Autokrati, Lukket autokrati, Electoralt autokrati, Electoralt demokrati, Liberalt demokrati.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer