Titel
1
|
Er ulighed et problem i Danmark? (grundforløb)
Er ulighed et problem i Danmark?
Mål: at introducere eleverne for fagets hovedområder gennem arbejde med et aktuelt samfundsfagligt tema. Kernestoffet introduceres og kan med fordel uddybes i senere forløb i studieretningsklasserne.
2.1. Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
2.2. Kernestof
Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering sociale og kulturelle forskelle.
Politik
- politiske partier i Danmark og (introduktion til politiske ideologier)
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Læst kernestof:
Bourdieu, livsstil og ulighed, lærerproduceret ark (vedhæftet fil)
LSO side 93 – 98, 13 – 22, 201 – 208,
Politikbogen, Columbus 2017: Den fordelingspolitiske skillelinje: https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p162 (vedhæftet fil)
Samfundsfag på tværs; Systime: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=267 (vedhæftet fil)
“Velfærdsstaten under pres. Columbus 2019, kapitel 1.8 og 1.9 (vedhæftet fil)
Læst supplerende materiale:
”En Syg Forskel” episode 2, DR 2016
3 tabeller fra Danmarks statistik om sammenhæng mellem karakterer/nationale tests og forældres sociale bagrund (se fil)
Statistik om ligestilling – især vertikal (se opgave modul 5 fil)
Atatistik om ligestilling i politik:
https://www.ft.dk/da/folkestyret/folketinget/tal-og-fakta-om-folketinget
Surveybanken: Nesstar WebView (aau.dk) (Valgundersøgelsen, 2019)
Filmklip fra Deadline:
Film TVA DR Deadline Køn og ligestilling Udskamning af karrierekvinder Interview med Linea Søgaard-Lidell, minuttal: 00:00 - 09:00.
Partiernes hjemmesider om ulighed: Enhedslisten, Socialdemokratiet,Venstre, Liberal Alliance
Værdi- og fordelingspolitik: o Cepos: https://cepos.dk/video/topskat-vaekst-og-ulighed/ ca. 4 min.
Mellemfolkeligt Samvirke: https://www.youtube.com/watch?v=LCueLypCmiQ&t=8s ca. 4.30
Statistik om vælgernes holdning til ulighed (se fil ”gruppearbejde tabellæsning)
Velfærdsstatens indtægter og udgifter: https://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2019/2019-01-16-fakta-om-udgifter-til-velfaerd (se fil)
Artikel: Frivillighed er vigtigere end tidligere, 26. december 2020 Politiken
Artikel: https://www.liberalalliance.dk/blog/lad-os-praktisere-samfundssind-og-ikke-kun-praedike-det-som-mette-frederiksen
Artikel: Debat: Jeg vil ikke lægge børn til velfærdsstatens nedskæringseksperiment
27. marts 2019 Politiken
Artikel: Vismand: Vores samfund står over for udfordringer, som vi slet ikke har erkendt
26. oktober 2019 Berlingske Sektion 1 Side 4
Eleverne skal kunne:
1.Gøre rede for begrebet social ulighed, samt begreberne social arv og social mobilitet, samt anvende begreberne på cases, tekster og talmateriale.
2.Gøre rede for begrebet “ny ulighed” og inddrage Pierre Bourdieus begreber om felt, habitus og kapital i undersøgelser med inddragelse af forskelligartet materiale.
3.Gøre rede for kønsrelateret ulighed på arbejdsmarkedet, samt det kønsopdelte arbejdsmarked dvs. vertikal og horisontal kønsarbejdsdeling.
4.Gøre rede for de klassiske, politiske ideologier liberalisme og socialisme og anvende dem i undersøgelser af ulighed.
5.Gøre rede for den fordelings- og værdipolitiske akse herunder nationalkonservatisme og kulturradikalisme (værdipolitik)
6.Gøre rede for de samfundsvidenskabelige metoder kvalitativ og kvantitativ metode, anvende dem på udleveret materiale, samt diskutere hvilke indsigter man kan få ved deres anvendelse.
7.Diskutere fordele og ulemper ved at anvende kvalitative og kvantitative metoder i samfundsfag.
8.Gøre rede for den universelle velfærdsmodel, samt for den selektive/kontinentale og residuale model
9.Gøre rede for hvilke udfordringer den universelle velfærdsstatsmodel står overfor (“klemmer”)
10.Gøre rede for begrebet konkurrencestat, samt for begreberne konkurrencestatsvindere og -tabere.
11.Anvende ovenstående begreber i undersøgelser af cases, tekster og talmateriale.
|