Holdet 2022 øh/t SRP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold 2022 øh/t SRP (2t SRPøh)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fake News og misinformation (SRP3)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fake News og misinformation (SRP3)

Medie- og sprog forløb

Forløbet er afviklet i samarbejde med biologi A i forbindelse med SRP3 med overskriften: "Digital dannelse".

Hovedfokusset for analyseteksterne er corona og covid-vacciner.

I dansk har vi arbejdet med begreberne fake nems og misinformation og analyseret forskellige typer af tekst med fokus på, hvor vi gennem en kritisk læsning har forsøgt at afdække, hvordan vi kan skelne mellem sande og falske nyheder.

Hertil har vi anvendt ciceros pentagram og Roman Jakobsens model.

Vi har analyseret to forskellige artikler, der omhandler Bill Gates, hvor den ene artikel er fake news:

Reuters: "Rich world could be close to normal by late 2021 if vaccine works, Bill Gate says"

Russia Today: "Bill Gate says: ´final hurdle´to distributing a covid-19 vaccine will be convincing people to take it"


Vi har analyseret kommunikationssituationen i billeder fra Saszeline Dreyers Instagramprofil i hendes kamp mod coronavacciner, for at afdække, hvordan vi kan påvise at dette er misinformation.

Undervisningen har vekslet mellem tavleundervisning og mindre småøvelser. Klassen har afslutningsvist i grupper lavet en problemformulering til problemstillingerne i dansk og biologi, som de har skullet forsøge at besvare kort og fremlægge i mindre matrixgrupper.

Faglitteratur:
Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", 4. udgave:
s. 222-227

Mehlsen, Camilla og Hendricks, Vincent F.: "LIKE":
s.144-151
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer