Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 øh/y SRP (2y SRPøh)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
SRP 3: Digitalt forløb
+Kompetencebegrebet
I skal lære nogle digitale kompetencer. I dette forløb er det kompetencerne ”bruge fagrelevante programmer” samt ”have forståelse for basal programmering.” (Kaldet ”kodning” i
kompetencehjulet.)
I skal helt specifikt bruge tekstbehandling ifm. artikelskrivning og nSpire til programmering.
+Indhold
I skal arbejde med emnet kernefysik, som atter er blevet relevant i samfundsdebatten, da flere og flere ytrer ønske om at benytte kernekraft som energikilde.
Alle skal øve sig i at have forståelse for basal programmering, og det sker ved, at I skal lave de opgaver, som står længere nede i denne fil.
+Overvejelser ifm problemformuleringen
Problemformuleringen skal behandle kernefysik og dets anvendelser i samfundet.
+Overvejelser ifm problemstillinger
Problemstillinger kan være mange, og i flæng kan nævnes, teoretisk baggrund, energiproduktion, brændstof, a-våben, affald, forurening. Overvej selv flere.
+Produkt
a) I skal udfylde arket om problemformulering kontra problemstillinger.
b) Derudover skal I udføre den opgavebeskrivelse, som I har fået.
+Programmeringsopgave A
a) Åbn demoprogrammet ved at dobbeltklikke på programmet demo.tns, som findes i din Lectiomappe med SRP3-indhold.
b) Læs programmet og diskuter med din makker om, hvad programmet mon gør.
c) Åbn et beregningsvindue og kør programmet ved at skrive demo() og trykke på ENTER.
Når det er færdigt, så prøv i nSpire at skrive kast samt resultat og fortolk tallene.
d) Prøv at tegne et prikplot eller et histogram over resultat.
e) Gå tilbage til programmet og ændr 10-tallet til 500, højreklik i vinduet og vælg kontroller syntaks og gem.
f) Gentag punkt d.
g) Prøv at indføre en variabel m ved at skrive m mellem programmets parenteser. Erstat sidste tal i for-løkken med bogstaget m og vælg igen kontroller syntaks og gem.
h) Kør nu programmet ved at skrive demo(1000) eller et andet tal. Overvej hvad der sker.
i) Prøv at ændre programmet, så du simulerer kast med 3 terninger, hvor det er den samlede terningesum, der skal simuleres.
+Programmeringsopgave B som skal bruges til artiklen
I denne øvelse skal du beregne antallet af radioaktive kerner til tiden t for en isotop, som henfalder til en ny isotop, som også er radioaktiv. Dvs. du har to startantalkerner og to halveringstider.
a) Konstruer en skabelon til et programmodul ved i nSpire at åbne et programmeringsmodul. (Se figur 1.) Giv dit program titlen Radioaktivitet.
b) Ret i parentesen for programmet, så man kalder programmet med to brugerdefinerede halveringstider og to startkerneantal. Variablerne kan f. eks. hedde antal1, antal2, HT1, HT2. (Eller hvad du selv synes giver mening.) Enhederne for halveringstiderne skal være ens.
c) Kig i FysikABbogen 2 eller din formelsamling til at finde en formel for aktiviteten A, som funktion af antallet af kerner, N.
d) Benyt henfaldsloven til at skrive et udtryk for N1(t) for moderkernerne. Skriv formlen ind i en For-EndFor-løkke. Husk at nSpire ikke kan regne med kontinuerte tidsspring, så du skal skrive formlen for diskrete tidsstep. Man kan bruge lister til at skrive N ned. (i er et heltal, startende med 1.)
e) Overvej hvordan du kan skrive tilvæksten, dN2, af datterkernerne ned.
f) Gentag spørgsmål d for N2(t).
g) Tegn en graf hvor du viser N2(t) og N2(t) i samme koordinatsystem. Prøv også at køre forskellige kørsler med forskellige halveringstider, så du får en fornemmelse for variablernes betydning.
h) I kerneprocesser produceres ofte en mængde forskellige radioaktive isotoper, som henfalder ved kædehenfald, dvs. ”moderkerner” henfalder til ”datterkerner”, som igen henfalder osv.
Inddrag resultatet af denne programmeringsøvelse i din artikel om kernefysik.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
SRP 4/SRO: Fald med luftmodstand
+Formålet med SRO ifølge kontoret
En af de to nedenstående punkter skal opfyldes.
• Eleverne får forelagt et emne og tilhørende litteratur/teori/forsøg og forsøger derudfra at formulere en problemformulering. Læreren udarbejder en opgaveformulering.
+Indholdet i 2y MA/Fy SRO - Fald med luftmodstand
Eleven skal udføre forsøg med lodret fald og analysere faldbevægelsen, dvs. finde sted- og hastighedsfunktion for faldet. Matematik skal inddrages i de teoretiske overvejelser, dvs. hyperbolske funktioner og differentation af disse skal undersøges.
Litteratur er FysikABbogen 2 samt matematikbøgerne og udleveret opgaveark/løs forsøgs-beskrivelse om faldbevægelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625183",
"T": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625183",
"H": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625183"
}