Holdet 2023 En/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Camilla Hoe Bach Lauritzen
Hold 2023 En/f (1f En, 2f En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 Coraline and fantasy (EKSAMEN)
Titel 3 Black Voices (EKSAMEN)
Titel 4 Hip Hop and Rap (EKSAMEN)
Titel 5 Presidential Election
Titel 6 Empire and Africa: Nigeria (EKSAMEN)
Titel 7 Britain - class in the UK (EKSAMEN)
Titel 8 Oversigt over tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

Growing Up:

Marry Me – kortfilm : https://www.youtube.com/watch?v=XFdbZHMBxfg

Penelope Lively: Clara’s Day – novelle
Fra: The Entrance – ved Inger Mulbjerg m.fl. (Systime 1989) s. 50-55

Philip Larkin: This Be the Verse – digt
Fra: The Lift – ved Kai Alsing-Børgesen m.fl. (Gyldendal 1993) s. 106

Charles Bukowski: Son of Satan – novelle
Fra: Texting – ved Kirsten Egebjerg m.fl. (Systime 2005) s. 39-45

Jill Norris: Champagne Flight – novelle
Fra: The Lift – ved Kai Alsing-Børgesen m.fl. (Gyldendal 1993) s. 14-18

Taylor Swift: Never Grow Up – lyrics/song

Songs about growing up – grupper vælger og fremlægger

The Perks of Being a Wallflower – film 2012

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Coraline and fantasy (EKSAMEN)

I dette forløb læser vi romanen "Coraline" af Neil Gaiman. Bogen læses ind i et tema om fantasy genren. Vi vil desuden arbejde med grundlæggende tekstanalytiske begreber.

Grammatik: Substantivernes pluralisdannelse, adjektivernes komparation

Kernestof
- Neil Gaiman: Coraline (HarperCollins, 2002) (160 sider)
- Coraline (film)
- C.S. Lewis: "The Lion, the Witch and the Wardrobe" (extracts)
- J.K. Rowling: "Harry Potter and the Philosopher's Stone" - chapter 6, The Journey from Platform Nine and Three-Quarters".
- "Harry Potter and the Order of the Phoenix" (film)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Black Voices (EKSAMEN)

Dette forløb sætte fokus på USA. Vi starter med en kort introduktion til USAs historie og "the frontier" for med udgangspunkt i Kearnys tekst at få indsigt i den historiske baggrund for vigtige amerikanske værdier/idealer. Derefter sætter vi fokus på the African American experience med forskellige historiske nedslag.

Focus points and goals
• Aspects of the history of the USA and African Americans
• Issues relating to race, inequality and discrimination (contemporary cases and in the past)
• Different ways of confronting and debating these issues (what effects can various genres, styles and forms of expression can have?)
• Black voices within literature and film

Kernestof:
• Kearny: "The Frontier Heritage"
• Jim Crow Laws (examples in Black Voices, p. 76-77)
• Martin Luther King Jr.: "I Have a Dream" (speech)
• Billie Holiday: "Strange Fruit" (poem)
• Maya Angelou "Still I Rise" (poem)
• ”Post-Racist America?” (background text from Black Voices)
• Jordan Peele: "Get Out" (film)
• Stephen Amidon: "Scary Movies" (short story) (i forbindelse med mundtlig aflevering)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hip Hop and Rap (EKSAMEN)

Forløb om amerikansk hip hop og rap.

I forløbet sætter vi fokus på genrens historie og særlige kendetegn med udgangspunkt i kapitlet "Beat It" fra Jakob Bækgaard m.fl.: "Open Wide". (Praksis, 2023). Her inddeles hip hoppen historisk i fire faser: 1. Old School Hip Hop, 2. The Golden Age of Hip Hop, 3. Mainstream Hip Hop and 4. New Millennium Rap.

Vi anvender desuden bogens analysemodel (s.188) og liste over genre-kendetegn (s.186-187) i forbindelse med vores analyse af sangteksterne. Analysearbejdet sætter fokus på sproglige/lyriske virkemidler, struktur, stil samt kulturelle referencer og kontekst.

Kernestof:
- Jakob Bækgaard: "A Short History of Hip Hop" (pp. 169-176 i bogen "Open Wide")
- Grandmaster Flash and the Furious Five: "The Message" (lyrics) - Open Wide
- Run DMC: Proud to be black (lyrics) - Open Wide
- BBC News: "Should white people ever sing the N-word?" (article)
- Eminem: Lose Yourself (lyrics)
- Eminem: Without Me (lyrics)
- Jon Dougherty: "Lynne Cheney attacks rapper in testimony" (article)
- 8 Mile (film)
- Mike Heenan: “Dear Rap Music”  (open letter to rap music) - Open Wide
- Tupac: "Ghetto Gospel" (brugt til eksamens-analysetræning)

Supplerende stof:
- East Coast - West Coast battle (posters)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Presidential Election

Kort emne i forbindelse med præsidentvalget i USA. Vi læser uddrag fra taler og tv-debat samt de to partiers historiske baggrund.
Analytisk har vi fokus på taleanalyse og retorik.

- Trump vs. Harris debate (ABC News, 10/09/2024, Philadelphia) - tv-clips and transcript excerpts
- Donald J. Trump’s Republican National Speech (18/07/2024) - excerpts
- "Political Parties" (background text about the Democratic and Republican parties)
- JD Vance: Hillbilly Elegy (introduction)

Supplerende stof:
- Derek Beach: USA’s præsidentvalg 2024: Harris vs. Trump (foredrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Empire and Africa: Nigeria (EKSAMEN)

Inkl. SRP3 forløb

Dette forløb sætter Nigeria i fokus. Der indledes med en introduktion til the British Empire and the scramble for Africa (power point). Dernæst zoomer vi  ind på Nigeria, landets historie og emner som identitet og konflikt.
Undertemaer, der berøres:
- Med udgangspunkt i filmen "Half of a Yellow Sun" kommer vi omkring the Biafran war og de etniske spændinger, der havde indflydelse på krigens udbrud.
- Fordomme og repræsentation af Afrika i vesten (The danger of a single story, Why I had to turn down Band Aid).
- Identitet, tradition og udvikling (Stolen Home, Half of a Yellow Sun).
- Pidgin English and English as a Lingua Franca

Kernetekster:
- Chimamanda Ngozi Adichie: "The danger of a single story" (TED talk and transcript, 2009)
- Fuse ODG: "Why I had to turn down Band Aid" (opinion article, 2014)
- ‘Kego Onyido: "Stolen Home" (poem, 2010)
- Biyi Bandele: "Half of a Yellow Sun" (film, 2014)
- Helon Habila: Oil on Water (excerpt from novel, 2010)
- Trine Østergaard: "English as a Lingua Franca" (in: The English Handbook. Systime, 2017. pp. 171-174)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Britain - class in the UK (EKSAMEN)

Class in Britain
Forløb om Storbritannien med særligt fokus på klassestrukturer (værdier, kultur og interesser). Vi bruger teksten “What Is The British Class System?” som opstart og reference tekst. Vi kommer i emnet ind på underemner som poverty, brexit, football, different classes og schools.

- Hannah Davies: “What Is The British Class System?” (article, 19/09/2012)
- Easy British English “The Social Class System explained” (YouTube video, 5/12/2024)
- Saphora Smith: “One-third of U.K. kids live in poverty — and it's about to get worse” (article, 21/12/2018)
- Al Jazeera English: “What Led to Brexit?” (YouTube video, 10/10/2019)
- Myles Judd (et al.): “Sunderland ‘Til I Die” (documentary, episode 1, 2018)
- Sarah Attfield: “English Football and Working-Class Culture” (commentary, 26/04/2021)
- The Lightning Seeds: “Three Lions (Football’s Coming Home)” (song + video, 1996)
- Maeve Binchy: “Highbury & Islington” (short story, 1993)
- Pulp: “Common People” (song, 1995)
- Up Close Documentaries: "School Swap: The Class Divide" - excerpts from E1+E2. (documentary, 2024)
- Penelope Lively: “The Happiest Days of Your Life” (short story, 1978)
- BBC stories: “Why middle class kids get the best jobs” (YouTube video, 2019)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Oversigt over tilladte hjælpemidler til eksamen

Tilladte hjælpemidler til eksamen

ONLINE - brug de direkte links fra denne liste
Ordbøger
• Ordbøger på Ordbogen -  https://www.ordbogen.com/da/
• Oxford Learner’s Dictionaries (engelsk-engelsk) - https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Ordnet.dk (dansk) - http://ordnet.dk

Grammatik
• Min læring: https://minlaering.dk/login
Egne dokumenter fra faget i Lectio

OBS
• Du må bruge dokumenter, der ligger på i mapper på Lectio
• Du må IKKE bruge links til fx YouTube klip og andre internetsider. Download det, du skal bruge FØR eksamen.
• Brug IKKE beskedfunktionen!
Skriftlighedsportalen
• Brug KUN linket direkte fra Lectios forside!

Bøger, noter etc.
• Alle undervisningsbøger må bruges.
• Alle egne noter må bruges.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer