Holdet 2023 Ke/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Mona Andersen
Hold 2023 Ke/t (1t Ke, 2t Ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 I gang med kemi
Titel 2 Molekyler, når elektroner er fælles
Titel 3 Organisk forbindelser og stofmængdeberegning
Titel 4 Ionforbindelser og koncentrationer
Titel 5 syre-base kemi
Titel 6 Redoxkemi. Når elektroner flyttes.
Titel 7 Organisk kemi. Udvalgte organiske forbindelser
Titel 8 Extractor - LIFE forløb
Titel 9 Kulhydrater og ølbrygning
Titel 10 Reaktionshastighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 I gang med kemi

I forløbet er der arbejdet med følgende:

Stoffer vs. blandinger
Homogen vs. heterogen blanding
Tilstandsformer, samt overgange mellem disse
Densitet
Reaktionsskema og afstemning
Hydrofil vs. hydrofob
Emulgator
Atomets opbygning
Grundstoffer
Grundstoffernes periodesystem
Ædelgasreglen

Øvelse:
Fremstilling af mayonnaise

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Molekyler, når elektroner er fælles

Indhold:
Molekyler
Elektronparbindinger
Rummelige struktur
Formler og navne
Polaritet og elektronegativitet
Intra- og intermolekylære bindinger
Smeltepunkt og kogepunkt
Opløselighed
Hydrofile og hydrofobe miljøer i kroppen

Forsøg:
Oprensning af DNA
Ionforbindelse eller ej

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Organisk forbindelser og stofmængdeberegning

Indhold:
Carbonhydrider
C-atomets bindingsforhold (bindingsvinkler)
Strukturisomeri
Navngivning af organiske forbindelser
Kogepunkt/smeltepunkt
Fysiske egenskaber (smelte- og kogepunkt. opløselighed)
Forbrændingsreaktioner
Miniprojekt om Biobrændsler (biogas, bioethanol, biodiesel, Power-to-X, algebenzin)
Mængdeberegning:
Molekylemasse
Stofmængde
Molarmasse
Masse

Forsøg:
Vitamin C. Bestemmelse af mængden af natriumhydrogencarbonat i en brusetablet
Alkaner i lightergas.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 syre-base kemi

I forløbet har vi arbejdet med:

Syre-base reaktion/hydronoverførsel
Stærke vs. svage syrer og baser
Vands selviopnisering og ionprodukt
pH-begrebet.
pH-beregninger
Kemiske ligevægte
Irreversible og irreversible reaktioner
Ligevægtsloven
Forskydning af kemiske ligevægte
Styrkekonstanter og styrkeeksponenter
Ioniseringsgraden/hydronolysegraden
Syre-basetitreringer

Øvelser:
Forskydningen af en ligevægt
Syrestyrke og  hydronolysegrad
pH-titrering af ethansyre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Organisk kemi. Udvalgte organiske forbindelser

I forløbet har vi arbejdet med:
Funktionelle grupper vs. stofklasser.
Alkaner - substitutionsreaktioner (ikke reaktionsmekanismen)
Alkener - fysiske og kemiske egenskaber (additionsreaktion og elimination)
Cykliske  og aromatiske carbonhydrider (overfladisk)
Alkoholer: navngivning, fysiske og kemiske egenskaber
Carbonylforbindelse: Navngivning og fysiske egenskaber (Bradys og Tollens reaktion)
Carboxylsyre: Navngivning, fysiske og kemiske egenskaber (Kondensationsreaktion)
Estere: Navngivning, fysiske og kemiske egenskaber (hydrolyse)
Aminer: fysiske egenskaber, baseegenskaber
SRO med biologi. Acetylsalicylsyre og smerte.

Øvrig litteratur: Bioteknologi A - bind 2 side 246,  247 - 252

Øvelser:
Primær, sekundær eller teritær alkohol
Esterdannelse. Fremstilling af duftstoffer (mikroskola)
Syntese af acetylsalicylsyre
Renhedstest af acetylsalicylsyre (TLC + smeltepunkt)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Extractor - LIFE forløb

I forløbet har vi arbejdet med Extractor forløbet fra LIFE: https://undervisning.life.dk/ex


En stor del af forløbet har fokus på, at eleverne selv tilrettelægger og gennemfører et kemisk eksperiment om ekstraktion og anvender spektrofotometri til koncentrationsberegninger.

VI arbejdede med:
At begrunde, hvorfor det er væsentligt at overveje relevante variable ved tilrettelæggelse af et kemisk eksperiment.
At forklare, hvilke variable der er relevante for ekstraktion af karminsyre fra cochenillelus.
At forklare, hvordan spektrofotometri, absorbans og koncentrationer hænger sammen.
At forklare, hvordan kendskab til kemiske processer i laboratorieskala kan bruges til optimering af industrielle processer.
At vurdere, hvordan kemiske eksperimenter kan tilrettelægges og gennemføres.
At vurdere, om et eksperiment kan anvendes til at afprøve en hypotese med.


Derudover har vi arbejdet med:
Stråling lys og farver
Farver og komplementærfarver
Farvede organiske forbindelser
Spektrofotometri
Lambert Beers lov
Ekstraktion

Øvelse: - Ekstraktion af carminrødt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kulhydrater og ølbrygning

Vi har brygget en Pale Ale ud fra malt (mæskning, urtkogning og gæring)

Desuden har vi arbejdet med:
Alkoholer og hydrogenbindinger
Isomeri: strukturisomeri og stereoisomeri (geometrisk og spejlbillede isomeri)
Kulhydrater: Mono, di og polysaccharider

Øvelser:
Sukkerindhold i Sodavand
Pale Ale Blindfold. https://www.hjemmebryggeren.dk/all-grain-kits/all-grain-kits/u-and-i-brewing-all-grain-kits/blindfold-pale-ale-all-grain-kit-til-25-liter?srsltid=AfmBOooKPCR-zWzKtxkGGvoFtBzXweSorPvVgPI6dGGHP11ZHm1cimYp
Fehling og carbohydrater




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Reaktionshastighed

I forløbet har vi arbejdet med:

Reaktionshastighed - Gennemsnitlig vs. øjeblikkelig
Energiprofil og aktiveringsenergi
Faktorer der kan påvirke reaktionshastigheden: Reaktanters stofmængdekoncentration, overfladeareal, temperatur, katalysator
Enzymer og aktivitet
Inhibitor

Øvelse:
Reaktion mellem thiosulfat og syre

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer